handdator

Visa fullständig version : Avgasvarningslampa Passat 1.8T?



trojlee
2008-09-04, 21:10
Den lampan började lysa för mig idag....vad kan vara fel?Det är en 03:as Passat 1,8T....
tacksam för hjälp..
/
M

Henrik.M
2008-09-04, 21:16
Den lampan började lysa för mig idag....vad kan vara fel?Det är en 03:as Passat 1,8T....
tacksam för hjälp..
/
M

Allt mellan en trasig lamdasond till en sporadisk felkod beroende i princip vad som helst.

Man måste läsa av felkoden på motorstyrdonet för att få en korrekt diagnos.

trojlee
2008-09-04, 21:18
Allt mellan en trasig lamdasond till en sporadisk felkod beroende i princip vad som helst.

Man måste läsa av felkoden på motorstyrdonet för att få en korrekt diagnos.

oki...bilen går som förut har inte märkt någon skillnad....men ska in med den på VAG i Boden imorgon:)....tänkte bara hur djupt i plånboken man skulle gräva....*L*.....

trojlee
2008-09-04, 21:40
oki...bilen går som förut har inte märkt någon skillnad....men ska in med den på VAG i Boden imorgon:)....tänkte bara hur djupt i plånboken man skulle gräva....*L*.....


det är ingen fara att köra med denna lampan lysande eller?
/
M

Henrik.M
2008-09-04, 21:41
det är ingen fara att köra med denna lampan lysande eller?
/
M

Jag citerar instruktionsboken.

Sök upp närmaste VAG verkstad för kontroll. =)

Falcor
2008-09-04, 22:25
Som det sagts tidigare, det kan bero på många saker att den tänts.

Samma lampa tänds på min Passat med ojämna mellanrum, alltid kamaxelgivren som den får felkod på, har bytt den utan resultat så troligtvis är det kablaget till den som det är glapp i nånstans.

magnusT
2008-09-05, 07:43
Samma lampa tändes på föräldrarnas passat 1.8T -02 i somras. Då var det LMM som hade lagt av.

Mini_me
2008-09-05, 09:30
Finns som sagt 100000000tals saker (typ) som kan vara defekta / glappa / harendåligdagsentilldagisochkissnödig...ja ni hajar.

Ett felminne kostar allt mellan en bulle (längd) till ca 2-400kr berorende på vart/vem/bil.

Börja där så kan vi veva igång tankesmedjanen på allvar sen=)

trojlee
2008-09-05, 11:50
Finns som sagt 100000000tals saker (typ) som kan vara defekta / glappa / harendåligdagsentilldagisochkissnödig...ja ni hajar.

Ett felminne kostar allt mellan en bulle (längd) till ca 2-400kr berorende på vart/vem/bil.

Börja där så kan vi veva igång tankesmedjanen på allvar sen=)

har fått svar på problemet nu. Det sitter öppet filter på bilen så det har kommit in vatten genom det lilla filtret som jag tror är för överskottsluften och det var tydligen någon "pump" till miljösystemet som fått in lite vatten?!...kan det vara rätt?...:)..nu är det dock fixat...ska det vara så med öppet filter??...bör jag ta bort det öppna filtret?
/
M

Mini_me
2008-09-05, 12:27
Kan den ha hetat "sekundärluft pump"?

Öppet filter kan du slopa...använd VAG orginal i din standard luftbox så slipper du framtida problem med LMM mm.

Låter bättre men skadar för mkt (enligt mig).

trojlee
2008-09-05, 12:33
Kan den ha hetat "sekundärluft pump"?

Öppet filter kan du slopa...använd VAG orginal i din standard luftbox så slipper du framtida problem med LMM mm.

Låter bättre men skadar för mkt (enligt mig).

Är det svårt att sätte tillbaks den gammla burken?....någon som har en bild?eller vägledning på vad som ska kopplas vart:)?...
mvh
M

trojlee
2008-09-05, 17:59
har fått dit gammla boxen nu, hyfsat tight sitter den...och inte är det helt lätt
att byta filter:)....så vill någon köpa mitt öppna filter så är det till salu:)...saknar ljudet men men....
/
M