handdator

Visa fullständig version : Fuktbekymmer på förarplatsen!?



passaten98
2008-08-22, 23:19
Hejsan, har en passat 1,8t -98 variant, har på senaste tiden märkt en unken lukt i kuppen o kände efter på golvet i bilen o upptäckte att det var blött under gummimattan på förarsidan, är det någon som har stött på samma bekymmer som jag o vad har ni gjort åt det? Jag ska tillägga att listen på förarardörren som sitter på utsidan som hindrar att vatten rinner ner i dörren bytte jag för ca en vecka sen pga att den gamla var trasig, kan dessa ha ngt samband med vätan i bilen,kan vattnet verkligen krypa över tröskeln o sen ner i mattan?

Henrik.M
2008-08-22, 23:25
Oftas brukar endel vätan som är på gummimattan även hamna utanför främst på vintern med alla snö/slask.
Bilmattan suger då åt detta & det börjar mögla.

Brukar vara rejält fuktigt när man lyfter på mattan vilket medför nästa inte allt för ovanliga problem : Att komfortstyrdonet ballar ur.

Det sitter nämligen monterat under mattan på förarsidan.

passaten98
2008-08-22, 23:32
ok,det kan jag förstå att det kanske under vinter halvåret kommer in fukt den vägen ner men nu har det ju "bara" regnat en hel i Gävle, det kan inte ha med dränering av vatten som rinner från rutan då? Är det krångligt att ta bort mattan för en inspektion så att man inte har mögel eller annat otrevligt liggandes där?

Henrik.M
2008-08-22, 23:41
ok,det kan jag förstå att det kanske under vinter halvåret kommer in fukt den vägen ner men nu har det ju "bara" regnat en hel i Gävle, det kan inte ha med dränering av vatten som rinner från rutan då? Är det krångligt att ta bort mattan för en inspektion så att man inte har mögel eller annat otrevligt liggandes där?

Lägg då till 10-11 års brukande av bilen + en matta som suger som ett sämskinn. =)

För att lyfta mattan måste du lossa panelen vid foturymmet. (Vid huv öppnings spaken).

Sen sprättar du lös tröskeln.

Nu kan man lyfta matttan.

Finn
2008-08-23, 12:21
Du har en dränering i vattenavrinningslådan, sitter under batteriet. Den är lite dumt utformad som gör att d fastnar löv där i å så kloggar d igen. Kom aktion angående detta där man skulle ta bort den gummigenomföringen. Sen så ska du kolla så att du inte har massa löv runt friskluftfilterhållaren. Då blir d som en fördämning där å vattnet rinner ner via friskluftintaget. Kolla alltså tätningen till friskluftfilterhållaren. Den e i skumgummi lr nåt sånt skit å ruttnar me åren. Kolla även samma sak på förarsidan där elektronikboxen sitter me motorstyrdonet i. E väl d vanligaste stället d rinner in vatten i på passaterna.