handdator

Visa fullständig version : GTI III 2,0 16v 1998 startar när den själv vill



joachimrapp
2008-09-08, 10:46
Detta kan bli en tragisk historia. Min GTI startar bara när den är på humör.
De första gångerna som den inte ville starta direkt var vid tillfällen när man snabbt stannar bilen in i affären 2 min senare hoppar in och skall starta, funkar inte. Då var det bara att luta sig tillbaka och vänta ett par minuter så startade bilen. GTIn har aldrig gått dåligt utan som ett spjut alltid "när den startar :-("
Det jag vet är att när den inte startar så blir där ingen gnista.
Jag trodde att jag löst problemet i förra veckan när jag "råkade" dra av jordkabeln mellan tändspole och blocket, helt slut var kabeln. Jag bytte den och allt var frid och fröjd bilen startade som den skulle. Jag provocerade den för att inte starta men den startade hela tiden. Dock när jag i Fredags åkte ifrån Gymmet startade bilen perfekt, körde 200 meter och sedan dog den. Detta är ett nytt fenomen, bilen har aldrig innan dött när väl motorn var i gång. Jag fick vänta ngr minuter bilen startade igen perfekt. jaja tänkte jag bara ett litet missöde. Bilen startade i morse till jobbet, skulle ner till affären no problems men hem............ JÄVLA SKIT BIL!!!!!!!!!!!! bogsering igen.
Jag hittade här på forumet hur man själv kan plocka ut felkoder till en Golf 1,8 (91-97) Motorkod AAM är det samma princip för min GTI tro?

ÄR DET NGN SOM HAR TIPS OCH TRICKS ??????

Enligt Din Bil i Malmö är det inte den elektroniska startspärren för har den gått åt skogen startar inte bilen igen förren man har åtgärdat felet.

/Joachim

Manny
2008-09-08, 10:50
Två saker som slår mig, men jag kan inte garantera att det är det.

Starttändkontakten eller tändplattan (sitter ihop med tändspolen på undersidan). Värt o kolla upp kanske...

Lillen
2008-09-08, 10:54
Och mina tips är Tändspolen eller Startmotorn.
Men startmotorn lär de ju inte vara om den tjuvstannar!
Tändpolen blir ju sådär om den håller på ta slut och blir för varm.
Startar igen när den kallnat brukar det vara.

joachimrapp
2008-09-08, 11:13
Tack för de snabba svar, jag skall kolla upp så fort jobbet e slut.

/ Joachim

Manny
2008-09-08, 11:23
Tack för de snabba svar, jag skall kolla upp så fort jobbet e slut.

/ Joachim

Ren tur att jag inte har nåt liv och är ledig från joibbet iaf :P.

Lillen
2008-09-08, 11:27
Käänns som om fler här inte har bättre för sig =)

Fireball
2008-09-08, 13:01
Har den modellen bränslepumpsrelä?

Jag känner nämligen igen det där beteendet från min egen gamla GTI, och på den räcker det att skaka om/knacka på reläet lite så startar den igen.

joachimrapp
2008-09-08, 13:05
Hej

Har bytt relä och även förbikopplat så att pumparna går hela tiden men ICKE.
Jag tror att bekymret är att där inte finns gnista.

Tack för tipset / Joachim

Junfors
2008-09-08, 14:17
På min 4 år äldre bil med samma motor osv har jag haft problem med att vanliga tändstift släcks och inte orkar tända soppan i bilen, endast platina stift klarar av det felfritt. Min blev alltså sur av och till, dog aldrig under färd dock. Sen hade jag lite andra bekymmer som kan vara relaterat så jag lämnar inga garantier.

När bilen inte startar, skruva ur ett stift och se hur blött det är, testa om det ger gnista, det gjorde inte min med vanliga stift.

Mawe
2008-09-08, 14:23
Min GTI kan vara seg att starta efter ett snabb ärende i en affär... Tror att detta har att göra med tomgångsmotorn.. startar alltid på andra försöket.

Kan inte vara jordfel av något slag efter du bytt den sladden?
Hur körde du när den stannade? tomgång, jämn hastighet eller acceleration?

joachimrapp
2008-09-08, 16:08
Jag körde 20-30km/h jämn hastighet.

