handdator

Visa fullständig version : Frågor ang Golf Gti 88



Mange Gti
2008-09-06, 20:44
Hej, mitt första inlägg.

Har läst runt litgranna, men vill för min egen del göra en egen tråd där jag har allt samlat, jag kommer säkert ställa flera frågor senare ochså.

Jag har precis köpt en mk2 gti 88, min första Golf.

Den har gått 19900mil. Nästintill rostfri, det vanliga runt tanklocket.
Den har varit fullstämplad i service boken fram till 12000mil då kamremmen byttes för första gången.

Skall precis till att byta den nu för att vara på den säkra sidan.

Men här kommer nån fråga som dykt upp.

1. Stämmer det att min topp passar rakt av på en 2.0l passat motor mellan 88-93? Elen från min bil pluggas isåfall in i passat motorn? eller är det bara blocket?

2. Är det onödigt eller en bra grej att skruva av toppen, plana den och byta packningar? vinner jag nåt på det?

3. Finns det nån bra sida för diskret styling mini tuning? såsom bra billiga avgassystem, alu fälgs säljare med bra priser etc.

4. Nåt annat man bör upgradera på en mig veterligen helt orginal 88 gti?

Den är i fint skick, då den gått uteslutande på osaltade vägar.
Men har ett visst vinande samt klonkade från bakvagnen.
Men tänker utan att efterforska byta bakhjuls lager/dämpare samt bussningar, då det troligen inte är gjort. Och inte är så kostsamt enligt mig :).

För närvarande vit, men hoppas att den nångång blir svart.

Mvh en stolt ägare av sin första Gti.

Dave the brave
2008-09-07, 14:18
Hej å välkommen hit!

1. Motorblocket från en motor som heter 9A kan du använda, det passar rakt av. Det är i princip likadant som ditt nuvarande motorblock förutom volymen då. 9A-motorn är en 16V på 2 liter som satt i Passat GT 88-93 och Corrado 2,0 16V 92-95. Det är ett sk short block till skillnad mot de lite senare 16V-motorerna som satt bla i Golf 3 som kallas tall block. Å skillnaden är ju då höjden på motorerna.

2:Om det inte är något direkt fel på packningarna eller om toppen är skev så tycker jag det är onödigt att plana den. Visst, du får lite högre komp vilket ger något mer effekt men det kostar nog mer än det smakar.

3. Tyska Ebay, Ebay.de ett bra ställa att hitta styling mm på.

4. Ett extraktorgrenrör och sportavgassystem är väll de saker som de flesta börjar med att byta när det gäller motorn. Se även till att alla delar till tändningen är ok, tex rotor och fördelarlock. När det gäller väghållning så kan, förutom fjädrar och dämpare, nya bussningar till länkarmarna vara bra, de är oftast slitna om bilen gått 20000 mil.

D.E
2008-09-07, 15:15
Det var inget...........

Mange Gti
2008-09-07, 20:10
Hej å välkommen hit!

1. Motorblocket från en motor som heter 9A kan du använda, det passar rakt av. Det är i princip likadant som ditt nuvarande motorblock förutom volymen då. 9A-motorn är en 16V på 2 liter som satt i Passat GT 88-93 och Corrado 2,0 16V 92-95. Det är ett sk short block till skillnad mot de lite senare 16V-motorerna som satt bla i Golf 3 som kallas tall block. Å skillnaden är ju då höjden på motorerna.

2:Om det inte är något direkt fel på packningarna eller om toppen är skev så tycker jag det är onödigt att plana den. Visst, du får lite högre komp vilket ger något mer effekt men det kostar nog mer än det smakar.

3. Tyska Ebay, Ebay.de ett bra ställa att hitta styling mm på.

4. Ett extraktorgrenrör och sportavgassystem är väll de saker som de flesta börjar med att byta när det gäller motorn. Se även till att alla delar till tändningen är ok, tex rotor och fördelarlock. När det gäller väghållning så kan, förutom fjädrar och dämpare, nya bussningar till länkarmarna vara bra, de är oftast slitna om bilen gått 20000 mil.

