handdator

Visa fullständig version : V6:a som strular



Golf V6
2008-09-08, 18:22
Hej!
Har fått problem med min nyinköpta golf v6.
Kom ut en morgon och den går inte på alla cylindrar och motorlampan lyser. Ryker ovanligt mycket i avgasrören och jag tycker det luktar bensin oxå. Det är en 01:a som gått strax över 13,000.

Vad kan detta vara?

foffa2002
2008-09-08, 18:33
Hej!
Har fått problem med min nyinköpta golf v6.
Kom ut en morgon och den går inte på alla cylindrar och motorlampan lyser. Ryker ovanligt mycket i avgasrören och jag tycker det luktar bensin oxå. Det är en 01:a som gått strax över 13,000.

Vad kan detta vara?

troligtvis tändspole

kör inte mer med bilen.
Du spolar cylindern ren med bensin och dödar motorn med besnin i oljan och det sliter galet på cylinderväggar.


Undersök genom att rycka dändkablar och se vilken den misständer på

Golf V6
2008-09-08, 23:32
Aj då, det lät ju inte så bra. Kan motorn ha tagit skada redan?

Hur mycket tar en vag verkstad för att fixa det?

Micke_GTi
2008-09-09, 00:09
Hade exakt samma problem med min v6a i somras när den också var nyinköpt. VAG bogserade bilen från mitt garage och till VW där tändspolen byttes ut och gick på ca 1100kr om jag inte minns fel.
Lite komiskt var att knappt 3v senare så hände samma sak igen, 2 tändspolar på 4v!

plastjanne
2012-09-28, 12:01
Kanon, här fick nog jag svar på min fråga, köpte en v6a i juli, den har varit lite hängig till och från, känts som den inte gick på alla, och nu går den på 5, och motorlampan blinkar och lyser till och från, får kolla spolarna då!

magnusT
2012-09-28, 20:14
Kolla med din lokala vag verkstad innan du köper ny tändspole.
Kan vara som så att du får ny.
Mina föräldrar fick brev för någon vecka sedan om att deras passat från 2002 skulle in och få tändspolarna kollade.
Och då fick dom 3 nya, den 4:e var bytt tidigare till icke original.