handdator

Visa fullständig version : El & Räckviddsproblem Passat 02



zandoin
2008-08-20, 12:56
Hej!

Är första inlägget här, och detta pga jag inte hittar lösning på problemet mitt.

Har 3 problem kan man säga:

1. Extremt dålig räckvidd på BÅDA mina nycklar, funkar vid förar-dörren typ. Inte lägre bort. Nya batterier, men hjälper inte alls. Båda har alltså samma dåliga räckvidd.

Är sändaren i bilen dålig?

2. Bakluckan går inte öppna med knappen på nyckeln. Den ballar även ut ibland och går inte öppna när bilen ä r upplåst. då får man stoppa i nyckeln och öppna. Det elektroniska handtaget lyder alltså inte alltid.

Båda dessa är grymt störande då man som barn-familj ofta behöver komma in i bilen och framförallt bakluckan =)

3. Radio-matagning kass!! Kan det vara så enkelt som att antennen är dålig? Bakom stereon har jag varit och där sitter matningen till förstärkaren inkopplad till antennen. Har ju iofs inte testat att byta den förstärkaren där.


Någon som kan hjälpa till vad jag ska göra?

/David

Henrik.M
2008-08-20, 20:11
1. Extremt dålig räckvidd på BÅDA mina nycklar, funkar vid förar-dörren typ. Inte lägre bort. Nya batterier, men hjälper inte alls. Båda har alltså samma dåliga räckvidd.

Är sändaren i bilen dålig?

Bara att byta sändare kostar ca 500/st på VAG + ev inkodning.


2. Bakluckan går inte öppna med knappen på nyckeln. Den ballar även ut ibland och går inte öppna när bilen ä r upplåst. då får man stoppa i nyckeln och öppna. Det elektroniska handtaget lyder alltså inte alltid.

Båda dessa är grymt störande då man som barn-familj ofta behöver komma in i bilen och framförallt bakluckan =)

Vi ska dra isär begreppen lite.
Knappen på fjärren är inte till för att öppna backluckan , den är till för att låsa upp bakluckan.
Dvs har du hela bilen låst och trycker på den knappen så låses endast bagageluckan upp.

Sen ang det elektriska handaget , förut vanligt förekommande fel att trycklicten i bagaget gick sönder. (gummilisten du trycker på för att öppna bagaget).
Brukar vara microbrytaren i listen som ger upp pga av korrision , dock är den nya varianten av trycklist inkapslad.

Dvs botet för det problemet är ny trycklist.



3. Radio-matagning kass!! Kan det vara så enkelt som att antennen är dålig? Bakom stereon har jag varit och där sitter matningen till förstärkaren inkopplad till antennen. Har ju iofs inte testat att byta den förstärkaren där.

Den har iofs aldrig varit någon höjdare på 3BG.
Men har du dålig radiomotagning är orsaken oftas dålig kabel eller dålig antenn.
Mät motståndet i antennkabeln & antennen.
Antennkabeln är 3-delad och du bör sära på delarna innan du mäter för att kunna få en korrekt mätning och kunna lokalisera ev felkälla.

Första skarven sitter mellan radio och ramtunnel.
Andra skarven är mellan ramtunnel och tak.
3 skarven är antennen.

Mulder-_-
2008-08-20, 21:00
Hej!

2. Bakluckan går inte öppna med knappen på nyckeln. Den ballar även ut ibland och går inte öppna när bilen ä r upplåst. då får man stoppa i nyckeln och öppna. Det elektroniska handtaget lyder alltså inte alltid.

Båda dessa är grymt störande då man som barn-familj ofta behöver komma in i bilen och framförallt bakluckan =)


/David

Har exakt samma fel på min bil.
Den går inte öppna fast bilen är upplåst, händer väl varannan gång eller nått.

Det jag gör då är att håller in mitten-knappen på dosan i några sekunder
tills det blinkar från blinkers. Då fungerar el.handtaget igen.
Ska väl tilläggas att jag har bytt el.handtag då det var stumt&trasigt från början så börja med att kolla om det är helt.

zandoin
2008-08-21, 08:45
Yo.. Tack för svar! Vad glad jag blir!

Jo, jag uttryckte mig lite fel. Jag vet att den inte öppnar luckan =) Utan låsa upp. Men det funkar ju som sagt inte endå. Inte innifrån bilen heller på motsvarande knapp. Varför är det så? Kan det ha ett samband?

Ska genast åka förbi vag och kolla vad en sådan kan kosta för mig. en ny nyckel alltså.


Bara att byta sändare kostar ca 500/st på VAG + ev inkodning.



