handdator

Visa fullständig version : Bromskloss-varnare Passat, varför så tidigt? *uppdaterad fråga*



zandoin
2008-09-08, 10:50
Hallå alla kunniga!

När jag var inne på service med min Passat 02:a innan sommaren så påpekade dem att jag behövde byta klossar fram. ??!?!?! Stora frågetecken fick jag i huvudet och bad att dem INTE skulle byta för det var inte så många mil sen som klossarna byttes samtidigt med skivor.

Jag åkte till min gode vän som är mer händig än jag, och jag hade med mig nya klossar.

Vi mätte dem befintliga klossarna och kom fram till att dem hade ca 10mm kvar, dem nya klossarna var 14mm.

Alltså har den på ca 4500mil slitit ner 4mm. VARFÖR ska jag då byta när det är 10mm kvar? Och nu har även indikatorn i bilen börjat lysa.

Någon som har en förklaring? Med mina uträkningar så kan jag köra minst 4000mil till utan att behöva byta.

Någon som säger emot mig?

/David

Manny
2008-09-08, 10:56
Har alla klossarna slitits lika mycket? ibland kan det ena bekägget slitas mer än det andra.

Eller så har det bara blivit kortis i kabeln så varnaren har aktiverats ändå.

Är det 10mm kvar på klossarna så behöver du INTE byta...

zandoin
2008-09-08, 11:14
Vi hade dän båda hjulen och mätte samtliga till 10mm.... Visst, det sitter ju belägg på insidan som var svårare att mäta. Men med ögats mått mätt så var det väldigt lika.

På verkstan rekommenderade dem mig att byta för det skulle inte hålla till nästa service............ vilket som vanligt är bullshit. Jag har och kommer att börja med att inte låta dem göra vissa jobb när dem säger att det behövs som man kanske kan lösa själv.

Det går ju inte lita på dem?

Jag får ta ner igen och se om det är nått belägg som är mer slitet än det andra... visst 700 spänn för belägg på Biltema är väll inte hela världen. Men man slipper ju göra jobbet i onödan.



Har alla klossarna slitits lika mycket? ibland kan det ena bekägget slitas mer än det andra.

Eller så har det bara blivit kortis i kabeln så varnaren har aktiverats ändå.

Är det 10mm kvar på klossarna så behöver du INTE byta...

Manny
2008-09-08, 11:46
Kortis är det inte förresten, kabeln ska slitas av för att varna. Den kan ha gått av vid belägget av nån anledning. kolla så kabeln är hel.

Antagligen så har verkstan bara sett att lampan lyst och antagit att den fungerar som den ska. Om dom hade gett sig på att byta så borde dom se att det var bra belägg på och åtgärdat det rätta felet.

Hur är det med de bakre beläggen? Jag vet inte om det sitter varnar på dessa men om det gör det så kan det ju vara bak det handlar om.

Lillen
2008-09-08, 11:56
Sitter väl bara varnare fram om jag tror rätt?

Går väl att bygla dessa om man vill släcka lampan?
Är väl bara en jord som sluter kretsen?

zandoin
2008-09-08, 12:02
Lampen lös inte när den var på service, den börja lysa igår kväll.

Dem hade ju tittat på beläggen och konstaterat att dem behövde bytas. Alltså rent lurendrejeri. Dem fick byta en inre damask vid samma tillfälle. Man undrar ju hur mycket det stämde.....

Bakre belägg och skivor byttes sommaren 2007 så det är absolut inget med dem.


Kortis är det inte förresten, kabeln ska slitas av för att varna. Den kan ha gått av vid belägget av nån anledning. kolla så kabeln är hel.

Antagligen så har verkstan bara sett att lampan lyst och antagit att den fungerar som den ska. Om dom hade gett sig på att byta så borde dom se att det var bra belägg på och åtgärdat det rätta felet.

Hur är det med de bakre beläggen? Jag vet inte om det sitter varnar på dessa men om det gör det så kan det ju vara bak det handlar om.

zandoin
2008-09-08, 12:04
Får kika på det där....

Byter alla andra belägg när lampan börjar lysa eller?

Våran bil går mest längra sträckor då vi bor utanför stan. Så det bromsas ju inte jättemycket alltså...


