handdator

Visa fullständig version : CO-potentiometer trasig? g60



Fors
2008-08-30, 20:23
Uppstart idag så jag tänkte jag skulle mäta vad co-potentiometern står på.

Och får inget mätvärde öht? Är det bara å kasta å köpa ny, eller kan man kolla på nåt annat sätt om den verkligen funkar?
Nån som vet vad en ny kostar?


Vad är det för voltval man ska fövänta sig till den och mellan vilka sladdar, förresten?

Bastard66
2008-08-30, 23:48
Är ej säker på vilka sladdar på en G60 men det är "mA" som du mäter (spänning inte ström)

Axelsson
2008-08-30, 23:49
mA = milliampere = ström

Men brukar man inte ohm-mäta co-potentiometern?!?

Fors
2008-08-31, 00:17
mA = milliampere = ström

Men brukar man inte ohm-mäta co-potentiometern?!?

Jo, men jag menar vilken volt som ligger i sladdar till potentiometern...

Batterispänning? 0,5 volt? hur mkt?

Jugo
2008-08-31, 06:23
Mät upp CO-pottens yttersta stift(ohm). Den ska stå på ca 500. Står den lägre än 500 så blir det fetare blandning, står den högre så blir det en magrare blandning.Är värdena helt galna så bortser Digifantboxen helt ifrån sensorn och utgår från ett fast värde.

Sebbe
2008-08-31, 11:26
Om du ska kontrollera sladden så mäter du mellan stift 1 på kontakten och stift 5 vid styrboxen, stift 2 på kontakten och stift 9 vid boxen, stift 3 och jord.

Mellan stift 1 och 3 på potten måste du ha ett värde mellan 0 - 2k ohm. 500 är en bra grundinställning, men för att få det bra måste du justera med co- mätare.

Spänning till potten? Men om sladdarna är hela och motståndet på potten ändras när du skruvar på justerskruven så är det inte fel på potten.

Varför tror du att den inte funkar?

Co-potten och lufttempmätaren är en enhet om co-potten slutar fungera men lufttempmätaren fortfarande fungerar så behöver du inte byta hela enheten utan du kan koppla in ett motstånd mellan sladdarna som motsvarar det värdet som ger bra co-halt.

Fors
2008-08-31, 16:03
Om du ska kontrollera sladden så mäter du mellan stift 1 på kontakten och stift 5 vid styrboxen, stift 2 på kontakten och stift 9 vid boxen, stift 3 och jord.

Mellan stift 1 och 3 på potten måste du ha ett värde mellan 0 - 2k ohm. 500 är en bra grundinställning, men för att få det bra måste du justera med co- mätare.


Varför tror du att den inte funkar?




Jag får ju som sagt inget mätvärde öht mellan nåt av stift...

tackar för stiftnumrena, nu kan jag kolla det iaf så länge..

Fors
2008-09-04, 09:48
Har fått tag på en begagnad nu, kommer i dagarna.

Liten fundering

grundinställning 500 ohm. Hur mycket kan man justera på detta och vad ger det?

D_Stenlund
2008-09-04, 15:01
bra tråd, ska själv ställa min på 500ohm, bara inte kommit så långt än :D

Sebbe
2008-09-04, 16:03
Har fått tag på en begagnad nu, kommer i dagarna.

Liten fundering

grundinställning 500 ohm. Hur mycket kan man justera på detta och vad ger det?

Det ger en fetare eller tunnare blandning på tomgång/låglast.

Mer motstånd/mindre soppa och tvärtom.

500 OHM är en "grundinställning" med helt orginal motor. Jag hamnade på 1250 OHM när jag justerade co- halt tomgång på riktigt. Värdet måste ligga mellan 0-2000 OHM annars fattar inte boxen och tar ett värde som motsvarar 1000 OHM.

Fors
2008-09-04, 20:41
Det ger en fetare eller tunnare blandning på tomgång/låglast.

Mer motstånd/mindre soppa och tvärtom.

500 OHM är en "grundinställning" med helt orginal motor. Jag hamnade på 1250 OHM när jag justerade co- halt tomgång på riktigt. Värdet måste ligga mellan 0-2000 OHM annars fattar inte boxen och tar ett värde som motsvarar 1000 OHM.


Påverkar det endast vid tomgång?

john1
2008-09-05, 01:45
Undrar samma som Fors..!

Sn00k
2008-09-05, 01:49
Påverkar kurvorna vid alla varvtal och upp till ~0.7 bar övertryck.

dvs inte endast tomgång.. går att höja/sänka soppan med runt 50% över större delen av registret med co-poten om man skruvar på den.. så man bör veta vad man gör.. eller ta det försiktigt =)

Fors
2008-09-05, 08:06
Påverkar kurvorna vid alla varvtal och upp till ~0.7 bar övertryck.

dvs inte endast tomgång.. går att höja/sänka soppan med runt 50% över större delen av registret med co-poten om man skruvar på den.. så man bör veta vad man gör.. eller ta det försiktigt =)

Men om man laddar mer än 0,7 bar då? (som ju de flesta G60åkare gör, antar jag? =)

Är det en rak kurva på soppan? alltså om man ligger när 0 ohm så är det 50% mer, 500 ohm - 25% mer 1000 ohm - grundläge och likadant på andra hållet?

