handdator

Visa fullständig version : Tips på modifiering för Golf V (2.0 TFSI) !



R.S
2008-08-27, 15:44
Plockade igår bort hela ljudröret som sitter monterat som standard.
Vissa köper Audi A3's noise pipe och monterar istället men det jag gjorde var att istället helt demontera orginalröret för att sedan plugga igen direkt vid motorn.

Att hitta pluggen i sig (i Sverige) i lämplig storlek är inte lätt. På båtspråk heter den expanderdyvika men problematiken ligger i att hitta en tillräckligt stor. Själv köpte jag en customfixad plug från en kille i USA (från ett av de amerikanska Golf V forumen).

+ Något mindre ljud i kupén
+ Klart rappare gasrespons (ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck)
+ Billigt (knappt 200 SEK ink. frakt till Sverige)
+ Enkelt (tar ca 15 min att utföra)
+ Renare look i motorutrymmet

- Inget

PM'a om du vill ha kontaktuppgifter till killen som säljer dessa.

ThomasT
2008-08-27, 15:50
Vad är ett ljudrör, har du möjlighet att visa med en bild?
Dess funktion?

Att det skulle ge mer laddtryck är tveksamt då den är elektroniskt reglerad.

EDIT: jag hittade en tråd på VWvortex, det är ett insugsrör.
.

JWO
2008-08-27, 15:54
Plockade igår bort hela ljudröret som sitter monterat som standard.
Vissa köper Audi A3's noise pipe och monterar istället men det jag gjorde var att istället helt demontera orginalröret för att sedan plugga igen direkt vid motorn.

Att hitta pluggen i sig (i Sverige) i lämplig storlek är inte lätt. På båtspråk heter den expanderdyvika men problematiken ligger i att hitta en tillräckligt stor. Själv köpte jag en customfixad plug från en kille i USA (från ett av de amerikanska Golf V forumen).

+ Något mindre ljud i kupén
+ Klart rappare gasrespons (ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck)
+ Billigt (knappt 200 SEK ink. frakt till Sverige)
+ Enkelt (tar ca 15 min att utföra)
+ Renare look i motorutrymmet

- Inget

PM'a om du vill ha kontaktuppgifter till killen som säljer dessa.

Det ska låta lite i en GTI :)

R.S
2008-08-27, 16:15
Vad är ett ljudrör, har du möjlighet att visa med en bild?
Dess funktion?

Att det skulle ge mer laddtryck är tveksamt då den är elektroniskt reglerad.

EDIT: jag hittade en tråd på VWvortex, det är ett insugsrör.
.

Det är inte ett insugningsrör, tvärtom.
Funktion: att leda in motorljud i kupén för att skapa mer feeling, alltså en designgrej. Ett visst tryck förloras genom röret och det återtas genom direktpluggningen (uppmätt ökning så inget jag bara säger). I detta fallet justeras det inte ned elektroniskt (flera som kört med modden hundratals mil utan att det skett).

Fredrix
2008-08-27, 17:05
Fungerar säker bra, men första tanken var varför inte alla trimfirmor har detta i sina "steg" om det kostar 200 kr, tar 15 min att montera och ger prestanda ökning ?

"ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck"
Bara det skulle alltså ge 0,8-0,9 i ladd ?

Du får väl lämna rapport när det är monterat och testat !

ThomasT
2008-08-27, 17:28
Du får väl lämna rapport när det är monterat och testat !

Glöm inte att klocka bilen före och efter i ett intervall typ 1500-6500rpm på tvåan.

Placeboeffekten ska man nämligen inte underskatta... :)


.

Cullberg
2008-08-27, 20:30
För er som inte orkar leta efter tråden på vwvortex (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2865432&postid=32696394#32696394)

Fredrix
2008-08-27, 22:10
Med risk för att bli dumförklarad:

Röret går från ? till ?
Om nu A3 röret är "tyst", vad fyller det för funktion där?

R.S
2008-08-27, 22:21
Fungerar säker bra, men första tanken var varför inte alla trimfirmor har detta i sina "steg" om det kostar 200 kr, tar 15 min att montera och ger prestanda ökning ?

"ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck"
Bara det skulle alltså ge 0,8-0,9 i ladd ?

Du får väl lämna rapport när det är monterat och testat !

Jag har själv monterat och testat detta igår. Gällande ladd har personer med laddtrycksmätare noterat denna skillnad före och efter. Däremot tror jag inte att det alltid ligger så utan det som noterats är som jag förstått det att topparna ökat med det. I och med att jag inte har mätare själv (ännu) eller har jämfört mätningsloggar före/efter (nog ingen av de som moddat som har)har jag inte mer data på det.

R.S
2008-08-27, 22:24
För er som inte orkar leta efter tråden på vwvortex (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2865432&postid=32696394#32696394)

Pluggen de använder är inte lika tät i packningen som den jag använder + att de inte tätar tillräckligt långt ned mot motorn (utan gör det på slutslangen).

Premis
2008-08-27, 23:40
Varför plocka bort något som GTI'n Riktigt Riktigt Riktigt mysig att köra? Nämnligen motorljudet?

R.S
2008-08-28, 00:39
Varför plocka bort något som GTI'n Riktigt Riktigt Riktigt mysig att köra? Nämnligen motorljudet?

Alltså, det är inte "natt o dag". Känslan finns fortfarande där men självklart är det personligt hur man vill ha det.

JWO
2008-08-28, 09:00
Alltså, det är inte "natt o dag". Känslan finns fortfarande där men självklart är det personligt hur man vill ha det.

Robert börjar bli gammal låter det som... :)

J.L
2008-08-28, 09:52
personer med laddtrycksmätare noterat denna skillnad före och efter.

Att se en ökning med 1-2 hg i turbotryck före och efter är inte
särskilt lätt, särskilt inte på en laddtrycksmätare, hade det funnits
loggar på laddtrycket på några bilar som monterar hade det varit
mer trovärdigt.
Dessutom kan det bero på 10 andra saker än just röret.

Blir komforten och ljudet bättre och lägre så räcker ju det med argument
för de som vill ha det, men som sagts, man vill ju ha lite ljud i en gti ;-)

Vill inte låta som en bitch, säger bara vad jag tycker hehe :-)