/ Joachim

joachimrapp
2008-09-08, 16:12
På min 4 år äldre bil med samma motor osv har jag haft problem med att vanliga tändstift släcks och inte orkar tända soppan i bilen, endast platina stift klarar av det felfritt. Min blev alltså sur av och till, dog aldrig under färd dock. Sen hade jag lite andra bekymmer som kan vara relaterat så jag lämnar inga garantier.

När bilen inte startar, skruva ur ett stift och se hur blött det är, testa om det ger gnista, det gjorde inte min med vanliga stift.


Jag har kollat stiften och dessa är torra och fina när vi gjorde testet så med 1 stift ute så efter 25 försöket startar bilen på 3 cylindrar...........
De första 25 försök var där ingen gnista alls.

Jag fick ett annat tips om att byta hela fördelaren då det kan bli fel i elektroniken nere i den, ngn som behöft göra det samma?

Tack för fina tips / Joachim

joachimrapp
2008-09-08, 16:47
Detta kan bli en tragisk historia. Min GTI startar bara när den är på humör.
De första gångerna som den inte ville starta direkt var vid tillfällen när man snabbt stannar bilen in i affären 2 min senare hoppar in och skall starta, funkar inte. Då var det bara att luta sig tillbaka och vänta ett par minuter så startade bilen. GTIn har aldrig gått dåligt utan som ett spjut alltid "när den startar :-("
Det jag vet är att när den inte startar så blir där ingen gnista.
Jag trodde att jag löst problemet i förra veckan när jag "råkade" dra av jordkabeln mellan tändspole och blocket, helt slut var kabeln. Jag bytte den och allt var frid och fröjd bilen startade som den skulle. Jag provocerade den för att inte starta men den startade hela tiden. Dock när jag i Fredags åkte ifrån Gymmet startade bilen perfekt, körde 200 meter och sedan dog den. Detta är ett nytt fenomen, bilen har aldrig innan dött när väl motorn var i gång. Jag fick vänta ngr minuter bilen startade igen perfekt. jaja tänkte jag bara ett litet missöde. Bilen startade i morse till jobbet, skulle ner till affären no problems men hem............ JÄVLA SKIT BIL!!!!!!!!!!!! bogsering igen.
Jag hittade här på forumet hur man själv kan plocka ut felkoder till en Golf 1,8 (91-97) Motorkod AAM är det samma princip för min GTI tro?

ÄR DET NGN SOM HAR TIPS OCH TRICKS ??????

Enligt Din Bil i Malmö är det inte den elektroniska startspärren för har den gått åt skogen startar inte bilen igen förren man har åtgärdat felet.

/Joachim


Hej igen, tror ni den j-vla mycket fina GTIn ville starta när jag skulle hem. ICKE
Men jag satt där i min förtvivlan och tänkte tomgångsmotor.... ut och ryckte i kablarna och knackade på tomgångsmotorn in igen försökte starta men nej o nej. Då sparkade jag till säkrinslådan med alla reläer klick sade det hastighetsmätaren hoppade till och BRUM BRUM................
Kanske har jag hittat felet förhoppningsvis ett relä.
är det ngn som kan säga vilket som är start reläet (det står ett nummer på reläet) jag har förlagt instr boken.

/ Joachim

Junfors
2008-09-08, 16:58
Startrelä har du väl inget utan det är möjligtvis soppapumpsrelät kanske, nummer kan jag se i boken min men den har jag ej här, återkommer om ingen annan svarar.

forsberg
2008-09-08, 17:09
Hade exakt samma fenomen på min Golf II Gti 8v. På den var det tändspolen som spökade. Prova och känn på tändspolen när bilen inte vill starta, är den tokhet då så kan det vara den som spökar. På min fick man vänta 20-30 min så den fick svalna innan man kunde starta igen.

mvh/ Mathias F

joachimrapp
2008-09-08, 21:29
Startrelä har du väl inget utan det är möjligtvis soppapumpsrelät kanske, nummer kan jag se i boken min men den har jag ej här, återkommer om ingen annan svarar.

Soppapumpsreläet är utbytt så det måste vara ngt annat relä som finns där under........... eller glapp i en säkring.

Tack för tipset har du möjlighet att beskriva vilket relä som är vilket utifrån nr på reläerna skulle jag vara superglad.

