handdator

Visa fullständig version : Bränsletryck MK1 JJ



pb81
2008-08-11, 08:26
Tjenna!
Vet inte om detta varit uppe förut, jag antar det men hittar inte infon.
Jag behöver höja bränsletrycket på min golf MK1 (JJ), den får förlite soppa helt enkelt. Hur går jag tillväga? Läste att man kan borra hål bak på bränsletrycksregulatorn, men det låter ju lite sådär?

Jag skall även sätta i en trimkam (Enem G6) inom kort, och då kommer jag oxå behöva mer soppa. Så.. Hur går jag till väga?

jooeell
2008-08-11, 16:12
sök i gamla forumet! men för att bara får mer soppa så kan du sänka styrtrycket genom att montera en styrtrycksventil från audi,saab eller volvo där du som du sa borrar bort mässingen på baksidan. vill du höjja systemtrycket får du schimsa om nålen som sitter på bränslehuvudet! lycka till... =P

jooeell
2008-08-11, 16:28
här är nålen du ska schimsa på bränslehuvudet

http://i307.photobucket.com/albums/nn317/jooeell85/web-fuel-dizzy.jpg

pb81
2008-08-11, 17:04
Vart hittar man tunna brickor då tro? Läste att 1mm bricka höjer 1bar

pb81
2008-08-12, 13:43
Svar från VAG: nä man kan inte köpa sånna brickor, man måste köpa hela nålen, den kostar 980kr.

Köp ALDRIG något från motorhalland, sveriges största idioter...
Till slut fick jag honom att förstå att de serva bilar med sånna brickor och att det går o köpa löst, svaret jag fick få att de måste beställa från tyskland...

Suck

pb81
2008-08-12, 13:46
Justera k-jet,styrtryck.
Denna beskrivning gäller för Audi tryckregulator,(som du kan finna på skroten.)
Om man byter t.ex till vassare kamaxel eller extraktorgrerrör så kommer
motorn att gå för snålt om man inte gör något åt insprutningen/
bränsletillförseln.
Motorn känns orolig och rycker vid belasting på låga varv. Går det
riktigt illa kan den börja spika och då lever kolvarna farligt.

Det som bestämmer bränslemängden i k-jet är styrtrycket och det skall
man sänka för att få in mera bränsle i motorn.

Detta är väldigt enkelt att göra om man följer dessa korta steg:

1) Lokalisera styrtrycksregulatorn, sett framifrån så sitter den fast på högra sidan
av blocket.Det kommer två bränslerör från bränslehuvudet till den och en elkontakt.
2) Ta bort kontakten och båda bränslerören. Är bra att ha ett lite kärl framme
eftersom det kommer lite bensin ifrån bränslerören.
3) Ta bort regulatorn genom att skruva bort de två insexsbultar som den sitter fast
med och lossa vakumslangen.
3b) Ta nu fram den inköpta regulatorn från "skroten".Rengör regulartorn, speciellt
baksidan.
4) På baksidan syns nu en mässings bit. Borra försiktigt ett 5mm håll i mitten på den
för att komma åt justerskruven.
5) För att sänka styrtrycket så vrid justerskruven (4mm insexskruv) medsols. Börjar
med att vrida ett halvt varv för att se hur den reagerar. Man måste ha en tryckmätare
kopplad på slangen mellan styrtrycksventilen och bränslehuvudet för att se trycken.
Bra att ha när man justerar är lambdamätare.

Glöm ej att justera in Co efteråt.

OBS! Bränsleförbrukningen kommer att öka kraftigt efter detta men motorn kommer
att gå mycket bättre.

Ett tips: Mät först med orginal tryckregulatorn ! Då vet du hur mycket du ska justera.

Nu till trycken:
Orginal: Styrtryck varm motor 3,4-3,8 bar
Styrtryck fullast 2,4-2,8 bar
Trim tryck (man får testa sig fram på trycken) grundjustering är
Styrtryck varm motor 2,5-3,4 bar
Styrtryck fullast 1,5-2,4 bar.

