handdator

Visa fullständig version : Dyr montering av motorvärmare?



Axelsson
2008-09-04, 13:46
Var in till Lecab igår och ville ha en offert för montering av motorvärmare samt kablar in till kupén. Och det kalaset skulle kosta 5700:-.

Och det är en arbetskostnad på ca. 2100 + moms, det tycker jag låter liiite dyrt för att få en motorvärmare monterad, eller tar det helt enkelt lång tid att installera?

Junfors
2008-09-04, 13:48
På vad för bil, det skiljer ganska mycket hur svårt det är och gissa är inte lätt när man disskuterar pris.

Axelsson
2008-09-04, 13:50
Bilen är en Golf V5 -00.

Henrik.M
2008-09-04, 13:54
Bilen är en Golf V5 -00.

Kan säga så här , bland dom värsta att installera en värmare på iaf om man installerar defas blockvärmare.

Frostpluggen där värmaren ska sitta sitter bakom oljekylaren.
Och när V5:an sitter i en golf är den tvärställd , vilket innebär att enda sättet att komma åt pluggen är att demontera fronten.

Innebär : Hela rasket fram inklusive alla kylare.

http://www.defa.com/doc/100/155.pdf

Du har fått ett rimligt pris.

JWO
2008-09-04, 13:59
Kan säga så här , bland dom värsta att installera en värmare på iaf om man installerar defas blockvärmare.

Frostpluggen där värmaren ska sitta sitter bakom oljekylaren.
Och när V5:an sitter i en golf är den tvärställd , vilket innebär att enda sättet att komma åt pluggen är att demontera fronten.

Innebär : Hela rasket fram inklusive alla kylare.

http://www.defa.com/doc/100/155.pdf

Du har fått ett rimligt pris.

Det fixar väl du i en handvänding med ögonbindel ?

Henrik.M
2008-09-04, 14:01
Det fixar väl du i en handvänding med ögonbindel ?

Ett par timmar utan ögonbindel.

Enklare om det är en passat för då kommer man åt utan att demontera något. =)

Axelsson
2008-09-04, 14:19
Tack för svaret Henrik!

Falcor
2008-09-04, 14:20
Tjejen kommer väl snart börja gnälla om motorvärmare så vad kostar det ca att installera i en Passat 1.8t -03:a?

Henrik.M
2008-09-04, 14:34
Tjejen kommer väl snart börja gnälla om motorvärmare så vad kostar det ca att installera i en Passat 1.8t -03:a?

En tusenlapp på solskyddet. ;-)

Ärligt talat.......jag vet inte vad det kostar på verkstad fast jag jobbar på en.
Jag brukar aldrig fråga priser eftersom jag är anställd för att laga bilar , vi har dom som är anställda för att ta betalt och prisätta. =)
Min egen bil så har jag andra priser till och gratis skruvande.

Därför är jag så dålig på priser.

Det ärliga svaret från mig. =)

Axelsson
2008-09-07, 18:13
När man ska demontera fronten, måste man skruva av hjulen eller går det att komma åt alla skruvar ändå om dom sitter på plats?

Henrik.M
2008-09-07, 20:35
När man ska demontera fronten, måste man skruva av hjulen eller går det att komma åt alla skruvar ändå om dom sitter på plats?

Går att komma åt utan at ta lös hjulen , bara att svänga på dom istället så du kommer åt skruvarna till stötfångarhöljet.

Fredrik Eidlert
2008-10-10, 20:18
Lånar tråden lite, så slipper vi skapa en ny :P
Är det någon som har lite tips för montering av slangvärmare på en Passat 1.8t -05 (gamla modellen, 3bg).
Ska montera en i helgen och alla tips man kan få är värdefulla..
Gärna även förslag på var man får in kabeln till kupén.

edit: gick ju bra det där, svor inte allt för mycket heller :)