handdator

Visa fullständig version : Byte av topp...



Olofsman
2008-08-25, 23:40
Jag har en gammal Golf 2 GTI 8v -84 med mekaniska tryckare. Den knackar och lever jävel och jag kan inte få tag på nån som har grejor till att justera in ventilerna. Så jag hade tänkt mig att slänga på en topp med hyd.tryckare istället. Ska detta vara några problem? Behöver jag byta oljepump? Något annat som jag borde tänka på?


MVH Conny

Sebbe
2008-08-26, 13:17
Jag har en gammal Golf 2 GTI 8v -84 med mekaniska tryckare. Den knackar och lever jävel och jag kan inte få tag på nån som har grejor till att justera in ventilerna. Så jag hade tänkt mig att slänga på en topp med hyd.tryckare istället. Ska detta vara några problem? Behöver jag byta oljepump? Något annat som jag borde tänka på?


MVH Conny

Ska inte vara några problem, men grejer till att justera ventilerna finns typ lite överallt VAG, Volvo, de flesta motorrenoveringsfirmor. VAG säljer nog bara kompletta satser för ca 1500 kr, men om du går verkstadsvägen så finns det säker någon sjysst mek som kan trolla fram 8st för en 20 lapp typ. Ta reda på vilka dimensioner du behöver innan bara.

Olofsman
2008-08-27, 18:46
Jag sommarjobbade på halmstads VAG verkstad och jag hade inne bilen där och tänkte justera venitlerna men problemet var att dom inte hade tillräckligt med brickor (Inte rätt dimensioner). Sen så snackade jag med gubbarna på lagret och det verkade inte som det fanns något sådant att beställa... Så den enda chansen är om man hittar nångon verkstad som forfarande har det liggande... Så istället för att ringa runt och krångla en massa så funderade jag på att slänga dit en topp med hyd. tryckare.
Tack för snabbt och bra svar!

MVH Conny

EDIT: Volvos brickor passar inte för dom har inte samma diameter... Vi har sånna på skolan och mätte dom idag...

Sebbe
2008-08-27, 21:02
Ok. Jag har inte prövat med volvos själv utan det var nån jag kände som jobbade där som påstod att det var samma dimension.

http://www.engsonmotor.se/

Han fixade toppen på min mk1 som jag hade. Hade brickor i alla möjliga storlekar och jag tror han kunde beställa hem också. Ring och hör om han kan skicka till dig? Tror jag gav 20 eller 25 kr/st för dem. Har köpt av honom fler gånger. Annars har jag 16 eller 24 st i varierande storlekar någonstans i garaget som du kan få köpa ifall de passar.

Quattro_mannen
2008-08-27, 21:05
Pröva hör med Mekonomen eller liknande reservdelsfirmor,jobbar själv på resdelsfma i Finland och vi har dessa brickor hos våra leverantörer av motordelar.

Olofsman
2008-08-31, 01:34
Okej det låter kanon ska kolla upp detta.

Tackar och bugar grabbar!:)

MVH Conny

Janne.M
2008-08-31, 09:32
EDIT: Volvos brickor passar inte för dom har inte samma diameter... Vi har sånna på skolan och mätte dom idag...

Volvo har olika diametrar beroende på årsmodell och motorstorlek (finns åtminstone två storlekar) är nån äldre och mindre motor (B18?) som har samma. Hur vet jag det? för jag hade volvo brickor i min gamla mek.topp.

Jag har en 16st brickor liggande (har ingen mek.topp någe mer) så när du vet vilka storlekar du behöver så hör av dig så mäter jag mina och kollar om jag har nåt du behöver. Vi kan säga 15kr/st + frakt 20kr.

g-man
2008-08-31, 11:42
Volvo har olika diametrar beroende på årsmodell och motorstorlek (finns åtminstone två storlekar) är nån äldre och mindre motor (B18?) som har samma. Hur vet jag det? för jag hade volvo brickor i min gamla mek.topp.

Jag har en 16st brickor liggande (har ingen mek.topp någe mer) så när du vet vilka storlekar du behöver så hör av dig så mäter jag mina och kollar om jag har nåt du behöver. Vi kan säga 15kr/st + frakt 20kr.

B18 o B20 är stötstångsmotorer som man justerar ventilerna med en skruv så dom kan man bortse från direkt.. :)