handdator

Visa fullständig version : Dålig radiomottagning



Fenix
2008-09-12, 16:34
Jag har väldigt dålig mottagning på radion från min takantenn (Gti-88:a)
Är det ett känt problem, eller vad kan jag göra för att lättast lösa problemet??

Mvh Fenix

GTI-nissen
2008-09-12, 18:38
Japp, det är ett känt problem. Det sitter en förstärkare i antennfoten som brukar pajja, men man kan koppla förbi den, vilket jag tänkt att göra under 10 års tid.... ;-)

http://www.corrado-club.com/faq/detail_faq.CFM?FAQID=58

Recaro
2008-09-27, 21:40
Japp, det är ett känt problem. Det sitter en förstärkare i antennfoten som brukar pajja, men man kan koppla förbi den, vilket jag tänkt att göra under 10 års tid.... ;-)

http://www.corrado-club.com/faq/detail_faq.CFM?FAQID=58

Är det likadant på Golf IV att det finns en antennförstärkare i foten? Jag fick usel radiomottagning huxflux för något år sedan, har inte orkat bry mig om att leta orsaken än.

Krittez
2009-01-12, 11:22
Är det likadant på Golf IV att det finns en antennförstärkare i foten? Jag fick usel radiomottagning huxflux för något år sedan, har inte orkat bry mig om att leta orsaken än.

Bumpar en halvgammal tråd här men jag undrar samma sak.
Radiomottagningen i min IV GTI är usel.
Värt att prova antennförstärkare?

zchnygg
2009-01-12, 14:51
finns en som du kopplar bakom stereon och tar ström från remote.. funkade på min seat leon och det är ju ingen större skillnad på dom bilarna.

Barbapappa
2009-01-12, 21:18
Bra att denna tråden kom upp. :-) Jag har för jäkla dålig mottagning i LT'n från 04 jag kör på dagarna med, får inte ens in P3 ibland på E6 & E20, och när man väl får in den så händer det ofta att det brusar duktigt... Antennen sitter på denna bilen ovanför framrutan där taket på bilen börjar. Började rota lite i detta problemet tidigare i höstas och efter att ha plockat ur spelaren så märkte jag att det satt nån sån variant av antennförstärkare som Sören nämner, dock var ej strömmen inkopplad på den. Kopplade in den och märkte absolut ingen som helst skillnad, tyvärr... Tänkte att det kanske är spelaren som är så kass mottagning på, så jag bytte från en Pioneer, till en Lava, till en Sony. Inte nån större skillnad.

Är antenner färskvara? Några bra tips som inte kostar skjortan, bilen ska bytas ut så fort Mercedes hittar bilen vi har beställt, har inte nåt större sug på stora utgifter av den anledningen... ;-)

zchnygg
2009-01-12, 23:28
denna var det jag satte in.. fungerar helt ok faktiskt..

Sök på "PC5-90" på www.brl.se

ypzilon
2009-01-13, 09:16
denna var det jag satte in.. fungerar helt ok faktiskt..

Sök på "PC5-90" på www.brl.se

Original stereon matar antennförsträrkaren vid antennfoten med 12V genom antennkabeln. När man sätter in en eftermarknadsstereo så får inte antennförstärkaren ngt matning och fungerar därför inte.

Det som "PC5-90" från BRL och motsvarande från Mekonomen, Biltema osv gör är helt enkelt att de ger matning till antennförstärkaren.

tjipp
2009-01-13, 22:40
Jasså.. det är så det ligger till.. har usel mottaging på min "host" skoda också.. Även här är det ju en eftermarknads apparat i tryckt..

ypzilon
2009-01-13, 23:36
Gäller vad jag vet hela VAG, typ från tidigt 90-tal och åtminstonde en bit in i 2000-talet.
Hur är det med nyare bilar har jag dock ingen koll på.

Wolfen
2009-01-16, 08:25
På tal om antenner och mottagning... finns det nån som har erfarenhet av Blaupunkt Autofun intern antenn?

Recaro
2009-09-30, 20:39
Hallå! Tar fram en gammal tråd igen.

Har nu provat att byta huvudenheten samt kollat upp så att dosan på antennkabel skickar ut ström(fantommatning) i antennkabeln.

Förmodar då att det är förstärkaren i antennfoten som problemet sitter i, antagligen dålig jord skulle jag tro.

Hur kommer jag åt antennfoten?