handdator

Visa fullständig version : Ny helsyntet gammal olja okänd kort byte?



Rickard.v
2008-09-01, 20:49
Har bytt olja o filter till helsyntet olja på min mk3 16v.

Men jag vet ju inte vad som var i tidigare.
Har läst att man ska göra täta byten första gången för att få bort gammal skräp i motorn som kan lossna med helsyntet.

Jag har snart kört 150 mil o funderar på om det är läge att byta.

vad säger ni andra?

(den drar ingen olja alls)

mtm
2008-09-01, 21:03
Vad du kan göra innan nästa byte är att köra en invändig motortvätt.

Jag kör med Wynns Oil System Cleaner (http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=47244) innan varje byte.

Har för mig att risken att byta från mineral till del/hel-syntet på en motor som gått långt är att gammal skit som sitter i packningar osv släpper och det börjar läcka. Detta är ju även risken med Wynns produkt.

Rickard.v
2008-09-01, 21:16
Varför skulle det börja läcka??

Du skriver ungefär samma som jag skrivit. Om smuts.

Kanske skulle prova motortvätt.

mtm
2008-09-01, 21:23
Varför skulle det börja läcka??

Vet inte. Nått om att mineralen innehåller mer skit som sliter på packningar men ändå sätter igen dom. Sen när man rensar bort det så börjar det läcka.

Kanske bara är en gammal skröna. Det är iaf vad jag hört. :)

Hade en gammal f*rd en gång som hade gått 10k mil på mineral som jag sedan bytte till helsyntet, fick inga problem med den. Men det är ju ingen garanti. :)

znabb
2008-09-01, 21:43
Vet inte. Nått om att mineralen innehåller mer skit som sliter på packningar men ändå sätter igen dom. Sen när man rensar bort det så börjar det läcka.

Kanske bara är en gammal skröna. Det är iaf vad jag hört. :)

Hade en gammal f*rd en gång som hade gått 10k mil på mineral som jag sedan bytte till helsyntet, fick inga problem med den. Men det är ju ingen garanti. :)

Spelar ingen roll om du byter från mineral till helsyntet,det som skrivs om skit som släpper och att motorn börjar läcka är mest båg.

Varför skulle en tätning/packning eller packbox börja läcka av oljebyte.....?

Största skillnderna på oljor är dess smörj egenskaper för värme/kyla och vilka tillsatser dem innnehåller.

Och så länge oljans klassning uppfyller kraven som din instruktionsbok säger så spelar det ingen roll om den är köpt på hillbillys bil AB eller hos Super duper Rejs store.....

intressant läsning om olja: http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

danno
2008-09-02, 14:30
problemet är att helsyntet oljor innehåller massa tillsatser som bland annat mjukar upp gummi. därför kan en gammal motor med förhårdnade p-boxar börja läcka när gummit förlorar sin spänst.

daniel