handdator

Visa fullständig version : Byta bromsrör på mk2 -87, hur?



zoddri
2008-08-23, 17:05
Jo, jag har lite problem med detta..

1. Grejerna verkar vara från 1987 och sitter som berget.
2. Varken nycklar med tum- eller metriska dimensioner passar riktigt bra.
3. Det mesta är ihoprostat.

Mest akuta problemet gäller sista röret på förarsidan. Det vill säga inte det som går från reduceringsventilen utan därpå följande, bilen har skivor baktill förövrigt.

Har ni några bra knep för hur man ska lösa detta eller är det bara våld och 5-56 som funkar på skiten?

bronwaller
2008-08-23, 17:12
värma är nästan alltid ätt måste. och ska du ändå byta röret så klipp av det så nära där du ska lossa det som möjligt så du kan få på en sexkants hylsa i stället. mindre risk att dra runt då. har man redan dragit runt är rörtång ett bra verktyg.

zoddri
2008-08-23, 17:29
Både rör och mutter är väl gjorda i koppar så.. går det att inte dra bulten rund? Efter lite våld, 5-56 och en svetstång så fick jag loss röret och slangen mot oket. Andra änden av röret sitter ju på "lite" jobbigare ställe så problemet ligger där just nu..

Har svårt att komma åt och värma på röret eftersom min mekplats är ett parkeringshus och ja.. De är lite kinkiga med vad man gör där. Antar det inte räcker med en tändare :)

znabb
2008-08-23, 19:54
Både rör och mutter är väl gjorda i koppar så.. går det att inte dra bulten rund? Efter lite våld, 5-56 och en svetstång så fick jag loss röret och slangen mot oket. Andra änden av röret sitter ju på "lite" jobbigare ställe så problemet ligger där just nu..

Har svårt att komma åt och värma på röret eftersom min mekplats är ett parkeringshus och ja.. De är lite kinkiga med vad man gör där. Antar det inte räcker med en tändare :)


"Både rör och mutter är väl gjorda i koppar så.. går det att inte dra bulten rund?"

Det är just det som händer pga koppar är så mjukt. om man ändå ska byta så kan du som ovan nämnt klippa av bromsröret och vålda loss nipplarna med rörtång,har för mig att kopplingarna är 11 mm......

Det billigaste men inte bästa alternativet i längden är att köpa ett nytt bromsrör komplett med anslutningar etc tex på mekonomen.

Men man tjänar på att köpa broms konings verktyg samt lösa delar (koppar rör+anslutningar) på tex biltema då man kan göra sina egna bromsrör,det är inte speciellt svårt heller om man är hyffsat händig och när man gjort det ett par gånger så har du tjänat in $$$ jämfört med att köpa färdiga rör.

Dave the brave
2008-08-23, 21:32
Kommer du åt att borra ur nipplarna?

Bytte i vintras bak på bägge sidor och ja, det satt rätt hårt. Om det inte går att få loss nipplarna från de fästen som sitter i karossen kan man ju göra egna nya fästen och skruva dit, det fick jag göra med det som sitter på bakaxeln. Ett vinkeljärn löste detta rätt smidigt!

Som znabb säger så är ett set med koningsverktyg riktigt bra, köpte mitt på Biltema.