Tack på förhand / Joachim

joachimrapp
2008-09-08, 21:32
Hade exakt samma fenomen på min Golf II Gti 8v. På den var det tändspolen som spökade. Prova och känn på tändspolen när bilen inte vill starta, är den tokhet då så kan det vara den som spökar. På min fick man vänta 20-30 min så den fick svalna innan man kunde starta igen.

mvh/ Mathias F


Hej

har svårt att tro att det är spolen då bilen förra helgen stod över hela helgen och startade ändå inte, men skall aldrig var bomb säker jag skall minsann ta en titt på den därade tändspolen. Under drift hur varm är ok att den skall vara?

/ joachim

Henrik.M
2008-09-08, 21:41
Hej

har svårt att tro att det är spolen då bilen förra helgen stod över hela helgen och startade ändå inte, men skall aldrig var bomb säker jag skall minsann ta en titt på den därade tändspolen. Under drift hur varm är ok att den skall vara?

Att tänspolen spökar verkar vara väldigt vanligt förekommande fenomen på just golf 3:an när dom börjar bli tii åren.
Råkat ut för det flertalet ggr.
Funkar ibland ibland inte & det finns ingen som helst logik i när dom fungerar eller inte.

Är tändspolen såpass het att du bränner handen/det känns obehagligt att ta på den är den kass.

Du ska utan obehag (förutom om du då får en hoppande gnista genom fingret) kunna hålla handen på t-spolen när bilen är igång.

Ett annat sätt nästa gång den vägrar : Be någon dra en tändhatt och se/höra om du har gnista.

Kallas föressten tändmodul på dessa bilar. =)

Passat R
2008-09-10, 18:24
Om det nu inte är tändspolen som förövrigt är ett mycket vanligt fel på dessa kärror, som dom flesta redan skrivit. Så skulle jag prova byta Spänningsförsörjningsrelät Reläplats nr3 Artnr: 165906381 som oxå hör till ett vanligt fel.

joachimrapp
2008-09-10, 19:08
Om det nu inte är tändspolen som förövrigt är ett mycket vanligt fel på dessa kärror, som dom flesta redan skrivit. Så skulle jag prova byta Spänningsförsörjningsrelät Reläplats nr3 Artnr: 165906381 som oxå hör till ett vanligt fel.

Tack super jag skall byta båda, återkommer med om det funka.

MVH Joachim

Junfors
2008-09-11, 07:00
Om det nu inte är tändspolen som förövrigt är ett mycket vanligt fel på dessa kärror, som dom flesta redan skrivit. Så skulle jag prova byta Spänningsförsörjningsrelät Reläplats nr3 Artnr: 165906381 som oxå hör till ett vanligt fel.

Vad ger det relät för fel, dör bilen bara eller?

Henrik.M
2008-09-11, 08:29
Vad ger det relät för fel, dör bilen bara eller?

Spänningsförsörjningsrelät har till uppgift att släppa på +15 spänning till övriga relän i plattan.
Bilen dör eftersom övriga relän ej får spänning.
Ex bränslepump.

Andersson Racing
2008-09-11, 09:40
Hade samma symtom på min 16v, fick byta tändspole samt spänningsförsörjnings reläet så funkade bilen efteråt.

Så kör på det!

/ Per

Junfors
2008-09-11, 11:09
Jag har också lite problem med min men efter ha köpt riktiga platina stift så startar min alltid, däremot så går den stundtals väldigt illa, precis som det inte tänder/får soppa på alla cylindrarna, misständer alltså mer eller mindre. Satt orginal tändkablar på som gått 29000mil så jag hoppades det var dom som gett upp men felet kvarstod.

Kan tändspolen när den ger sig ge symptonen med misständing och dålig gång men min bil dör ju aldrig utan går på tomgång men kan vara svår att få upp i varv en stund för att se gå hur bra som helst någon minut senare.

Lillen
2008-09-11, 12:08
Kan tändspolen när den ger sig ge symptonen med misständing och dålig gång men min bil dör ju aldrig utan går på tomgång men kan vara svår att få upp i varv en stund för att se gå hur bra som helst någon minut senare.

JA det KAN ge dessa symtom.
Hade exakt så på min ena 16V -94.
Tändspolen gick bort på den.