Sitter väl bara varnare fram om jag tror rätt?

Går väl att bygla dessa om man vill släcka lampan?
Är väl bara en jord som sluter kretsen?

Manny
2008-09-08, 12:10
Bara att fortsätta att köra, håll lite koll på beläggen vid däcksbyte osv. Bygla kabeln om du inte vill att lampan ska lysa. Byt bär du har nån mm kvar så sabbar du inte skivan, börjar det skrapa så kan du sabba skivan dock.

zandoin
2008-09-08, 12:21
Absolut.. tack för hjälpen alla! Grymt!


Bara att fortsätta att köra, håll lite koll på beläggen vid däcksbyte osv. Bygla kabeln om du inte vill att lampan ska lysa. Byt bär du har nån mm kvar så sabbar du inte skivan, börjar det skrapa så kan du sabba skivan dock.

Mange Gti
2008-09-08, 12:40
Ibland kan det t.o.m vara så illa att du råkar ut för diverse dåligt firma folk som vill åt dina pengar.

Jag har åkt lite olika bil märken genom åren, och på vissa orginal verkstäder blir man bara brydd vad dom säger åt en.
Många gånger tror jag dom chansar att kunden inte vet nåt om bilar.

Brukar hålla mig till mindre verkstäder, förutsatt att dom är auktoriserade för att stämpla service böcker samt släcka ev besiktnings 2:or.

Bor man på en mindre ort som mig själv brukar man om man hittar en mindre verkstad kunna komma bra överens och göra många bra affärer ihop gällande service och reparationer.

Byter min kamrem på min passat 03 för 1200:- exkl material samt får stämplad bok.

zandoin
2008-09-08, 12:46
Dude.... kamremspriset var nice... vad blir slutpriset? Jag har fått ett pris på 5000kr hos en mindre firma komplett och klart.

Vad går delarna på?

Tidigare nämnd vw-verkstad ska ha 7200kr


Ibland kan det t.o.m vara så illa att du råkar ut för diverse dåligt firma folk som vill åt dina pengar.

Jag har åkt lite olika bil märken genom åren, och på vissa orginal verkstäder blir man bara brydd vad dom säger åt en.
Många gånger tror jag dom chansar att kunden inte vet nåt om bilar.

Brukar hålla mig till mindre verkstäder, förutsatt att dom är auktoriserade för att stämpla service böcker samt släcka ev besiktnings 2:or.

Bor man på en mindre ort som mig själv brukar man om man hittar en mindre verkstad kunna komma bra överens och göra många bra affärer ihop gällande service och reparationer.

Byter min kamrem på min passat 03 för 1200:- exkl material samt får stämplad bok.

Henrik.M
2008-09-08, 14:02
Dude.... kamremspriset var nice... vad blir slutpriset? Jag har fått ett pris på 5000kr hos en mindre firma komplett och klart.

Komplett och klart innebär att dom byter vad??

Lista gärna vad komplett och klart innebär för komponenter. (Är lite mer än rem och rulle på en AWT nämligen).
Om vi nu pratar 1.8T bensin , iofs ca samma komponenter på en diesel som ska bytas.

Jag bytte allt garanterat komlett och klart för 3600:- på VAG.
Innebär även rem + spännare till AC. ;-)

zandoin
2008-09-08, 15:43
Alla remma som ingår i ett kamrems-byte med vattenpump osv.. Sen om det är rem till AC vet jag inte men det kan man ju kolla.

3600:-. jo men jobbar inte du på VAG? Så då kan man räkna ut att delarna kostade 3600:- 1400 spänn för jobbet är ju helt ok då.

jo på en 1,8t


Komplett och klart innebär att dom byter vad??

Lista gärna vad komplett och klart innebär för komponenter. (Är lite mer än rem och rulle på en AWT nämligen).
Om vi nu pratar 1.8T bensin , iofs ca samma komponenter på en diesel som ska bytas.

Jag bytte allt garanterat komlett och klart för 3600:- på VAG.
Innebär även rem + spännare till AC. ;-)

Henrik.M
2008-09-08, 16:35
Det var vattenpumpen jag ville komma till.

Vissa (inte alla) skiter i att byta denna i samband med kamremsbyte.
Slutar oftas med att man får riva en 2:a gång och göra om allt efter att par-tre tusen mil.

