handdator

Visa fullständig version : V-tech programvaror



JWO
2008-08-20, 08:23
Eftersom den förra tråden låstes och jag inte fick svar på min fråga gällande var V-tech fick sina programvaror och hur det går till när dom framtas, ställer jag frågan igen.

Det är säkerligen mig veteligen flera som är intresserade att få veta. Så någon ansvarig hos V-tech eller återförsäljare kan väl ställa sig upp och förklara för jag vet att ni läser detta inlägget.

foffa2002
2008-08-20, 10:54
Eftersom den förra tråden låstes och jag inte fick svar på min fråga gällande var V-tech fick sina programvaror och hur det går till när dom framtas, ställer jag frågan igen.

Det är säkerligen mig veteligen flera som är intresserade att få veta. Så någon ansvarig hos V-tech eller återförsäljare kan väl ställa sig upp och förklara för jag vet att ni läser detta inlägget.


Varför inte enbart kontakta den som gör chipen =)
V-tech i södertälje är ju enbart ÅF

BWO
2008-08-20, 12:09
Jag sökte på Vtech och hittade detta:
http://www.vtech.pl/v-tech/informacje/kontakt-259-95.html

Hittade även den här som verkar vara skälet till förra tråden:
http://www.rsklubben.se/forum2/viewtopic.php?f=3&t=982

ThomasT
2008-08-20, 12:50
V-tech tuning har fått i uppdrag av VW Racing att uveckla ny mjukvara till deras tävlingsbilar. Vi har nu tagit den kunskapen och gjort riktigt roliga programvaror till 2.0 t FSI

Hmm.... Var det inte TDI bilarna som Vtech hade gjort program till...

Vad har det med TFSi motorn att göra?


.

JWO
2008-08-20, 13:12
En användare på RSklubben skrev detta igår:
Nyss hemkommen från Trosa

Nu har jag 'V-tech steg 1 special' i bilen. Det enda som är gjort är chippningen ingen dp eller insug m.m.
Och resultatet undrar ni då över....... Vi gjorde ett antal bänkningar med olika inställningar på bänken för att testa lite, sen gjorde vi 3st bänkningar på raken som gav samma resultat.

270hk vid ca 5000-5500rpm och 440Nm vid 3300rpm´

Kan juh säga att det sköt på rätt fint på motorvägen.

EDIT: Papper från bänkningen finns (om det är nån som tvivlar på effekten)
-------------------------------------------------------------------------

Är det bara jag som tycker detta är lite halv lustigt ?

Tror det är dax för en förklaring här nu

jonis
2008-08-20, 13:23
En användare på RSklubben skrev detta igår:
Nyss hemkommen från Trosa

Nu har jag 'V-tech steg 1 special' i bilen. Det enda som är gjort är chippningen ingen dp eller insug m.m.
Och resultatet undrar ni då över....... Vi gjorde ett antal bänkningar med olika inställningar på bänken för att testa lite, sen gjorde vi 3st bänkningar på raken som gav samma resultat.

270hk vid ca 5000-5500rpm och 440Nm vid 3300rpm´

Kan juh säga att det sköt på rätt fint på motorvägen.

EDIT: Papper från bänkningen finns (om det är nån som tvivlar på effekten)
-------------------------------------------------------------------------

Är det bara jag som tycker detta är lite halv lustigt ?

Tror det är dax för en förklaring här nu

Exakt vad tycker du är halvlustigt??
Det är klart att vi testar kundbilar på rullande landsväg för att verifiera att programmet ger utlovad effekt.
Eftersom detta är en ny programvara vi har släppt till TFSI motorn är det extra viktigt för oss att veta att bilen går som den ska.
I detta fallet gjorde vi 3 bänkningar efter varandra för att säkerställa att den effekt vi fick ut var repeterbar.
Det betyder att dom 3 testerna ska vara så lika som möjligt.
Det gör man alltid vid tester på rullande landsväg.
Du hade ju varit hos Chipcenter med din bil, var du inte med när dom körde din på rullande landsväg..?

Resultat från test:
http://www.vtech.se/images/extrem1.jpg

jonis
2008-08-20, 13:33
Hmm.... Var det inte TDI bilarna som Vtech hade gjort program till...

Vad har det med TFSi motorn att göra?


.

Vi gör både TDI och TFSI!

JWO
2008-08-20, 14:20
Ace Competition - 250 hk / 359 Nm
Chip Center - 245 hk / 370 Nm
BSR - 248 hk / 366 Nm
Dahlbäcks Racing- 244 hk / 360 Nm
______________________________
V-tech - 270 hk / 440Nm

Ni måste kommit på världens grej eftersom ingen annan firma har kunnat hämta så mycket mer effekt tidigare. Klart vad man blir nyfiken.

Frågan är vad ni har gjort?

jonis
2008-08-20, 14:34
Ace Competition - 250 hk / 359 Nm
Chip Center - 245 hk / 370 Nm
BSR - 248 hk / 366 Nm
Dahlbäcks Racing- 244 hk / 360 Nm
______________________________
V-tech - 270 hk / 440Nm

Ni måste kommit på världens grej eftersom ingen annan firma har kunnat hämta så mycket mer effekt tidigare. Klart vad man blir nyfiken.

Frågan är vad ni har gjort?

Det är inte steg 1 du listar där.
Steg 1 är 245 hk 360 nm.

Vi verkar vara ensamma i Sverige..

jonis
2008-08-20, 14:35
Visst var jag närvarande, hurså? Tycker du min effekt på pappret är dålig eller vad tänkte du på?


Jag hamtade bilen i fredags hos Chipcenter och monteringen av avgassystemet blev riktigt bra. Blev mycket nojd med det, sen nar jag val startade och skulle dra mig hemat...det var som att satta sig i en helt ny bil! Den drog helt annat genom hela registret, sa roligt bakom ratten har man inte haft pa lange! Dvs. jag blev mycket nojd med deras mappning/arbete! Totalt sett har ChipCenter skott sig riktigt bra under tiden bilen varit inne for uppdatering samt aven tiden innan. Mycket bra service, kan starkt rekommendera dessa till andra som gar i tankar att uppgradera sin bil. Under tiden som bilen var inne fick jag ett mail for varje dag som man fick veta vad som hant, en liten resume helt enkelt! Det ar av mig mycket uppskattat! Detta gors till varje kund som lamnar in sin bil for att kunden ska fa sig en uppdatering.

Bromspapper fick jag ocksa, ska laggas upp har sa fort jag kommer hem till Sverige igen.


Då var du alltså inte med vid bromsningen?

Falcor
2008-08-20, 14:47
Drygt 70 Nm mer än vad de övriga har fått fram verkar juh ganska mycket får jag hålla med om. Antingen så har man hittat nåt som ger denna skillnad eller så har man en feljusterad bromsbänk....

Enklaste sättet är juh att ta två bilar med olika chipfabrikat och åka till en firma med en Rototest bänk och köra direkt efter varandra...

JWO
2008-08-20, 14:56
Jag hamtade bilen i fredags hos Chipcenter och monteringen av avgassystemet blev riktigt bra. Blev mycket nojd med det, sen nar jag val startade och skulle dra mig hemat...det var som att satta sig i en helt ny bil! Den drog helt annat genom hela registret, sa roligt bakom ratten har man inte haft pa lange! Dvs. jag blev mycket nojd med deras mappning/arbete! Totalt sett har ChipCenter skott sig riktigt bra under tiden bilen varit inne for uppdatering samt aven tiden innan. Mycket bra service, kan starkt rekommendera dessa till andra som gar i tankar att uppgradera sin bil. Under tiden som bilen var inne fick jag ett mail for varje dag som man fick veta vad som hant, en liten resume helt enkelt! Det ar av mig mycket uppskattat! Detta gors till varje kund som lamnar in sin bil for att kunden ska fa sig en uppdatering.

Bromspapper fick jag ocksa, ska laggas upp har sa fort jag kommer hem till Sverige igen.


Då var du alltså inte med vid bromsningen?


Det har skett två stycken bromsningar, den första hade jag inte nöjet att vara närvarande på tyvärr.

BWO
2008-08-20, 15:04
Pajkastningen är i full gång igen då!
Kan ni inte lösa detta som vuxna människor?
JWO undrar vem och hur Vtech gör sina program, det borde väl rimligtvis vara en eller flera personer som gör dem, hur tror jag inte de vill svara på, skulle inte jag göra om jag tagit fram en mjukvara som ger mer effekt i steg 1 än vad konkurrenterna får ut i steg 3!
Jonis kan kanske ge ett bättre svar på detta?
Sedan kanske vi kan avsluta denna häxjakt och koncentrera oss på att ha kul med våra bilar och vara seriösa på forumet?
Som det är nu håller t.o.m. vissa volvoforum högre mognadsnivå.

Kanske går att ordna ett battle of the tuners där verksamma tuners i Sverige får chansen att testa sina produkter mot varandra? Ungefär som när teknikens värld testade chip till 1,8T för några år sedan.

GTI30EDITION
2008-08-20, 15:07
Pajkastningen är i full gång igen då!
Kan ni inte lösa detta som vuxna människor?
JWO undrar vem och hur Vtech gör sina program, det borde väl rimligtvis vara en eller flera personer som gör dem, hur tror jag inte de vill svara på, skulle inte jag göra om jag tagit fram en mjukvara som ger mer effekt i steg 1 än vad konkurrenterna får ut i steg 3!
Jonis kan kanske ge ett bättre svar på detta?
Sedan kanske vi kan avsluta denna häxjakt och koncentrera oss på att ha kul med våra bilar och vara seriösa på forumet?
Som det är nu håller t.o.m. vissa volvoforum högre mognadsnivå.

Kanske går att ordna ett battle of the tuners där verksamma tuners i Sverige får chansen att testa sina produkter mot varandra? Ungefär som när teknikens värld testade chip till 1,8T för några år sedan.

Håller med där.. ett tunertest vore faktiskt riktigt intressant att få uppleva *tummen upp*

Cullberg
2008-08-20, 15:23
Hoppas inte denna tråden låses bara för jag vill precis som JWO veta vart dom gör programmen m.m! Sen är det Helt klart intressant att dom kan få ut 270hk även om inte jag tvivlar på resultatet!

GTI30EDITION
2008-08-20, 15:26
Hoppas inte denna tråden låses bara för jag vill precis som JWO veta vart dom gör programmen m.m! Sen är det Helt klart intressant att dom kan få ut 270hk även om inte jag tvivlar på resultatet!

Kan dom ha tankat E85 i "räser" Skodan kanske... men då skulle väl det medföra spridarbyte, och hur mkt effekt kan man plocka ur orginal turbon på
Skodan/ Golf GTi:n.. för det sitter väl samma agg på dom.. K03 turbon..

jonis
2008-08-20, 15:39
Hoppas inte denna tråden låses bara för jag vill precis som JWO veta vart dom gör programmen m.m! Sen är det Helt klart intressant att dom kan få ut 270hk även om inte jag tvivlar på resultatet!

Programmen görs både i Polen och Sverige.
Vi har tillgång till Rullande landsväg både där och här samt all nödvändig utrustning.
Det senaste vi gjorde var en mappning till en Skoda Octavia rs 2 2.0 t fsi 200 hk med större turbo.
Det gav 300 hk samt 470 nm
Detta är med original spridare och pump
Detta gjordes i Sverige av mig och Tomas Pirowski
Tomas är en erkänt duktigt programmerare på VAG bilar som just nu även jobbar med VW racing bilar.
Exakt hur vi gör när vi gör våra program är hemligt.
Dock kan tilläggas att Tomas fick ur 430 hk och 490 nm ur samma motor när den mappades för tävlingsbruk, Dock med andra spridare, intercooler mm mm
Ni som vill ha lite mer effekt är välkomna att kontakta oss.
Vi gör både bensin och dieselbilar.

jonis
2008-08-20, 15:43
Kan dom ha tankat E85 i "räser" Skodan kanske... men då skulle väl det medföra spridarbyte, och hur mkt effekt kan man plocka ur orginal turbon på
Skodan/ Golf GTi:n.. för det sitter väl samma agg på dom.. K03 turbon..

