handdator

Visa fullständig version : Problem/behöver hjälp med VAG-COM



Marcus
2008-08-22, 19:44
Är helt ny på det här med VAG-COM. Pluggade in kabeln i bilen och startade programet. När jag ska testa kommunikationen får jag följande felmeddelande: Port Status: OK , Interface: Not Found!
Tändningen är på, motorn är på. Lampan på kabeln indikerar kontakt eftersom den lyser - antar jag?

Hmmm?

VWGolIV
2008-08-22, 19:56
Vad är det för modell på kabeln ?

Installerad i datorn ?

Bara för att programmet är installerat så innebär det inte att kablen är.

Marcus
2008-08-22, 20:04
KKL-USB, Interface USB

Marcus
2008-08-23, 09:37
OK, inget våld då utan jag ska putsa monteringshålet så gott jag kan :)

Något som vet något om VAG-COM problemet?

Torre Tdi
2008-08-23, 12:35
OK, inget våld då utan jag ska putsa monteringshålet så gott jag kan :)

Något som vet något om VAG-COM problemet?

Har du installerat drivrutiner för USB-kabeln? Om inte, gör det. När drivrutinen är installerad måste du välja rätt port för kabeln i VAG-COM.

Starta VA-COM, tryck på knappen "Options"
Sedan kan du välja vilken port kabeln sitter på, COM1 till COM4.
För att dit val ska sparas måste du markera rätt port, och trycka "Test".
Detta måste göras med kabeln kopplad till bilen och tändningen på, annars hittar inte VAG-COM interfacet. Sedan trycker du på "Save" och återgår ill huvudmenyn.

Om du inte vet vilken port kabeln är kopplad till går du in i "Systemegenskaper" under kontrollpanelen i Windows. Välj fliken "Maskinvara", och tryck på enhetshanteraren. Det ska nu finnas en symbol som heter "Portar (COM & LPT). Klicka på plustecknet framför ikonen, och du ser nu en ikon där det står "USB Serial Port (COMX). Inom parentesen står vilken COM-port kabeln har valt. Om det inte står COM1, 2, 3, eller 4 måste du ställa om den till någon av dem. Min kabel hade som default valt COM13, och den funkar inte med VAG-COM. För att ställa om COM-porten högerklickar du på "USB Serial Port" och väljer "Egenskaper". Välj sedan fliken "Port Settings", och tryck på knappen "Advanced". Nu har du en ruta längst upp till vänster där du kan välja COM-port.

När du gjort detta är det bara att tuta och köra. Om du inte hittar "USB Serial Port" i enhetshanteraren har du nog inte installerat drivrutinerna rätt. Då har du en ikon med ett frågetecken framför längst upp i enhetshanteraren. Klicka då på plustecknet framför ikonen, sedan högerklickar du på ikonen som kommer fram, och väljer uppdatera drivrutin. Sedan får du välja en plats där drivrutinen finns, förslagsvis på CD-skivan som följde med kabeln.

Hoppas detta funkar för dig. Jag ber om ursäkt om du är en van datoranvändare och tycker jag förklarade för ingående, men man vet ju aldrig.

Lycka till!

Marcus
2008-08-23, 17:35
Tack Tobias för en mycket god och utförlig förklaring. Jag är inte särskilt vass på datorer eller Windows men jag har installerat den USB-drivrutin som medföljde kabeln. Jag har valt COM-port i Enhetshanteraren. Provat samtliga fyra. Men det fungerar i alla fall inte. Får antingen tidigare felmeddelande eller: Port already in use. Interface: Not found! Spelar ingen roll hur många gånger jag väljer om, blir samma resultat ändå.

:(

Torre Tdi
2008-08-23, 18:13
Om den säger "port already in use" så är det nog någon annan enhet som ockuperar den com-porten. Är ingen av com-portarna 1-4 ledig? När du får felmeddelandet "interface not found", har du då adaptern inkopplad till bilen och tändningen påslagen? Annars hittar inte VAG-COM adaptern, även om den är på rätt COM-port.

Marcus
2008-08-23, 19:09
Vissa portar är “In use” andra inte. Men även de som inte är “In use” verkar vara upptagna när jag väljer dom och när jag sen testar i VAG-COM så får jag felmeddelande: Interface: Not found! Adaptern inkopplad och tändning på och/eller motor igång…

jtds
2008-08-23, 19:12
Är det en "Äkta" vagcom sladd eller en kopia?

Marcus
2008-08-23, 19:12
Kopia.

jtds
2008-08-23, 19:19
Xp eller Vista?

Marcus
2008-08-23, 19:19
Windows XP

mathias_gsi
2008-09-17, 22:00
Kanske lite sent men jag tror inte det funkar med vilken version som helst heller...man måste ha typ 409.1 till den "billiga" kabeln!