Se till att du får vattenpumpen bytt!

3600:- är personalpris på delarna , jobbet gjorde jag själv. ;-)
Kamrems delarna brukar gå på omkring 5000:- med vattenpump.
Lägg på ca 2000:- till om du ska byta rem + spännare till AC. (Spännelementet till ac:n är en snordyr historia).

zandoin
2008-09-08, 16:40
Såja... pris 5000 spänn färdigt och klart inkl vattenpump kanske man då inte ska vara för ledsen för. =)

Alla jag har pratat med säger att remmen är aldrig problemet, alla remmar dem bytt vid 18000 eller senare har varit friska. Det är just vattenpumpen som är den luriga röven i sammanhanget. Den går oftare än remmen tydligen.




Det var vattenpumpen jag ville komma till.

Vissa (inte alla) skiter i att byta denna i samband med kamremsbyte.
Slutar oftas med att man får riva en 2:a gång och göra om allt efter att par-tre tusen mil.

Se till att du får vattenpumpen bytt!

3600:- är personalpris på delarna , jobbet gjorde jag själv. ;-)
Kamrems delarna brukar gå på omkring 5000:- med vattenpump.
Lägg på ca 2000:- till om du ska byta rem + spännare till AC. (Spännelementet till ac:n är en snordyr historia).

Henrik.M
2008-09-08, 16:43
Såja... pris 5000 spänn färdigt och klart inkl vattenpump kanske man då inte ska vara för ledsen för. =)

Alla jag har pratat med säger att remmen är aldrig problemet, alla remmar dem bytt vid 18000 eller senare har varit friska. Det är just vattenpumpen som är den luriga röven i sammanhanget. Den går oftare än remmen tydligen.

Spännrullen är det som brukar haverera.

zandoin
2008-09-08, 16:47
Min bil har nu rullat ca 16500 mil. Rek intervall är vid 18000 mil. Hur bråttom ska jag ha?


Spännrullen är det som brukar haverera.

zandoin
2008-09-08, 16:49
Henrik.M-> Varför tror du att en tekniker som du själv är vill att man ska byta belägg när det är så mycket kvar som ovan? Och varför lyser varnaren när det är så mycket mm kvar?

Finn
2008-09-08, 17:49
Jag skulle tippa på att anledningen till att din bromsvarning lyser e ärgade kontakter i kontakthuset till belägget. Inte helt ovanligt, kolla det den sitter i ett litet fäste på oket. Om du vill vara säker på att varningen i belägget e helt kan du ju alltid ohm-mäta vid kontaktstycket som sitter på beläggets kabel. Du ska ha genomgång där.

Särkelä
2008-09-08, 19:16
Stämmer fint att det brukar ärga i kontaktsyckena till bromsvarningen. Jag byter alltid ut kontaktstyckena i första hand. hjälper inte det så får man byta kabeln. för i vissa fall har kabeln varit riktigt dålig när man börjas skala lite på den.

Men man kan börja me o ta i sär kontakterna o göra rent o spruta i lite 5-56 lr va ni nu har i garagena. o se om det hjälper.

Henrik.M
2008-09-08, 19:32
Henrik.M-> Varför tror du att en tekniker som du själv är vill att man ska byta belägg när det är så mycket kvar som ovan?

Nu vet jag ju inte om dom har sagt att dom måste bytas , bör bytas inom en viss tid eller hur mycket det verkligen var kvar på beläggen.
Omöjlig fråga att stå upp och svara åt någon annan på.
Men personligen hade jag inte bytt dom om det var 10mmm kvar.
Vid 3-4mm kan man börja fundera på hur länge man ska köra.
Varningslampan tror jag tänds vid 5mm om det fungerar som den ska.


Och varför lyser varnaren när det är så mycket mm kvar?

2 tekniker före mig har redan svarat , stiften iunne i kontakten brukar ärga av. =)
Andra orsaken brukar vara kabelbrott.

Finn
2008-09-08, 22:02
Man kan även bygla uppe i hjulhuset för att lite snabbt se vilken sida som e kass. Kommer tyvärr inte ihåg färgerna på kontaktstyckena nu men d e bara kolla färgerna nere vid klossen å jämföra.

