handdator

Visa fullständig version : Svårstartad ryckig 16v



Plura
2008-08-12, 12:01
Har en Golf 16v 86:a med en del startproblem. Den tar ca 1-3 försök att få igång och när man väl fått igång den så måste man låta den stå på tomgång i ett tag tills den blivit varm. Innan detta är den inte ens körbar. När man startat har jag en tomgång på ca 7-800rpm och stiger sedan upp till 1100 när den blivit varm. Rör man för övrigt gasen innan den fått upp värme så vill den bara dö direkt. Tomgången vandrar också väldigt mycket. Kan det ha med kallstartsspridaren eller co att göra? Vill gärna ha lite tips innan jag börjar riva allt.

Dave the brave
2008-08-12, 14:05
Har den varit sådan hela tiden eller har den blivit sådan på sistone?

Låter som om den går för fett när den är kall. Prova att skruva på CO-skruven. Kolla även styrtrycksventilen om nån har borrat på baksidan för att kunna justera den. Justerar man den för mycket åt det feta hållet så uppför sig bilen ungefär som du beskriver.

Den vandrande tomgången kan även bero på bla läckande vakumslangar, att spridartätningarna inte är täta eller att tomgångsventilen inte fungerar som den ska.

Plura
2008-08-12, 14:40
Har den varit sådan hela tiden eller har den blivit sådan på sistone?

Låter som om den går för fett när den är kall. Prova att skruva på CO-skruven. Kolla även styrtrycksventilen om nån har borrat på baksidan för att kunna justera den. Justerar man den för mycket åt det feta hållet så uppför sig bilen ungefär som du beskriver.

Den vandrande tomgången kan även bero på bla läckande vakumslangar, att spridartätningarna inte är täta eller att tomgångsventilen inte fungerar som den ska.

Den har vart såhär hela tiden sedan jag köpte bilen och nu börjar jag tröttna på det. Styrtrycksventilen har jag bytt för inte så länge sedan utan någon förändring alls, samma med tomgångsmotorn och spridartäningar. Det är alltså när man precis startat den som tomgången svarjar om man (försöker) hålla jämn gas. Är det insex på co skruven?

Dave the brave
2008-08-12, 17:34
Ja det är insex på CO-skruven, du behöver ha en ganska lång, osäker på storleken dock.
Har du provat med att spraya startgas runt vakumslangar och andra ställen där det kan läcka?

Prova med att koppla ur kallstartventilen och se om det gör någon skillnad.
Kolla spridarbilden på spridarna.

audiali
2008-08-13, 15:38
varför inte testa göra rent fördelarlocket? hjälpte på min mk3 gti 8v

Plura
2008-08-13, 16:04
varför inte testa göra rent fördelarlocket? hjälpte på min mk3 gti 8v

Alla tänddelar är nytt och bytt. Har inte hunnit göra så mycket än idag men provade rycka både tomgångsmotor och kallstartsspridare men den reagerade inte ens.