handdator

Visa fullständig version : Skillnad på KR och ABF motor?



guran83
2008-08-21, 22:01
Hallå!

Tänkte höra om nån vet skillnaden på KR motor och ABF motor, tänkte köpa " throttlebodies" till min bil med ABF motor, men firman som ja ska beställa ifrån har till KR motorn och dom frågade om jag vet om det passar, det är i australien ja ska betälla ifrån å dom visste som sagt inte själva om det passar.

Så är det skillnad på insuget på toppen på KR mot ABF?

//Gurra

Keirn
2008-08-21, 22:20
Dom borde passa alldeles utmärkt på den toppen, nu är ju ABF på 2 liter, medan kr motorn är på 1,8 liter.
Utöver det så är det mig veterligen ingen skillnad.

Bastard66
2008-08-21, 22:40
Det som skiljer abf mot kr är väl att abf har elektrisk insprutning och kr har mekanisk.. Samt att det är lite glesare mellan insugsröret på abf (samma bultmönster?)

Keirn
2008-08-21, 22:44
Det som skiljer abf mot kr är väl att abf har elektrisk insprutning och kr har mekanisk.. Samt att det är lite glesare mellan insugsröret på abf (samma bultmönster?)

Jag kör med ett ABF innsug på min kr topp, det passar rakt av.

David L
2008-08-21, 22:46
Det är lika bultmönster.

razer
2008-08-21, 22:47
Topparna skiljer, men det är samma bultmönster och man använder samma insugspackning.

ABF-toppen har annan gjutning i insug, avgas och förbränningsrum. Den har andra ventiler.
ABF-blocket är 16mm högre, har längre stakar och har 60-2 trigger bla...

Mawe
2008-08-23, 03:17
Hallå!

Tänkte höra om nån vet skillnaden på KR motor och ABF motor, tänkte köpa " throttlebodies" till min bil med ABF motor, men firman som ja ska beställa ifrån har till KR motorn och dom frågade om jag vet om det passar, det är i australien ja ska betälla ifrån å dom visste som sagt inte själva om det passar.

Så är det skillnad på insuget på toppen på KR mot ABF?

//Gurra

Jag är i Sydney just nu.. Nått jag kan hjälpa till mej kanske? Har en ABF hemma i GTIn så jag vet hur den ser ut... hehe