Vi ska dra isär begreppen lite.
Knappen på fjärren är inte till för att öppna backluckan , den är till för att låsa upp bakluckan.
Dvs har du hela bilen låst och trycker på den knappen så låses endast bagageluckan upp.

Sen ang det elektriska handaget , förut vanligt förekommande fel att trycklicten i bagaget gick sönder. (gummilisten du trycker på för att öppna bagaget).
Brukar vara microbrytaren i listen som ger upp pga av korrision , dock är den nya varianten av trycklist inkapslad.

Dvs botet för det problemet är ny trycklist.




Den har iofs aldrig varit någon höjdare på 3BG.
Men har du dålig radiomotagning är orsaken oftas dålig kabel eller dålig antenn.
Mät motståndet i antennkabeln & antennen.
Antennkabeln är 3-delad och du bör sära på delarna innan du mäter för att kunna få en korrekt mätning och kunna lokalisera ev felkälla.

Första skarven sitter mellan radio och ramtunnel.
Andra skarven är mellan ramtunnel och tak.
3 skarven är antennen.

zandoin
2008-08-21, 08:51
Har exakt samma fel på min bil.
Den går inte öppna fast bilen är upplåst, händer väl varannan gång eller nått.

Det jag gör då är att håller in mitten-knappen på dosan i några sekunder
tills det blinkar från blinkers. Då fungerar el.handtaget igen.
Ska väl tilläggas att jag har bytt el.handtag då det var stumt&trasigt från början så börja med att kolla om det är helt.

Okej... så trots att du bytt handtaget så funkar det inte endå. ? Det låter ju lite oroväckande, om jag nu ska byta handtag. =)

Ska börja med en nyckel. Se om jag får "mittenknappen" att funka då.

VWGolIV
2008-08-21, 09:10
Ett fel med radiomottagningen är alla skarvar.

Så var det på min kompis passat kombi, urkass mottagning.
Så jag köpte en lång bit och drog om helt, inga skarvar.

Fungerar mycket bättre än innan.
Kan dock tillägga att stereon spelar in också.

zandoin
2008-08-22, 13:46
Fick pris idag från lokala Vw-handlaren på sändare osv....

Handtag (grepplist) 326: -

Sändare med kodning 1142:-


Sändaren var dyr?!?!.. någon som kan hålla med om att det stämmer?

Mulder-_-
2008-08-22, 17:01
Okej... så trots att du bytt handtaget så funkar det inte endå. ? Det låter ju lite oroväckande, om jag nu ska byta handtag. =)

Ska börja med en nyckel. Se om jag får "mittenknappen" att funka då.

Njae, kanske blev lite rörigt.
Alltså, på min bil konstaterade jag att handtaget var kass då det var helt stumt när man tryckte, ska ju som sagt "fjädra" - så jag bytte det för ~300kr.
Då fungerar det, dock så händer det var & varannan gång att luckan inte öppnar trots att man låst upp bilen. När detta händer håller jag i mitten-knappen på dosan (med bakluck-symbolen) i 3 - 5 sekunder till det blinkar till från blinkers ---> Då går det att öppna.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Slänger in en till fråga i ämnet; har baklucke-knappen i förardörren(bredvid tanklocks-öppn.) samma funktion som när man trycker på elhandt. på bakluckan eller vad är den till för? Händer inget när jag trycker på min iaf...

Särkelä
2008-08-22, 22:22
E det inte så me att man kan välja olika funktioner beroende på hur man har låscylindern i bakluckan.. Hur o på vilka sätt det ska låsas upp.. Hmm kan ha fel men var nått ja kom o tänka på.

zandoin
2008-08-25, 11:35
Det gör det inte på min heller. Ibland kan den funka.. Och den funktionen gör att luckan "öppnas". Alltså inte bara går till läge upplåst.

Imorrn ska jag få ny sändare och handtag. Ska vi se om det löser sig.

Var det svårt att BYTA handtaget själv?


Njae, kanske blev lite rörigt.
Alltså, på min bil konstaterade jag att handtaget var kass då det var helt stumt när man tryckte, ska ju som sagt "fjädra" - så jag bytte det för ~300kr.
Då fungerar det, dock så händer det var & varannan gång att luckan inte öppnar trots att man låst upp bilen. När detta händer håller jag i mitten-knappen på dosan (med bakluck-symbolen) i 3 - 5 sekunder till det blinkar till från blinkers ---> Då går det att öppna.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Slänger in en till fråga i ämnet; har baklucke-knappen i förardörren(bredvid tanklocks-öppn.) samma funktion som när man trycker på elhandt. på bakluckan eller vad är den till för? Händer inget när jag trycker på min iaf...