Sn00k
2008-09-05, 12:36
500ohm är som sagt grundläge.. och den är inte nå vidare linjär den kurvan vad jag vet.
går inte att tänka: "här behöver jag 25% mer soppa" å ratta upp den till ett givet värde.. utan det lär nog justeras in med mätare.
kryllar ju av billiga bredbands-sonder nuförtiden, så en sådan ska man väl kunna låna av nån å justera in sprutet.
hade du bott lite närmare hade jag kunnat hjälpt dig justera det.

över 0.7bar.. eller 0.67 om man ska vara petig, så bortser boxen ifrån värdet i kalkyleringen av soppan, vill jag minnas.

Fors
2008-09-05, 13:23
500ohm är som sagt grundläge.. och den är inte nå vidare linjär den kurvan vad jag vet.
går inte att tänka: "här behöver jag 25% mer soppa" å ratta upp den till ett givet värde.. utan det lär nog justeras in med mätare.
kryllar ju av billiga bredbands-sonder nuförtiden, så en sådan ska man väl kunna låna av nån å justera in sprutet.
hade du bott lite närmare hade jag kunnat hjälpt dig justera det.

över 0.7bar.. eller 0.67 om man ska vara petig, så bortser boxen ifrån värdet i kalkyleringen av soppan, vill jag minnas.


Jag passerar 0,7 redan vid 3-4000 rpm
Vad händer då? Vilket "värde" tar boxen då? Det är ju på höga varv jag behöver ge mer soppa =)

Sn00k
2008-09-06, 14:13
"Det är ju på höga varv jag behöver ge mer soppa =)"

minns inte exakt, tror att den stryker co-poten,ersätter den med ett fast värde och går efter mappen då bara.

skaffa programvara anpassad för modifieringarna på din motor.. alt. mappa den.. att joxxa med givare för att få mer soppa är en nödlösning som knappast ger nån bra bränsleekonomi.. =)

Fors
2008-09-06, 18:42
mmm, anade väl att det var nåt sånt som skulle behövas...=)

Sebbe
2008-09-06, 19:36
mmm, anade väl att det var nåt sånt som skulle behövas...=)

Så länge du inte har varit in och grävt i toppen ell gjort allt för stora modifikationer i motorn så finns det färdigprogrammerade chip att köpa. Ett chip till en g60 kostar inte många kronor. Blir självklart bättre om du mappar men då drar det iväg lite med slantarna. Vad har du gjort med bilen och vad laddar du max?

Fors
2008-09-06, 19:38
Så länge du inte har varit in och grävt i toppen ell gjort allt för stora modifikationer i motorn så finns det färdigprogrammerade chip att köpa. Ett chip till en g60 kostar inte många kronor. Blir självklart bättre om du mappar men då drar det iväg lite med slantarna. Vad har du gjort med bilen och vad laddar du max?

rs2-portad G-lader, 268graders kam, 68 mm remhjul, portad topp med matchportat grenrör och insug, 2½" avgas. Ev kommer extraktor och sportkat under vintern.

Laddar väl ~0,9 som mest, men redan vid 3k rpm ligger det på 0,7...

Sebbe
2008-09-06, 20:03
rs2-portad G-lader, 268graders kam, 68 mm remhjul, portad topp med matchportat grenrör och insug, 2½" avgas. Ev kommer extraktor och sportkat under vintern.

Laddar väl ~0,9 som mest, men redan vid 3k rpm ligger det på 0,7...

Ok. Ja då är det mappning som gäller om det ska bli riktigt bra.

Sn00k
2008-09-07, 14:00
har ett chip som är anpassat till en väldigt snarlik setup.. kräver dock andra spridare.. modifierad programvara ifrån SNS-tuning, med deras anti-lagg, uppsnabbad lambda reglering mm spännande.. omskrivet en hel del för ökad respons.

beror ju förståss lite på hurpass väl toppen är portad.. men det är alltid något att utgå ifrån.. ett par repor med bredbands-sond så ska det väl gå att få till en perfekt soppa-mapp på det.. tändkurvan är i det närmaste perfekt.. går kanske att lägga på en/ett par grader här å där om förbränningsrummet är tillputsat.

Fors
2008-09-07, 19:22
Inte jättemkt gröpt i kanalerna, mest "tillsnyggat"

Vad krävs det för spridare? Jag har liggande som ger 380 eller om det var 390cc

Sn00k
2008-09-08, 00:37
bosch gröna 968:or.. 465cc vid 3.8bar.. ~411cc vid 3.0bar vill ja minnas.

Fors
2008-09-08, 09:04
bosch gröna 968:or.. 465cc vid 3.8bar.. ~411cc vid 3.0bar vill ja minnas.

Ja, mina ger 390 @ 3 bar... inte så stor skillnad då, mao.

De borde alltså funka rätt ok om jag får på en riktig mapp (?)
har en 3,75 bars btr oxå om det behövs lite till...