handdator

Visa fullständig version : Fjäder till Bilstein Sport dämpare (MK1)



Sebbe
2007-05-26, 22:27
Monterade Bilstein Sport dämpare på bilen igår. De är ställbara bak men inte fram och fjädrarna jag fick med sänker 30 eller om det var 35 m.m. Det är alldelles för lite.

Hur korta fjädrar kan man ha till de dämparna utan att dämparna mår dåligt? På bilsteins hemsida står det endast att det rekomenderas kortare hårdare fjädrar. Och de återförsäljare jag hittat som säljer kompletta fjäderben med de dämparna har fjädrar som sänker 30 eller 35 m.m.

Är det möljigt att ha 60 m.m. eller till och med 80 m.m. sänkning utan att det påverkar dämparna allt för negativt?

Tack!

Rickard.v
2007-05-27, 20:58
Du har köpt fel dämpare!
Sport är i standardlängd för osänkta bilar men lite hårdare än orginal.

Sprint skall du köpa som i princip är samma innehåll i men är kortare för sänkta bilar!

Sporten tar nog ingen skada av att användas med kortare fjädrar men fjädrarna får ju inte vara så korta så den hänger löst vid besikting.
Då är det bra att ha kortare dämpare som bilstein sprint!

Sebbe
2007-05-27, 22:00
Ok, det förklarar saken. Tur att det bara är besiktning en gång per år då =)

Men det går väl att byta ut insatsen mot kortare, kanske?

razer
2007-05-27, 22:11
Sport är för sänkning upp till 30mm som jag förstått det, de är kortare än vw original och jag körde med en 40mm sänksats, det funkade fint.

Sprint är för sänkning upp till 60mm.

Sebbe
2007-05-27, 22:51
Sport är för sänkning upp till 30mm som jag förstått det, de är kortare än vw original och jag körde med en 40mm sänksats, det funkade fint.

Sprint är för sänkning upp till 60mm.

Ok, vill man sänka mer än 60 är det väl coilovers som gäller kanske.

Rickard.v
2007-05-28, 16:08
razer tusan vad fin jettan fortfarande är! När jag ägde den satt det bilstein sprint vill jag minnas!

Fakta:
http://www.forza.se/sidor/vaghallning/sportsprint.htm

razer kommer du till bugrun med jettan??

razer
2007-05-28, 17:08
Rickard, jodå, till bugrun ska jag. De grejorna som satt på bilen nu var inte bilstein, men funkade det gjorde dom. EiBach fjädrarna satt på i alla fall.