handdator

Visa fullständig version : Vibrationer vid hård inbromsning Golf GTi mkiv



mtm
2008-09-13, 11:56
Tog en repa till Gävle igår för att hälsa på en polare.

Finna långa sträckor att testa bilen på.

Testade bland annat att gasa på lite och det var inga problem att köra alldeles för fort än vad man får. Tjejen som till slut sa stop. Bilen gick mjukt och fint och hastigheten märktes knappt.

Inga konstigheter vid hård acceleration.

Mjuka inbromsningar funkar, MEN bromsar jag hårt vibrerar hela bilen. Inte okontrollerbart men ändå lite läskigt.

Bilen är orginal förutom slitsade skivor (orginal skivor som är slitsade) samt sport belägg (mintex har jag för mig).

Är detta normalt? Vad kan annars vara fel?

Premis
2008-09-13, 13:39
Det första man tänker på är ju att nån skiva har slått sig. Slitsade orginal kan ju ha försvagats t.ex. och hettar man upp dom för mycket när man bromsar så blir dom skeva. Går ju att mäta upp med en mätklocka och rigg.

mtm
2008-09-13, 16:45
Det första man tänker på är ju att nån skiva har slått sig. Slitsade orginal kan ju ha försvagats t.ex. och hettar man upp dom för mycket när man bromsar så blir dom skeva. Går ju att mäta upp med en mätklocka och rigg.

Väldigt sant, men om jag inte minns fel så har jag för mig att slagna skivor märks mest när man bromsar mjukt och inte hårt.

Har jag fel?

Premis
2008-09-13, 21:57
Väldigt sant, men om jag inte minns fel så har jag för mig att slagna skivor märks mest när man bromsar mjukt och inte hårt.

Har jag fel?

Kan jag inte svara på, borde ju märkas i båda fall om dom är slagna, dock märks det troligen mer i högre fart.

Henrik.M
2008-09-13, 21:59
Slagna skivor brukar man märka vid högre farten och normal inbromsning.

Väldigt skeva skivor märker man direkt oavsett hastighet och inbromsningsgrad.
Man känner att något inte står rätt till.......om man inte är helt novis på bilar. =)

razer
2008-09-13, 23:32
Jag brukar få ett liknande fenomen efter bankörning, jag har också slitsade skivor så det kan ha något med slitsningen att göra.

Än så länge brukar det försvinna efter lite gatkörning.

mtm
2008-09-14, 00:41
Ja, jag tror inte att det är skivorna. Dom är 2 år gamla och har aldrig kört bana med dom eller särskilt hårt på gatan.

Däremot tror jag att det kan vara framvagns-bussningarna... Dom är lika gamla som bilen så att dom har gjort sitt är nog inte helt omöjligt.

Vem tillverkar poly-bussningar med bra kvalité?

Premis
2008-09-14, 17:01
Ja, jag tror inte att det är skivorna. Dom är 2 år gamla och har aldrig kört bana med dom eller särskilt hårt på gatan.

Däremot tror jag att det kan vara framvagns-bussningarna... Dom är lika gamla som bilen så att dom har gjort sitt är nog inte helt omöjligt.

Vem tillverkar poly-bussningar med bra kvalité?

Man vet aldrig .. powerflex är ju rätt stora på bussningar.