Tackar för svar, det med att plana toppen, är gratis förutom packnings sats.
Jobbar på stor fabrik, där jag känner några fräsare, och har jobbat som fräsare jag med förr i tiden. Skulle nog inte göra det om jag blev tvungen att lämna in toppen, iallafall inte utan fel.

Vart får jag tag på extraktor grenrör som passar? är även sugen på ett sportavgas system till vettiga pengar, är simons nåt att satsa på?

Jag fullständigt myser över att jag fått tag på en bil jag har suktat efter 12-13 år :)

97 när jag tog körkort var en fräsh Gti alldeles för dyr som första bil, sedan har det blivit bortglömt efter åren som gått, och barnen som fötts :)

Bastard66
2008-09-07, 20:31
på ebay.de kan du få tag på ett extractorgrenrör för c:a 2000:- inkl frakt.

Fireball
2008-09-07, 21:14
Även jag önskar välkomna dig till gänget!

Angående Simons avgas: Jag använder det och det funkar, men det är ju inte det bästa man kan ha i avgasväg.
Såvitt jag förstått så är Supersprint ett av de bästa, men det kostar också 3 gånger så mycket som ett Simons.

Så det hela handlar väl om plånboken, hur högt du vill lägga ribban och hur fin bilen är i övrigt!

Mange Gti
2008-09-07, 23:48
Även jag önskar välkomna dig till gänget!

Angående Simons avgas: Jag använder det och det funkar, men det är ju inte det bästa man kan ha i avgasväg.
Såvitt jag förstått så är Supersprint ett av de bästa, men det kostar också 3 gånger så mycket som ett Simons.

Så det hela handlar väl om plånboken, hur högt du vill lägga ribban och hur fin bilen är i övrigt!

Ok tackar, det är ju tänkt som en pendlar bil till jobbet. Så jag kommer nog inte att kosta på med dom dyraste sakerna.

Bastard66 Tack för info.

http://i37.tinypic.com/w2hoo1.jpg

Mange Gti
2008-09-08, 17:16
Ni får ursäkta min okunskap, men jag hittar inte speciellt bra på ebay.de.

Vad heter extraktor grenrör på tyska?

Undrar även över vilken ET på fälg man ska hålla sig till?

centrum diameter på fälgen?

oscarmedc
2008-09-08, 17:59
Ni får ursäkta min okunskap, men jag hittar inte speciellt bra på ebay.de.

Vad heter extraktor grenrör på tyska?

Undrar även över vilken ET på fälg man ska hålla sig till?

centrum diameter på fälgen?

Fächerkrümmer = Extraktor

Dave the brave
2008-09-08, 19:31
Navet där du sätter fälgarna är 57.1 mm i diameter. Har fälgen större diameter monterar man en plastdistans så att fälgen centrerar ordentligt.

ET beror på vilken bredd du har på fälgen och vilket "stuk" du vill ha. Original är ET38. Om du ska köra med en väldigt bred fälg tex 9" så måste du ha ett ET runt 15-20 annars tar det i bakaxel och fjäderben. Om du har en mer normal fälg, runt 7" bred, är ett ET på runt 30 lagom om du vill ha hjulen ungefär i linje med skärmkanterna. Ju lägre ET på fälgen desto längre ut sitter den. Så vill du ha hjul som sticker ut lite (med risk för skärmskrap) så ska du ha ett lågt ET.

På www.vortex.com finns det många trådar med bilder där fälgar diskuteras. Kika där så kan du bilda dig en uppfattning om vilket stuk du vill ha. Själv kör jag med 9x16 och ET runt 20, brett och fett :)

Mange Gti
2008-09-08, 21:04
Navet där du sätter fälgarna är 57.1 mm i diameter. Har fälgen större diameter monterar man en plastdistans så att fälgen centrerar ordentligt.

