handdator

Visa fullständig version : Lastavkänningsventil vad är det för regler??



Nommis
2008-08-29, 16:08
Tjena!

Har en Caddy -88 som jag inte vill ha ngn Lastavkänningsventil på längre.
Kan jag ta bort den och dra nya bromsrör ? elr vad är det som gäller?

// Robin

Fredrix
2008-08-29, 16:15
Den måste nog sitta där den sitter.
Bilen är helhetsgodkännd och ändrar du bromssystemet är den inte det längre.
skulle jag tro...

Janne.M
2008-08-29, 16:26
Jag tror det måste sitta där, och ha fjäderna samt att det ska fungera=röra på sig smärtfritt =)

Sciroccon har ju ingen lastavkännare utan "bromsflödesbegränsare" direkt på bromsledningarna, vet inte om det är godkännt om du byter till dessa. Sök på det gamla forumet (http://www.gtiklubben.nu/old/index.html) så borde du hitta nåt om det

Nommis
2008-08-29, 18:38
Helhelts godkännande är jag nog väl förbi med 2.0l 16v i och g60 bromsar fram samt skivor bak större bromsservo och 22mm huvudbromsylinder...

måste jag ha ngn slags redusering till skivorna bak? elr blir det helt tokigt med "raka Rör" ??

pekka kiiskilä
2008-08-29, 20:04
Du ska nog ha redusering bak för utan det så bromsar den väldigt hårt bak= varning för snurrningar.

Nommis
2008-08-29, 20:34
Okej! bra förslag på modell redusering att köpa? elr ska jag bara köpa en ny lastventil ?

//Robin

Janne.M
2008-08-29, 20:45
Sciroccon har ju ingen lastavkännare utan "bromsflödesbegränsare" direkt på bromsledningarna, vet inte om det är godkännt om du byter till dessa. Sök på det gamla forumet (http://www.gtiklubben.nu/old/index.html) så borde du hitta nåt om det

Där har du original och bra, eller om du ändå ska dra nya ledningar överallt så kan du köpa en wilwood (eller annat märke) bromsvåg där du ställer förhållandet mellan fram/bak själv.

Som det pekades ut lär du snurra vid en panikbromsning utan reducering.

Mini_me
2008-08-29, 21:35
Den måste nog sitta där den sitter.
Bilen är helhetsgodkännd och ändrar du bromssystemet är den inte det längre.
skulle jag tro...


Är en -88 helhetsgodkänd? *undrar bara*

VR6_Linus
2008-08-30, 10:16
98a kom väl helhetsgodkännande

Lillen
2008-08-30, 12:37
Den måste nog sitta där den sitter.
Bilen är helhetsgodkännd och ändrar du bromssystemet är den inte det längre.
skulle jag tro...

Det godkännandet började gälla först år 1995.
Då 1995 kunde tillverkarna helbilsgodkänna frivilligt.
Från ett senare årtal blev det regel.

Nommis
2008-09-01, 09:00
Var på VAG nu på morgonen och kollade upp Sciroccon´s alternativ och det fans. men dom sitter inte på rören utan dom sitter skruvade direckt i huvudbromsylindern på det utaget man vill reducera... men den till 16v hade utgått och så fans det en till likadan fast inte till 16v
533 612 151 till Sciroccon´n utan 16v
533 612 151 A till 16v

frågan är ju om den reducerar tilreckligt???

är det nån som vet om det sitter likadant på ngn annan bil ?

// Robin

Nommis
2008-09-02, 16:00
Då har jag varigt på VAG igen å stimmat... den reducer ventilen som var till icke 16v den modellen hade inte skivor bak utan trumbromsar. Följd fråga blir ju då kan jag använda mig utav denna elr inte?? Givet hade ju den från 16v med samma likadan uppsätning bromsar som jag har bak varigt att föredra. men som sagt utgått ur sortimentet...

