handdator

Visa fullständig version : Avstånd mellan bas och väggar i baslåda?



P-plats.se
2008-09-14, 00:31
Bygger en sluten låda till en 10" bas och det är extremt tajt...
Hur långt måste det vara mellan magneten och närmsta vägg?
Jag tror jag får ca 10mm...

pekka kiiskilä
2008-09-14, 00:47
Patrik det funkar även med 5mm men då har vi använt 22mm mdf så dina 10mm ska funka bra.

Lillen
2008-09-14, 01:00
Du som bygger i en 4-kantig låda bör väl kanske tänka på att alla väggar inte ska vara vinkelräta mot varandra , minst en skall vara lutande från de andra.

Fors
2008-09-14, 09:21
Du som bygger i en 4-kantig låda bör väl kanske tänka på att alla väggar inte ska vara vinkelräta mot varandra , minst en skall vara lutande från de andra.

Why? Slutna lådor kan väl se ut hursomhelst., bara volymen är rätt?

Lillen
2008-09-14, 11:20
Ahh det tänkte inte jag på.
Jag tänkte med port.

P-plats.se
2008-09-14, 17:08
Patrik det funkar även med 5mm men då har vi använt 22mm mdf så dina 10mm ska funka bra.

Vi snackar INTE materialtjockleken utan avståndet mellan basen och närmsta vägg...
I mitten av magneten så finns ett ventilationshål för spolen och det är risken att bränna spolen jag oroar mig för.



Du som bygger i en 4-kantig låda bör väl kanske tänka på att alla väggar inte ska vara vinkelräta mot varandra , minst en skall vara lutande från de andra.

Jag har ett visst utrymme att bygga lådan i så det går inte om jag inte inkräktar på volymen som redan är i minsta laget...

Särkelä
2008-09-14, 17:51
Jag tror inte det kommer bli några probs o ha den så tajt.

Kommer bli jäkligt fräckt. tummen upp.

P-plats.se
2008-09-14, 23:10
Jag tror inte det kommer bli några probs o ha den så tajt.

Kommer bli jäkligt fräckt. tummen upp.


Tack!

pekka kiiskilä
2008-09-15, 00:09
Det har funkat bra för oss när vi byggde ihop olika testlådor så din ska väl funka med mer luft imellan och den ventilerar rätt bra med små marginaler.

P-plats.se
2008-09-15, 09:16
Det har funkat bra för oss när vi byggde ihop olika testlådor så din ska väl funka med mer luft imellan och den ventilerar rätt bra med små marginaler.


Va bra...

christian19
2008-09-15, 11:52
Hur går det med Bygget då??

Mvh Christian

P-plats.se
2008-09-15, 12:13
Hur går det med Bygget då??

Mvh Christian

Kolla sista sidorna i min projekttråd:
http://vw.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3948

Tack för hjälpen i våras Christian men byggandet har dragit ut på tiden...

christian19
2008-09-15, 13:59
Åh låter spännande detta!!

javisst det är inga problem du får GÄRNA nämna BRL och mitt namn i Någon text så folk vet vart du handlat ljudet osv vet vart dom kan få hjälp..Tackar!

Mvh Christian

P-plats.se
2008-09-15, 14:28
Åh låter spännande detta!!

javisst det är inga problem du får GÄRNA nämna BRL och mitt namn i Någon text så folk vet vart du handlat ljudet osv vet vart dom kan få hjälp..Tackar!

Mvh Christian


Vet inte folk att dom ska vända sig till dig redan???

Klart jag ska göra lite smygreklam, BRL är ju en av klubbens samarbetspartners!

Barbapappa
2008-09-15, 17:19
Hur långt måste det vara mellan magneten och närmsta vägg?Fråga din handlare. ;-D

Jag har för mig att jag ha sett nån gång i världen att det avståndet helst ska vara lika stort som diametern på hålet in till talspolen. Det var alldeles för längesen man höll på med sånt här egentligen känner jag. ;-) Samma princip brukade väl gälla för portarna, 3" port, 3" från väggen. Eller är jag ute och cyklar?

mt4base
2008-09-15, 20:08
Herr Barbapappa har rätt. Talspoleventilationen i magneten är bra om den inte byggs igen eller får för liten luftpassage, det kan bli lite underliga tjutljud annars.

Sen är det ganska många basar idag som har konade vents för talspolegapet och då kan man flytta magneten ännu närmare bakre väggen utan att man får kylprobs. Dock tror jag du få ladda i effekt som en furie för att bränna talspolen med rå effekt, oftast dör spolarna av för lite effekt och klippande slutsteg, inte för mycket.

P-plats.se
2008-09-15, 23:05
Ni har nig rätt grabbar och tur för mig att min magnet är konad i ventilationshålet för magneten...