Bra ide!
Men det är inte etanol vi gör på, vanlig 98 oktan.
Dock jobbar vi med etanol program till 2.0 t fsi nu.
Skulle ha varit klart förra veckan men det tog längre tid än vad vi trodde med mappningen av nya turbon.
Spridarna kommer räcka om man vill köra på etanol men inte till några jätteeffekter

GTI30EDITION
2008-08-20, 15:47
Programmen görs både i Polen och Sverige.
Vi har tillgång till Rullande landsväg både där och här samt all nödvändig utrustning.
Det senaste vi gjorde var en mappning till en Skoda Octavia rs 2 2.0 t fsi 200 hk med större turbo.
Det gav 300 hk samt 470 nm
Detta är med original spridare och pump
Detta gjordes i Sverige av mig och Tomas Pirowski
Tomas är en erkänt duktigt programmerare på VAG bilar som just nu även jobbar med VW racing bilar.
Exakt hur vi gör när vi gör våra program är hemligt.
Dock kan tilläggas att Tomas fick ur 430 hk och 490 nm ur samma motor när den mappades för tävlingsbruk, Dock med andra spridare, intercooler mm mm
Ni som vill ha lite mer effekt är välkomna att kontakta oss.
Vi gör både bensin och dieselbilar.

Hoppsan Kerstin!

Vad åker ni för aggregat om ni plockar 430 häst ur 2,0 Tfsi motorn.. och hur mkt klarar underdelen (stakarna) av på just den maskinen?

ED 30:an och Audi S3an har ju en annan botten del och klarar mera effekt, frågan är ju hur mkt man kan pressa 200 hästaren?

Med den effekten måste ni väl ändå ha bytt downpipen på bilen.. ?

anri52
2008-08-20, 15:50
Hallå alla!!

Anar en viss bitterhet mot V-tech av en del,
för ca 1 år sedan var det andra tongångar.
Då var det några som stark rekomederade dem.
Har det händ något som vi andra bör veta.

ThomasT
2008-08-20, 16:20
Det är inte steg 1 du listar där.
Steg 1 är 245 hk 360 nm.

Vi verkar vara ensamma i Sverige..

Vad är skillnaden på steg1 och steg1 extreme?


Kan ni visa loggarna på avgastemp/knackning/retardation från de tre bromsningarna?

Kan du visa kurvorna från bromsningen med hjuleffekt?



.

jonis
2008-08-20, 16:39
422 hk samt 500 nm

Och då är det Inte org DP. ;)

http://www.vtech.se/422.jpg

Henrik.M
2008-08-20, 16:57
Om ni ska diskuttera , så håll tråden saklig , konkret och kasta inte paj.

Klarar ni inte av det så låser jag tråden OCH börjar använda bannerknappen.



Jag har denna gång läst igenom tråden & jag städar den inte engång till..

Blir inga fler varningar................

GTI30EDITION
2008-08-20, 17:37
Om ni ska diskuttera , så håll tråden saklig , konkret och kasta inte paj.

Klarar ni inte av det så låser jag tråden OCH börjar använda bannerknappen.



Jag har denna gång läst igenom tråden & jag städar den inte engång till..

Blir inga fler varningar................

Vi ska sköta oss.. :)

Men jag är fortfarande intresserad av att veta hur mkt 2,0 Tfsi (200hkr) underdelen klarar av effektmässigt innan det är dags att byta stakar, respektive hur mkt Audi S3/ ED30 underdelen pallar.. någon på forumet som vet, kan ju vara intressant att hålla koll på detta innan man trimmar sin bil över 400 hkr och det har ju bevisligen V-tech gjort...

wolfbane1967
2008-08-20, 17:52
Halloj

Om nu vtech gjort en 422hästars bil med 2,0 tfsi

Vad innehåller det kittet för delar.Kan du speca??

rimad
2008-08-20, 19:15
DynaVtech? När du visa bromspapper från en rototest eller nåt annat kan vi diskutera mer :D Du kan justera den dyno hur fan du vill, det är absolut ingenting att lita på.

En grej till... "No results found for "Tomas Pirowski"."
Om han jobbar för "VW Racing" hur är det att ni har mappningar för typ olika 1000 bilar... har Tomas så mycket tid att fin-justera mappningar för alla bilar? Hur gammal är han? 200? :D

GTI30EDITION , APR motorsport har testat stakar till typ 350hk (på hjular), dom rekommendera att man byta stakar över 350... du har S3 motor, dom har lite starkare vevstakar men jag tror inte att där finns någon som har testat ... och bara så du vet, dom har GTI Steg 3 (400hk) som funka riktig bra med DSG låda...så du behöver inte begränsa vrid ( http://www.youtube.com/watch?v=81ciFyfBaxs ) :-)

JWO
2008-08-20, 19:51
DynaVtech? När du visa bromspapper från en rototest eller nåt annat kan vi diskutera mer :D Du kan justera den dyno hur fan du vill, det är absolut ingenting att lita på.

En grej till... "No results found for "Tomas Pirowski"."
Om han jobbar för "VW Racing" hur är det att ni har mappningar för typ olika 1000 bilar... har Tomas så mycket tid att fin-justera mappningar för alla bilar? Hur gammal är han? 200? :D

GTI30EDITION , APR motorsport har testat stakar till typ 350hk (på hjular), dom rekommendera att man byta stakar över 350... du har S3 motor, dom har lite starkare vevstakar men jag tror inte att där finns någon som har testat ... och bara så du vet, dom har GTI Steg 3 (400hk) som funka riktig bra med DSG låda...så du behöver inte begränsa vrid ( http://www.youtube.com/watch?v=81ciFyfBaxs ) :-)

Den gick inte dåligt den på filmen... mata på ganska bra :)

rimad
2008-08-20, 20:06
Ja fan, APR är riktig bra... VW Motorsport användar APR fsi bränslepump i Scirocco GT24 ( http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3855643 ). Tror att just nu APR är absolut #1 vag tuning firma. Jag tror dom har också änstalld 2 BOSCH ingenjör eller nåt sånt...helt sjuk.

JWO
2008-08-20, 20:21
Ja fan, APR är riktig bra... VW Motorsport användar APR fsi bränslepump i Scirocco GT24 ( http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3855643 ). Tror att just nu APR är absolut #1 vag tuning firma. Jag tror dom har också änstalld 2 BOSCH ingenjör eller nåt sånt...helt sjuk.

Enligt uppgifter från en återförsäljare i Skåne till V-tech så ska dom också ha ingenjörer från Bosch som arbetar för dom med programvarorna.

Vet inte om jag fått fel information, men stämmer det Jonis?

wolfbane1967
2008-08-20, 20:24
DynaVtech? När du visa bromspapper från en rototest eller nåt annat kan vi diskutera mer :D Du kan justera den dyno hur fan du vill, det är absolut ingenting att lita på.

En grej till... "No results found for "Tomas Pirowski"."
Om han jobbar för "VW Racing" hur är det att ni har mappningar för typ olika 1000 bilar... har Tomas så mycket tid att fin-justera mappningar för alla bilar? Hur gammal är han? 200? :D

GTI30EDITION , APR motorsport har testat stakar till typ 350hk (på hjular), dom rekommendera att man byta stakar över 350... du har S3 motor, dom har lite starkare vevstakar men jag tror inte att där finns någon som har testat ... och bara så du vet, dom har GTI Steg 3 (400hk) som funka riktig bra med DSG låda...så du behöver inte begränsa vrid ( http://www.youtube.com/watch?v=81ciFyfBaxs ) :-)


Finns ju inga bevis för hur mycket vrid APR kör på den dsg lådan eller om dom har uppgraderat den.Den går hur som helst riktigt bra.Båda jag och Martin har pratat med en kille i England som har fått sin DSG låda så att den slirar på grund utav att dom har varit okunniga och ställt på för högt vrid på hans DSG.Så snack om att det funkar hit och dit är ointressant,då är det bättre å va safe å ligga på ett lägre vrid tills man uppgraderat DSG lådan.

jonis
2008-08-20, 20:58
Halloj

Om nu vtech gjort en 422hästars bil med 2,0 tfsi

Vad innehåller det kittet för delar.Kan du speca??

kan ta fram komplett spec under morgon dagen.

Dock är det turbo., spridare, IC, koppling , pump mm.

Inte normala spridare utan tävlingsversion.

jonis
2008-08-20, 21:01
DynaVtech? När du visa bromspapper från en rototest eller nåt annat kan vi diskutera mer :D Du kan justera den dyno hur fan du vill, det är absolut ingenting att lita på.

Trevligt sätt att uttrycka sig på..
Vi kommer att testa våra bilar på andra bänkar även om vi litar på vår utr,

En grej till... "No results found for "Tomas Pirowski"."
Om han jobbar för "VW Racing" hur är det att ni har mappningar för typ olika 1000 bilar... har Tomas så mycket tid att fin-justera mappningar för alla bilar? Hur gammal är han? 200? :D

Han har inte gjort 1000 mappningar för dom.
Just denna t fsi var en test bil för dem.
Han är inte anställd av dem bara inhyrd.
Återkommer med mer info om detta.

GTI30EDITION , APR motorsport har testat stakar till typ 350hk (på hjular), dom rekommendera att man byta stakar över 350... du har S3 motor, dom har lite starkare vevstakar men jag tror inte att där finns någon som har testat ... och bara så du vet, dom har GTI Steg 3 (400hk) som funka riktig bra med DSG låda...så du behöver inte begränsa vrid ( http://www.youtube.com/watch?v=81ciFyfBaxs ) :-)

jonis
2008-08-20, 21:04
Enligt uppgifter från en återförsäljare i Skåne till V-tech så ska dom också ha ingenjörer från Bosch som arbetar för dom med programvarorna.

Vet inte om jag fått fel information, men stämmer det Jonis?

Var dom anställda har jobbat tidigare är jag inte helt säker på , dock är kunskapsnivån hög.

wolfbane1967
2008-08-20, 21:17
kan ta fram komplett spec under morgon dagen.

Dock är det turbo., spridare, IC, koppling , pump mm.

Inte normala spridare utan tävlingsversion.


Intressant,lär va bra tryck i maskinen =)

GTI30EDITION
2008-08-20, 21:23
Finns ju inga bevis för hur mycket vrid APR kör på den dsg lådan eller om dom har uppgraderat den.Den går hur som helst riktigt bra.Båda jag och Martin har pratat med en kille i England som har fått sin DSG låda så att den slirar på grund utav att dom har varit okunniga och ställt på för högt vrid på hans DSG.Så snack om att det funkar hit och dit är ointressant,då är det bättre å va safe å ligga på ett lägre vrid tills man uppgraderat DSG lådan.

Riktigt trevligt att se en bil med DSG låda gå så in i h-vete... det vore riktigt intressant att se hur dom löst detta med DSG-lådan, jag kommer iallafall att uppdatera både min hårdvara och mjukvara på min DSG-låda.

Jerker och jag har som sagt varit i kontakt med en kille i England som fått sin GTI 30 ED med dsg trimmad och med ett för högt vridmoment så att DSG lådan slirar, vilket inte jag tycker verkar speciellt trevligt, då lägger jag hellre en peng på att uppdatera lådan och kan ställa på vridet utan att vara orolig.

Jag har även varit i kontakt med en av ägarna på Autotech i Trollhättan som numera är återförsäljare åt APR, dom uppger att man inte bör åka med mer än 380 hkr (även 380hkr kan vara i högsta laget) utan att byta stakar.. kolvar har jag inte diskuterat med dom.

Men det ska bli riktigt intressant att se dina specar sen Jonis.

JWO
2008-08-20, 21:45
Intressant,lär va bra tryck i maskinen =)

Ska absolut bli intressant att läsa!

ThomasT
2008-08-20, 22:39
Vad är skillnaden på steg1 och steg1 extreme?


Kan ni visa loggarna på avgastemp/knackning/retardation från de tre bromsningarna?

