handdator

Visa fullständig version : LMM fråga.



mr_mike
2008-09-13, 20:50
Köpte i Onsdags en Golf GTI IV. Bilen är chipad och har öppet filter, vilket jag har hört kan paja eller sätta igen LMM.

Nu ikväll när jag startade bilen så va den först svår startad sen gick den ojämt på tomgång gick upp till ca 17 - 1800 rpm sen ner och hoppade lite.

Sen ryckte den vid gaspådrag. När bilen blir varm försvinner fenomenet (tror jag) Är det LMM som är paj eller en dålig tändspole i komination med dåliga tändstift???


///Micke

Särkelä
2008-09-14, 00:09
hade nog läst av felminnet först o se om det skriver nått.. så kanske du har nått o gå på. innan du börjar byta lite grejer.

mr_mike
2008-09-14, 00:14
hade nog läst av felminnet först o se om det skriver nått.. så kanske du har nått o gå på. innan du börjar byta lite grejer.


Felminne??? Måste jag åka till en VW verlstad då???


///Micke

Finn
2008-09-14, 00:42
Skulle nog gissa på en kass tempgivare om den e svårstartad å sen går bättre när den blir varm. En dålig LMM brukar ge konstig gång hela tiden. Framför allt vid full belastning.

mr_mike
2008-09-14, 10:02
Skulle nog gissa på en kass tempgivare om den e svårstartad å sen går bättre när den blir varm. En dålig LMM brukar ge konstig gång hela tiden. Framför allt vid full belastning.

Ok har de såna på mekonomen? De är de enda som är öppet idag och den är väl inte så dyr heller. Någon som vet vart den sitter på en GOLF GTI IV?

Iofs rycker bilen utav bara h-vete när man drar på när den är kall...

Hos autoexperetn kostar en Temperatursensor 430kr, tror någon sa att den kostade 221kr hos vag... Stämmer det?

///Micke

polomannen
2008-09-14, 11:02
Gör så här.....innan du chansar att byta delar.l
Åk in på verkstad och läs av felet i bilens data.
Då är det enklare komma fram till vad det kan vara för fel...

Mini_me
2008-09-14, 11:40
Om du kopplar ur LMM, vad händer då?

IoM att du kopplar ur den så skiter datorn i den totalt och går på ett fast värde istället.
LMM brukar inte ge några fel i felminne iom att den ger ett värde men värdet inte stämmer till 100% = datorn tror att det stämmer.

Bäst är såklart att göra som Polomannen säger och ta felminne men om du vill labba lite så testa=)

Tempgivare kan det vara men dom brukar inte ge ryckningar utan mer start svårigheter och hög tomgång.

Nattuggla
2008-09-14, 18:09
Har haft liknande problem med min Golf GTI IV (ej öppet filter här dock). Jag hade problem med ojämn gång, att den ryckte så in i skogen ibland, att det mildrades när den var varm osv. Jag trodde det var LMM eftersom den gick bättre när jag drog ur den. Bytte och tyvärr gick den inte bättre, provade väl för lite utan LMM ikopplad. Förra veckan hittade vi en slang som det var 5 cm reva i, dvs totalpaj :-) Bytte slangen igår och nu går bilen kanon. Så jag hade provat LMM, lyssnat efter läckor osv. Slangen har 06A103221BK som nummer så nån kan ju leta fram ett namn. Finns ju lite slangar att välja mellan :-)

Lycka till, extremt frustrerande när bilen går skit.

mr_mike
2008-09-14, 19:56
Har haft liknande problem med min Golf GTI IV (ej öppet filter här dock). Jag hade problem med ojämn gång, att den ryckte så in i skogen ibland, att det mildrades när den var varm osv. Jag trodde det var LMM eftersom den gick bättre när jag drog ur den. Bytte och tyvärr gick den inte bättre, provade väl för lite utan LMM ikopplad. Förra veckan hittade vi en slang som det var 5 cm reva i, dvs totalpaj :-) Bytte slangen igår och nu går bilen kanon. Så jag hade provat LMM, lyssnat efter läckor osv. Slangen har 06A103221BK som nummer så nån kan ju leta fram ett namn. Finns ju lite slangar att välja mellan :-)

Lycka till, extremt frustrerande när bilen går skit.


Ja det kan det juh vara. Ska åka in på Vag verkstad imorgon och be dem koppla upp datorn på den och hoppas det kommer någon felkod.

Annars får jag väl börja kolla över slangarna.

///Micke

mr_mike
2008-09-15, 12:15
UPDATE.

va inne hos vag, Killen felsökte och såg direkt att det va som ni sa, tempgivaren, han byte den även åt mig.

Men ändå behövde jag bara betala för givaren 360kr.. det är ju detta som är en orsak till varför man åker VW :)


///Micke