Plura
2008-08-12, 15:44
Ruggigt bra beskrivning! Något som skulle platsa in på FAQ/Teknik
kanske?

Manny
2008-08-12, 15:48
Tummen upp för pb81!!!!

Bengan.U
2008-08-12, 20:14
Hej.

Citera:Plura-->Ruggigt bra beskrivning! Något som skulle platsa in på FAQ/Teknik ! och citerar även Manny-->Tummen upp för pb81!!!!

Ja,jag har haft tankar åt det hållet,
att lämna alla mina docu om K-jet mm
till GTi-klubbens FAQ men,efter att jag blev av
mitt KK förra året så har jag känt en konstig
inställning bland klubbens medlemmar till mina
inlägg och svar på frågor om förgasare,k-jet mm !
Så därför har jag avstått ! Att nu "pb91" lät publicera
documentet är upp till honom !
Själv tycker jag att jag har blivit "idiotförklarad" för
många ggr här efter KK-indragningen!
Hoppas det inte händer er nått ! Men kunskaperna sitter
inte i KK !

Tack för ordet !

MVH/Bengan.U

MVH/Bengan.U

pb81
2008-08-12, 20:48
Ja jag skall inte ta äran för detta då det är Bengan som snickrat ihop texten.
Jag var bara så trött på att det tog sån tid att få reda på simpel information så jag la ut den infon jag fick av bengan ;)

Kan tillägga att jag shimsat upp soppan lite nu, nu bluddrar den o lever livet hehe, så i med trimkammen så borde det jämna ut sig lite ;)

Off topic, jag startade en tråd om att FAQ skulle användas lite mer så man slipper massa dubbelinlägg o så, men den togs visst bort av någon anledning. Admin kanske inte vill ha ett bättre forum :(

Manny
2008-08-12, 21:56
Off topic, jag startade en tråd om att FAQ skulle användas lite mer så man slipper massa dubbelinlägg o så, men den togs visst bort av någon anledning. Admin kanske inte vill ha ett bättre forum :(

Vaddå togs bort? Den flyttades till rätt avdelning antagligen bara.

Bastard66
2008-08-12, 21:59
Ja jag skall inte ta äran för detta då det är Bengan som snickrat ihop texten.
Jag var bara så trött på att det tog sån tid att få reda på simpel information så jag la ut den infon jag fick av bengan ;)

Kan tillägga att jag shimsat upp soppan lite nu, nu bluddrar den o lever livet hehe, så i med trimkammen så borde det jämna ut sig lite ;)

Off topic, jag startade en tråd om att FAQ skulle användas lite mer så man slipper massa dubbelinlägg o så, men den togs visst bort av någon anledning. Admin kanske inte vill ha ett bättre forum :(

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6360

Manny
2008-08-12, 22:01
ajuste, skulle ju lägga in länken med, glömde det. :P

pb81
2008-08-13, 09:00
pb81, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6360

pb81
2008-08-24, 10:39
Då var en 16v BTR monterad. men jag blir lite fundersam jag har styrtryck på 2,5bar nu varm motor, bilen bluddrar vid fullgas, höjer jag trycket med sånt shims på huvudenheten så går bilen mycke bättre, stiften blir inte lika vita..

borde det inte vara tvärtom? hur kan den gå snålare med lägre tryck?

börne
2008-08-24, 18:42
Köp min lamdamätare så ser du bränsleblandningen bättre.Du behöver bara svetsa på en lamdamutter där avg går ihop till ett rör,mycket bra att ha när man justerar bilen.Behöver den inte längre pga annat sprut.

pb81
2008-08-24, 23:40
Har en bredbandslambda i min e30 turbo.. orkar bara inte plocka av grenröret hehe

Sebbe
2008-08-25, 14:03
Då var en 16v BTR monterad. men jag blir lite fundersam jag har styrtryck på 2,5bar nu varm motor, bilen bluddrar vid fullgas, höjer jag trycket med sånt shims på huvudenheten så går bilen mycke bättre, stiften blir inte lika vita..

borde det inte vara tvärtom? hur kan den gå snålare med lägre tryck?