Fins det ngra eftermarknads delar att köpa till Scirocco 16v ?? företag ? annatlad ? bra sida ? det mesta verkar ju ha utgått... all hjälp välkommen..

// Robin

Janne.M
2008-09-02, 16:28
Då har jag varigt på VAG igen å stimmat... den reducer ventilen som var till icke 16v den modellen hade inte skivor bak utan trumbromsar. Följd fråga blir ju då kan jag använda mig utav denna elr inte?? Givet hade ju den från 16v med samma likadan uppsätning bromsar som jag har bak varigt att föredra. men som sagt utgått ur sortimentet...

Fins det ngra eftermarknads delar att köpa till Scirocco 16v ?? företag ? annatlad ? bra sida ? det mesta verkar ju ha utgått... all hjälp välkommen..

// Robin

Testa autodelar.net eller hör med PEAN sweden, Forza eller andra ställen som säljer bromsprylar, dom kanske har nåt universal med samma gäng etc som passar.

Annars kan du testa att ringa till VAG någon annanstans, och be dom söka ordentligt eller mot Tyskland, är väl inte alltid alla res.delsgubbar som ids det.

Nommis
2008-09-02, 17:32
Kollade på Ebay .de och .com hittade dock 3st olika som heter 3/15, 3/25 och 3/35
galet! vilken ska man ha tro ?

bild på hur dom ser ut för den intreserade

http://i18.photobucket.com/albums/b127/VRvento/DSC01195-1.jpg?t=1178135572

Henrik.M
2008-09-02, 17:41
Jag tror det måste sitta där, och ha fjäderna samt att det ska fungera=röra på sig smärtfritt =)


Lastavkänningsventilen måste sitta på plats & om den är inkopplad (fjädern sitter på plats) så måste den fungera.

Är den däremot bortkoppplad (fjädern bortplockad) behöver den inte fungera förutom att prestera normala bromssiffror på rullbromsprovaren.


Plockade bort fjädern från lastavkänningsventilen på den bilen som janne.m numera äger för 8-år sedan pga av att sänkt bil + denna ventil i bruk = dålig kombination.

Han kan bekräfta genom besikningspapprerna att bilen gått igenom varje år med godkända poster när det gäller bromsar. ;-)

Manny
2008-09-02, 18:21
Lastavkänningsventilen måste sitta på plats & om den är inkopplad (fjädern sitter på plats) så måste den fungera.

Är den däremot bortkoppplad (fjädern bortplockad) behöver den inte fungera förutom att prestera normala bromssiffror på rullbromsprovaren.


Plockade bort fjädern från lastavkänningsventilen på den bilen som janne.m numera äger för 8-år sedan pga av att sänkt bil + denna ventil i bruk = dålig kombination.

Han kan bekräfta genom besikningspapprerna att bilen gått igenom varje år med godkända poster när det gäller bromsar. ;-)

Då behöver ju inte jag kroka på min fjäder till besikningne alltså...

Nommis
2008-09-02, 20:34
Henrik.M: Kanon info det där!!

men eftersom min ändån är trasig och kostar nästan 2000:- att köpa ny. Så funderar jag på alternativet att skippa den och skafa mig ett par "redusernipplar" från Scirocco 16v.. tror att den som heter 3/15 är Scirocco 16v skivor bak och 3/35 är med trummor. Sen ska det desutom funnits till cabben med och det är vad jag tror 3/25 är till för men den infon är jag inte 100% på...

