handdator

Visa fullständig version : Frågor om service samt några nybörjarfrågor



moonshadow
2008-08-22, 06:35
Hej alla,

Som nybliven vw-ägare är jag naturligtvis superglad att ha hittat hit. Har köpt en golf tdi/100 - 03 som jag är mycket nöjd med. Har dock några nybörjarfrågor i anslutning till detta.

1. Serviceboken är fullstämplad med longlife-servningar (grundservice) från vw. Bilen har nu gått 22700 och servades senast på 20700 i december 07. Då borde det alltså vara dags snart. Ser dock inga spår av mellanservicar i serviceboken. Hur kan detta komma sig? Har jag missförstått konceptet. Skall jag bara vänta på att lampan tänds?


Var 12 månad skall Grundservice Utföras, i Grundservicen ingår allt som finns i Mellanservice.
*Om en körsträcka på 15000 km uppnås innan ett år har gått är en mellanservice nödvändig.
*Uppgår den årliga körsträckan till mer än 30000 km skall Grundservicen inte utföras årligen utan var 30000 km.

Denna text tolkar jag som att man automatiskt skall serva var 1500:e mil (visserligen mellanservice varannan gång då). Är inte själva vitsen med longlifeoljan att man skall kunna köra 3000 inom ett år utan avbrott för service.

Longlifekonceptet och dess ramar känns otroligt svårt att förstå och förhålla sig till. Är det helt fel av mig att serva på mil (1500 alt 1år) och plocka bort "longlifegrejen" ur datasystemet helt så att den bara indikerar vanliga servicar?

2. Har ett litet missljud i servon (tror jag) främst när jag svänger stillastående. Det liksom brummar dovt. Det försvinner om man håller lite gas. Servopumpen är bytt för något år sedan. Har ni några teorier vad som kan vara galet? Remmen? Fylla olja? I sådana fall, vilken sort? (har inte hunnit kolla nivån än dock).

3. Knappen för nollställning av trippmätaren reagerar inte när man skall nollställa mätaren. Har testat att både trycka och vrida utan resultat. Är detta dyrt att fixa? Går det att göra själv på nåt vis?

4. Hur gör man för att få en ny servicebok? Min är fullstämplad... Antar att man får en ny när man servar hos VAG vilket jag förmodligen inte tänkt göra.

5. En fråga som många före mig har ställt: vilken trimbox skall man ha? Vill bara ha ett litet effektmässigt lyft - svenssontrim. Inga stora modifieringar med risk för påfrestningar för motor och drivlina. Gärna också lätt att återställa. Har tittat på kcr, dieseltech och dieselkraft. Vad kör ni på?

Tack på förhand för kloka svar! :)

Finn
2008-08-22, 16:34
1. Finns inte mellanservice när man har longlife. D e till för dom som INTE har flexibel serviceintervall. Kör tills lampan tänds såvida du inte vill serva oftare. Inget fel i d men upp till var å en. Dom flesta kommer säkert fylla på här me att man inte kan köra 3000 mil på samma olja. Jag låter d va osagt om man kan lr inte ;)

2. Kolla oljenivån till att börja me.

3. Verkar som att d e kombiinstrumentet som inte rockar. Inget man byter själv då detta kräver kodning me datorn. Vet inte om d funkar me VAG-com iofs. Kanske gör d, aldrig använt d själv.

4. Bara å säga åt dom att ta hem en när du beställer servicen så borde dom fått hem den lagom tills d e dax för dig att komma in.

5. Har inget svar på d då jag aldrig hållt på me d själv :)

Hoppas jag gav lite ljus på dina funderingar. Lycka till me bilen :)

VWGolIV
2008-08-22, 17:03
1. Skadar inte att byta oftare, personligen byter jag var 1000 mil på min dieselbil.

4. Jag beställde en ny och det tog 3 dagar för mig att få en, behövde inte betala men det kanske är olika från verkstad till verkstad.

5. KCR funkar kanon på dieselbilar =)

moonshadow
2008-08-23, 15:47
Tack för era svar.

Har nu kollat nivån på servooljan och den är ovanför max-strecket. Det verkar som om det är för mycket olja i den. Har bara kollat när bilen är kall. Vet inte om nivån ändrar sig när man kört bilen ett tag.

Några teorier om gneket i styrningen?