handdator

Visa fullständig version : Lateral Acceleration Sensor - Fel?



roggeman
2008-09-05, 18:36
Hej!

I min bil, en Golf IV V6 -2000, har det på senare tid börjat att lysa i ESP lampan när jag startar den. Läste med Vag-Com och då kom följande fel fram:

01423 - Lateral Acceleration Sensor (G200)
57-10 - Electric Circuit Failure - Intermittent
27-10 - Implausible Signal - Intermittent

Det märkliga är att när jag varmkört bilen i några kilometer, stannar bilen, och sen startar den igen så lyser inte lampan?
Det verkar vara nått glapp som försvinner när det blir varmt i bilen!?

Är det någon som haft samma fel?
Var i bilen sitter den där Sensorn?

Tacksam för svar!
mvh Roggeman

Barbapappa
2008-09-05, 22:07
Är det alltid direkt när du startar bilen som den börjar lysa eller börjar den lysa under färd också? Kan du slå på esp med knappen i panelen när den börjar lysa?

Henrik.M
2008-09-05, 22:13
Är det någon som haft samma fel?

Många med dig , verkar var ett sk standardfel på MK4:orna.


Var i bilen sitter den där Sensorn?

Bakom handsfacket på höger sida.

Tväraccelerations sensor på svenska. (Med reservation för stavning).

roggeman
2008-09-05, 22:15
Tack för svaren!

Ja, det är nästan vid varje kallstart. Om det är varmt ute så kan det hända att den inte lyser vid start?!
Nej, det har inte hänt att den börjat lysa under färd. Bara direkt vid start.
Om jag trycker på ESP knappen, händer liksom ingenting, lampan lyser hela tiden!! Jag vet inte om knapptryckningen har nån verkan?! Jag menar om den verkligen slår på ESP:n...

Jag märker då inget speciellt vid körning även om lampan lyser?? Borde jag känna det?

Kan det vara glapp eller måste den bytas?
Vad är priset på sensorn isåfall?

Barbapappa
2008-09-06, 17:02
Jag vet inte om knapptryckningen har nån verkan?! Jag menar om den verkligen slår på ESP:n...

Jag märker då inget speciellt vid körning även om lampan lyser?? Borde jag känna det?Ja hur man känner att esp'n funkar borde ju vara lätt att märka! Du har aldrig fått esp'n att gå in och jobba nån gång? Det märker man ju när man provocerar fram t.ex. en överstyrning i blött väglag så vill ju bilen sladda men esp'n går in och bromsar några hjul och 'reder upp' situationen. ;-) Det kan även vara så att när nåt av framhjulen spinner så bromsas grejerna så att dom ska hitta fästet igen...

Ut och dra kryckan på nån grusplan eller asfaltsplan eller få den att gå på tvären hur som helst. När lampan lyser ska den ju inte jobba tycker jag.

roggeman
2009-04-13, 20:32
Hej igen!

Nu när det blivit vår och varmare igen har jag tagit bort panelerna under ratten för att kunna se den där sensorn! ESP-lampan har lyst konstant nu i ca 3 veckor.

Jag läste nånstans att kanske ESP-sensorn (G200) är värmekänslig. Därför testade jag att värma den och kontakten lite lätt med en varmluftspistol i ca 2 min. Sen när jag vred på tändningen så vips(!) hade ESP-lampan slocknat!!

Kan det vara något i kontakten som spökar??

Om det är fel på sensorn (G200). Vad kostar en ny? 1000:-?


OBS! ESP:n jobbar som vanligt om bara lampan är släckt vid start!

Här är bild som jag tog själv i utrymmet under ratten.
http://hem.bredband.net/b158490/bild...200_sensor.jpg

Henrik.M
2009-04-13, 21:36
Har inget bra svar på dina frågor , däremot så ploppar det upp visa frågor i mitt huvud.

Jag hade för mig att tväraccelerations sensorn sitter till höger bakom handsfacket på MK4:an.....eller vilken sensor är det isf??


Däremot vet jag att på "äldre" Audi A3/TT sitter den vid rattstången vänster sida om jag inte minns helt fel. (vilket inte är allt för ovanligt).
Kanske är så samma på din?
Den sitter "inkapslad" i hållaren med en metallbygel.



Nåväl det var bara en fundering jag hade. =)

roggeman
2009-04-13, 22:08
Hej Henrik eller någon annan!

Såg du bilden..

http://hem.bredband.net/b158490/bilder/Golf_V6_G200_sensor.jpg

Jag hittade sensorn på vänster sida. Är 99% säker på att det är den för om jag tar lös någon av de två kontakter som finns så tänds lampan direkt.

Det verkar som om sensorn alltid fungerar om den är varm, dvs på sommaren! ELLER om det är kallare än ca 7-8 minusgrader. Skumt är det.

Den verkar iallafall vara lättbytt vilket nog är det enda positiva. Jag har en känsla av att priset inte är positivt :-)

roggeman
2009-04-30, 21:14
Hej

Nu har jag fixat felet!

Jag tog först loss den lilla "dosan" (tväraccelerations sensorn) som innehåller elektroniken.
Sen skrapade jag bort de mjuka silikonet(?) som täcker kretskortet.
Efter det installerade jag tillbaka den i bilen. Nu har den fungerat utan problem efter det. Jag gissar att det var något glapp som jag lyckades fixa genom att röra lite på kretskortet.

Såg förresten att en ny kostar ca 1500 kr att köpa!!!
http://onlineshop.xr-server.de/product_info.php?language=en&info=p7_ESP%20Sensor%201J0907651.html&XTCsid=373428b5d45601de4ce48722a74c947f


/Roggeman

Barbapappa
2009-04-30, 21:59
Överkomligt pris ändå får man väl ändå säga, kunde ju lika gärna kosta 9500:- en sån grej...