Lossa gummigenomföringen uppe i hjulhuset (mot kupén) å dra fram kontaktstyckena. Brygga ena sidan, hoppa in i bilen å slå på tändningen å se om varningen slocknar. Detta ifall d inte funkar men kontaktspray å annat pill nere i kontaktstycket vid oket. Ett enkelt sätt att ta reda på om d e paj i kablarna ner till oket.

zandoin
2008-09-08, 23:55
Njae.. dem sa att dem ville byta dem för att dem skulle inte hålla många mil. Och absolut INTE till nästa service. Alltså 1 år framåt. Så helt plötsligt skulle jag slita ner 5mm på 1 år som jag har gjort på 4 år =)

Du behöver inte stå upp för någon, var bara lite nyfiken. Är det teknikern eller kundtjänst-snubben som hittar på. Man vet ju inte hur mycket kundtjänstsnubben tar reda på om saker och ting stämmer...=´(

Nae.. efter det så är jag väldigt försiktig med vad dem får och inte får göra.
---------

Tack för alla tips om ärgad kontakt ska kollas vid tillfälle, så längre dör det pipa lite =)




Nu vet jag ju inte om dom har sagt att dom måste bytas , bör bytas inom en viss tid eller hur mycket det verkligen var kvar på beläggen.
Omöjlig fråga att stå upp och svara åt någon annan på.
Men personligen hade jag inte bytt dom om det var 10mmm kvar.
Vid 3-4mm kan man börja fundera på hur länge man ska köra.
Varningslampan tror jag tänds vid 5mm om det fungerar som den ska.


2 tekniker före mig har redan svarat , stiften iunne i kontakten brukar ärga av. =)
Andra orsaken brukar vara kabelbrott.

Holman
2008-09-09, 23:48
Min bil har nu rullat ca 16500 mil. Rek intervall är vid 18000 mil. Hur bråttom ska jag ha?


Jag hade aldrig väntat så länge...

Holman
2008-09-09, 23:52
Det mekanikern har skrivit på ditt serviceprotokoll är det som gäller.

Sen hade dom väl bytt drivaxeldamask?
Då kan dom mycket väl ha kommit åt kablarna till bromsbeläggsvarningen. ÅK tillbaka och påpeka för dom att åtgärda, samt att du har kontrollerat beläggen som dom påstod var dåliga.
Skicka med dina klossar i bilen och ifall nu dom får det till att sladdarna har gått av till något av dom inre beläggen så får dom byta kostnadsfritt då det är dom som har åsamkat skadan.


Njae.. dem sa att dem ville byta dem för att dem skulle inte hålla många mil. Och absolut INTE till nästa service. Alltså 1 år framåt. Så helt plötsligt skulle jag slita ner 5mm på 1 år som jag har gjort på 4 år =)

Du behöver inte stå upp för någon, var bara lite nyfiken. Är det teknikern eller kundtjänst-snubben som hittar på. Man vet ju inte hur mycket kundtjänstsnubben tar reda på om saker och ting stämmer...=´(

Nae.. efter det så är jag väldigt försiktig med vad dem får och inte får göra.
---------

Tack för alla tips om ärgad kontakt ska kollas vid tillfälle, så längre dör det pipa lite =)

T08R
2008-09-10, 00:54
Hur tänker du nu?
Är du bara pantad eller vill du att han ska lura till sig ett gratis jobb?
Verkstan har bytt en drivknutsdamask och gjort service. Efter det så lyser ingen lampa utan den tänds flera månader efteråt. Hur kan det vara verkstadens fel?
Att teknikern/mekanikern har anmärkt på belägg som är ca 10mm kvar på är dåligt och då tycker jag att man ska åka tillbaka (eller iaf maila) till den verkstaden och fråga hur det kan ha blivit på detta sätt.

Förstår inte allas klagan på verkstäder. Är man inte nöjd så lämnar man inte bilen på samma ställe igen. Får jag dålig service/produkt på något ställe så vänder jag mig inte dit igen. Det spelar ingen roll om det är mat, vitvaror, klocka, bil eller något annat. Och jag skulle absolut inte lämna något till ett ställe som jag inte litar på, är ju tydligen många som gör det här.

Mange Gti
2008-09-10, 11:39
För att svara på frågorna vad jag byter.

