handdator

Visa fullständig version : Någon provkört Passat CC ?



Fredrix
2008-09-11, 22:16
Någon provkört nya Passat CC ?
Väghållning, komfort och vägbuller ? Hur bra fungerar DCC ?

Såg live för första gången igår på köpenhamns flygplats, skitsnygg !

Henrik.M
2008-09-11, 22:20
Jag har kört V6:an ett par ggr , dock alldeles för liten stund för att reflektera över detaljer förutom utseende.

Är dålig på analysera andra bilar än dom jag äger.
Tycker dock CC:n är bekväm och frän.......;-) (Min analys)

adis
2008-09-11, 22:43
Jag laddar för provkörning, men har för mycket att göra på jobbet så jag har inte ens hunnit se den live.

GTI G60
2008-09-12, 07:29
Jag har kört 2.0T Automat
Mycket trevlig bil, men den jag körde hade ett lite skrammel i I-brädan och ett "pys" ljud vid gaspådrag, som jag självklart påpekade...
Finns det vanliga Automat eller e alla DSG?
Irriterande att jag inte fick den till att hålla växlarna vid fullgas, utan den växlade upp... :(
Annars var ju Parkeringsassistansen trevlig, förutom att den backade upp på en trottoarkant en av gångerna...
Summering.... vill ha!!!! ;)
Men har ju inte råd att köpa så det blir till att åka gammal "vanlig" Passat....

vw123
2008-09-12, 12:34
Körde också 2.0T automat, tyvärr en kort tur i ösregn.

Den slingrade/spann rätt trist vid acceleration, kanske bortskämd med fyrhjulsdrift. Eller så kan man se det som att motorn är stark, välj själv ;)

Kan bara hålla med om mycket tråkig automat, 2.0T finns inte med DSG, annars finns alla andra motorer, 1.8 (snart), 2.0TDI och 3.6 (standard) med DSG. Med tanke på att en vanlig automat både ger sämre acceleration och högre bränsleförbrukning så är valet svårt att förstå!

Även pysljudet fick jag ;)

Mycket snygg, även om jag är lite tveksam till aktern.

Lite trista färger. Vilken "grå" färg är det man ser i all reklam, är det iron grey?

Har någon testat backkameran?

Gtigubben
2008-09-13, 15:34
Hej!

Har just beställt min fjärde Passat: en 2.0T Tiptronic som beställdes efter 4 tim provkörning. Leverans tidigast vecka 44.... Hade tänkt vänta tills 160 kom med DSG men tycker att Tiptronic fungerade riktigt bra med 2.0T motorn.

Kör idag en -06 Passat 2.0TDI (140 hk) och jämfört med den är de största skillnaderna bättre fjädringskomfort tack vare DCC:n och lägre ljudnivå. Var lite skeptisk till DCC:n men den fungerar faktiskt bra med en märkbar skillnad mellan Comfort och Sport. Trodde inte heller ljudnivån skulle bli lägre men trots karmlösa fönster var bilen riktigt tyst.

Lite andre snabba intryck:
- Snygg inredning. Dock inte så stor skillnad på inredningen även om de flesta detaljerna är omdesignade/omgjorda. För att få lite mer exklusive känsla rekommenderas att beställa premiumpaketet vilket inkluderar bl a läderklädsel nappa.

- Lite "instängd känsla", speciellt i baksätet, vilket gjorde att jag beställde klimatpaketet med panoramaglastak.

- Servotronic gör en avsevärd skillnad jämfört med "traditionell servo". Smidig att manövrera i låg fart och ändå "lagom" tung i högre farter.

- Jag har lite svårt för designen av "aktern"... men det kan man nog vänja sig med.

- Tiptronic fungerar bra ihop med 2.0T, roligt att använda växlingspaddlarna (i alla fall första veckan skulle jag tro....) OBS! Glöm inte att beställa även växlingspaddlar (800 kr...) om ni beställer tiptronic. Jag var säker på att dessa ingick med tiptronic, men icke....

