handdator

Visa fullständig version : Stora eller Lilla insuget? - 16v information



Bastard66
2007-05-27, 22:49
Hej tänkte bara höra mig för lite..
Jag har en golf 2 GTI 16V -90 och den har 129hk orginal.
Är det bara insuget som skiljer från den äldre modellen som har 139hk?
Har det lilla insuget på min...

Axelsson
2007-05-27, 22:59
Det sitter snällare kamaxlar på din GTI med PL-motorn. (pga. avgaskraven?)

Men om det är nått mer som skiljer får nån annan svara på.

Sen verkar det vara lite olika om det är det stora eller lilla insuget från fabrik?
Har sett både det stora och lilla insuget på KR-motorn iaf.

Bastard66
2007-05-27, 23:03
Det sitter snällare kamaxlar på din GTI med PL-motorn. (pga. avgaskraven?)

Men om det är nått mer som skiljer får nån annan svara på.

Sen verkar det vara lite olika om det är det stora eller lilla insuget från fabrik?
Har sett både det stora och lilla insuget på KR-motorn iaf.

Okok men kamaxlarna från KR motorn passar väl på PL motor eller hur fungerar d?? e litte sugen på lite mer kräm i motorn..

Frippe
2007-05-28, 14:32
ja de passar...

razer
2007-05-28, 14:39
Skillnaden mellan KR och PL:

PL har en annan insugskam, avgaskammen är samma i KR och PL.
Den har ett annat insug, en annan insprutning(KE-Jetronic) och annan tändning med knacksensor.
Gjutning i toppen skiljer, PL har kanaler gjorda för bättre bottendrag.
KR har större insugskanaler som ger mer toppeffekt.

PL har också katalysator, lambdasond, annat främre rör och avgassystem.
Insprutningspumpen skiljer, PL har kolkanister.

Motorblocken med innehåll är identiska.

KR motorn har blandat stora och lilla insuget.
PL motor har ett nytt litet insug.
Jag har tre varianter av insug i garaget.

KR har 139hk och 158nm
PL har 129hk och 168nm

Bastard66
2007-05-28, 17:31
Skillnaden mellan KR och PL:

PL har en annan insugskam, avgaskammen är samma i KR och PL.
Den har ett annat insug, en annan insprutning(KE-Jetronic) och annan tändning med knacksensor.
Gjutning i toppen skiljer, PL har kanaler gjorda för bättre bottendrag.
KR har större insugskanaler som ger mer toppeffekt.

PL har också katalysator, lambdasond, annat främre rör och avgassystem.
Insprutningspumpen skiljer, PL har kolkanister.

Motorblocken med innehåll är identiska.

KR motorn har blandat stora och lilla insuget.
PL motor har ett nytt litet insug.
Jag har tre varianter av insug i garaget.

KR har 139hk och 158nm
PL har 129hk och 168nm

ok så det finns bara ett "orginal" insug till PL motorn?

razer
2007-05-28, 18:03
ok så det finns bara ett "orginal" insug till PL motorn?

Som jag har sett det hittils så är det så. Det har fyra "ribbor" på mittenrören.

http://www.razer.mine.nu/projekt/bilder/Jetta_GT_16v/Modifieringar/20050129%20-%20motorrum.JPG

Bastard66
2007-05-28, 20:44
Som jag har sett det hittils så är det så. Det har fyra "ribbor" på mittenrören.

http://www.razer.mine.nu/projekt/bilder/Jetta_GT_16v/Modifieringar/20050129%20-%20motorrum.JPG

ok det stämmer det... några tips för att pigga upp bilen lite lättvindigt?

razer
2007-05-28, 21:55
Byt tätningarna till spridarna (o-ringarna) om det läcker där får du fel bränsleblandning och bilen går inte som den ska.

Justera insprutningen, koppla in en amperemeter på en av sladdarna till den grå kontakten på insidan av luftburken mot motorn. Strömmen ska vara 10mA på tomgång och pendla mellan 8mA och 12mA normalt om lambdasonden och resten av insprutningen fungerar.
Man justerar genom att skruva med en 3mm insexnyckel i hålet mellan luftbälgen och bränslefördelaren på luftburken.
Man får INTE gasa när verktyget sitter i, men efter en justering ska man ta bort verktyget och gasa till för att sen läsa av strömmen.