Det som ingår i mekonomens kamrems sats inkl vatten pump.

Materialet gick på strax under 2000:-

Så med jobbet gjort så blev det ca 3200:-


Och passaten är en vanlig bensinare med 1.8t motorn.

Henrik.M
2008-09-10, 13:39
För att svara på frågorna vad jag byter.

Det som ingår i mekonomens kamrems sats inkl vatten pump.

Materialet gick på strax under 2000:-

Så med jobbet gjort så blev det ca 3200:-


Och passaten är en vanlig bensinare med 1.8t motorn.

Billigt med tanke på att en kamremsats med vibrationsdämpare går på över 2000:- på mekonomen.
Lägg där till vattenpump + ev löprulle.
Antar att både löprullar och vibdämpare byttes!?

Såg nu att det finns en billig sats utan vibbdämpare och en dyrare sats med vibbdämpare.
Vet ej heller om löprulle ingår i kamremsatsen?

Någon annan kanske vet?

zandoin
2008-09-15, 10:43
Av vilken anledning? I alla år har intervallet varit 18000 mil, varför ska det helt plötsligt vara sämre nu?

har en Golf 95:a som inte har fått ny kamrem, den har gått endast 11500 mil. Men den är ju 13 år... Men remmen ser helt ok ut...

Jag tror det är mer hysteri över att allt måste bytas så fort, bara för att någon säger det. Visst kan det hända, men det kan ju även hända bra mycket tidigare än det ska oxå.

Jag hade en skoda rs en gång, där vattenpumpen rasa efter 3000 mil...

Ska byta kamrem i julklapp tänkte jag. Så tills dess så får det vara.

(ps... jag har ju givetvis kontrollerat remmen osv, så det är under kontroll)


Jag hade aldrig väntat så länge...

Manny
2008-09-15, 10:50
Av vilken anledning? I alla år har intervallet varit 18000 mil, varför ska det helt plötsligt vara sämre nu?


För att remmar och tillbehör går av långt tidigare än intervallet i många fall. DÅ blir det dyrt.

Mini_me
2008-09-15, 12:13
Av vilken anledning? I alla år har intervallet varit 18000 mil, varför ska det helt plötsligt vara sämre nu?



Pga vatten pumpar och spännrullar nyper / packar ihop låååååångt innan nån rem går av.

Och du byter väl ändå rem om du har den borta???

Man har för övrigt bytt från 18.000mil till 12.000mil (På många motorer) pga att motorer stanna lite titt som tät pga rullhaveri.

Vissa bilar har inte ens en intervall (sharan tex).

zandoin
2008-09-17, 10:37
Pga vatten pumpar och spännrullar nyper / packar ihop låååååångt innan nån rem går av.

Och du byter väl ändå rem om du har den borta???

Man har för övrigt bytt från 18.000mil till 12.000mil (På många motorer) pga att motorer stanna lite titt som tät pga rullhaveri.

Vissa bilar har inte ens en intervall (sharan tex).

Någon som vet om VW tar något ansvar för att kammremsgrejorna skulle rasa tidigare än 18000mil? I boken så står det ju att intervallet är 18000mil. Men dem har ju inte gått ut med någon information om att dem bytt intervall. Jag har inte fått någonting sagt till mig hos vw-verkstaden heller då den vart inne på service.

Om vw- ändrar intervallerna så får dem väll se till att alla får reda på det?

Mini_me
2008-09-17, 12:31
Som jag har hajat det när jag frågat så NEJ, dom tar inget.
Men jag kan ha fel.

Vissa bilar har fortfarande 18.ooo mil som intervall men iaf vi på vårat jobb brukar rekomendera 12.ooo pga att vi har sett att massa bilar får problem (inte alla).

Sen är det lite upp till kunden att bestämma (Och nej det är inte skrämsel taktik från våran sida!).

Raz
2008-09-17, 13:28
Så här såg kamremmen ut efter 13300 mil på Passaten jag köpte med rasad topp pga kamremmen.
Mitt råd är byt innan det är för sent =)

http://www.raz.se/bilder/raz_passat/motor6.jpg

Finn
2008-09-17, 17:46
Den remmen va fan vältuggad.

