handdator

Visa fullständig version : En NY Golf Memphis 1988!



johan@speedlab.se
2008-09-07, 20:59
Jag har ett dilemma..

I min jakt på en bra pendlarbil så lyckades jag hitta en Golf Memphis från 1988 i nyskick!
Den har endast luftats fina sommardagar ca 300mil/år resten av tiden har den tillbringat i garage.
Allt är i princip i nyskick, stolarna har haft överdragsklädsel så originalklädseln är helt oanvänd. Motorn har insprutning och kat. (GX) servad varje år och har snurrat 7300mil på 20 år. Original fälgar utan en rostfläck med original däck(som jag genast bytte). En RIKTIG pärla med andra ord.

Nu till dilemmat.

Kan jag ha på mitt samvete att förbruka denna bil? Kommer jag att må bra av att köra denna oskuld i saltslasket? Finns det kanske någon därute som bättre kan förvalta denna bils fortlevnad?

Eller är det bara att glädjas till ett bra köp och åka?

/Johan

Henrik.M
2008-09-07, 22:21
Kan jag ha på mitt samvete att förbruka denna bil?

Beror på hur du ser på fina gamla orginalbilar.
Brukas ska dom , men inte våldas eller våldtas med div modifieringar.


Kommer jag att må bra av att köra denna oskuld i saltslasket?
Åter igen beror det på hur du ser/känner för saken.
Vissa skiter i att det är en fin orginalbil & förmodligen en bit kultur dom bryter ner.
Andra ser ett värde i en sådan bil och brukar den under fina sommardagar samt "förvaltar" den med förnuft.


Finns det kanske någon därute som bättre kan förvalta denna bils fortlevnad?

Förutom mig själv vet jag en hög människor som förmodligen gnisslar tänder just nu. =)


Eller är det bara att glädjas till ett bra köp och åka?

Glädjas åt ett bra köp och bruka den med förnuft , en vacker dag inser du misstaget om du brukar sönder den.

gicke
2008-09-07, 22:22
Gud kommer straffa dig.

Cullberg
2008-09-07, 22:42
Du kan ge den till mig =) Nä men som sagt, du kommer nog ångra dig en vacker dag... Jag skulle ha kört den på fina sommardagar och ha den som kultbil

Raz
2008-09-08, 08:34
Behåll den i orignalskick och kör bara på soliga sommardagar! Eller så säljer du den till någon som tänker ta hand om den, det förtjänar den. Tänk på att det inte finns så många originalbilar i sånt grymt skick.

Köp en billig vinterbil till saltslasket istället.

Manny
2008-09-08, 10:51
Var rädd om den!

Mange Gti
2008-09-08, 11:34
Använd den endast på sommaren.

5År till så har du en skattebefriad bil som du endast behöver besikta vartannat år.

Junfors
2008-09-08, 11:52
Använd den endast på sommaren.

5År till så har du en skattebefriad bil som du endast behöver besikta vartannat år.

10 år tar det väl i och för sig om det inte ändras och försvinner innandess.

Mange Gti
2008-09-08, 16:31
10 år tar det väl i och för sig om det inte ändras och försvinner innandess.

Har du nog rätt i, det är jag som är dåligt uppdaterad. :)

zoddri
2008-09-09, 09:37
Den bilen förtjänar ett bättre öde än att bli vinterbil.

VWGolIV
2008-09-09, 09:54
Straffar inte gud dig så blir det väl satan eller någon här på GTi klubben


Om du inte vet med dig att du lär förvalta den så hade jag nog sålt den till någon annan, en vacker dag så lär den också bli värd lite i samlarens ögon.

pekka kiiskilä
2008-09-09, 17:01
Jag får hålla med om att den ska behållas i orginalskick till eftervärlden för dom börjar att bli ovanliga i bra skick och milantal.

Själv så letar jag efter en lågmilare som är helt orginal.

onk
2008-09-09, 20:08
Spara spara spara!

Tänk vad ovanlig den kommer vara om 10 år!

Fireball
2008-09-09, 22:32
Spara spara spara!

Tänk vad ovanlig den kommer vara om 10 år!

Tänk vad ovanlig den är nu :-)

Bastard66
2008-09-09, 22:50
Håller med.. Och att den har GX motorn med den "riktiga" insprutningen är ett STORT plus. Den ska gå som fin bil tkr jag. =)

Maha
2008-09-10, 02:12
Kör den med omtanke, bilar är till för att köras.
Tycker bara du verkligen ska vårda den väl, tvätta ofta och noga så rosten inte kommer!

Rostskyddsbehandling?

johan@speedlab.se
2008-09-16, 22:52
Tack för alla råd!
Har bestämt mig att inte utsätta pärlan för saltslasket. Jag har faktiskt skaffat en annan vinterbil bara därför.
Så nu letar jag efter någon som är intresserad att köpa och förvalta bilen, för jag känner att jag tyvärr inte har tid med ett bil projekt till... (se www.speedlab.se)

Intresserade är välkommna att kontakta mig på johan@speedlab.se eller 070-6598898

MVH
/Johan

Henrik.M
2008-09-16, 23:09
Lägg in en annons här : http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11