ET beror på vilken bredd du har på fälgen och vilket "stuk" du vill ha. Original är ET38. Om du ska köra med en väldigt bred fälg tex 9" så måste du ha ett ET runt 15-20 annars tar det i bakaxel och fjäderben. Om du har en mer normal fälg, runt 7" bred, är ett ET på runt 30 lagom om du vill ha hjulen ungefär i linje med skärmkanterna. Ju lägre ET på fälgen desto längre ut sitter den. Så vill du ha hjul som sticker ut lite (med risk för skärmskrap) så ska du ha ett lågt ET.

På www.vortex.com finns det många trådar med bilder där fälgar diskuteras. Kika där så kan du bilda dig en uppfattning om vilket stuk du vill ha. Själv kör jag med 9x16 och ET runt 20, brett och fett :)

Tackar för svar, har hittat ett par olika fälgar jag gillar, men finns endast i 17" som minst, 17*225, hoppas det funkar på en tvåa.

Tack till Oscarmedc ochså.

Edelstahl Fächerkrümmer für Golf 2 Golf 3 16V *NEU* TÜV Den funkar alltså till min bil?

Bastard66
2008-09-08, 22:11
225 blir nog lite häftigt.. Det har en förmåga att ta i redan med 205 och sänkt bil men det kanske beror lite på ET å sånt oxå.

Ja det passar din bil. Du får ev. skära bort flänsen där man skruvar katten alt. fixar ett rör med en fläns på för att slippa förstöra röret.

Mange Gti
2008-09-09, 01:00
225 blir nog lite häftigt.. Det har en förmåga att ta i redan med 205 och sänkt bil men det kanske beror lite på ET å sånt oxå.

Ja det passar din bil. Du får ev. skära bort flänsen där man skruvar katten alt. fixar ett rör med en fläns på för att slippa förstöra röret.

Tack för svar.

Ska försöka regga mig där vid tillfälle, inte det lättaste verkar det som.

Varför gick jag inte i tyska på skol tiden :(

EDIT: Går säkert att hitta kanon snygga 16"*205 ochså.

Såg ett par tuffa svarta fälgar på blocket, med min storlek 17".

tycker svart alt krom är fint på vita bilar.

Men det är nåt som får funderas på under vintern.

Mange Gti
2008-09-10, 11:10
Så är äntligen Grenröret beställt med lite problem, ska försöka lösa det med den tyska säljaren då jag tydligen betalade in för lite :(

Betalade 169+10 euro, men skulle ha varit 169+25.

Men för mig som inte kan Tyska och går via ett internet lexicon så var det lite problematiskt.

Sägas bör att lexiconet inte översatt så väldans bra.

Sedan blir det att spinna vidare med ett avgas system.
Mest troligt hemma byggt.

Någon som har en åsikt om lämplig storlek?
2.5" eller större?

köper nog rostfria rör från mekonomen eller rakarör.

Eftersom det är en 88'a så struntar jag i katten, har för mig att man kan ta bort den helt runt dom årsmodellerna. Men ska ringa Tekniska frågor på bilprovningen för att vara helt säker.

Sedan gäller det att hitta en fin avslutning på systemet, vill inte ha japs dämpare, är alldeles för vanligt. Har funderat på ett fint polerat 4" rostfritt utblås på vardera sida om bilen, men inget säkert ännu.

Bastard66
2008-09-10, 17:11
Absolut INTE mer än 2,5".. Snarare mindre om du inte vill ha ett fruktansvärt väsen i bilen. Satsa på 2-2,25" Dom som vet säger att 2" ska räcka till typ 200hk =)

Mange Gti
2008-09-10, 19:16
Absolut INTE mer än 2,5".. Snarare mindre om du inte vill ha ett fruktansvärt väsen i bilen. Satsa på 2-2,25" Dom som vet säger att 2" ska räcka till typ 200hk =)

Hehe ok.