Nattuggla
2008-09-17, 19:05
Lyxproblem att kunna välja när man vill/borde byta kamrem osv. På min bil så skötte det sig utan problem, vattenpumpen rasade nämligen vid 9000 mil så var bara att lämna in och vara glad. Skulle kosta cirka 7200 hos VAG men fick det för 6300 till slut. Då byttes allt vad rullar, remmar och spännare det finns. Visst, kunde kanske fått det några tusen billigare. Men på VAG här är de väldigt duktiga, och bemötandet är ruskigt bra. Betalar i vart fall jag gärna lite extra för.

Passat R
2008-09-17, 19:26
Vet att Audi nu har som regel att det är 12000mil eller 5år beroende på vad som kommer först. Och så vitt jag vet så är 18000mila intervallen på 1,8T motorerna nedsatt till 12000mil som många redan skrivit. Och som Henrik skrivit se till att ni får alla delar bytta när ni lämnar in bilen på en icke aktoriserad verkstad.

zandoin
2008-09-18, 12:07
Auoh... nu har jag bokat tid nästa vecka. Fick ner priset brutalt hos min vw-verkstad när jag sa vad jag fått för andra priser. Några fjuttiga 100:ingar mer. Men känns bättre på nått sätt med den stämpeln i boken =)

Så behöver man inte oroa sig om det mera att det ska rasa... eller jta.. 1 vecka kvar =)

zandoin
2008-09-23, 09:13
Hallå gott folk! En ny uppdatering på bromskloss-"problemet"

Det visar sig nu när jag monterade ner hjulen att 1 av 4 belägg (inre höger) är sliten ner till ca 4mm. Utsidan är 10mm, och vänsterhjulet är båda 10mm.

Vad gör jag nu? Det spelar väll ingen roll att jag bara byter båda på höger sida? Men varför kan det bli så att dem är ojämnt slitna? Otur? Skivan ser ut att vara jämt sliten på båda sidorna.

för några år sedan bytte vi skivor & belägg samtidigt. Skulle ju förvåna mig om det är så att vi klantade och inte bytte den inre höger. Låter högst osanolikt.

Kan oket vara trögt?

Vad tror dem kunniga?

Mini_me
2008-09-23, 09:29
Kan vara oket...lossa oket och lyft på damasken och se om det är rost / smörja innan för och om damasken är hel.

Dock tror jag mer på att det inte gjordes lika rent där som på övriga sidor och klossen har kärvat fast och därmed legat imot skivan och på så sätt slitits fortare.Behöver inte vara mkt för att det ska slita fortare än dom andra.

zandoin
2008-09-23, 10:16
Kan vara oket...lossa oket och lyft på damasken och se om det är rost / smörja innan för och om damasken är hel.

Dock tror jag mer på att det inte gjordes lika rent där som på övriga sidor och klossen har kärvat fast och därmed legat imot skivan och på så sätt slitits fortare.Behöver inte vara mkt för att det ska slita fortare än dom andra.

Kan inte påstå att jag minns att vi rengjorde när vi bytte =) Får be dem kolla på det på torsdag när dem endå har bilen inne.

Man gör inte bort sig och bara byta klossar på ena sidan?

Mini_me
2008-09-23, 11:53
Om du ska byta så byter du alla klossar annars har du samma problem om ett tag igen.

Ser skivan sliten ut så byter du den direkt oxå...är inte svårt att göra själv om du pallar.

Men ser skivan "ok" ut så gradar du bara av kanten på klossen så slits den in fortare mot den gamla skivan.

zandoin
2008-09-25, 11:21
Tack... jag gjorde det enkelt för mig, eftersom oket behöver smörjas eller rengöras eller vad man ska säga så får dem göra det på verkstan när den endå står där halvt nermonterad för att byta kameremen. Fick en schysst deal, så jag byter båda sidor klossar. Skivorna ser "nya" ut, så dem får åka vidare.

Tack för alla inputs... nu kan vi stänga tråden..


Om du ska byta så byter du alla klossar annars har du samma problem om ett tag igen.

Ser skivan sliten ut så byter du den direkt oxå...är inte svårt att göra själv om du pallar.

Men ser skivan "ok" ut så gradar du bara av kanten på klossen så slits den in fortare mot den gamla skivan.