Sammanfattat är blev jag så nöjd med provkörningen att jag beställde min fjärde (och klart dyraste...) passat :-)

P.S Tror att färgen i reklamerna (leopardreklamen) är light brown vilket jag beställde. D.S

/Krister

GTI G60
2008-09-15, 06:56
Du glömde väl inte att beställa Parkeringsassistans??
Inte för att det är så svårt att fickparkera, men det är ju en rätt koool pryl...

vw123
2008-09-15, 13:31
Gtigubben: Tack för infon!

Färg: Idiotiskt nog så talade jag aldrig om vilken reklam, jag tänker på "ökenreklamen". Via t.ex Passat CC Area http://www.volkswagen.com/vwcms_publish/etc/medialib/vwcms/virtualmaster/com/centralhosting/carlines/passat/passat_coupe/phase_1/html.Par.0003.File.html?culture=se-SE&ping=pong

Vet någon när (om???) 2.0T 211hk/350Nm motorn kommer? 4-MOTION?

Själv så skulle jag nog inte tveka på backkameran.

Fredrix
2008-09-15, 13:35
"Vet någon när (om???) 2.0T 211hk/350Nm motorn kommer? 4-MOTION?"

Har inte sett att passaten kommer att få den motorn, tror inte den kommer att få den heller. Audi har redan den i sitt utbud och skulle passaten vara tänkt att få den också så varför inte få den från start när den är så gott som nysläppt ?

Kim
2008-09-15, 16:50
[QUOTE=vw123;65058]
Kan bara hålla med om mycket tråkig automat, 2.0T finns inte med DSG, annars finns alla andra motorer, 1.8 (snart), 2.0TDI och 3.6 (standard) med DSG. Med tanke på att en vanlig automat både ger sämre acceleration och högre bränsleförbrukning så är valet svårt att förstå!

QUOTE]

??? 2.0T finns inte med DSG... Den jag har kört hade DSG låda.

Fredrix
2008-09-15, 17:09
"??? 2.0T finns inte med DSG... Den jag har kört hade DSG låda."

Säker på det ?

http://www.forumbilder.se/images/075200850816Paad9.jpg

Gtigubben
2008-09-15, 17:10
Hej igen!

vw123: Ang färgen så är jag rätt säker på att den är iron gray.

GTI G60: Tyvärr ingen parkeringsassist för mig utan bara parkeringssensorer. Det drog iväg i kostnader och någonstans måste man dra gränsen :-) Med stereon RCD 510 får man ändå optisk visning vilken i sig räcker väl för mig som cool pryl :-)

Enda nackdelen med cc:n är att det finns MYCKET rolig extrautrustning att köpa till. Extrautrustningen landade på ett alldeles för högt belopp och till slut måste man sluta kryssa i tillbehörslistan.... Inklusive met, tiptronic och "vintertillbehör" landade bilen ändå ca 90 000 kr över grundpriset...

2.0T (TSI 200) finns inte med DSG utan man får "tyvärr" välja tiptronic om man vill ha automat på den modellen. Dock kommer som sagt TSI 160 med DSG men jag vet inte när. Även om DSG är en underbar automat tycker jag dock personligen att den 6-växlande tiptronicen fungerar bra med TSI 200.

Risken är väl att 2.0T 211hk/350Nm motorn med 4-MOTION inte kommer till Passaten då den då konkurrerar för mycket med audis modeller. Tråkigt - för det skulle ha varit en perfekt kombination. Nu måste man ta steget upp på 3,6 för att få 4-MOTION och då känns bilen inte lika "prisvärd" längre.

/Krister

Kim
2008-09-15, 17:27
"??? 2.0T finns inte med DSG... Den jag har kört hade DSG låda."

Säker på det ?

http://www.forumbilder.se/images/075200850816Paad9.jpg

Ok jag ser att den heter Tiptronic.
Jag trodde det va DSG, kände ingen skillnad mot dsg. Jag kört många mil med DSG tidigare.
Kommer även ihåg att försäljaren frågade om jag har kört DSG innan jag provade Passat CC:n.

adis
2008-09-15, 21:56
Ifredags fick jag tillfälle att provköra nya Passat CC. Det blev en V6:a med mycket options, tom fullutrustad skulle jag tro bortsett från att satt 17" hjul på.