Kolla så knacksensorn är hel, den sitter med en blå kontakt vid växellådan och är skruvad i framsidan på blocket. Är den trasig kan tändningen bråka (min gjorde det).

Bastard66
2007-05-28, 23:30
Byt tätningarna till spridarna (o-ringarna) om det läcker där får du fel bränsleblandning och bilen går inte som den ska.

Justera insprutningen, koppla in en amperemeter på en av sladdarna till den grå kontakten på insidan av luftburken mot motorn. Strömmen ska vara 10mA på tomgång och pendla mellan 8mA och 12mA normalt om lambdasonden och resten av insprutningen fungerar.
Man justerar genom att skruva med en 3mm insexnyckel i hålet mellan luftbälgen och bränslefördelaren på luftburken.
Man får INTE gasa när verktyget sitter i, men efter en justering ska man ta bort verktyget och gasa till för att sen läsa av strömmen.

Kolla så knacksensorn är hel, den sitter med en blå kontakt vid växellådan och är skruvad i framsidan på blocket. Är den trasig kan tändningen bråka (min gjorde det).

ok ska ta och kolla på det...
du vet inte vad de kan vara för fel på min tomgång... när motorn är kall har jag ingen tomgång och när jag kört i några minuter är den normal.. jag har bytt kallstarts ventilen och en givare i toppen (den med den vita kontakten)

razer
2007-05-29, 11:07
Jag skulle kolla vacuumläckage på baksidan av insuget och under spjällhuset ska det sitta några slangar. Men då borde inte värmen påverka.

Hur är tomgången när den är varm?

Janne.M
2007-05-29, 11:12
Om du säger att tomgången blir bra när den är varm så skulle jag gissa på antingen termotidkontakten (blåa?) eller vad den heter, eller så kan du ha sprickor i grenröret, eller otätt mellan insug och topp när den är kall men dessa sprickor/otätheter går igen när bilen blir varm.

Bastard66
2007-05-29, 17:37
Jag skulle kolla vacuumläckage på baksidan av insuget och under spjällhuset ska det sitta några slangar. Men då borde inte värmen påverka.

Hur är tomgången när den är varm?

tomgången är ställd runt 1000 rpm pga att den bråkar när den e kall... men den e jämn hela tiden.. Går även den givaren som har en brun kontakt innanför den "vita" givaren till motorstyrningen?? kanske skulle ta å kolla den oxå??

KEJO
2007-05-29, 22:19
Det finns ju som två insug till GTI 16V 1.8 motorn. 41 mm o ca 51 mm id.
Detta gör mycket stor skillnad i lufthastighet då ju denna är proportionell till arean som skiljer 54 % mellan dessa.Dvs max effekt kommer mycket högre med stora suget. I praktiken alldeles för högt så varvregulatorn har redan stäng av. Det stora suget har bar nytta på en 2.o l motor som är portad på rätt sät, extraktor och har vassare kammar. En rejäl trimning alltså uppåt 190 -200 hk.
Sedan finns det flera sug (åtminstone ett till ) som sitter på Passat GT med 9A motorn ( 2,0 l 16V KE jet 135 hk) det skiljer storlek på plenumkammaren (=där rören går ihop) vilket påverkar insugspulserna.

Bastard66
2007-05-29, 23:06
Det finns ju som två insug till GTI 16V 1.8 motorn. 41 mm o ca 51 mm id.
Detta gör mycket stor skillnad i lufthastighet då ju denna är proportionell till arean som skiljer 54 % mellan dessa.Dvs max effekt kommer mycket högre med stora suget. I praktiken alldeles för högt så varvregulatorn har redan stäng av. Det stora suget har bar nytta på en 2.o l motor som är portad på rätt sät, extraktor och har vassare kammar. En rejäl trimning alltså uppåt 190 -200 hk.
Sedan finns det flera sug (åtminstone ett till ) som sitter på Passat GT med 9A motorn ( 2,0 l 16V KE jet 135 hk) det skiljer storlek på plenumkammaren (=där rören går ihop) vilket påverkar insugspulserna.

ok men hur fungerar det då att ta insuget från en passat GT och sätta på min GTI 16V med PL motorn?? har tillgång till en passat GT 16V med rasad topp nämligen..

KEJO
2007-06-05, 23:58
Ska väl fungera då både PL o 9A har KE jet