handdator

Visa fullständig version : Oljud framvagn Golf V



Premis
2008-08-12, 13:55
Hej

Har lite strul med oljud i min Golf som har börjat komma lite mer på senare tid.

När man kör över gupp så gnisslar/knekar det i framvagnen. Låter som typiskt krängningshämmarbussningsgnissel eller länkstagsgnissel.

Dessutom har styrningen börjat väsanar när man står still/kör långsamt och svänger/manövrerar på t.ex. en parkeringsplats. Det låter ungefär som om uppspännd metall släpper som en fjäder och det smådurrar (känns lite i ratten med).

Felen uppträder inte alltid men det har blivit mer frekvent på senare tid.

Gällande styrningen så säger amerikanerna att golfen är behäftad med dåliga styrväxlar som då måste bytas, ibland snackar dom även om att hela fjäderbenen måste bytas (topplagringen antagligen ..).

Är detta något som någon här har råkat ut för eller känner till? Kanske någon VAG mek kan bekräfta/dementera?

Behöver ha lite mer på fötterna när jag åker in till VAG med detta då bilen fortfarande har garanti krav och jag tänker inte betala några reparationer ..

3000 mil och nu börjar den falla ihop, gnisslar och gnekar i framvagn och inredning. Lämpligt att MK6 GTI och Scirocco introduceras snart då :). Nej då, den ska nog gå att fixa. Lätt enerverande bara.

Finn
2008-08-12, 17:46
Inte helt ovanligt att krängningshämmarstagen (a.k.a klapperstagen) börjar glappa men då blir d mer utav ett klonk å hörs oftast bara vid ojämnt väglag/fartgupp. Om d "fjongar" till i fjädern så e d nog topplagringen som börjar bli torr. Har bytt nåra såna på Passaterna å d e säkert samma modell på dom som till Golfen. D brukar kännas lite i ratten när dom blir dåliga å även låta lite "klonkigt" när man kör över gupp.

Bri-Dog
2008-08-12, 22:12
Min R32:a hade samma knorrande med styrningen vid stillastående/långsam körning. De bytte något relaterat till fjädringen eller fjärdrarna i sig och nu är bilen tyst. På garanti givetvis. Fick tyvärr ingen kopia på utfört arbete.

Se t ex denna tråd på annat forum där fler har samma problem:
http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=50358&highlight=bearings

JWO
2008-08-13, 08:55
Min R32:a hade samma knorrande med styrningen vid stillastående/långsam körning. De bytte något relaterat till fjädringen eller fjärdrarna i sig och nu är bilen tyst. På garanti givetvis. Fick tyvärr ingen kopia på utfört arbete.

Se t ex denna tråd på annat forum där fler har samma problem:
http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=50358&highlight=bearings

Det kan du begära i efterhand, är du hjälpsam fixar du det till personen i fråga som har problemet.

Premis
2008-08-13, 10:48
Tackar för svaren!

Låter som det är topplagren som har gått, hoppas att det finns någon uppdaterad version på dessa för det är lite galet att dom skall gå efter 2-3000mil .. Jag får helt enkelt rulla in bilen på med en ordentlig felbeskrivning och testförfarande så dom hittar det.

Får passa på att uppmärksamma dom på övriga problem med bilen då också:

- Bromsar väsnas precis när man släpper dom, står i backe och släpper mycket långsamt så börjar hela bilen att vibrera, kanske normalt iofs.
- Oväsen i styrningen då vid manövrering.
- Oväsen i framvagn vid körning över brantare väggupp (kan ju vara topplagringarna också, lite skumt om stagbussningarna skall ha gett sig redan ..).
- Metalliskt extremt irriterande och intermittent skrammel ifrån bakre passagerarsidan (antingen låset/latchen som håller högre ryggstödet eller bältes upprullningsmekanisk som strular enl. vad jag lyckats läsa mig till).
- Båda dörrarna skramlar vid körning >~60km/h på relativt ojämn asfalt (om jag inte ska ta och fixa det själv iofs ..).

.. känns lite som att alla skruvar skruvar ur sig själv efter ett tag och allt blir löst i bilen. Har fått gå över en del torx i instrumentpanelen och efterdra för att dom har nästan helt skruvat ur sig själva. Byggkvalitén är ju inte speciellt imponerande men man kan ju inte jämföra med en tråkig japan heller så ..

outrunner
2008-08-13, 11:40
Köp en bil tillverkad i MEXICO så slipper ni problem(Jetta).

Fast det låter ju en del om bromsar o så....o vägljud.....

En fråga oxå...ni som har Tsi-motorer..hur går era? Jämnt? Snålt? Starka?

Tycker min har lite ryck för sig....på lägre varv.

Sedan väntar man ju med spänning på den nya Golfen...

Marcus
2008-08-14, 22:22
På vilket positivt sätt skiljer sig bilar byggda i Mexiko (Jetta och Golf Variant) från övriga Golfar menar du?

outrunner
2008-08-15, 11:07
Vet faktiskt inte om det stämmer men jag pratade med en VW-försäljare och han sade att bilarna från Mexico-fabriken var de bilar med minst fel på från alla VW-fabriker.
Om det är sant eller ej vet jag inte.
Men jag vill gärna tro det...hehe.
Har absolut inget som helst skrammel eller något.....bilen har precis fyllt ett år och 1500 mil.
Det som stör är vägljud och vissa små ryckningar i motorn(ska lämna in den för koll) Var förresten på en liten semesterresa (140mil) där bilen drog 0,56 l/mil..........rätt hyfsat tycker jag(volvoägare vägrar tro på det)

P.

outrunner
2008-08-15, 11:10
En liten grej angående ryckningarna......när jag gasar med gaspedalen...så rycker det ibland...men när jag gasar med farthållaren märker jag aldrig av nåt.....kan det tyda på nåt fel med gaspedalen? Sitter väl nåt elektroniskt i den?

P.

Danne_
2008-08-15, 17:24
Köp en bil tillverkad i MEXICO så slipper ni problem(Jetta).

Fast det låter ju en del om bromsar o så....o vägljud.....

En fråga oxå...ni som har Tsi-motorer..hur går era? Jämnt? Snålt? Starka?

Tycker min har lite ryck för sig....på lägre varv.

Sedan väntar man ju med spänning på den nya Golfen...

Tror inte att det är nån större skillnad på bygg kvaliteten faktiskt. Har en Golf Variant -08 och på den så var dörr låset på passagerar sidan trasigt vid leverans (Man fick rycka flera gånger i handtaget innan dörren öppna), Hjul inställningen var fel (Ratten stod en aning snett och den drog åt höger), Rann in vatten genom en bakdörr, Och sen har det varit nå andra små grejer och bilen har gått 340mil!!!