handdator

Visa fullständig version : Problem med Golf IV kaross och vatten...



VWGolIV
2008-08-16, 17:00
Har haft problem men min Golf IV 1999a ända sen ja köpte den.

Det sitter ju pluggar av plast i golvet under alla mattor och jag har problem med att vatten kommer in på golvet.

Jag har försökt täta med olika limsorter, silikon och gud vet allt.
Testat med sånt som skall härda under vatten men inget håller.

Är det svetsning som gäller ?
Om ja, vad skall jag tänka på för att kunna svetsa igen hålen. ?

Falcor
2008-08-16, 17:16
Du tror inte vattnet kommer från nåt annat ställe?

VWGolIV
2008-08-16, 18:15
Nope, detta har jag kollat säkert 100 000 gånger.

Det var vatten bakom förarstolen och bara där, pluggen som sitter där hade lossnat lite och vatten trängt in när man kört.

Så detta fel har jag försökt få rätt på i 8 år typ.


Nu är min tanke att skära ut runda bitar som kan passa o svetsa.

Särkelä
2008-08-16, 22:25
Hmm verkar konstigt att det kommer därifrån. Helt hundra att det inte kommer från dörren, friskluftfiltret lr a-stolparna om rutan e bytt?

P-plats.se
2008-08-17, 00:10
Skulle också sätta en peng på att det är tätningen på innerdörrsidan som är problemet...

ypzilon
2008-08-17, 10:42
Ser du vattnet på mattan? Om så är fallet så tror jag inte att det kommer från hålet, kapilärkraften kan bara lyfta vattnet i mattan, inte ens en millimeter ovanför den.

VWGolIV
2008-08-17, 11:52
Friskluftfiltret är bytt, lika så tätringen och även extralim.
Hela den svarta plastplattan vid rutan är ny + alla avrinningshål öppna.
Fläkten är torr, och förr så pös det om man starta fläkten vilket det inte gör idag.

Jag gillar att köra i vattenpölar och då kan det ju stänka upp vatten där.
Bilen har varit avställd och stått på en parkering med mycket vatten.
Ägaren till lackeringsverkstaden sa att det stod vatten upp till däcken när han var där tidigt men att dte fortsatte o regna. Själv vet jag inte hur högt men det kan ju bero på det.

Jag har testat med högtryckstvätt och spola bilen från alla håll o kanter, runt dörrar, fönster, framrutan, bakluckan, handtagen men inte märkt att det kommit in vatten. Högtryckstvätten är en industrimodell.

Men jag ska kolla upp det ni skrev och gärna fler tips.

Börjar bli tråkigt att riva ut hela inredningen hela tiden för att kunna få mattan m.m torrt.

ökenvinden
2008-08-17, 17:01
Hej

Jag har samma problem på min Golf IV fast jag får in vatten på golvet bakom förarplatsen och bara där.
Har letat men inte kunna hitta var det kommer in,mina misstankar har riktats mot
pluggarna i golvet men har inga bevis pga av att dom verkar ok men blött är det..

Ottosson
2008-08-17, 17:16
Lillebror hade en passat -00 förut med liknande problem.
Felet där var Vattnet kom från framrutan sen rann ner på plasten vid torkarna.. Sen va en tätning där tidigare ägare dragit kabeln för kupevärmaren inte ditsatt riktigt... Så det rann ner på golvet fram sedan la de sig bakom framstolarna.... Kanske inte ditt problem... Men slå gärna en kik...

P-plats.se
2008-08-17, 18:36
Lillebror hade en passat -00 förut med liknande problem.
Felet där var Vattnet kom från framrutan sen rann ner på plasten vid torkarna.. Sen va en tätning där tidigare ägare dragit kabeln för kupevärmaren inte ditsatt riktigt... Så det rann ner på golvet fram sedan la de sig bakom framstolarna.... Kanske inte ditt problem... Men slå gärna en kik...

Det är ett unikt problem för Passat.



Men jag ska kolla upp det ni skrev och gärna fler tips.

Börjar bli tråkigt att riva ut hela inredningen hela tiden för att kunna få mattan m.m torrt.

Ta vattenslangen och spola på en sidorutaruta itaget, börja med där du har pölen.
Efter några minuter öppnar du dörren och kollar om du har vatten uppe på listen som sitter i nederkanten på dörrkarmen. Vattnet tenderar att komma in i kupen mellan dörren och dörrsidan!
Har haft detta problemet på en annan VAG-bil med samma konstruktion i dörren.