handdator

Visa fullständig version : Växellåda och stötfångare



mulle meck
2008-08-16, 17:02
Hej alla glada vw-fans, har råkat ut för två smärre problem med en golf cl 1,8 -88.
Det första och största problemet är växellådan! Det ligger till så här: bilen har varit avställd i 4år och nu har jag lagat lite rost samt bes. den igen. Inför bes. så gjordes en motortvätt, allt såg bra ut och jag åkte och bes. bilen och det gick bra. Men där såg man att locket på gaveln till v-lådan var det stort rost hål i. Åkte och köpte ett nytt samt lite olja. Bytte lock och fyllde olja tills det rann ut ur nivåpluggen MEN när motorn är igång är det skïtsvårt att få i växlarna. Stänger jag av motorn så är det inga problem att få i växlarna!
Läste i ett annat inlägg här att man skulle fylla olja tills det rann ut ur nivåpluggen och sedan fylla ca:0,5liter till men vart fyller man då?
på den lokala vw-verkstan sa man att dom bara fyllde så att det rann ur pluggen och man skulle inte fylla mer än så. Oljan jag använde var shell v-låds olja inköpt hos den lokala vw-firman här i stan.
Sedan till mitt andra problem: skulle ta bort stötfångaren fram (lilla modellen) men när muttern släppt ett halvt var så började allt att snurra! Hur ska man få loss den.
Det var ju inte direkt någon plats att få in en vinkelslip och skära bort muttern direkt.
Vore tacksam för hjälp med dessa problem, då i första hand v-lådan.
Mvh.
Ola

Bastard66
2008-08-16, 17:07
Det ska vara 2L olja i 020-lådan. Du kan fylla på genom att ta bort hastighetsmätarvajern. Många anser att Redline olja är den bästa.

mulle meck
2008-08-16, 17:27
Tackar för upplysningen, skall genast köpa lite till olja och fylla på med . Hoppas att det går bättre att växla sedan.
Bilen har inte gått mer än 16000 mil så det borde finnas många mil kvar i den.
Ola

Bastard66
2008-08-16, 17:53
Ja d ska nog inte vara några problem så länge inte lådan har gått torrt för då tar den ju väldigt mkt stryk.. Men med drygt en halvliter mer i lådan borde d lösa sig.

mulle meck
2008-08-17, 14:02
Har nu bytt till Castrol TAF-X helsyntet olja. Hade i 2liter, den är fortfarande lite kärv i lägena.
Vi får se hur länge den håller.

Är det ingen som har en lösning på mitt problem med stötfångaren fram?
Jag antar att det inte är ett ovanligt problem eller?

Vill tacka bastard66 för tipset om lådan också.
mvh
Ola

Mackan73
2008-08-17, 14:49
Kan ju vara så att länkaget kärvar. Alternativt att nåt motorfäste är klent så det blir knas när motorn är igång.

mulle meck
2008-08-17, 15:22
Länkaget har kärvat tidigare men är nu mer upsmörjt så det går lätt och fint. När motorn är avstängd så går det hur lätt som helst att få i växlarna men när motorn är i gång så är det kärvare att få i växlarna. Men jag skall kolla upp länkaget mera och smörja det lite till. Bilen har ju inte rullat på 4år så det mesta går lite kärvt antar jag.
När jag fick hem bilen så gick det inte att få i en enda växel, men efter lite smörja så gick alla i utan problem.
mvh
Ola

bora
2008-08-17, 18:58
Jag hade samma problem med en Jetta felet på den var att kopplingslamellen
kärvade på ingående axel i växellådan

mulle meck
2008-08-17, 21:17
Tack för tipset Bora! Det verkar som om det kan stämma för ibland så går det bra att växla men ibland är det trögt.
Och när det går trögt så "smäller" växlarna i så det kan kanske vara problemet.
Vad fick du göra för att lösa det?
Måste jag bort med lådan eller finns det ett annat sätt?

Vore tacksam för den hjälpen för jag använder denna bil dagligen nu när semestern är slut.
Mvh
Ola

bora
2008-08-18, 21:59
Jag skruvade ur plastpluggen ovanpå kopplingshuset den är grön eller vit,sedan startade jag motorn och sprayade olja ner emot ingående axeln samtidigt som
en kompis trampade koppligspedalen upp och ner

Manny
2008-08-18, 22:07
Har du missat axeln och sprejat på lamellen så lär du få byta den ändå. Olja på kopplingen är inte det minsta bra, jag har precis bytt en slirande koppling som var nästan ny pga olja på lamellen.
Även om man sprejar i mitten så kommer oljan att slungas ut i lamellen av centrifugalkraften. Det ska igentligen bara vara en liiiten nypa fett på axeln när man monterar.

mulle meck
2008-08-19, 00:10
Att byta en koppling är inget jag har lust med att göra just nu.
Det är lite kärvt i plånboken efter semester och en koppling är ju inte det billigaste.
Har för mig att den kostade kring 2papp sist jag bytte på en gti-83.
Men stort tack för tipsen i alla fall.

Ingen som har en ide om hur jag får loss muttrarna till stötfångaren fram?

Mvh
Ola

Mr.Jetta
2008-08-19, 18:23
Borra bort skiten lr om du kommer åt med huggmejsel