Kan du visa kurvorna från bromsningen med hjuleffekt?

Jonis verkar ha missat mitt inlägg så jag tar det igen...


.

Henrik.M
2008-08-20, 22:45
Sluta tjata om Nordicxenon , bosch antällda etc etc.
Håll er till ämnet!
Jag försöker låta tråden vara kvar , men den sabbas bara
Om det är provokation mot mig som moderator så är det ingen ide , jag har inget intresse i denna tråd.
Dock synd att sabba för dom som har intresse i den

GTI30EDITION
2008-08-20, 22:47
Jonis verkar ha missat mitt inlägg så jag tar det igen...


.

Jonis!

Var det ett turbobyte ni hade gjort för att få den effekt som Steg1 extrem mappen visar? Om du förklarat det tidigare måste jag missat det..

jonis
2008-08-20, 22:58
Jonis verkar ha missat mitt inlägg så jag tar det igen...


.

Nu sitter jag hemma så det blir lite svårt idag.
Ska försöka komma ihåg det till i morgon.

Vi loggade både i bänk och på väg för att se hur avgastemp mm reagerar under "rikitga förhållanden"

Det vore kul om fler kunde skaka fram likn loggningar från std och trimmade bilar.

Alla värden ligger inom bra värden!

jonis
2008-08-20, 23:01
Jonis!

Var det ett turbobyte ni hade gjort för att få den effekt som Steg1 extrem mappen visar? Om du förklarat det tidigare måste jag missat det..

Ett special preppad agg, inte k04.
kan ta fram detaljerna i morgon öven för den.
Dock kan kan jag lägga upp bilder senare på den.

Prestanda mässigt är det samma agg vi tog ut 430 hk ur i Jettan.

Det som är trevligt är att det har en mycket snabb spoolup.
-Inget turbolagg.

dom 300 vi tog ut är bara början. 330 är målet med org bränsle system.
350-385 med större spridare mm.

Vi har nu 2 bilar som vi kommer prova ut detta på.

ThomasT
2008-08-20, 23:28
Jonis!

Var det ett turbobyte ni hade gjort för att få den effekt som Steg1 extrem mappen visar? Om du förklarat det tidigare måste jag missat det..

Ett special preppad agg, inte k04.
kan ta fram detaljerna i morgon öven för den.
Dock kan kan jag lägga upp bilder senare på den.

Prestanda mässigt är det samma agg vi tog ut 430 hk ur i Jettan.

??!?

Jag måste säga att jag blir lite förvirrad av denna diskussion...

Byter man eller byter man inte turbo för Extrem1 (270hk/440Nm)?


.

jonis
2008-08-20, 23:36
??!?

Jag måste säga att jag blir lite förvirrad av denna diskussion...

Byter man eller byter man inte turbo för Extrem1 (270hk/440Nm)?


.


Nej, för extrem 1 är bilen helt org förutom V-tech programvara.

Ledsen om jag förvirrat någon.

GTI30EDITION
2008-08-20, 23:41
Nej, för extrem 1 är bilen helt org förutom V-tech programvara.

Ledsen om jag förvirrat någon.

Oj.. ja det måste jag säga vara riktigt bra att få ur den effekten utan turbobyte.. eller några andra modifiktioner.

JWO
2008-08-21, 09:04
Oj.. ja det måste jag säga vara riktigt bra att få ur den effekten utan turbobyte.. eller några andra modifiktioner.

Känns som att bilen måste gå rätt varm med den programvaran, hade varit intressant att testa lite mot min eftersom det ger i stort sett samma siffror. Extreme steget ger till och med lite mer.

GTI30EDITION
2008-08-21, 09:16
Känns som att bilen måste gå rätt varm med den programvaran, hade varit intressant att testa lite mot min eftersom det ger i stort sett samma siffror. Extreme steget ger till och med lite mer.

Jajjemen Johan.. du får bjuda upp Jonis till en "dans" och testa bilarna mot varandra, och då är vi där igen, ett seriöst tunertest skulle vara mkt intressant läsning. :)

jonis
2008-08-21, 10:16
Känns som att bilen måste gå rätt varm med den programvaran, hade varit intressant att testa lite mot min eftersom det ger i stort sett samma siffror. Extreme steget ger till och med lite mer.

Både daniel och Jocke bor ju nära dig.
Jocke har samma setup som du och daniel kör orginal + programvara.

Ni kan ju börja med att bänka bilarna på samma bänk samma dag.
sedan göra lite tester.

Keirn
2008-08-21, 12:25
Både daniel och Jocke bor ju nära dig.
Jocke har samma setup som du och daniel kör orginal + programvara.

Ni kan ju börja med att bänka bilarna på samma bänk samma dag.
sedan göra lite tester.

Vore hur ball som helst att se den duellen, sånt är ju kanon intressant!!

anri52
2008-08-21, 15:22
Prestanda och effekt tester i all ära
Men om man tänker långsiktigt (Ett par år ca 10000 mil)
Hur felfria skulle motorerna vara då?
Tror personligen att man ska byta så mycket
hårdvara som möjligt när man omprogramerar ecun.

JWO
2008-08-22, 07:20
Looking forward to see the spec. today!

GTI30EDITION
2008-08-22, 08:55
DynaVtech? När du visa bromspapper från en rototest eller nåt annat kan vi diskutera mer :D Du kan justera den dyno hur fan du vill, det är absolut ingenting att lita på.

En grej till... "No results found for "Tomas Pirowski"."
Om han jobbar för "VW Racing" hur är det att ni har mappningar för typ olika 1000 bilar... har Tomas så mycket tid att fin-justera mappningar för alla bilar? Hur gammal är han? 200? :D

GTI30EDITION , APR motorsport har testat stakar till typ 350hk (på hjular), dom rekommendera att man byta stakar över 350... du har S3 motor, dom har lite starkare vevstakar men jag tror inte att där finns någon som har testat ... och bara så du vet, dom har GTI Steg 3 (400hk) som funka riktig bra med DSG låda...så du behöver inte begränsa vrid ( http://www.youtube.com/watch?v=81ciFyfBaxs ) :-)

Fick lite ny "input" på det engelska GTI forumet där jag startat en tråd om just hur mkt effekt man kan plocka hur 2,0 Tfsi motorn innan det är dags att byta stakar, kolvar, spridare etc..

http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=89430.0

Länkade även med det Youtube klipp du bifogat Rimad, den A3:an var det klipp i.. :) ..

JWO
2008-08-22, 09:14
Fick lite ny "input" på det engelska GTI forumet där jag startat en tråd om just hur mkt effekt man kan plocka hur 2,0 Tfsi motorn innan det är dags att byta stakar, kolvar, spridare etc..

http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=89430.0

Länkade även med det Youtube klipp du bifogat Rimad, den A3:an var det klipp i.. :) ..


Läste på det andra forumet om din tråd där, mycket intressant!

Kommer det upp någon spec. från jonis idag tro?

GTI30EDITION
2008-08-25, 12:45
Halloj

Om nu vtech gjort en 422hästars bil med 2,0 tfsi

Vad innehåller det kittet för delar.Kan du speca??

Jonis!

Vi är nyfikna på din spec gällande 422 hästarn, eller det kanske bara är jag som är? :)

JWO
2008-08-25, 12:47
Jonis!

Vi är nyfikna på din spec gällande 422 hästarn, eller det kanske bara är jag som är? :)

Jag är också nyfiken...

ThomasT
2008-08-25, 14:00
Det man ska ha väldigt klart för sig är att, trimmning utan att byta hårdvara så gäller:

MER EFFEKT = SÄMRE LIVSLÄNGD


detta går inte att gå runt...


.

GTI30EDITION
2008-08-25, 14:40
Det man ska ha väldigt klart för sig är att, trimmning utan att byta hårdvara så gäller:

MER EFFEKT = SÄMRE LIVSLÄNGD


detta går inte att gå runt...


.

Självklart är det så..

Och om man ska åka "safe" så är det vad jag förstår dags att byta stakar på "200 hästaren" vid ca 350 kusar, sen finns det säkert dom som kör med mera effekt, och för S3 motorn har jag inte hört någon info än...

Sen är det ju turbobyte, spridare, soppapump... you name it..

För dom som åker DSG så gäller ca 360Nm i vrid, sen är det uppdatering som gäller, det finns alltså bilar i England som testat att "mosa på" mera vrid och då har lådan missat växlar, slirat osv.

Men det kostar om man ska trimma, så är det bara. :)

ThomasT
2008-08-25, 14:51
Självklart är det så..

Och om man ska åka "safe" så är det vad jag förstår dags att byta stakar på "200 hästaren" vid ca 350 kusar, sen finns det säkert dom som kör med mera effekt, och för S3 motorn har jag inte hört någon info än...

Sen är det ju turbobyte, spridare, soppapump... you name it..

För dom som åker DSG så gäller ca 360Nm i vrid, sen är det uppdatering som gäller, det finns alltså bilar i England som testat att "mosa på" mera vrid och då har lådan missat växlar, slirat osv.

Men det kostar om man ska trimma, så är det bara. :)

Det var mest på chip trim(och Vtech's i synnerhet) jag tänkte, om de tar ut mer effekt så är det på kostnad av något annat. Och i detta fall(iom att allt är orginal) så är det turbon som får ta stryk.

.

GTI30EDITION
2008-08-25, 15:03
Det var mest på chip trim(och Vtech's i synnerhet) jag tänkte, om de tar ut mer effekt så är det på kostnad av något annat. Och i detta fall(iom att allt är orginal) så är det turbon som får ta stryk.

.


Ja 420 hkr lär dom inte få ur kärran om den är orginal förutom program.. :):)..

Men du kanske syftar på "270hästars" mappen dom gjort?

JWO
2008-08-25, 15:13
Ja 420 hkr lär dom inte få ur kärran om den är orginal förutom program.. :):)..

Men du kanske syftar på "270hästars" mappen dom gjort?

Ja det gör han!

BWO
2008-08-25, 22:07
Ringde Vtech och ville ha lite info då jag blev sugen på 270 hk chippet, det dröjer nog med specen över 422 hk, de har semester i två veckor...
Och visst blir livslängden lidande med ökat effektuttag, men trimmar man nya bilar och byter efter två år så är det problemet löst. (för mig iallafall)

JWO
2008-08-27, 08:36
Undrar om det blir någon spec från jonis denna veckan?

jonis
2008-08-28, 14:27
Hej Alla.

Jag är på semester och har begränsad tillgång till Internet.
Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.

Dock, det är 2.0 t fsi 200 hk org DSG.
Vi tar ut ca 422 hk och 500 nm.
Bilen är byggt för tävlingsbruk och ska användas på bana.
Varje race är ca 2 timmar långt så det blir ett bra test för att se hur alla delar håller.

Det har varit mycket prat om hur mycket NM DSG klarar,
Vi har programmerat om denna DSG så att den inte växlar automatiskt utan bara ”manuellt”, Meningen är att den ska klara hårda lopp.

Motor: en hel del är org, dock är även mycket bytt, ex:
Turbo, spridare, pump, Ic mm

Har några bilder som jag kommer att lägga upp snart.

Återkommer när bilder samt mer info är klara.

/J

GTI30EDITION
2008-08-29, 08:52
Hej Alla.

Jag är på semester och har begränsad tillgång till Internet.
Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.

Dock, det är 2.0 t fsi 200 hk org DSG.
Vi tar ut ca 422 hk och 500 nm.
Bilen är byggt för tävlingsbruk och ska användas på bana.
Varje race är ca 2 timmar långt så det blir ett bra test för att se hur alla delar håller.

Det har varit mycket prat om hur mycket NM DSG klarar,
Vi har programmerat om denna DSG så att den inte växlar automatiskt utan bara ”manuellt”, Meningen är att den ska klara hårda lopp.

Motor: en hel del är org, dock är även mycket bytt, ex:
Turbo, spridare, pump, Ic mm

Har några bilder som jag kommer att lägga upp snart.

Återkommer när bilder samt mer info är klara.

