handdator

Visa fullständig version : krokig mellanaxel/aggregataxel?



Palm
2008-08-29, 22:13
är i det skedet i mitt motrbygge att jag har börjat sätta ihop min KR 16v till *host*quattron och efter det att jag satt in vevaxeln och mellanaxeln så upptäkte jag att jag det var krokig, och det var inte så lite heller, den drar över 1 mm åt båda hållen så man kan väl säga att det är ca 2 mm krokig,
problemet är det att den är redan bearbetat lite grann för att jag ska ha den som jag vill så jag undrar om man kan sätta upp den i svarven och fixa det, men det kräver ju att axeln är solid, men är den det? eller är den ihålig, för då blir det ju ändå fel i balansen på den,

satt och klurade lite på utväxlingen och jag kom fram till att den axeln kommer att ligga på ca 60% av motorns varvtal, dvs ca 4300 på varvstoppet, så det sista jag vill ha är obalans i axeln och ta död på dom nya lagren..

vore tacksam för hjälp, trots att man kör en gammal dkw ;)

Palm
2008-08-30, 20:22
är det ingen som vet hur tjockt godset är? eller om axeln är solid? kanske det är nån som har nån axel till övers som jag kan få köpa och kapa mittitu :D

TinyMicke
2008-08-30, 20:54
Eftersom jag också har en gammal Audi 80 Quattro hemma, så kan jag väl svara utan betänkligheter. :D

Axeln är solid, så svarven funkar utmärkt.

Du gör knappast nån skada genom att svarva av den.
De jag har haft uppe i svarven har alla varit fruktansvärt obalanserade.

Säkert därför som de lagren brukar ta mycket stryk i högvarviga maskiner.

/Micke.

Palm
2008-08-31, 12:09
tusen tack, då är är det bara att köra på....

Palm
2008-09-05, 18:42
var till en gammal gubbe som är duktig som skulle få svarva den och han vart lite fundersam varför den var så krokig, han började tro att VW har gjort den så orginal, och att det är nån sorts balansaxel, men har kunde inte veta säkert utan ville att jag skulle kolla upp det, så ska det vara spikrak, eller ska den vobbla? hehe, själv röstar jag på rak, men vill vara lite mer säker...

TinyMicke
2008-09-06, 00:14
Jag har då aldrig läst om, eller hört nån som sagt att mellanaxeln även vikarierar som balansaxel.
Om det vore så, borde det framgått av det här forumet, eller vwvortex.
men jag kan ju inte garantera att det inte är så.

Jag har iaf lättat och balanserat mina axlar en hel del, tiden får väl utvisa om det var ett smart drag.

/Micke

magoo
2008-09-06, 08:47
mellanaxeln är inte en balansaxel, den är bara ett arv från den tiden då man drev oljepump och fördelare på 8v motorerna.
nyare 2l motorer typ 06a finns ingen mellanaxel och ingen balansaxel heller för den delen.
Om man skall ta ut höga effekter ur en 2l maskin innebär denna mellanaxel en försvagning av blocket särskilt om det är obalans i mellanaxeln.

Palm
2008-09-06, 13:42
härligt, då ska jag se till att få den svarvad så man kan fortsättta med ihopmonteringen, tusen tack alla :D