handdator

Visa fullständig version : Kupefläkt Golf 2, Trasig?



Jacob
2008-09-08, 19:03
Hej!
Har en Gti från 88 som fram tills idag gått som en klocka.
Nu fungerar Kupefläkten inte alls och det luktar brännt + att det kommer rök ifrån fläktutblåsen inne i bilen....
Fläkten har fungerat hur bra som helst innan.

Någon som vet vad som kan vara felet?

Manny
2008-09-08, 20:02
Att själva fläkten är trasig...

Kolla fläktmotståndet med..

Dave the brave
2008-09-08, 20:34
Fläkten hittar du under handskfaket, längst till höger. Lätt att ta bort har jag för mig, bara att vrida några centimeter så lossnar den. Funkar den inte alls eller bara på högsta läget? Motstånden som styr fläktens hastighet bränner lätt sönder om den går trögt. Då fungerar den bara på högsta läget, där finns inget motstånd. Motstånd kan köpas på tex ELFA om man vill komma billigt undan. Kommer inte ihåg resistansen i motstånden, nån annan här kanske vet?

En tröggående fläkt kan du smörja så den blir OK igen.

g-man
2008-09-08, 21:44
Fläkten hittar du under handskfaket, längst till höger. Lätt att ta bort har jag för mig, bara att vrida några centimeter så lossnar den. Funkar den inte alls eller bara på högsta läget? Motstånden som styr fläktens hastighet bränner lätt sönder om den går trögt. Då fungerar den bara på högsta läget, där finns inget motstånd. Motstånd kan köpas på tex ELFA om man vill komma billigt undan. Kommer inte ihåg resistansen i motstånden, nån annan här kanske vet?

En tröggående fläkt kan du smörja så den blir OK igen.

Går den bara på högsta så har oftast termosäkringen löst ur och den är bara att löda dit en ny..

Jacob
2008-09-09, 14:24
Tog loss fläkten igår och då var den fylld med vatten...
rengjorde den och nu fungerar den bara på högsta läget.
värt att köpa en ny istället för att hålla på o löda? är inte så haj på det där med elektronik

Bmsone
2008-09-18, 15:52
inte köpa hela fläkten, motståndet finns att köpa komplett på VAG. det är det gröna med en plåt på som sitter på fläkten. Kostar ca 400 om minnet inte sviker

Jimpan
2008-12-29, 22:02
Lyfter denna tråd lite.
Har en Golf 2 1990 som bara fläkten gick på högsta läget när jag köpte den.
Köpte mig en till golf som reservdelsbil o tog hela fläkten från den o då funkade allt frid och fröjd typ 1 vecka nu går den bara på högsta läget igen.

Några tips?

Något motstånd som är kasst eller är det fläkten igen?
Den har dock startat på alla lägen igen efter detta nån enstaka gång.

pekka kiiskilä
2008-12-30, 00:03
Lyfter denna tråd lite.
Har en Golf 2 1990 som bara fläkten gick på högsta läget när jag köpte den.
Köpte mig en till golf som reservdelsbil o tog hela fläkten från den o då funkade allt frid och fröjd typ 1 vecka nu går den bara på högsta läget igen.

Några tips?

Något motstånd som är kasst eller är det fläkten igen?
Den har dock startat på alla lägen igen efter detta nån enstaka gång.


Vredet som är till fläkten har en liten plastdosa på baksidan som kan gå sönder så byt den så kanske det funkar.

Jimpan
2008-12-30, 08:04
Vredet som är till fläkten har en liten plastdosa på baksidan som kan gå sönder så byt den så kanske det funkar.

Ok ska testa det.

SundH
2008-12-30, 17:47
9 fall av 10 är det fläktmotståndet. Lossa fläkten så sitter den där. Går jättelätt att ta bort. Fått byta mitt. Inga lödningar behövs. Inte så billigt så lättast är att ta en fläkt från skroten och byta med

Jimpan
2009-01-02, 18:15
9 fall av 10 är det fläktmotståndet. Lossa fläkten så sitter den där. Går jättelätt att ta bort. Fått byta mitt. Inga lödningar behövs. Inte så billigt så lättast är att ta en fläkt från skroten och byta med

Har ju redan en ny/beg fläkt monterad men den la ju av efter 1 vecka i min bil med.
Använde motståndet på den med.
Eller sitter det nått mer motstånd jag missat?