/J

Hallå Jonis!

Vad jag förstår så är detta en tävlingsbil, alltså en bil som man antagligen
"river ner" och byter vissa slitdelar på regelbundet för att få en bättre livslängd?

Att åka med ett sånt här "kit" på gata tror iallafall jag vore på en längre sikt
mindre bra, vad vi pratar om här är ju livslängden på DSG lådan när man "klipper på" med 500Nm och hur följderna kommer att se ut, ju mera
effekt och vrid man lägger på DSG:n kortar ju livslängden.

När man titter på dom delar som stakar, kolvar etc så har jag för mig att VW -Audi ligger med en säkerhetsmarginal på ca 40%, dvs en 265 hästars Audi S3a skulle klara av att köras med ca 371 hkr max utan att byta stakar eller kolvar.

Om jag skulle trimma min bil så skulle jag utan tvekan förstärka upp dessa delar först, och det anser jag även att en seriös "Tuning firma" skulle råda mig till, annars skulle jag tappa förtroendet för dom totalt.

JWO
2008-08-29, 09:35
Hej Alla.

Jag är på semester och har begränsad tillgång till Internet.
Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.

Dock, det är 2.0 t fsi 200 hk org DSG.
Vi tar ut ca 422 hk och 500 nm.
Bilen är byggt för tävlingsbruk och ska användas på bana.
Varje race är ca 2 timmar långt så det blir ett bra test för att se hur alla delar håller.

Det har varit mycket prat om hur mycket NM DSG klarar,
Vi har programmerat om denna DSG så att den inte växlar automatiskt utan bara ”manuellt”, Meningen är att den ska klara hårda lopp.

Motor: en hel del är org, dock är även mycket bytt, ex:
Turbo, spridare, pump, Ic mm

Har några bilder som jag kommer att lägga upp snart.

Återkommer när bilder samt mer info är klara.

/J

Men att "programera" om denna DSG lådan lär väl inte räcka för hårdvaran lär väl inte orka med fast man växlar manuellt?

Hur många repor har ni kört med bilen nu efter den uppgradering som gjorts?

Kan du inte skriva ut en fullständig spec istället för att skriva "m.m" vore rätt kul att se vad exakt ni har gjort med bilen.

JWO
2008-08-29, 09:38
Hallå Jonis!

Vad jag förstår så är detta en tävlingsbil, alltså en bil som man antagligen
"river ner" och byter vissa slitdelar på regelbundet för att få en bättre livslängd?

Att åka med ett sånt här "kit" på gata tror iallafall jag vore på en längre sikt
mindre bra, vad vi pratar om här är ju livslängden på DSG lådan när man "klipper på" med 500Nm och hur följderna kommer att se ut, ju mera
effekt och vrid man lägger på DSG:n kortar ju livslängden.

När man titter på dom delar som stakar, kolvar etc så har jag för mig att VW -Audi ligger med en säkerhetsmarginal på ca 40%, dvs en 265 hästars Audi S3a skulle klara av att köras med ca 371 hkr max utan att byta stakar eller kolvar.

Om jag skulle trimma min bil så skulle jag utan tvekan förstärka upp dessa delar först, och det anser jag även att en seriös "Tuning firma" skulle råda mig till, annars skulle jag tappa förtroendet för dom totalt.


Tror också detta är rätt vettigt vid dessa siffor att byta ut dessa delar, ska man ha lite tryck i grejerna får man gå från grunden. Trycka upp laddet och ställa om tändningen det känns väl som lite halft, kanske funkar ett tag men just vid dessa effekt uttagen så krävs det nog som du säger Martin.

Är detta något som planerats att bytas på jettan eller ska ni köra vidare utan att uppgradera detta?

Mini_me
2008-08-29, 09:52
Hej Alla.


Jag vet att ni vill ha spec på Jettan.
Dock kommer vi inte släppa alla detaljer ännu.


/J



Var han otydlig eller?

JWO
2008-08-29, 10:11
Var han otydlig eller?

Lite kanske, men varför kan man inte släppa sån information?

Falcor
2008-08-29, 10:31
Väldigt enkelt..för att den är hemlig? man kanske inte har klart alla detaljer osv...

Recaro
2008-08-29, 10:54
Lite kanske, men varför kan man inte släppa sån information?

Om det är en tävlingsbil kanske man inte vill avslöja hela receptet, för det här är väl inte frågan om någon kommersiell produkt från Vtech?

BWO
2008-08-29, 10:56
Som jag förstått det hela är Jettan på 422 hk en tävlingsbil, då tror jag att de håller konceptet hemlig, vem vill hjälpa konkurrenterna? Sedan är det egentligen ointressant vad de gjort med den för det är väl ingen här som tänkt bygga en liknande? Skulle vara kul att se hur mycket av ursprunget som är kvar men då är det mer intressant att få info om steg 3/4 med turbobyte mm. som faktiskt de säljer, från 300 hk och uppåt. Men eftersom de har semesterstängt nu får man helt enkelt vänta en vecka till.

GTI30EDITION
2008-08-29, 11:08
Som jag förstått det hela är Jettan på 422 hk en tävlingsbil, då tror jag att de håller konceptet hemlig, vem vill hjälpa konkurrenterna? Sedan är det egentligen ointressant vad de gjort med den för det är väl ingen här som tänkt bygga en liknande? Skulle vara kul att se hur mycket av ursprunget som är kvar men då är det mer intressant att få info om steg 3/4 med turbobyte mm. som faktiskt de säljer, från 300 hk och uppåt. Men eftersom de har semesterstängt nu får man helt enkelt vänta en vecka till.


Jo.. närmare 400.. men jag släpper detta nu.. har fått bra feedback på annat håll... gasa tills det rasar.. case closed för min del.

jonis
2008-08-31, 23:14
Jo.. närmare 400.. men jag släpper detta nu.. har fått bra feedback på annat håll... gasa tills det rasar.. case closed för min del.

Det finns många bud om hur mycket DSG lådan pallar för.
Den ska klara närmare 500 nm utan problem.
Vi kör som sagt 500 nm och det funkar fint i tävlingsbilen.
Vi skulle dock lägga den lite lägre på kundbil.

Dock finns det begräningar i mjukvaran som styr lådan som måste överkommas.

Tittar man runt i världen/olika forum där trimföretag diskuterar detta är dom flesta eniga om detta.

/J

JWO
2008-09-01, 08:54
Det finns många bud om hur mycket DSG lådan pallar för.
Den ska klara närmare 500 nm utan problem.
Vi kör som sagt 500 nm och det funkar fint i tävlingsbilen.
Vi skulle dock lägga den lite lägre på kundbil.

Dock finns det begräningar i mjukvaran som styr lådan som måste överkommas.

Tittar man runt i världen/olika forum där trimföretag diskuterar detta är dom flesta eniga om detta.

/J

Varför lägger då inte Ace Comepetition som är en av de mer välkända VAG trimmarna i Sverige bara sig på 360 Nm med DSG och du säger att det är lugnt lite under 500 Nm. De uppgifter tar de ifrån Hornester. Kan tyskarna ha så fel?

wolfbane1967
2008-09-01, 10:05
Hoppas det håller

onk
2008-09-01, 11:47
Asså är ni fem år??

Den här disskussionen håller samma nivå som "min pappa är starkare än din"..
Är det så svårt att förstå att några andra än tyskar kan trimma bilar?

Och dom ska väl inte köra "några tusen mil" med 500nm, det står klart och tydligt flera gånger att det är på en rejsbil!

Jäkla sandlåda..

jocke.w
2008-09-01, 12:11
...felet är att rätt många tror att en deras gti bil är en tävlingsbil!!

;-)

Framför allt så lär vikten vara bra mycket lägre än en original bil på denna tävlingsbil....bara det sparar duktigt på lådan!!

Samt som "onk" säger....denna bil rullar bara några 100mil melllan olje byten å service!!

JWO
2008-09-01, 12:29
Asså är ni fem år??

Den här disskussionen håller samma nivå som "min pappa är starkare än din"..
Är det så svårt att förstå att några andra än tyskar kan trimma bilar?

Och dom ska väl inte köra "några tusen mil" med 500nm, det står klart och tydligt flera gånger att det är på en rejsbil!

Jäkla sandlåda..

Innan du vräker ur dig att det är en sandlåda bl.a. så kan du väl läsa att det Martin och Jerker antyder är på tok för högt är givetvis inte tävlingsbilen utan de kundbilar de skickar ut på vägarna som går varje dag med detta moment i dsg lådan.

GTI30EDITION
2008-09-01, 13:03
Det finns många bud om hur mycket DSG lådan pallar för.
Den ska klara närmare 500 nm utan problem.
Vi kör som sagt 500 nm och det funkar fint i tävlingsbilen.
Vi skulle dock lägga den lite lägre på kundbil.

Dock finns det begräningar i mjukvaran som styr lådan som måste överkommas.

Tittar man runt i världen/olika forum där trimföretag diskuterar detta är dom flesta eniga om detta.

/J

Hallå Jonis!

Om vi helt krasst säger så här då, vi bortser från den tävlings bil som diskuterats tidigare.

En kund kontaktar V-tech och vill ha en extremare trimning, i det här fallet vill han åka 420hkr och 500Nm med sin DSG "matade" Golf GTI... nu vet vi
ju att speciellt extremt är det inte.. om man jämför med hur mkt effekt man plockar ur tex Volvo bilar, en del Saabar, EVO, Supror etc.. men för en nyare
Golf/ Skoda så är det väl en något vassare bil än genomsnittet eller?

Hur skulle ni ställa er till det? Skulle ni påvisa att för gatbruk så BÖR kunden uppgradera DSG:n med en värre hårdvara och en annan mjukvara, eller... skulle ni låta kunden åka med DSG lådan orörd?

Mvh...

BWO
2008-09-01, 14:32
Eftersom den förra tråden låstes och jag inte fick svar på min fråga gällande var V-tech fick sina programvaror och hur det går till när dom framtas, ställer jag frågan igen.

Det är säkerligen mig veteligen flera som är intresserade att få veta. Så någon ansvarig hos V-tech eller återförsäljare kan väl ställa sig upp och förklara för jag vet att ni läser detta inlägget.

Du måste väl ändå fått svar på frågan nu, det som nu pågår är bara löjligt, jag tror inte den här tråden finner sin lösning förrens Vtech gör konkurs eller att en vtech modifierad steg 1 bil kör åttor runt JWO:s steg 3 GTI.
Uppenbarligen är det något som driver denna tråd som vi inte har full insikt i, de finns väl ingen annan trimfirma som blivit så granskad.
Först tjafset var om vtech får ut 270hk med steg 1, det får de bevisligen.
Andra tjafset var vilka som gör filerna, de görs i Polen.
Tredje tjafset var ang specen på tävlingsmotorn, den vill ingen lämna ut av förståliga skäl.
Fjärde tjafset är om DSG håller, ja om den inte gör det så kommer de väl sist, är det verkligen någon som bryr sig? Hur många här kan personligen under ed skriva att de har sett en DSG som rasat? Eller en 2,0 TFSI som skjutit bottendelen? Det kanske är så att det är bara myter, grejerna kanske håller kanon, sedan tror jag också att det är problem med 500 Nm men om bilen väger in under 1000 kg kanske det fungerar?
Och nu avslutningsvis, kommer vtech att sälja mjukvara till en kund som inte "bör" ha det? Ja vi väntar med spänning på svaret, är dock inte speciellt svårt att gissa vad det blir.