Marcus
2008-09-18, 20:41
Jag har 409.1 :)

jbtgti
2008-09-18, 21:26
Det är hopplöst de där med vagcom. har andvänt vagcom många år samma dator
funkade clockrent tills jag la in nytt oprativsystem (vista)
installerade tillbaka till (xp sp1) igen funkar inte ändå
installerade om till (xp sp2) samma elände
den hittar kabel men det blir ett frågentecken i system
har rensat allt i systemhanteraren så den får hitta om ev nya vägar
hittar igen lösning till problemet
i mina stationära datorer hittar den kabeln direkt

datorn måste förs hitta den utan conflikt eller ?
sen kommer det fungera i vagcom utan problem

prova i en annan dator de ska de komma upp direkt annars är det nå fel

Rickard.v
2008-09-18, 21:56
Tack torre för en bra beskrivning. jag är en bra bit på väg nu.
Men krämen i laptopen (macbook med XP) tog slut så ska fortsätta i morrn.

Jag har också 409.1 svensk o engelsk och pirat kabel.
Har även 311.2 och 704.1 ifall någon behöver.

Henrik.M
2008-09-18, 22:10
Nu är jag inte så insatt i VAG-COM.

Men jag läste någonstans för ett tag sedan att nyare versioner av VAG-COM endast fungerar med orginalkabel.
Detta pga av att orginalkabeln fungerar som dongle mot programmet , således går det ej att använda piratkabel med nyare verioner av vag-com.

Ska se om jag hittar det där jag läste det.

Henrik.M
2008-09-18, 22:13
Här var det.

http://www.vag-com.se/FAQ.aspx

Och på en mindre nogräknad sida (som jag ej kan länka till) läste jag följande.

VAG-COM version above 311 need original cable with dongle.

Om det sen har med era problem att göra vet jag inte , är som sagt ej VAG-COM guru. (Använder andra program på jobbet)

Mer matnyttigt : http://www.ross-tech.com/vag-com/tour/activation_file.html

Premis
2008-09-18, 22:20
Nu är jag inte så insatt i VAG-COM.

Men jag läste någonstans för ett tag sedan att nyare versioner av VAG-COM endast fungerar med orginalkabel.
Detta pga av att orginalkabeln fungerar som dongle mot programmet , således går det ej att använda pristkabel med nyare verioner av vag-com.

Ska se om jag hittar det där jag läste det.

Stämmer, den har hårdvarulås, men det kan hända att nån har knäckt det men jag har inte hört något om det (troligen inget avancerat lås iofs men men).

Det gäller att ha tungan rätt i mun när man köper interface och program, det beror HELT på vad du har för protokoll i din bil vilket beror på hur gammal den är, vilken modell det är osv.

Generellt kan man säga: Innan MY00 så är det en form av ISO interface (på europeiska bilar, amerikanska och japanska har lite blandat), på bilar efter 00 så är det uteslutande CAN. Många piratinterface som säljs är bara ISO, har själv byggt ett sådant, mycket enkel konstruktion. CAN verkar inte så många klara av då komplexiteten är aningen högre.

M.a.o.

1) Ta reda på vilket protokoll bilen har.
2) Hitta ett interface som passar med protkollet.
3) Hitta en mjukvara (VAG COM?) som funkar med interfacet.

Har du ISO så finns det en massa ISO 1941-2 (nu är det sent så siffrorna kan var fel hehe) interface och då får du ju köra äldre VAG COM. Har du CAN och vill köra VAG COM så måste du helt enkelt köpa deras interface om du inte hittar ett pirat med hackat hårdvarulås.

.. som sagt, finns det ett hackat så ska det nog funka.

.. sedan kör en del interface (t.ex. mitt hemmapulade) med COM-Port men jag har aldrig lyckats få det att fungera med USB converter.

Vill gärna bygga ihop ett can-interface själv till bilen men det får nog bli att köpa istället om man vill ha det helt suveräna programmet vag-com ..

Henrik.M
2008-09-18, 22:28
Stämmer, den har hårdvarulås, men det kan hända att nån har knäckt det men jag har inte hört något om det (troligen inget avancerat lås iofs men men).

*host-host*
Det var där min mindre nogräknade sida kom in i bilden.
Resten låter jag vara oskrivet.....den som har intresse i det får själv leta det.

mathias_gsi
2008-09-19, 00:21
Har provat lite mer ikväll, polarens Passat 1,8T -03, min Golf Gti -98 och en annan A4 1,8T -96 fungerade fint med en billig kabel tillsammans med VAG-com 409.1!

Problemet verkar mest ligga i att det finns många lösningar för att få programmet att fungera riktigt men endast ett av dessa fungerade för mig...sen är det mycket tjurigare med Vista än med XP kan jag meddela!

Marcus
2008-09-19, 08:57
Hur gjorde du då? :)

Rickard.v
2008-09-19, 15:45
Nu har jag fått mitt att fungera med pirat kabel.