handdator

Visa fullständig version : Ang luftburk på 16v motorn i mk1



GTI-Linus
2008-08-16, 18:03
Tjena!
Tänkte höra lite om ngn vet om man måste modda luftburken om man sätter i en 16v i en mk1a, med tanke på att luftburken sitter på andra sidan i mk1an.

eller om det finns ngn burk som man kan köpa?

tacksam för svar

Lillen
2008-08-16, 21:08
Ett sciroccoinsug med spjället åt andra hållet går att använda.
Eller ta hela klabbet från en 16V så kan du ha den på rätt sida?

pekka kiiskilä
2008-08-16, 21:37
Du får använda 16v luftburk som får moddas på höjden för att det ska passa bra sedan är det motorfästen,bränsle returen, och lite el bränslepumpar mm.

D.E
2008-08-16, 22:16
Jag försökte sätta en 16v-luftburk i min GTI med JJ 8v. Batteriet passade inte när jag hade monterat den, så jag konverterade tillbaks till 8v luftburk. Hade hört på vwvortex att 16v-luftburk var en uppgradering.

Lite off topic men ursäkta mig...

GTI-Linus
2008-08-16, 23:08
tack för svaren! va kanske lite otydlig när jag skrev detta, ska alltså i med en 16v motor i cabben va det tänkt. finns det ngn här som har moddat en sådan luftburk så det blivit bra så. för man vill ju helst att det ska se bra ut=)

rocka insug är väl iten det lättaste att få tag i sedan heller va? hehe

ha d

pekka kiiskilä
2008-08-16, 23:29
Jag har en luftburk från lillebrors busbil och det var en kr16v i den ett litet tag men den är inte så vacker för den är regält moddad.

Junfors
2008-08-17, 00:10
Man får kapa bort en del om vi säger så.

Bild från 16v i min etta en gång i tiden.
http://4gti.com/special/bilder/luftburk.jpg
Foto by: Hastig.se

GTI-Linus
2008-08-17, 09:23
Man får kapa bort en del om vi säger så.

Bild från 16v i min etta en gång i tiden.
http://4gti.com/special/bilder/luftburk.jpg
Foto by: Hastig.se

okej! jo jag har sett det! hehe såg en annan som byggt om sin luftburk så som du har gjort där fast han hade ingen botten. det va det ja va lite på jakt efter, en riktig botten så det ser bra ut hehe=)

pekka: ser den ut som junfors eller?:P

ha d

pekka kiiskilä
2008-08-17, 12:09
Japp den är lik junfors burk men lite fulare hehe

GTI-Linus
2008-08-17, 23:12
Junfors: hur är det med elen? är det samma elsystem eller måste ja byta det?

har ju en jj motor nu (gti 8v)

eller passar det gamla på 16vn?

Junfors
2008-08-17, 23:26
En del passar eller rättare sagt det mesta, finns ju ingen tomgångsmotor på 8v men åandra sidan behövs inte den direkt på 16v heller så skippa den om du inte ska ha bilen som vinterbil.. Elen till tädningen tar du hela från 16v:n, är bara plus minus och tändning som den behövs kopplas in på typ.

GTI-Linus
2008-08-18, 21:51
En del passar eller rättare sagt det mesta, finns ju ingen tomgångsmotor på 8v men åandra sidan behövs inte den direkt på 16v heller så skippa den om du inte ska ha bilen som vinterbil.. Elen till tädningen tar du hela från 16v:n, är bara plus minus och tändning som den behövs kopplas in på typ.

okej! ja då kanske det passar då! hoppas på det! men om man starta med tomgångsmotorn urkopplad går den inte konstigt på tomgången då? iaf innan den är varm? för det är väl då den ska hålla tomgången normalt eller det kanske har med kallstarten och göra:P hehe?
vet du om det är samma sprut på en jj motor som en kr motor sedan med?

Junfors
2008-08-18, 22:47
Tomgångsmotor körde jag helt utan när jag hade 16v, funkar super, bara vrida upp tomgången lite med skruven om man tycker den är dålig. Många gamla 16v som den inte funkar på som det är.. Nej sprutet är inte detsamma så vitt jag vet, eller principen är samma men dom är byggda för helt olika hästantal.

GTI-Linus
2008-08-18, 23:57
Tomgångsmotor körde jag helt utan när jag hade 16v, funkar super, bara vrida upp tomgången lite med skruven om man tycker den är dålig. Många gamla 16v som den inte funkar på som det är.. Nej sprutet är inte detsamma så vitt jag vet, eller principen är samma men dom är byggda för helt olika hästantal.

men om man får ta i ett rocka insug så hade man kunnat ha ett 16v sprut med kanske spridarslangarna från en 8v för att dom ska komma på rätt sida? om dom nu passar då som på ett 16v?

Junfors
2008-08-19, 00:14
Ja slangarna passar nog utan problem på 16v bränslehuvudet men att ha i åtanke vid en sådan operation är att bränslehuvudet är inställt och kalibrerat med slang och spridare i ett. Det kan ge helt fwel flöden om man håller på och skiftar slangar mellan olika huvud osv, det kan gå fint också men jag har själv upplevt stora problem med det. Justera bränslehuvudet är inget jag rekomenderar att man ger sig på om man inte är proffs eller har väldigt bra koll vad man gör annars kommer man bara sabba mer än man vinner.

GTI-Linus
2008-08-19, 18:21
Ja slangarna passar nog utan problem på 16v bränslehuvudet men att ha i åtanke vid en sådan operation är att bränslehuvudet är inställt och kalibrerat med slang och spridare i ett. Det kan ge helt fwel flöden om man håller på och skiftar slangar mellan olika huvud osv, det kan gå fint också men jag har själv upplevt stora problem med det. Justera bränslehuvudet är inget jag rekomenderar att man ger sig på om man inte är proffs eller har väldigt bra koll vad man gör annars kommer man bara sabba mer än man vinner.

okej! då fattar jag! hade bara i tanke att om man då byter till ett rocka insug så kanske man bara kan byta ut bränslehuvudet och sedan köra med 8vs bränsleslangar till spridarna. men då kan alltså det spela roll? för man behöver ju itne byta spridare...=)