handdator

Visa fullständig version : nurburgring/gti 30 edi



anri52
2008-08-29, 23:00
Hej alla!
Nu har familjen Anri52 kört pä ringen med pärlan (Golf Gti 30 Edition).
Tänkte höra om någon/ra fler har kört, om så är fallet skulle det vara kul
& veta vad ni tyckte.För vår del var första varvet chockerande (Aldrig kört bana tidigare) Vi startade som andre bil när dom öppnade banan för allmänheten, pinade på allt vad vi vågade men bakomvarande bilarna formligen flög förbi oss en efter en det var bara att blinka till höger & hålla sig undan,& fösöka komma helskinnad till mål.(Tog 12,15 känndes som en evighet)
Andra & tredje varvet känndes betydligt bättre man började hitta linjerna
samt insåg vilken bra banbil Golfen är.Inför fjärde & sista varvet vågade vi
köra mycket hårdare med bilen framförallt i kurvorna, säger bara vilken bil vilken kraft (behövde knappt växla.)Vilken känsla det var när vi började köra om andra bilar, så kul så kul. mvh

Fredrix
2008-08-29, 23:37
Skoj !
Får man fråga vad sista varvet gick på ;)

GTI30EDITION
2008-08-29, 23:54
Hej alla!
Nu har familjen Anri52 kört pä ringen med pärlan (Golf Gti 30 Edition).
Tänkte höra om någon/ra fler har kört, om så är fallet skulle det vara kul
& veta vad ni tyckte.För vår del var första varvet chockerande (Aldrig kört bana tidigare) Vi startade som andre bil när dom öppnade banan för allmänheten, pinade på allt vad vi vågade men bakomvarande bilarna formligen flög förbi oss en efter en det var bara att blinka till höger & hålla sig undan,& fösöka komma helskinnad till mål.(Tog 12,15 känndes som en evighet)
Andra & tredje varvet känndes betydligt bättre man började hitta linjerna
samt insåg vilken bra banbil Golfen är.Inför fjärde & sista varvet vågade vi
köra mycket hårdare med bilen framförallt i kurvorna, säger bara vilken bil vilken kraft (behövde knappt växla.)Vilken känsla det var när vi började köra om andra bilar, så kul så kul. mvh


Hallå där!

Jag har varit nere några vändor, flugit ner iofs och hyrt bil på flygplatsen i Hahn.. min snabbaste tid med hyrbil runt, är 10,15 med en Skoda Fabia diesel, och det var inte en RS. :).

Ringen är en väldigt utmanande bana, och respektingivande..

Dave the brave
2008-08-30, 01:34
Jag och sambon var där nere förra sommaren och körde. Det var V70:n som fick agera banbil den gången så ett varv var mer än nog för de bromsarna :(

2 mil berg&dalbana, kan det bli roligare? Hade jag kört med golfen hade det ju varit ännu bättre! Vi hade tur när vi var där, det var ganska lite trafik på banan så man kunde koncentrera sig på sin egen körning. Enda smolket i bägaren var en Audi med hela familjen i som inte fattade att han skulle släppa förbi upphinnande bilar. Så bakom honom blev jag fast ett tag, annars var det bara att gasa så mycket man vågar. Det är ju en lurig bana med många blinda svängar och krön.

För en bilentusiast är det ju rena Meckat där, inte bara när man kör utan även allt omkring. Fruktansvärt mycket goa banbilar och folk med gediget banåkarintresse som man kan snacka med. Vi bodde på Hotell Blaue Ecke i Adenau, merparten av folket som bodde där hade varit och kört på Ringen så då kunde man sitta där och ljuga lite på kvällen :)

Kan säga så här, det var definitivt inte sista gången jag körde på Ringen!

GTI-nissen
2008-08-30, 09:02
Okey, då är det en till som är fast. ;-) Har man varit där en gång så måste man bara tillbaka!!!