GTI30EDITION
2008-09-01, 14:39
Du måste väl ändå fått svar på frågan nu, det som nu pågår är bara löjligt, jag tror inte den här tråden finner sin lösning förrens Vtech gör konkurs eller att en vtech modifierad steg 1 bil kör åttor runt JWO:s steg 3 GTI.
Uppenbarligen är det något som driver denna tråd som vi inte har full insikt i, de finns väl ingen annan trimfirma som blivit så granskad.
Först tjafset var om vtech får ut 270hk med steg 1, det får de bevisligen.
Andra tjafset var vilka som gör filerna, de görs i Polen.
Tredje tjafset var ang specen på tävlingsmotorn, den vill ingen lämna ut av förståliga skäl.
Fjärde tjafset är om DSG håller, ja om den inte gör det så kommer de väl sist, är det verkligen någon som bryr sig? Hur många här kan personligen under ed skriva att de har sett en DSG som rasat? Eller en 2,0 TFSI som skjutit bottendelen? Det kanske är så att det är bara myter, grejerna kanske håller kanon, sedan tror jag också att det är problem med 500 Nm men om bilen väger in under 1000 kg kanske det fungerar?
Och nu avslutningsvis, kommer vtech att sälja mjukvara till en kund som inte "bör" ha det? Ja vi väntar med spänning på svaret, är dock inte speciellt svårt att gissa vad det blir.

Får man inte ha en diskussion på forumet.... jag trodde det var vad ett forum var till för?????

ThomasT
2008-09-01, 14:53
Först tjafset var om vtech får ut 270hk med steg 1, det får de bevisligen.Det intressanta med denna fråga var att om man tar ut denna effekt med orginal hårdvara, så stressar man sönder turbon...

Då är det ju intressant att veta om effekten uppnås med "overboosting" eller om den alltid är tillgänglig mm mm

Om de informerar kunderna att man ligger på de minimala marginalerna som man gör med steg1 extrem, eller hur man kommunicerar detta...


.

BWO
2008-09-01, 16:08
Det du för Martin är helt klart en givande diskussion, har jag inget emot men när man ger sig tusan på att försöka smutskasta och tjafsa om smådetaljer, hörsägen, rena gissningar och i vissa fall kränkande beskrivningar går man för långt, det har ju redan resulterat i en låst tråd samt att en moderator fått kicken. Jag tycker att vtech har svarat bra på våra frågor, tror inte att någon annan trimfirma ens skulle bry sig om att svara på våra frågor på ett forum. Jag är intresserad av deras steg 1 och tror att det är kanon, tror att de vet vad de sysslar med, tycker mig se en övertro på vissa tyska tuners, jag kommer att prova iallafall, om det går sönder, ja då får jag väl betala och bita i det sura äpplet. Under tiden det fungerar rastar jag alla andra steg 1 och även vissa steg 3;)

anri52
2008-09-01, 16:22
Det du för Martin är helt klart en givande diskussion, har jag inget emot men när man ger sig tusan på att försöka smutskasta och tjafsa om smådetaljer, hörsägen, rena gissningar och i vissa fall kränkande beskrivningar går man för långt, det har ju redan resulterat i en låst tråd samt att en moderator fått kicken. Jag tycker att vtech har svarat bra på våra frågor, tror inte att någon annan trimfirma ens skulle bry sig om att svara på våra frågor på ett forum. Jag är intresserad av deras steg 1 och tror att det är kanon, tror att de vet vad de sysslar med, tycker mig se en övertro på vissa tyska tuners, jag kommer att prova iallafall, om det går sönder, ja då får jag väl betala och bita i det sura äpplet. Under tiden det fungerar rastar jag alla andra steg 1 och även vissa steg 3;)

Dom som kritiserar vet vad dom talar om.
Finns några som haft V-tech tidigare
mvh

Mini_me
2008-09-01, 17:00
Får man inte ha en diskussion på forumet.... jag trodde det var vad ett forum var till för?????


Jomen han har ju en poäng..aldrig sett några som är så sugna på att "sätta dit" som i denna tråd.

Verkar ju inte spela så stor roll vad han skriver utan att ni pikar isär allt.

wolfbane1967
2008-09-01, 17:05
Som kund är det rimligt att få reda på vad man sysslar med.Om det finns utförliga tester och så vidare.Det finns alltid en anledning till att firmor som MTM,Oettinger,Hohenester,ABT störst i tyskland på trim till VAG bilar kör med goda marginaler.Hos tex ABT behåller man nybils garanti även med trim,å så undrar folk varför det är så dyrt med vissa trim!Det ska hålla att köras hårt.Och det har dom väldigt noga provat ut på bla Autobahn och diverse Banor i Tyskland innan det släpps till kund.

VWR18
2008-09-01, 17:17
Samtidigt är det ju ett företags namn och framtid på spel, ingen vill ju tappa förtroende innan motsatsen är bevisad.
Företaget i fråga satsar ju enorma resurser för att vinna, tror inte dom har råd att släppa nått helt värdelöst heller.

GTI30EDITION
2008-09-01, 17:36
Jomen han har ju en poäng..aldrig sett några som är så sugna på att "sätta dit" som i denna tråd.

Verkar ju inte spela så stor roll vad han skriver utan att ni pikar isär allt.

Vänta nu.. hur ska man kunna "sätta dit" någon genom en diskussion på forumet?

Om man ställer en fråga så förväntar man sig ett vettigt svar som går att backa upp, med fakta och utförliga tester, det anser jag som mera seriöst, eller?

Kan man dessvärre inte backa upp detta, då är det gissningslekar.. och
det anser inte jag som seriöst.

Mini_me
2008-09-01, 19:50
Han har ju svarat på era frågor i den mån han kan (semester mm)...varför denna hets? Sticker det så i era ögon att nån anser sig själv ha en bättre produkt än den du har eller vad är det frågan om?


Som nån ovan nämde så är det ändå ett företag som ni öser skit och anklagelser över...har NI några hårda fakta på vad en DSG låda pallar?

GTI30EDITION
2008-09-01, 22:06
Han har ju svarat på era frågor i den mån han kan (semester mm)...varför denna hets? Sticker det så i era ögon att nån anser sig själv ha en bättre produkt än den du har eller vad är det frågan om?


Som nån ovan nämde så är det ändå ett företag som ni öser skit och anklagelser över...har NI några hårda fakta på vad en DSG låda pallar?

Svar på fråga 1: Jag tror inte någon känner någon hets.

Svar på fråga 2: Är det någon som öst skit över någon firma, det tror
jag inte, jag försöker fortfarande ta in så mkt info jag kan från olika
firmor, dvs jag håller en öppen dialog.

Svar på fråga 3: Det finns alltså bilar i England som ställt på vridet över
400Nm och upplevt en slirande DSG låda plus att den missar växlar vid
hårda accelerationer, och det är bilar för gatbruk, inte tävlingsbilar.

Om man räknar efter vad en DSG låda kostar, så känns det spontant som
att man uppgraderar lådan innan man trimmar vidare från en steg 3 trimning. (vilket man alltid gör när man trimmar mer extremt, och det gäller det mesta i motorväg, stakar, kolvar you name it.. )

Bara som ett exempel, titta på Foffa´s snabba Bora, jag tror nog att han lagt ner en hel del tid och pengar för att få en vass bil, kan tänka mig att det sitter en hel del fina delar i den bilen som inte är orginal.

Om detta är sandlåda eller "hårda fakta" som du skrev, får nog var och en
fundera över.

GTI G60
2008-09-01, 22:16
Tycker det är kul att åka med lite noname chip när man har en lite billigare bil..
Har åkt Passat 97a med Powerchip, gick riktigt bra och var mycket roligare att köra...
Åker nu Passat 01a med V-tech, går nog inte riktigt lika bra på fullgas, men går mycket trevligt på mellanvarv...

Är ganska säker på att dessa små firmor kanske laddar på lite mer än dom dyrare firmorna som lägger sig riktigt safe....

Men som sagt innan så slits ju grejer hårdare när man trimmar, oavsett hur lite man gör det så ökar ju slitaget när man utnyttjar det...

Sedan vill ju INGEN som köpt något dyrt erkänna att det han köpt är sämre än något billigare allternativ.....

Har kört en Skoda Octavia Mk2 RS med V-tech steg ett och kan intyga att den gick riktigt bra, inget konstigt alls med motorgången utan bara mer kraft hela tiden..

Lillen
2008-09-01, 22:18
Sedan vill ju INGEN som köpt något dyrt erkänna att det han köpt är sämre än något billigare allternativ.....

Det är nog här skon klämmer för några i denna tråd.

Måste instämma med Mini_Me.
Vad är det som gör att V-tech bara måste hängas ut?

jonis
2008-09-01, 23:19
Tack för att du håller bra standard på frågorna.

Vi brukar alltid fråga våra kunder vad syftet med trimningen är, hur ska bilen användas.

När det gäller hållbarheter på DSG lådorna är detta något som diskuterats mycket på olika forum.
Varför vissa stoppar vid 360 eller 400 nm finns det olika andledningar till.
Tittar man på amerikanska forum noch engelska där revo och andra aktörer finns har dom mer vrid.
(tänk på att ta deras vrid x 1.36 för att få nm.)
Det rullar sedan några år tillbaka flera 2.0 tdi 190 hk / 450 nm med DSG lådor som fortfarande mår bra.
Trots vissa av ägarna kör blackrace med dem..

Vi berättar alltid för kunden vad vi anser man bör byta när man siktar på olika effekter.
Ofta får vi in kunder som vill ha absolut max effekt ur den hårdvara han har.
Detta är inget vi rekommenderar men ibland gör vi det kunden vill ha,

Nu talar vi inte om några steg 1 chips utan mer specialprogram.

ThomasT
2008-09-01, 23:24
Vad är det som gör att V-tech bara måste hängas ut?

För att de verkar vara de enda som kör med noll marginal iom sitt steg1 extrem chip:


Ace Competition - 250 hk / 359 Nm
Chip Center - 245 hk / 370 Nm
BSR - 248 hk / 366 Nm
Dahlbäcks Racing- 244 hk / 360 Nm[/B]
______________________________
V-tech - 270 hk / 440Nm

jonis
2008-09-01, 23:40
För att de verkar vara de enda som kör med noll marginal iom sitt steg1 extrem chip:

Thomas.

Vårt vanliga steg 1 finns kvar och ger 245 hk samt 360 nm.
Dock erbjuder vi nu ett steg för dom som vill ta ut mer hk.
270 hk och 440 nm

Vem har sagt att vi inte har någon marginal?
Vi har jobbat hårt med våra program och tagit fram steg som passar våra kunder.
Nästa steg är med downpipe:
285 hk samt 450 nm

Du jämför med andra svenska företag som inte har valt att satsa mer tid på TFSI motorn.
Tittar man dock runt lite i Europa finns det andra som erbjuder liknande program som vårt extreme 1.
Finns även andra som tar ut runt 400 hk.

Bara för att vi bor i Sverige behöver vi väl inte begränsa oss till vad andra svenska trimföretag gör?

Vi har valt att satsa hårt på TFSI för vi tror att denna motor är en av dom bästa att jobba med.
Jag tror inte det dröjer länge innan andra Svenska företag kommer att inse detta och följer efter oss.

Jag tycker att det är mycket bra att vi för en dialog runt detta och hoppas att fler kommer att inse att TFSI har stor potential.
Jag kör en bil som har 300 hk och 470 nm som bruksbil –till och från jobbet.
Vill jag kan jag köra den på 0.65-0,70Trycker jag ner gasen kommer kraften direkt utan att den blir svårkörd.
Nu när bensinen är dyr tycker jag att detta är det bästa av 2 världar.
Snål och effektfull!

Lillen
2008-09-01, 23:58
Utan att vara speciellt intresserad alls.....

Men det var ju lite samma sak genemot REVO förut.
Dåliga vibbar från folk på forum.

Och jag vet egentligen inget om detta men man måste ju reflektera över hur folk framför sina saker och åsikter här ibland , har ju funnits trådar tidigare åxå med liknande tendenser , förutom dessa Vtech-trådar!

ThomasT
2008-09-02, 00:05
Thomas.

Vårt vanliga steg 1 finns kvar och ger 245 hk samt 360 nm.
Dock erbjuder vi nu ett steg för dom som vill ta ut mer hk.
270 hk och 440 nm

Vem har sagt att vi inte har någon marginal?
Vi har jobbat hårt med våra program och tagit fram steg som passar våra kunder.
Nästa steg är med downpipe:
285 hk samt 450 nm

Du jämför med andra svenska företag som inte har valt att satsa mer tid på TFSI motorn.