Well eftersom jag inte har råd för tillfället med nåt fint trim, så tänkte jag avgas trimma :)

Men 2tum lär väll räcka.

Antar att det inte får bli alltför stort heller.

Bastard66
2008-09-10, 20:16
Precis. inte bra med för stort.. Tror att orginal är 2" eller 2,25" men köp ett sportsystem blir nog lite goare ljud än orginal iaf =)

Lillen
2008-09-10, 21:01
Är det inte 2,25 orginal?

Bastard66
2008-09-10, 21:43
jo något sådant.

Mange Gti
2008-09-10, 23:03
jo något sådant.

Vill ju ha det för bra flöde ochså.

Tror det lutar åt 2.5", får väl ljudisolera lite :)

Lillen
2008-09-10, 23:12
Kör 2,5" du.
Det gör "alla" andra åxå.
Inget som du märker av normalt.
Men man flyttar upp registret lite i varvtalen bara.
Speciellt om du åker med extraktor och 2,5" avgas.
Kommer du sedan att byta till vassare kammar så väljer du ju lite där
Var du vill ha registret så då gör det ju inte lika mycket!

Mange Gti
2008-09-10, 23:19
Kör 2,5" du.
Det gör "alla" andra åxå.
Inget som du märker av normalt.
Men man flyttar upp registret lite i varvtalen bara.
Speciellt om du åker med extraktor och 2,5" avgas.
Kommer du sedan att byta till vassare kammar så väljer du ju lite där
Var du vill ha registret så då gör det ju inte lika mycket!

Låter fint.

Vilken kam ska man satsa på om man letar på den tyska marknaden (ebay.de)?

Och tänkte stoppa i öppet luftfilter (koniskt) vilket är lämpligt?

~ Mange

Dave the brave
2008-09-10, 23:46
Öppet koniskt luftfilter går inte, eller ja, går gör det men du får ändå ha kvar bränslehuvudet med den övre delen av luftburken och fixa en anslutning för det koniska filtret. Bättre då att köra med sportfilter av insattstyp och sedan öppna upp original luftburk i framkant och mot skärmen. OBS Detta är mest för att få lite goare ljud, effektmässigt ger det kanske nån enstaka häst men inte mer.

När det gäller kamaxlar är en duration på 268-276 grader lagom för gatbruk tycker jag. Sen kan de även skilja sig åt på andra parametrar, rätt komplicerat om man går in djupare på det. Generellt: ju högre duration desto mer effekt långt upp i varvtalsregistret och mindre bottenvrid. Även tomgången blir oroligare ju högre duration du har.

Kända kammärken: Dr Schrick, DBilas mfl. Sök på "Nockenwellen golf 16V" så får du upp en del.

Mange Gti
2008-09-11, 00:06
Öppet koniskt luftfilter går inte, eller ja, går gör det men du får ändå ha kvar bränslehuvudet med den övre delen av luftburken och fixa en anslutning för det koniska filtret. Bättre då att köra med sportfilter av insattstyp och sedan öppna upp original luftburk i framkant och mot skärmen. OBS Detta är mest för att få lite goare ljud, effektmässigt ger det kanske nån enstaka häst men inte mer.

När det gäller kamaxlar är en duration på 268-276 grader lagom för gatbruk tycker jag. Sen kan de även skilja sig åt på andra parametrar, rätt komplicerat om man går in djupare på det. Generellt: ju högre duration desto mer effekt långt upp i varvtalsregistret och mindre bottenvrid. Även tomgången blir oroligare ju högre duration du har.

Kända kammärken: Dr Schrick, DBilas mfl. Sök på "Nockenwellen golf 16V" så får du upp en del.

Tack så mycket.
Kammen om den nånsin byts, så ligger det långt fram i tiden.

En liten bild på grenröret.

http://i10.ebayimg.com/05/i/001/09/20/2718_1.JPG