handdator

Visa fullständig version : laddlampa lyser men slocknar...fel?



mackancrx
2008-09-04, 14:08
Hej!
Har en golf 86:a. När man startar bilen så lyser laddlampan (konstant). Men om man gasar till så slocknar den. Vad kan va fel? Remmen?

MVH
Marcus

Henrik.M
2008-09-04, 14:10
Hej!
Har en golf 86:a. När man startar bilen så lyser laddlampan (konstant). Men om man gasar till så slocknar den. Vad kan va fel? Remmen?

MVH
Marcus

Kan vara så enkalt som en dålig rem alt dålig kontakt/kabel alt batteri.

Andra alternativet är en sliten generator , vilket inte är ovanligt på en 22 år gammal bil. =)

Börja med att kolla rem & kablage samt batteri.

mackancrx
2008-09-04, 14:13
men är det inte skumt att den slocknar när man gasar till?

Mini_me
2008-09-04, 14:15
En generator funkar på varv dvs om generatorn är sliten tex så kanske den vill ha lite mer varv innan den "hoppar" igång.

Inte helt ovanligt , haft samma fenomen på massa bilar och ingen har pajat (pga av det iaf).

Henrik.M
2008-09-04, 14:16
men är det inte skumt att den slocknar när man gasar till?

Nä.

Ett tecken på att du har dålig laddning vid tomgångsvarv , dvs generatorn behöver liten "knuff" för att börja ladda.

Kan bero på de ovanstående punkter jag listat.

Allt från dålig kontakt till kass generator.

mackancrx
2008-09-04, 14:17
ok....kollar kontakterna och sen kol och laddregulator? sista e o byta ut generatorn?

Henrik.M
2008-09-04, 14:25
ok....kollar kontakterna och sen kol och laddregulator? sista e o byta ut generatorn?

Börja med att kolla om generatorn laddar vid tomgång.

Går att utföra med en vanlig multimeter , du bör ha ca 14 volt ut från generator..ett enkelt koll.
Egentligen så säger det ingenting när man mäter hur mycket spänning generatorn ger utan man bör mäta strömstyrkan för att få en korrekt uppfattning.
Men för att få en första diagnos så kan man kolla att den ger korrekt spänning dvs 14 volt.
Ett belastningsprov av generator säga allt om hur den mår, men till det behövs annan utrustning och då får du fram hur mycket ström den verkligen producerar under belastning....vilket är det intressanta.

Lite överkurs , men kanske till nytta för någon. =)

Henrik.M
2008-09-04, 14:29
Eftersom at jag svävade ut så skriver jag vad jag skulle kollat.

*Kolla remmen så den är ok även remskivan. (båda går att byta till en billig penning)

*Kolla anslutningarna bakom generator samt vid batteri s¨å det är fräsch och fritt från skador.

Ser allt dett bra ut hade jag börjat forska i generatorn och provat byta laddregulator.
Har man tur löser det problemet har man mindre tur är även släpringarna dåliga & då är det lika bara att plocka isär generatorn och renovera den alt skaffa en bättre begagnad.

mackancrx
2008-09-04, 15:23
har kollat nu och kablar och rem e hela...får väl byta laddregulator då...

zoddri
2008-09-04, 17:51
har kollat nu och kablar och rem e hela...får väl byta laddregulator då...

Du har kollat så den laddar tillräckligt i nuvarande skick?

Om inte annat så är det en ganska "onödig" utgift om batteriet laddas som det ska. Att dutta till gasen när man startat bilen kostar inte så mycket.

Om lampan lyser konstant under ett visst varvtal är det dock skäl att börja byte grejer.

Särkelä
2008-09-04, 18:30
har haft ett par golf 2:or som vart så. men har aldrig haft några problem me laddningen. Men det e ju inte fel o kolla upp så det laddar som det ska . gör det d så e det ju inge mer o bry sej om.

mackancrx
2008-09-04, 19:11
ne men det e ju så att man kan köra bilen bara den startar. Men om man stänger av den så är batteriet så dött att det inte orkar dra runt igen (det finns tillräckligt med ström för att putta igång den,) och när den hoppar igång igen så funkar den prima (när man puttat igång den)

Särkelä
2008-09-04, 20:08
jasså.. men då e det nog dax o kolla laddning. Jobbigt o springa i gång han hela tiden =)

mackancrx
2008-09-04, 20:31
hehe...japp...men jag byter generator imorgon så återkommer jag om det var felet...tack för all hjälp så länge!!

Henrik.M
2008-09-04, 20:37
Kan ju vara läge att kolla batteriet också.
Är ju inte säkert den tar emot laddning som den ska.

mackancrx
2008-09-05, 06:53
joo, d går ju att ladda upp batteriet och sen starta, men sen när man stänger av och ska starta igen så är det för lite "kräm"..
Har försökt o ta loss generatorn nu, ska man behöva lossa kåpan som sitter på sidan för att komma åt bulten som håller fast generatorn????

Henrik.M
2008-09-05, 07:36
joo, d går ju att ladda upp batteriet och sen starta, men sen när man stänger av och ska starta igen så är det för lite "kräm"..
Har försökt o ta loss generatorn nu, ska man behöva lossa kåpan som sitter på sidan för att komma åt bulten som håller fast generatorn????

Ska inte behövas.
Du tar bara bort gummipluggen i kåpan om en sådan sitter , sen så sitter generatorn fast med en M8 insexbult.
Så du behöver en lång M8 insex som du sticker in genom kåpan.

mackancrx
2008-09-05, 13:55
aha!! tack!!!