Det handlar inte om hur mycket tid man lägger ner utan enkel matematik, en viss turbo flödar en viss mängd luft/syre... Jag har skrivit det förr och jag skrivet det igen man kan inte trolla fram effekt. Mer effekt = mer syre in i motorn = högre varv på turbon. Loggar ni/era kollegor på HQ, turbovarvtal och cylidertryck, det skulle vara intressant att se dessa.

En obesvarad fråga också: uppnås denna effekt(270hk/440Nm) med hjälp av overboost eller finns den kontinuerligt tillgänglig?


.

BWO
2008-09-02, 11:15
DSG story goes on...
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3800181

"Reference mk5 R32 DSG.
Re: 350nm max
This is the programmed limit, controlled by clutch pressure. If any more torque is applied, the input clutch will simply slip. This 'saves' the gearbox.

Max actual capability: ~650nm with ZERO hardware mods.
(~475lbft)

-Jeffrey Atwood"

Kommentarer någon?

GTI30EDITION
2008-09-02, 11:29
DSG story goes on...
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3800181

"Reference mk5 R32 DSG.
Re: 350nm max
This is the programmed limit, controlled by clutch pressure. If any more torque is applied, the input clutch will simply slip. This 'saves' the gearbox.

Max actual capability: ~650nm with ZERO hardware mods.
(~475lbft)

-Jeffrey Atwood"

Kommentarer någon?

Precis det vi sagt hela tiden, 350-360Nm:s moment begränsning med original DSG, men med "hardware mods".. hårdvaru uppdatering, 650Nm.

Håller precis på att diskutera detta med en Tysk firma, synd bara att dom är så långsamma med sina svarstider. :)

JWO
2008-09-02, 12:42
Precis det vi sagt hela tiden, 350-360Nm:s moment begränsning med original DSG, men med "hardware mods".. hårdvaru uppdatering, 650Nm.

Håller precis på att diskutera detta med en Tysk firma, synd bara att dom är så långsamma med sina svarstider. :)

Spännande och se vad tyskarna svarar när dom väl gör de!

Mini_me
2008-09-02, 13:08
Precis det vi sagt hela tiden, 350-360Nm:s moment begränsning med original DSG, men med "hardware mods".. hårdvaru uppdatering, 650Nm.

Håller precis på att diskutera detta med en Tysk firma, synd bara att dom är så långsamma med sina svarstider. :)



eee....det står ju ZERO (Noll) hardware mods....

GTI30EDITION
2008-09-02, 13:10
eee....det står ju ZERO (Noll) hardware mods....

Opps.. missade det.. ja det är ju en helt annan femma.. där ser man, ja
då är det bara att ladda på.

Gasa tills det rasar!

Mini_me
2008-09-02, 13:52
Okey så när nån säger att det är på ett annat sätt än du har fått höra/lärt dig...då är det inte intressant längre??

Du borde ju bli glad..då slipper du fjösa omkring med 360Nm...

wolfbane1967
2008-09-02, 13:52
Reference mk5 R32 DSG.
Re: 350nm max
This is the programmed limit, controlled by clutch pressure. If any more torque is applied, the input clutch will simply slip. This 'saves' the gearbox.

Max actual capability: ~650nm with ZERO hardware mods.
(~475lbft)

-Jeffrey Atwood"



Det står ju åxå tydligt,att pressar man den hårdare än 350nm så kan den slira.Å vem vill åka omkring i en slirande DSG låda.Och frågan är ju hur många är villiga att prova å ställa på sin DSG så hårt

HGP Turbo säljer kopplings kit och hårdvara som ska klara upp till 650nm på DSG,sen har dom även ett dyrare kit som håller från 650nm.

Vettigt om man ska åka hårdare mod på sin DSG,

wolfbane1967
2008-09-02, 13:57
Okey så när nån säger att det är på ett annat sätt än du har fått höra/lärt dig...då är det inte intressant längre??

Du borde ju bli glad..då slipper du fjösa omkring med 360Nm...


Fjösa omkring med "bara" 360nm.Jag skulle idag på stående vilja se den 2,0 tfsi för gatbruk som rastar av Martins GTI Ed30.Den går så sjukt bra så ni kan inte ens föreställa er

GTI30EDITION
2008-09-02, 14:21
Okey så när nån säger att det är på ett annat sätt än du har fått höra/lärt dig...då är det inte intressant längre??

Du borde ju bli glad..då slipper du fjösa omkring med 360Nm...

Man kan ju fundera på vad jag gjort dig för något.. för du börjar göra personliga anspelningar.

Kan du inte ta att man vill optimera sin egen bil på ett personligt sätt.. sluta då att läsa inläggen och lägg av med dina patetiska kommentarer, jag är inte intresserad av dom iallafall.

Är det någon här som tycker att Mini Me:s inlägg är speciellt seriöst? Jag har försökt hålla ribban på en bra nivå, och inte få tråden att låsa sig, men det finns visst dom som är ute efter att förstöra detta.

Fram för ett seriöst forum där man kan diskutera saker på en vettig nivå, den här nivån är INTE speciellt hög...

GTI G60
2008-09-02, 14:21
Undrar hur många som har bromsat sina bilar och sett vad dom ger på riktigt...

Men nästa år så tror jag säkert att V-tech bilar finns på någon EDPS så ser vi ju hur bra/dåligt dom går....

För ett tidkort ljuger inte ;)

wolfbane1967
2008-09-02, 14:34
Har inte heller nämnts att Vtechs bilar går dåligt!

GTI30EDITION
2008-09-02, 14:37
Har inte heller nämnts att Vtechs bilar går dåligt!

Håller med dig Jerker, min bil gick ju riktigt bra med Vtechs steg 1, rastade ju en EVO 9a med det programmet i så, nog är det klipp i grejorna allt.

Mvh

M

JWO
2008-09-02, 15:02
Håller med dig Jerker, min bil gick ju riktigt bra med Vtechs steg 1, rastade ju en EVO 9a med det programmet i så, nog är det klipp i grejorna allt.

Mvh

M

I mitt fall hade jag V-tech Steg 1 men den utlovade effekt var långt ifrån den utlovade till och med långt under tyvärr.
Det plus en del annat gjorde att jag valde annat företag att utföra Steg 3, vet nu en bekant också som funderat på V-tech Steg 3 men valde dock bort detta, alltså samma sak som mig.
Trenden om hur ett företag uppför sig i många ärenden visar sig snabbt i dessa kretsar!

Mini_me
2008-09-02, 15:35
Inget illa menat med mitt inlägg.

Ber om ursäkt för mitt sätt att utrycka mig på.

Släpper denna tråd från och med nu...Lycka till.

Zynodisk
2008-09-02, 15:58
I mitt fall hade jag V-tech Steg 1 men den utlovade effekt var långt ifrån den utlovade till och med långt under tyvärr.
Det plus en del annat gjorde att jag valde annat företag att utföra Steg 3, vet nu en bekant också som funderat på V-tech Steg 3 men valde dock bort detta, alltså samma sak som mig.
Trenden om hur ett företag uppför sig i många ärenden visar sig snabbt i dessa kretsar!

Att köra jämt med en GTI DSG känns ju inte så ball när man har trimmat ;-)

foffa2002
2008-09-02, 16:05
Fjösa omkring med "bara" 360nm.Jag skulle idag på stående vilja se den 2,0 tfsi för gatbruk som rastar av Martins GTI Ed30.Den går så sjukt bra så ni kan inte ens föreställa er


Ja dom lever ju runt 14,8@156kmh =)

Ingen har ju ännu ens visat var dom går för.
Alla bangade bugrun och alla edps events.

Var en steg 3 LEON som drog några höga 14 till mitt 15 sek till 155-158kmh


Vi vill ju se dessa prestera nu ju =)


Kjula kör och Moholm har datum kvar 2008

GTI30EDITION
2008-09-02, 16:13
Ja dom lever ju runt 14,8@156kmh =)

Ingen har ju ännu ens visat var dom går för.
Alla bangade bugrun och alla edps events.

Var en steg 3 LEON som drog några höga 14 till mitt 15 sek till 155-158kmh


Vi vill ju se dessa prestera nu ju =)


Kjula kör och Moholm har datum kvar 2008

Ja om jag ska hänga på dig Foffa så får du allt kasta ut en bogserlina.. hehe.. ger man fullt i din kärra så lär man få hämta löständerna i bagaget.

Men visst skulle det vara kul att köra en strippen tid, ännu roligare med uppgraderad DSG och mer effekt.. :) ...

GTI G60
2008-09-02, 16:55
Ja tider på strippen avslöjar ju lite om hur mycket mos man har..
Å en Golf med ca 320hk med riktiga däck borde väl köra mitten 13... och 175-185km/h...
En likadan med bara 270hk borde väl köra en ca 14 blankt eller lite över..
Åkte 14.7 med golf mk2 med ca 200hk och org däck som jämförelse..

VWR18
2008-09-02, 17:23
Ja dom lever ju runt 14,8@156kmh =)

Ingen har ju ännu ens visat var dom går för.
Alla bangade bugrun och alla edps events.

Var en steg 3 LEON som drog några höga 14 till mitt 15 sek till 155-158kmh


Vi vill ju se dessa prestera nu ju =)


Kjula kör och Moholm har datum kvar 2008

Har du några datum på körningar som är kvar eller kan du hänvisa till någon sida?

anri52
2008-09-02, 18:25
Skeptisk till V-tech chippning
av yxgrinder 02 sep 2008 16:49

Har haft min bil i ca 2 månader(Octavia RS-01) och har kollat runt här på forumet ungefär lika länge, har börjat fundera på att chippa den och har lyckats skrapa ihop cashen som behövs till det, så idag ringde jag glad i hågen till en återförsäljare av V-tech chip för att höra hur mycket det kostar, tid osv, osv, men rådet jag fick av honom var att jag INTE skulle köpa V-tech, han sa att det bara var strul med era grejor, ingen support osv, osv, ett av dom värsta exemplen han gav var en bil som hade blivit helt låst... Känner mig rådvill, när jag kollar runt här så är ju alla skitnöjda med era grejor, vad har gått fel för honom??yxgrinder

Inlägg: 3
Blev medlem: 08 aug 2008 13:27
Ort?: Kungsgården
Vad kör du för bil?: Skoda octavia RS-01

JWO
2008-09-02, 18:33
Att köra jämt med en GTI DSG känns ju inte så ball när man har trimmat ;-)

Kan hålla med dig Staffan, blev riktigt förvånad när jag hade steg 1 V-tech i min bil och körde jämt med dig i både lägre och högre hastigheter. Vissa stunder va du till och med snabbare pga. dom snabba växlingarna men annars jämt... det är väl rätt starkt bevis på att det inte funkar som det ska...

Då kan man undra vad det är man har i bilen egentligen?

NeXeN
2008-09-02, 18:52
Har du några datum på körningar som är kvar eller kan du hänvisa till någon sida?


Här kommer en länk http://www.402m.se/main/index.php?val=10&sida=12

GTI30EDITION
2008-09-02, 19:06
Ja tider på strippen avslöjar ju lite om hur mycket mos man har..
Å en Golf med ca 320hk med riktiga däck borde väl köra mitten 13... och 175-185km/h...
En likadan med bara 270hk borde väl köra en ca 14 blankt eller lite över..
Åkte 14.7 med golf mk2 med ca 200hk och org däck som jämförelse..

Det finns en kille från Lödöse (i närheten av Trollhättan) som lyckats köra en 13.00 blank tid med en Volvo S40 T4 som var bromsad nästan på pricken 300hkr.. (298 för att vara exakt).. den killen är iofs ruggit säker på att starta oxå.. men det var med M/T slicks och på den snabbaste banan som tyvärr nu är nedlagd (Tullinge Raceway), att matcha den tiden med GTI:n blir säkert tufft, men helt klart värt ett försök om man kan låna ett par M/T slicks.. :)....