Misstände , spottade och dog ibland.
Blev gradvis värre med tiden och sedan va den död.
Bytte spolen och sedan va det aldrig några bekymmer så länge jag hade den.

Junfors
2008-09-11, 12:40
Ok, blir till att leta en tändspole i nästa steg i min felsökning då också.

Lillen
2008-09-11, 16:03
Vet att jag kollade.
Var samma på min 16V och till kombin med 2E-motor iaf.
Fungerade fina fisken , lär vara samma till de mindre motorerna medTROR jag?!

Andersson Racing
2008-09-11, 20:47
Ok, blir till att leta en tändspole i nästa steg i min felsökning då också.

Kostar 1600-1700 kr på VAG och relät runt 150 spänn så det är ju som hittat! Det kan din 16v vara värd va Junfors!?

mvh Per (på väg mot 10 000 mil på mätarn;))

joachimrapp
2008-09-11, 21:24
Kostar 1600-1700 kr på VAG och relät runt 150 spänn så det är ju som hittat! Det kan din 16v vara värd va Junfors!?

mvh Per (på väg mot 10 000 mil på mätarn;))

Hej

1447 / 1675 (beroende på anslutning) på Mekonomen med tändmodul 564 för bara tändspolen.
Jag kommer att köpa med tändmodul med tanke på min otur så sitter väl felet där så man vågar inte chansa.

Min GTI har rullat 28500mil så det är väl dags antar jag, tänkte ta kablar, stift, rotor och fördelar lock oxå när jag ändå är på gång så hoppas jag på att bilen skall funka OK eller bättre

MVH Joachim

Lillen
2008-09-11, 22:05
Gissa får man =)

Jag gissar tändspole IGEN!

Junfors
2008-09-11, 22:55
Kostar 1600-1700 kr på VAG och relät runt 150 spänn så det är ju som hittat! Det kan din 16v vara värd va Junfors!?

Eller så ger man 822:- minus rabatt på Meca...


1545-12916 Tändspole
• 3-pol med styrdon, för fordon med strömfördelare, Antal In-/Utgångar , Identisk med 1020-0986221000 822,06 kr
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=133&ModelID=912&CarReference_ID=1757&CategoryID=42&CategoryType_ID=1

Eller så lånar man en från en kompis bil och testar, exempelvis min Polo som står på gården, det gav dock inget bättre resultat(testa nu ikväll) men så är jag inte hundra på att den är helt ok heller, får testa en till innan tändspolen avfärdas.

Lillen
2008-09-11, 23:07
Exakt , jag testade först den jag hade sedan köptes en beg faktiskt!

Junfors
2008-09-14, 00:13
Testat två olika tändspolar nu utan någon förbättring..

Vad kan man läsa ut i felkoder på en sådanhär bil, vad är de för anslutning OB.. ?

Finns det nåt att hämta i info via den vägen.

Lillen
2008-09-14, 00:19
Felkoder kan du läsa.
Sitter diagnostikuttag vid/ovanför askkoppen.
TROR inte du hittar något den vägen men jag är inte tekniker heller så....

joachimrapp
2008-09-29, 12:58
Hej mina GTI vänner, nu är min Golf lagad!!!!!!!!!
25Kr kostade det det är skrattretande.
Efter mycket om och men och en vance bok hittade jag att reläet som styr datorboxen var kass (relä nr 30).
I när området fanns ingen som hade detta på hyllan så jag travade in på skrotens självplock där jag hittade ett relä 25 bagis, plugga in det och wrooooom, och nu varje gång.

Jag vill tacka alla som gett tips.

Nu är det dags för en ombyggnad med coilovers med en mkt liten sänkning.

Tack för mig denna gång / Joachim

Junfors
2008-09-29, 14:31
Gott att det löste sig så lätt och framför allt billigt. Mitt problem var dock ännu billigare att lösa, vakum i tanken så jag fick lossa på tanklocket bara.. fast åandra sidan så får jag väl leta rätt var det är täpt såsmåningom och fixa det också:).

Lillen
2008-09-29, 21:42
Kul att resultaten skrevs här iaf!
Kan vara bra att veta för andra åxå.

Som sagt skrattretande små kostnader på era fel dessutom.

GRATTIS till bilarna som går nu då!