handdator

Visa fullständig version : Bottnande drivknut? Golf 2



Janne.M
2008-08-13, 23:10
Nu har det roliga hänt igen (första gången i min ägo) verkar som om en drivknut bottnar. Märkte att vid kraftigare högersvängar i lite högre fart så "dunkar" det ganska snabbt, ungefär som om man kör i räfflade sidormarkeringar på vägarna i runt 110 km/h detta känns även i växelspaken. Vid vänstersvängar märks inget alls oavsett rattutslag och hastighet.

* Är det en drivknut som bottnar?
* om så inre/yttre?
* på vilken sida?
* Något annat?

Detta har hänt tidigare på samma bil inom de senaste 1000? milen (tror det var höger sida) varpå en renoverad yttre drivknut byttes samt att växellådan byttes.

Bilen det gäller är en importerad Golf Gti -88 med PB motorn, på vilken det är:
* Bytt hjulspindlar och bromsar från en Passat -90 med RP-motorn = 256mm bromsar (239mm original).
* Båda låsringarna till yttre drivknutarna är bortplockade efter första "renoveringen"
* Finns bra spel (1 - 2cm) inåt/utåt på drivaxlarna på både höger och vänster sida vid stillastående bil.
* Sänkt 60mm runt om.

Har kollat lite på olika drivaxel/knut kombinationer och samma kombinationer som sitter original på Golfen (PB) -88 med "gamla" spindlarna finns även på bilar med "nyare" (+256mm bromsar) och "äldre" (max 239mm bromsar) spindlar. Dock har jag inte kollat vad som sitter i bilen utan endast kikat i ETKA.

Nån som har några tips om vad felet är och vad som kan göra att felet uppkommer?

GTI-nissen
2008-08-14, 07:11
Min senaste teori är att motor- och växellådsfästen är för mjuka (för gamla) och därför trycks motorn över av centrifugalkraften när man svänger kraftigt.
När det kränger så blir också utrymmet i axialled mindre för drivaxeln eftersom bärarmen lutar uppåt redan vid stillastående om man har 60mm sänkning.

Jag har funderat på om man kan montera någon slags "skvallernål" mellan motor och ramben för att se hur mycket den flyttat sig. Typ modellera.

Janne.M
2008-08-14, 13:19
Det där lät inte helt tokigt Nisse, iom att det är vid högersväng så borde växellådsfästet vara kasst, får nog ta och byta växellådsfästet och PU-fylla det bakre. Ska ta och bända lite i motorn först så man ser hur taskiga fästena är. Har du haft/har samma problem du också?

Manny
2008-08-14, 14:42
Öppna huven och dra handbromsen. Slira sen lite försiktigt på kopplingen i ettan och i backen så ser du hur mycket det rör sig framåt och bakåt iallafall.

GTI-nissen
2008-08-14, 15:32
Det där lät inte helt tokigt Nisse, iom att det är vid högersväng så borde växellådsfästet vara kasst, får nog ta och byta växellådsfästet och PU-fylla det bakre. Ska ta och bända lite i motorn först så man ser hur taskiga fästena är. Har du haft/har samma problem du också?

Har haft stora bekymmer och har fortfarande små. Det enda jag gjort är att jag har plockat bort distanserna på drivaxlarna. Samtidigt har jag också förhållandevis mycket camber.

Janne.M
2008-08-15, 19:07
Var och "bände" lite i motorn idag, bara med enkel handkraft utan att ta i särskilt så flyttade man lätt motorn 4cm åt vardera håll i sidled och en del framåt/bakåt också, gick nästan att göra cirklar med motorn så jag antar att det är dags för motorfästesbyte. Lite jobbigt att jag gjorde det med gamla bilen för ett år sen....

Förhoppningsvis löser detta problemen.

Mk1
2008-08-16, 21:28
Ja då vet du ju hur du ska byta dom ;)

Dagztrom
2009-07-15, 18:09
Tjena Janne! Jag har precis samma problem med min Golf MK2. Fick du iordning på dit problem? Har du några tips till mig? MVH Josef

razer
2009-07-15, 18:46
Här finns en fortsättning av tråden:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6077

Dagztrom
2009-07-15, 21:14
Tackar! :)