En av dom mera välkända ägarna till en av tuning firmorna utbrast i samband
med målgången, det där är ju "tamejfan" (ursäkta svenskan) näst intill omöjligt.. sluthastigheten kommer jag faktiskt inte ihåg om jag ska vara ärlig.

foffa2002
2008-09-02, 21:10
Ja tider på strippen avslöjar ju lite om hur mycket mos man har..
Å en Golf med ca 320hk med riktiga däck borde väl köra mitten 13... och 175-185km/h...
En likadan med bara 270hk borde väl köra en ca 14 blankt eller lite över..
Åkte 14.7 med golf mk2 med ca 200hk och org däck som jämförelse..



Stämmer rätt bra med vad dom borde göra =)

Jag hade 13.2@178kmh med 320Hk och 13,9@168kmh på 270hk
Båda tester på gatdäck på den tiden med ful inredning etc


Moholm kör den 7e

GTI G60
2008-09-02, 21:28
Stämmer rätt bra med vad dom borde göra =)

Jag hade 13.2@178kmh med 320Hk och 13,9@168kmh på 270hk
Båda tester på gatdäck på den tiden med ful inredning etc


Moholm kör den 7e

Ja det låter ju bra.. Boran och en Octavia borde väl väga ungefär lika...

Så om någon kör med en V-tech bil och kör ca dom tiderna då kan man ju säga att dom antagligen har ca 270hk oxå...

Du borde nog köra, som vet hur man spakar oxå ;)

foffa2002
2008-09-02, 21:59
Ja det låter ju bra.. Boran och en Octavia borde väl väga ungefär lika...

Så om någon kör med en V-tech bil och kör ca dom tiderna då kan man ju säga att dom antagligen har ca 270hk oxå...

Du borde nog köra, som vet hur man spakar oxå ;)


Så BSR förra året och dom låg på ca 15.2 och 14.8 i de repor dom körde :/

GTI G60
2008-09-02, 22:27
Så BSR förra året och dom låg på ca 15.2 och 14.8 i de repor dom körde :/

Kanske för att dom inte har 270 hk heller ;)

robban81
2008-09-03, 21:22
Stämmer rätt bra med vad dom borde göra =)

Jag hade 13.2@178kmh med 320Hk och 13,9@168kmh på 270hk
Båda tester på gatdäck på den tiden med ful inredning etc


Moholm kör den 7e

Jo, men du hade ju inte "chip hästar" i boran på 270 hk :)

Sen hade den nog inte gått bättre med snygg inredning heller btw

Solid
2008-09-04, 01:04
Som en fingervisning hur en Octavia RS -08 med V-tech Steg 1 har jag (som privatperson, har ingen koppling till V-tech förutom att jag uppgraderat programvaran där) gjort den här filmen. En filmning med V-tech Extreme 1 är på G.

Film på Vimeo, bra kvalitet:
http://vimeo.com/1481471

Film på Flickr, skaplig kvalitet:
http://flickr.com/photos/max500/2740243696/

Film på Youtube, kass kvalitet:
http://www.youtube.com/watch?v=tw2Um4B681E

Info:
Octavia RS Combi 2008 2.0TFSI
V-tech Steg 1 ca 245 Hp & 350 Nm
Temp 11° C
Nästan tom tank
Icke-optimal förarvikt +110 kg

Cirkatider:
50 - 100 km/h 3.3 s
80 - 120 km/h 3.7 s
100 - 150 km/h 6.3 s
100 - 200 km/h 15.8 s
0 - 100 km/h 6.2 s
0 - 200 km/h 23.0 s

Har kontrollerat mätaren jmf med verklig GPS-hastighet, det skiljer ca 2-3 km/h i 100 km/h. Vilket borde betyda att om man lägger på ca 0.2-0.7 sek på tiderna får man verklig hastighet.

ThomasT
2008-09-04, 01:51
Som en fingervisning hur en Octavia RS -08 med V-tech Steg 1 har jag (som privatperson, har ingen koppling till V-tech förutom att jag uppgraderat programvaran där) gjort den här filmen. En filmning med V-tech Extreme 1 är på G.

Holy macaroni!!! Vad soppa den drar... 10L/mil är det alltid så med turbobilar?

Stämmer det verkligen eller?

Jag tror inte jag fått upp Evobubblan i mer än 3.5L/mil under fullgas...


.

Solid
2008-09-04, 09:08
Haha! Har faktiskt lagt märke till att många bilar har en spärr på färddatorn som inte visar mer än 35l/100km vid t.ex. hård acceleration eller kökörning. Den finns inte på RSen... :)

Men jag är rätt impad av bensinförbrukningen. Går att köra under 0,7 trots att man håller 20 över skyltfart, även på kortare resor. Har heller aldrig fått den att dra mer än 0,95 mellan tankningar trots riktigt hård körning (liknande den på filmen samt pumpa motorväg i 170-220)... 2,0TFSI är en trevlig pjäs.

anri52
2008-09-04, 11:41
Vtech Malmö kommer inom kort att ha en mobil filial i bl.a. Borlänge.
Angående låsta boxar har vi råkat ut för det en gång, inget kul men går att lösa, verkar som att det är äldre RS som kan drabbas av detta. Jonis vet nog mer om detta.
Angående Fastcar vet jag att Christer brukar läsa och skriva inlägg här, han kanske vill kommentera?
Jag har iallafall inte upplevt de problemen som du beskriver att Fastcar har men därmed inte sagt att de inte haft det.
Angående produkten, dvs Vtech chip, vågar jag påstå att den är marknadsledande, tittar man sedan på 2,0TFSi är Vtech outstanding, inte ens de välrenomerade tyska tunerfirmorna är i närheten, sedan finns det alltid ett gäng stekare i Armanibågar som anser att till deras bilar så duger inte vtech utan de ska ha dyra sämre program, de känns igen på att de har 4 ringar eller två bokstäver i fronten. Brukar se dem i backspegeln för det mesta

Kritiserat på ena forumet marknadsledande på ett annat forum
Tur att vi alla är olika.

ThomasT
2008-09-04, 12:56
Angående produkten, dvs Vtech chip, vågar jag påstå att den är marknadsledande, tittar man sedan på 2,0TFSi är Vtech outstanding, inte ens de välrenomerade tyska tunerfirmorna är i närheten, sedan finns det alltid ett gäng stekare i Armanibågar som anser att till deras bilar så duger inte vtech utan de ska ha dyra sämre program, de känns igen på att de har 4 ringar eller två bokstäver i fronten. Brukar se dem i backspegeln för det mesta

Kritiserat på ena forumet marknadsledande på ett annat forum
Tur att vi alla är olika.Nu är det ju som alla numera vet så att effekt är INTE samma sak som kvalitet. Mycket effekt kan alla få fram.


Nu när V-tech slår sig för bröstet och hävdar att de är bäst så kanske det är dags att gå i bräschen för trimmbranschen i Sverige, och ta ansvar för sina pridukter och iom det ta över motorgarantin.(Detta är inte bara en pik mot V-tech utan ALLA svenska trimm firmor som inte lämnar några garantier. Och blanda inte in tilläggs försäkringar, det är något annat.)


.

BWO
2008-09-04, 15:25
Nu är det ju som alla numera vet så att effekt är INTE samma sak som kvalitet. Mycket effekt kan alla få fram.


Nu när V-tech slår sig för bröstet och hävdar att de är bäst så kanske det är dags att gå i bräschen för trimmbranschen i Sverige, och ta ansvar för sina pridukter och iom det ta över motorgarantin.(Detta är inte bara en pik mot V-tech utan ALLA svenska trimm firmor som inte lämnar några garantier. Och blanda inte in tilläggs försäkringar, det är något annat.)


.

He he, tror du på jultomten också? Skulle säkert bli billigt att trimma då. Undrar hur många chippade 2,0tfsi som rasat pga trimmet? Har du någon aning? Och hur många av dessa skulle gått sönder utan trimmet? Undrar vilket försäkringsbolag som skulle gå med på detta? För du tror väl ändå inte att ett enskilt företag skulle våga sig på att ta över hela motorgarantin? Nej sluta fega och köp dig en bil! (med turbo givetvis)

ThomasT
2008-09-04, 15:48
He he, tror du på jultomten också? Skulle säkert bli billigt att trimma då. Undrar hur många chippade 2,0tfsi som rasat pga trimmet? Har du någon aning? Och hur många av dessa skulle gått sönder utan trimmet? Undrar vilket försäkringsbolag som skulle gå med på detta? För du tror väl ändå inte att ett enskilt företag skulle våga sig på att ta över hela motorgarantin? Nej sluta fega och köp dig en bil! (med turbo givetvis)

Mig veterligen så har tyskarna i tyslkand garanti då de faller under den tyska konsumentköplagen.

Jag har inte en bil, jag har två.... (dock båda utan turbo)


.

GTI30EDITION
2008-09-04, 16:03
Vtech Malmö kommer inom kort att ha en mobil filial i bl.a. Borlänge.
Angående låsta boxar har vi råkat ut för det en gång, inget kul men går att lösa, verkar som att det är äldre RS som kan drabbas av detta. Jonis vet nog mer om detta.
Angående Fastcar vet jag att Christer brukar läsa och skriva inlägg här, han kanske vill kommentera?
Jag har iallafall inte upplevt de problemen som du beskriver att Fastcar har men därmed inte sagt att de inte haft det.
Angående produkten, dvs Vtech chip, vågar jag påstå att den är marknadsledande, tittar man sedan på 2,0TFSi är Vtech outstanding, inte ens de välrenomerade tyska tunerfirmorna är i närheten, sedan finns det alltid ett gäng stekare i Armanibågar som anser att till deras bilar så duger inte vtech utan de ska ha dyra sämre program, de känns igen på att de har 4 ringar eller två bokstäver i fronten. Brukar se dem i backspegeln för det mesta

Kritiserat på ena forumet marknadsledande på ett annat forum
Tur att vi alla är olika.

Ja du.. armanibågar har jag inga.. men att den tyska programvara som sitter i min bil går ordenligt bra.. det kan jag bevisa.. bara att säga till!!!

wolfbane1967
2008-09-04, 16:24
He he, tror du på jultomten också? Skulle säkert bli billigt att trimma då. Undrar hur många chippade 2,0tfsi som rasat pga trimmet? Har du någon aning? Och hur många av dessa skulle gått sönder utan trimmet? Undrar vilket försäkringsbolag som skulle gå med på detta? För du tror väl ändå inte att ett enskilt företag skulle våga sig på att ta över hela motorgarantin? Nej sluta fega och köp dig en bil! (med turbo givetvis)

Om Tomten finns i Målilla det vet jag inte,men ett är säkert och det är att firmor som tex ABT i Tyskland lämnar kvar till och med nybilsgaranti på sina programvaror,och det utan att man ens behöver teckna nån dyr försäkring.Sen jag undrar varför Vtech skulle va världsledande på trim till 2,0tfsi.Oettinger har trimmat VW sen 1946,MTM i 25år.Hohenester 27år,Hyffsad erfarenhet skulle jag vilja säga.

Angående min egna erfarenhet:
Jag har ägt ett antal 2,0tfsi bilar sen den kom ut vintern 2004 och ett par av dom har strulat rejält på grund av okunskap hos svenska trimmare.Något jag sent skall utsätta mig för igen.Det är lätt att va kaxig innan det händer nåt,men mindre kul den dagen man står efter vägkanten.Därmed inte sagt att någon är bättre än nån annan.

Sen är står valet fritt till var och en att välja efter erfarenhet och omdöme

GTI G60
2008-09-04, 16:25
MARTIN:

Vad har du för tid på 402m?

wolfbane1967
2008-09-04, 16:28
402 meters tider,helt ointressant! Dom värtsa bilarna håller ju bara ett par repor ändå.

Det ska hålla att brukas i vardag,sen finns det alltid bilar som går värst hit å dit

GTI30EDITION
2008-09-04, 16:28
MARTIN:

Vad har du för tid på 402m?

Ingen aning.. har inte testat det än.. men det måste ju göras inom kort..

