handdator

Visa fullständig version : vad fräscha upp ratt med?



trojlee
2008-09-02, 17:31
Har skinnratt i min passat, det syns att den är använd..finns det något man
kan smörja in den med för att få den svart och fin igen?tips?
mvh
M

Henrik.M
2008-09-02, 17:45
Svar: NEJ!!

Det mest korkade och trafikfarliga du kan göra är att gegga ner ratten , näst efter att fräscha upp pedalerna & gummimattorna med vinylglans.

trojlee
2008-09-02, 17:48
Svar: NEJ!!

Det mest korkade och trafikfarliga du kan göra är att gegga ner ratten , näst efter att fräscha upp pedalerna & gummimattorna med vinylglans.

sant...har lämnat in bilen på polering en gång för många år sedan, då satte dom silicon på ratten=livsfarligt:).....men eftersom det är en skinnratt så borde det ju gå att använda ngt "skinn" medel som ej medför att ratten blir glatt och halkig..?!eller?
/
M

wolfbane1967
2008-09-02, 17:50
Du kan prova med att tvätta den med läder rengörning,då kan den få tillbaka sin matta lyster.Och den blir inte hal av det.Men så är det med läder det ändrar sig med åren

www.leathermaster.se har massa tillbehör för att restaurera läder

P.Hagel
2008-09-02, 20:50
Disktrasa med varmtvatten.
har alltid fungerat.

Manny
2008-09-02, 20:57
Disktrasa med varmtvatten.
har alltid fungerat.

Så enkelt? Tar jag vatten på min så blir den riktigt klibbig.

GTI G60
2008-09-02, 21:29
Ja göra rent med skinntvätt, och ett TIPS... ställ bilen med ratten uppåner när du parkerar så lyser solen inte bara på ovansidan. ;)

zchnygg
2008-09-02, 23:59
wolfbane är inne på något.. när ja köpte min gti-kringla från rocca -77 och fick hem den från skroten var den inte vacker.. ägnade en kväll framför tv´n med att använda rengöring och återsmörjning för skinn.. (samma som jag använder på skinnsofforna btw) rengjorde och återfuktade ett par ggr och lät det torka in.. funkade finfint och det var fint grepp i den efteråt.

TheDeadDorkster
2008-09-03, 00:06
Lädertoning. Det bästa sättet helt enkelt. Det färgar det slitna skinnet igen, och ger ett riktigt bra resultat :D

Fireball
2008-09-03, 00:13
Jag för min del har kört med samma metod som P.Hagel, vatten och en trasa!

Återfukta har jag aldrig behövt göra, men det kan ju å andra sidan vara olika på olika kringlor.

Mk1
2008-09-03, 09:47
I min GTI-ungdom för länge sedan, när askan frös i spisen, och vintrarna var långa o kalla, hade jag en vit läderratt i golfen. Då använde jag vit skopolish som jag putsade ratten med. En sån där plasttub, med en skumgummidutt under korken, liknande tub som silicon listsmörjgegga. Den blev som ny varje gång jag behandlade den. Blev inte halkig heller.