Snygg på utsidan och insidan skiljer den sig från vanliga Passat en del. Ny ratt, handtag, knappar, vit instrumentbelysning och ny ACC. Baksätet är riktigt trevligt med enbart två säten. Personligen tycket jag att det var lite lågt till tak, jag är 186cm lång men hur ofta åker man bak.

V6:a med 300hk kändes riktigt trevligt, man vill trycka ner gaspedalen hela tiden = glöm blandad körning, alltid fullfart. Skillnaden kunde märkas när läget i DCC:n skiftades mellan comfort/normal/sport, fast jag skulle ha sport konstant.

Bakluckan är djup med öppningen är som brevlådeinkast, rymmer mycket av platta saker.

Det återstår bara att se hur den kommer att sälja. Personligen skulle jag lägga mina slantar på en R36 kombi, men det för att behöver en kombi.

vw123
2008-09-16, 08:44
[Risken är väl att 2.0T 211hk/350Nm motorn med 4-MOTION inte kommer till Passaten då den då konkurrerar för mycket med audis modeller. Tråkigt - för det skulle ha varit en perfekt kombination. Nu måste man ta steget upp på 3,6 för att få 4-MOTION och då känns bilen inte lika "prisvärd" längre.]

Visst kan det bli konkurrens, CC är ju så mycket snyggare, gillar inte riktigt A4 och dess "choppade" look.

Samtidigt så har ju VW/Audi/Seat/Skoda typiskt haft samma motorer. Har väl läst antydningar att nya Golf GTI får just den motorn, så man kan väl hoppas på den till CC med ;-)

3.6 är för dyr för mig i alla fall...

Gtigubben
2008-09-16, 16:32
vw123: Vi får hoppas på att 211 hk-motorn kommer med 4-motion även till cc:n, svårt att förutspå deras strategi gällande "internkonkurrens" inom koncernen. För att förvirra ytterligare skiljer den sig mellan länderna då man t ex i Tyskland även kan få 140 hk dieseln med DSG.

/Krister

vw123
2008-09-18, 08:35
Bra CC bilder; http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4031702

Marcus
2008-09-19, 22:02
Är det sant att Passat CC saknar VWs blå instrumentbelysning? Vad har den istället?

BALAN
2008-09-19, 22:21
Vit!!

Marcus
2008-09-20, 09:33
Åhhh fyy, som Audi alltså?

adis
2008-09-22, 21:30
Japp, vit som i Audi. Det lär nog också sprida sig till resten av VW modeller med tiden. Det verkar som att det blåa belysningen börjar fasas ut.

Jag kommer ihåg att det var det blåa som fick mig 2001 att välja Golf GTI istället för Audi A3. Nostalgi....

Marcus
2008-09-23, 17:32
Fasen va tråkigt! Blått är ju VW! Vitt känns väldigt annonymt...

Henrik.M
2008-09-23, 18:06
Är det bara jag som vågar stå för att den vita belysning är skönare än den blåa vid mörkerkörning och snygg dessutom.

Nu delar jag väl upp detta forum i 2 läger.........igen. ;-)

Marcus
2008-09-23, 22:03
Jag får medge att jag inte sett det hela i verklighten ;) Antar att det är Passat CC och nya Golf som har detta nerköp :D

Hur som helst: vit instrumentbelysning får mig att tänka på tråkiga saker som Toyota och koreabilarna med flera... Eller har jag fel? :)

Henrik.M
2008-09-23, 22:12
Jag får medge att jag inte sett det hela i verklighten ;) Antar att det är Passat CC och nya Golf som har detta nerköp :D

Hur som helst: vit instrumentbelysning får mig att tänka på tråkiga saker som Toyota och koreabilarna med flera... Eller har jag fel? :)

Du måste genast ta dig en tripp till närmaste VAG handlare och se det live.
Återkom sedan med en recension , misstänker att du snabbt glömmer det trista japanarna..snarare reflekter mer åt merscha hållet. (eller hur nu den där bilen med stjärna i fronten stavas).
Jag tror du kommer att gilla den vita tyska belysningen. ;-)