Får man köra på M/T slicks och race soppa med tändningen avstämd för den sortens bränsle då eller? hehehe..

Och ska det göras så ska det köras på en riktig bana, med riktig tidtagning.. inget G-tech larv.. det blir bara missvisande..

GTI30EDITION
2008-09-04, 16:30
Om Tomten finns i Målilla det vet jag inte,men ett är säkert och det är att firmor som tex ABT i Tyskland lämnar kvar till och med nybilsgaranti på sina programvaror,och det utan att man ens behöver teckna nån dyr försäkring.Sen jag undrar varför Vtech skulle va världsledande på trim till 2,0tfsi.Oettinger har trimmat VW sen 1946,MTM i 25år.Hohenester 27år,Hyffsad erfarenhet skulle jag vilja säga.

Angående min egna erfarenhet:
Jag har ägt ett antal 2,0tfsi bilar sen den kom ut vintern 2004 och ett par av dom har strulat rejält på grund av okunskap hos svenska trimmare.Något jag sent skall utsätta mig för igen.Det är lätt att va kaxig innan det händer nåt,men mindre kul den dagen man står efter vägkanten.Därmed inte sagt att någon är bättre än nån annan.

Sen är står valet fritt till var och en att välja efter erfarenhet och omdöme

Och jag var ju med när bilen strulade.. det var ingen rolig historia för dig Jerker..

wolfbane1967
2008-09-04, 16:32
Martin har idag tycker jag en fruktansvärt snabb bil som tål att köras dag ut å dag in.

Innan va det skillnad Martin, när du va inne på strippen körning.Då gick det undan med föregående bil.Jisses,va du nere på 10or

wolfbane1967
2008-09-04, 16:34
Och jag var ju med när bilen strulade.. det var ingen rolig historia för dig Jerker..

Easy come Easy Go! No hard feelings

GTI30EDITION
2008-09-04, 16:37
Martin har idag tycker jag en fruktansvärt snabb bil som tål att köras dag ut å dag in.

Innan va det skillnad Martin, när du va inne på strippen körning.Då gick det undan med föregående bil.Jisses,va du nere på 10or

Vann Emmaboda och Tullinge 2003 med den.. så fort gick det.. hehe.. men en sån bil är inte körbar på vägen.. framhjulsdrift och en sån massa effekt som den bilen hade var inte ett dugg kul.. rattlås racing i all ära, men spinna däck 4:ans växel ut.. helt vansinnigt.. bilen ska gå att svänga med... OCH gå bra på raka fina vägar.. den bilen hade även en special låda som gjorde tex 203 blås på treans växel.. så då förstår ni kanske hur fort den gick när den fortfarande spann.. otäck bil helt enkelt.

Den bil jag har idag är så mkt bättre på alla sätt.. sen att jag får stryk på en 402 meters sträcka.. ärligt talat.. vem fan bryr sig?

JWO
2008-09-04, 17:05
Om Tomten finns i Målilla det vet jag inte,men ett är säkert och det är att firmor som tex ABT i Tyskland lämnar kvar till och med nybilsgaranti på sina programvaror,och det utan att man ens behöver teckna nån dyr försäkring.Sen jag undrar varför Vtech skulle va världsledande på trim till 2,0tfsi.Oettinger har trimmat VW sen 1946,MTM i 25år.Hohenester 27år,Hyffsad erfarenhet skulle jag vilja säga.

Angående min egna erfarenhet:
Jag har ägt ett antal 2,0tfsi bilar sen den kom ut vintern 2004 och ett par av dom har strulat rejält på grund av okunskap hos svenska trimmare.Något jag sent skall utsätta mig för igen.Det är lätt att va kaxig innan det händer nåt,men mindre kul den dagen man står efter vägkanten.Därmed inte sagt att någon är bättre än nån annan.

Sen är står valet fritt till var och en att välja efter erfarenhet och omdöme


Så långt som till vägkanten kom man aldrig som du gjorde Jerker, hade väl bara tur när det gällde de att man byte programvara innan det var för sent och hade funderingar på steg 3. Då hade det nog kunnat sluta illa, iallafall för min plånbok.
Dom erfarenheterna jag har är inte speciellt goda, det visade sig snabbt när man hade funderingar och behövde hjälp när något hade hänt. Bilen är ändå värd lite pengar och man vill ju vara rädd om grejerna.
Jag har lärt mig en läxa i allafall utifrån mina händelser, sen får ni andra som tänkte hoppa på att testa är ju fritt fram men man kanske kan ta en funderare om det verkligen är värt att eventuellt att stressa sönder turbon m.m efter ett tag.
Den dagen man eventuellt står vid vägkanten är antagligen en massa bortförklaringar att det är något annat som galet. Då är det inte lika roligt att vara bilägare.

Basti
2008-09-04, 19:22
Varför är alla så nervösa för haveri? Är det någon på detta forum som vet om någon rasat en 2,0 TFSI??

Sen behöver man inte vara Einstein för att räkna ut att det frestar lite hårdare på prylarna med annat program, men det är ju en risk man tar vid trimning som man borde vara FULLT medveten om.......

foffa2002
2008-09-04, 20:05
402 meters tider,helt ointressant! Dom värtsa bilarna håller ju bara ett par repor ändå.

Det ska hålla att brukas i vardag,sen finns det alltid bilar som går värst hit å dit

Så fort man lämnar 02J träsket så är det löst ;)
Och ni som har 02m/k = samma skit så är det ju inga ras.

Har inte pajat en pryl sen jag skaffade 02M och 11 sek till 220kmh tål den så då kan ni besöka strippen utan att vara nervösa.

Den är verkligen skitstark !
02M är rena rama supra lådan =D

GTI G60
2008-09-04, 21:54
Vann Emmaboda och Tullinge 2003 med den.. så fort gick det.. hehe.. men en sån bil är inte körbar på vägen.. framhjulsdrift och en sån massa effekt som den bilen hade var inte ett dugg kul.. rattlås racing i all ära, men spinna däck 4:ans växel ut.. helt vansinnigt.. bilen ska gå att svänga med... OCH gå bra på raka fina vägar.. den bilen hade även en special låda som gjorde tex 203 blås på treans växel.. så då förstår ni kanske hur fort den gick när den fortfarande spann.. otäck bil helt enkelt.

Den bil jag har idag är så mkt bättre på alla sätt.. sen att jag får stryk på en 402 meters sträcka.. ärligt talat.. vem fan bryr sig?

Det säger ju en del om hur många hk man har, ifall man inte litar på någon bänk man bromsat i.....

Tänkte ifall du har 320hk eller inte...
Eller om en V-tech bil har 270hk eller inte?

wolfbane1967
2008-09-04, 22:33
Det säger ju en del om hur många hk man har, ifall man inte litar på någon bänk man bromsat i.....

Tänkte ifall du har 320hk eller inte...
Eller om en V-tech bil har 270hk eller inte?

I ett sådant test får ju samma kille köra båda bilar för att utvisa slutfart.Vissa förare är ruskigt duktiga på starter,andra inte

Solid
2008-09-04, 22:39
Ja du.. armanibågar har jag inga.. men att den tyska programvara som sitter i min bil går ordenligt bra.. det kan jag bevisa.. bara att säga till!!!

Gör en film liknande min då. Tog mig ca 20 minuter att filma och kanske 40 minuter att redigera, trots att jag aldrig gjort något liknande tidigare. Skulle vara riktigt intressant att se hur mycket snabbare en Steg 3 (eller vad du kallar det) med DSG är!

GTI30EDITION
2008-09-04, 22:43
Gör en film liknande min då. Tog mig ca 20 minuter att filma och kanske 40 minuter att redigera, trots att jag aldrig gjort något liknande tidigare. Skulle vara riktigt intressant att se hur mycket snabbare en Steg 3 (eller vad du kallar det) med DSG är!

Du menar en film där man kör bilarna mot varandra?

GTI30EDITION
2008-09-04, 22:44
I ett sådant test får ju samma kille köra båda bilar för att utvisa slutfart.Vissa förare är ruskigt duktiga på starter,andra inte

Precis... och en sämre start.. hör å häpna.. resulterar oftast i en högre sluthastighet..

Visst ska bilen rototestas.. har haft mkt jobb med en massa annat bara.. men det ska göras.

JWO
2008-09-04, 22:48
Gör en film liknande min då. Tog mig ca 20 minuter att filma och kanske 40 minuter att redigera, trots att jag aldrig gjort något liknande tidigare. Skulle vara riktigt intressant att se hur mycket snabbare en Steg 3 (eller vad du kallar det) med DSG är!

Svårt med film att avgöra, men kan ju lova dig att den piskar iväg ganska bra...

GTI30EDITION
2008-09-04, 22:56
Gör en film liknande min då. Tog mig ca 20 minuter att filma och kanske 40 minuter att redigera, trots att jag aldrig gjort något liknande tidigare. Skulle vara riktigt intressant att se hur mycket snabbare en Steg 3 (eller vad du kallar det) med DSG är!

Sen kan jag väl tillägga att jag kört bilen både med steg 1 och steg 3... det går inte att komma ifrån att det är skillnad på klippet... hur man än vrider och vänder på det..

Hängde ju av en EVO 9:a med steg 1.. med steg 3 har jag med lätthet klippt ifrån en 911(3,2liters boxer 6:a) som är bromsad 270hkr, och en BMW 335i har absolut inget att sätta emot.. båda bilarna har jag iofs kört mot med rullande start.. Porschen
var ca 200 kg lättare än min bil, BMW:n väger väl dock något mera..

Solid
2008-09-04, 23:27
Att den går bra förstår vi alla. Det intressanta är ju HUR bra. :)

Det är verkligen svårt att få folk med Steg 3 att ställa upp på lite filmande... ;)

JWO
2008-09-04, 23:40
Att den går bra förstår vi alla. Det intressanta är ju HUR bra. :)

Det är verkligen svårt att få folk med Steg 3 att ställa upp på lite filmande... ;)

Eftersom jag är en steg 3 kille så kan jag ju tala för resten av steg 3 folket. Vi är ju lite speciella av oss och har svårt att hitta tillfällen att filma det är där skon klämmer!
Men det kommer inom kort var så säker!

Solid
2008-09-04, 23:48
Kalas! :D
Gå gärna efter min, eller Virtual49´s mall och kör gärna samma intervaller. Han drog igång det med bl.a. hans egna Evo IX Steg 1. Bra flås i den:
http://www.youtube.com/watch?v=ySbEpMCAOWY

anri52
2008-09-14, 16:15
http://www.youtube.com/watch?v=qng0iL3aDeM


Här kommer en fingervisning på våran Golf gti Edition
med Giac programvara samt Milltek
Har inte redigerat men kör 4st repor
3 st 100-200. 1 repa startar med 3vx
2st på 4 vx samt 150-200 en repa. mvh

Basti
2008-09-14, 16:24
http://www.youtube.com/watch?v=qng0iL3aDeM


Här kommer en fingervisning på våran Golf gti Edition
med Giac programvara samt Milltek
Har inte redigerat men kör 4st repor
3 st 100-200. 1 repa startar med 3vx
2st på 4 vx samt 150-200 en repa. mvh

Jisses va bra den går, min är direkt slö om man jämför..... (tycker min går ganska så bra ändå:)

Här är film på min med BSR-program med start på 4:an som jämförelse http://www.youtube.com/watch?v=FVYQZpI1lzM

Och här är samma sträcka med originalprogram..... ursäkta musiken.. http://www.youtube.com/watch?v=vWl0iqna3ss

anri52
2008-09-14, 16:54
Jisses va bra den går, min är direkt slö om man jämför..... (tycker min går ganska så bra ändå:)

Här är film på min med BSR-program med start på 4:an som jämförelse http://www.youtube.com/watch?v=FVYQZpI1lzM

Och här är samma sträcka med originalprogram..... ursäkta musiken.. http://www.youtube.com/watch?v=vWl0iqna3ss

Din går myckrt bra
Vi hadde en sån gti förut
med steg 1, så vi vet. mvh