// Robin

KEJO
2008-09-08, 19:15
Varför inte köpa reducerventilen från en G III som ju även passar på G II.
Den kan du säkert få i vettigt skick från en skrot. OBS ta med fjädern också för det skiljer.
SBP testar ju bara bromsarna axelvis och märker inte att de låser för fort bak.
Det är faktiskt livsfarligt att köra utan om du måste panikbromsa, för då kommer bakvagnen med full fart. Efter att ha monterat en ny ventil måste du justera den och prova. Vitsen är ju att vid hård broms så sjunker framvagnen ned och bakvagnen höjs så att hävarmen drar åt och stänger ventilen.
Ganska primitivt och måste hållas rostfritt och smort för att fungera.
När pojkarna sänker sina bilar fram så kan det bli så att den stängs då framvagnen blir så låg. Då är du rätt så utan bakbroms och kan lika gärna knipsa rören bakåt.Nu är ju bromseffekten bak kanske bara 20 % av bilens totala bromseffekt men i alla fall. Ingen skulle åka race utan bakbromsar.

Henrik.M
2008-09-08, 19:37
Det är faktiskt livsfarligt att köra utan om du måste panikbromsa, för då kommer bakvagnen med full fart. Efter att ha monterat en ny ventil måste du justera den och prova. Vitsen är ju att vid hård broms så sjunker framvagnen ned och bakvagnen höjs så att hävarmen drar åt och stänger ventilen.
Ganska primitivt och måste hållas rostfritt och smort för att fungera.
När pojkarna sänker sina bilar fram så kan det bli så att den stängs då framvagnen blir så låg. Då är du rätt så utan bakbroms och kan lika gärna knipsa rören bakåt.Nu är ju bromseffekten bak kanske bara 20 % av bilens totala bromseffekt men i alla fall. Ingen skulle åka race utan bakbromsar.



Oftast sänker man en bil både fram och bak och då blir effekten tvärtom.
Bakbromsarna vill till och nypa hårdare än dom ska och med tanke på att det knappt finns någon vikt i bakändan så räcker det för att låsa upp bakbromsarna.
Man gör en piruett helt enkelt helst vid hård kurvtagning och kraftig inbromsning.

Jag har provat det och det är såinnihelvet obehagligt i högre hastigheter.
Bara hålla i ratten och åka med.....man är inte så kaxig efter en sådan tur kan jag meddela.

KEJO
2008-09-08, 20:37
Jomenvisst, som vi säger i Norrland. När jag åkte SAAB V4 i skogen så satte en del något större bromscylinder bak (på trummorna) för att få lite bakvagnssläpp när man vänsterbromsade in i kurvorna. Nu finns det ju finlir som bromsvågar så man exakt ställer fördelningen fram/bak efter bana, friktionsförhållanden och egen smak.

HSH håller med dig Henrik. Den om provat s.k. "döpall" från uppåt 200 km och är utan bromsventil bak håller sig för skratt. Trots att ABS (framförallt älder långsamma system) har nackdelar vid avancerad körning så är det bättre än låsta bakbromsar.

JettaGTS
2008-09-10, 02:04
...Det är faktiskt livsfarligt att köra utan om du måste panikbromsa, för då kommer bakvagnen med full fart...
...När pojkarna sänker sina bilar fram så kan det bli så att den stängs då framvagnen blir så låg. Då är du rätt så utan bakbroms och kan lika gärna knipsa rören bakåt.Nu är ju bromseffekten bak kanske bara 20 % av bilens totala bromseffekt men i alla fall. Ingen skulle åka race utan bakbromsar.

Så alla som har denna ventil, och som sänker bilen, har problem med att bakhjulen låser sig vid bromsning?
Har trumbromsar bak, men funderar på att uppgradera till skivor, det kanske är olika på olika system??

jooeell
2008-09-10, 16:54
dra ut fjädern! jag lossade på min fjäder och då tog bromsarna bak inte alls så nu har jag fåt investera i en wilwood bromsreduceringsventil och dragit ihop rören framifrån till ett o sen till brsv o sen dela till två och sen till orginal brsv o.s.v. men det känns jäkligt onödigt det köpet försök bara o dra ut fjädern lite så ska det nog bli bra!

Manny
2008-09-10, 16:58
På min mk2 så tog jag bort fjädern helt. Funkar mycket bra för mig på banan...