Jag har väl varit nere ett par gånger. 10 gånger närmare bestämt, första gången var 1994 och varenda gång utom en har jag kört ner i den gamla Golfen. Själva resan ner är ju inte så rolig i den bilen, men när man väl är nere så är det värt mödan. :-)
Senast sa jag faktiskt "Aldrig mer i Golfen" för jag trodde nästan att jag skulle dö... Värmebölja, autobahnköer, 2cm stoppning i stolen, ingen stereo, trist tomgång. Nä, fy! ;-)
Tyvärr har det inte blivit någon resa ner öht sedan jag sa detta 2006 så löftet har jag hållit iallafall.

Men som sagt, när man väl är nere så är det ju hur kul som helst, även om man önskar sig lite mer mos i maskin i uppförsbackarna. Hur många åker 130 mil enkel resa i en 20 år gammal bil? De gamla Golfarna man ser där nere har väl åkt max 20-30 mil och det är ju ingen sport!
Det bästa av allt är att den hållit varenda gång, men det beror nog på "förebyggande underhåll" och att jag inte lyssnat på de som säger att man kan trimma för under 1000:-/hk. ;-)))

Att hitta runt är inte det lättaste, men det har jag väl lärt mig något så när efter alla varv och så har även många timmar bakom ratten med Grand Prix Legends på PC:n hjälpt till.

Att åtminstone jag vill dit fler gånger beror inte bara på körningen, utan på hela grejen! Stämningen, att alla stora förare kört där, att kunna ta en schnitzel mit pommes på balkongen på restaurang Grüne Hölle och samtidigt titta ut över galenskaperna, att ljuga över en Bitburger på kvällen, uj uj uj!!!

Varvtid? 9:07 BTG

krickan4
2008-08-30, 13:01
Jag var där första gången i år, alla har snackat om ringen du måste köra där hit och det skit kul m.m!!!!
Så nu fick jag chansen men det blev med hojen och så var det kör man blev ju fast!
Så hem och hojen på annonse och jobba satan över vinter, så nästa trip är planerad juni/juli med en R32 ! :):)

znabb
2008-08-30, 13:17
Hej alla!
Nu har familjen Anri52 kört pä ringen med pärlan (Golf Gti 30 Edition).
Tänkte höra om någon/ra fler har kört, om så är fallet skulle det vara kul
& veta vad ni tyckte.För vår del var första varvet chockerande (Aldrig kört bana tidigare) Vi startade som andre bil när dom öppnade banan för allmänheten, pinade på allt vad vi vågade men bakomvarande bilarna formligen flög förbi oss en efter en det var bara att blinka till höger & hålla sig undan,& fösöka komma helskinnad till mål.(Tog 12,15 känndes som en evighet)
Andra & tredje varvet känndes betydligt bättre man började hitta linjerna
samt insåg vilken bra banbil Golfen är.Inför fjärde & sista varvet vågade vi
köra mycket hårdare med bilen framförallt i kurvorna, säger bara vilken bil vilken kraft (behövde knappt växla.)Vilken känsla det var när vi började köra om andra bilar, så kul så kul. mvh

Om du/ni har möjlighet att åka på gti klubbens banträffar tycker jag att ni ska prova det,där finns det möjlighet att dela/diskutera erfarenheter och möjlighet att prova sig fram med en instruktör i bilen.

Jag har som mål att också en dag köra på ringen,men det finns ju alternativ här i sverige också,och efter ett par banträffar här så kan jag nog sätta en tia på att din tid på ringen minskat rejält.

anri52
2008-08-30, 13:18
Skoj !
Får man fråga vad sista varvet gick på ;)

sista varvet gick på "hisnande" 10,30
Mer kapasitet från vår sida fanns inte.
Ska bli kul & se vad man får tider nästa gång.

mvh


Angående öppetider för allmänheten
så var det 16,45-19.00 när vi var där
Är det någon som vet om det är dom tiderna
som gäller jämt.

GTI-nissen
2008-08-30, 19:09
Öppettiderna varierar, de kan också ändras med kort varsel...