Vad har du för systemtryck? Systemtryck-styrtryck=spridartryck. Är systemtrycket fel spelar det ingen roll vilket styrtryck man har.
Att sänka styrtrycket för mer soppa är det enkla sättet, att höja systemtrycket är det bra sättet. Kolla så systemtrycket ligger nånstans runt 5,5 - 6 bar (minns inte vad pumpen arbetar med för tryck).

börne
2008-08-25, 20:13
Jag hade i min 16v bränslehuvud från 79ans gti,står 079 på dom tre sista i artnr på huvet.Tillsammans med Granada 2,8l luftmängdmätare funkade det bra på min 2litare.Går även att ta bort stora fjädern i str så kan man justera ner trycket mera.Summan av kardemumman blev drygt 190 hk i motorn,lycka till.

pb81
2008-08-25, 21:11
men hur kollar jag systemtrycket då.. jag har tryckmätare på slangen som går till bränsletrycksregulatorn och det trycket är nu på 2,5 bar tomgång varm motor.

Så det jag borde kunna göra är att shimsa nålen så jag får högre system tryck och har lite högre styrtryck för att jämna ut soppan?

Sebbe
2008-08-25, 22:20
men hur kollar jag systemtrycket då.. jag har tryckmätare på slangen som går till bränsletrycksregulatorn och det trycket är nu på 2,5 bar tomgång varm motor.

Så det jag borde kunna göra är att shimsa nålen så jag får högre system tryck och har lite högre styrtryck för att jämna ut soppan?

Ja, precis. Vet du vad du har i systemtryck och styrtryck så vet du vad du får ut genom spridarna.
Systemtrycket mäter du på returen från bränslehuvudet och styrtrycket på slangen som går tillbaka från regulatorn till bränslehuvudet.

pb81
2008-08-29, 10:16
Vet inte det trycket, men jag har provat att byta tillbaka från 16v BTR till orginal nu, då går bilen lite bättre.. men ändå när bilen blir riktigt varm så börja den tveka vid fullgas. Kan det vara något skit med bräsnlehuvudet? eller tändspolen?. tändkablar, rotor och fördelarhus är nytt

Sebbe
2008-08-29, 13:48
Vet inte det trycket, men jag har provat att byta tillbaka från 16v BTR till orginal nu, då går bilen lite bättre.. men ändå när bilen blir riktigt varm så börja den tveka vid fullgas. Kan det vara något skit med bräsnlehuvudet? eller tändspolen?. tändkablar, rotor och fördelarhus är nytt

Ja, det kan det. Men det kan även vara fel systemtryck, taskig pump, dåligt med ström till pumpen eller bara fel justerad co-halt. Allt det är saker som är enkla och går fort att kolla upp. Klart värt att göra innan man börja pilla med bränslehuvudet.

pb81
2008-08-29, 14:05
Men du som verka kunna detta, kan inte du skriva ner stegvis hur man går tillväga?

Det som är gjort nu är att jag monterat extraktorrör och då gick den snålt. Jag har nu höjt systemtrycker genom att lägga till ½mm shims. Dvs jag använder totalt 1½mm shims i bränslehuvudet nu.

Vart börjar jag nu...

Sebbe
2008-08-30, 00:21
Men du som verka kunna detta, kan inte du skriva ner stegvis hur man går tillväga?

Det som är gjort nu är att jag monterat extraktorrör och då gick den snålt. Jag har nu höjt systemtrycker genom att lägga till ½mm shims. Dvs jag använder totalt 1½mm shims i bränslehuvudet nu.

Vart börjar jag nu...

Koppla in en manometer mellan pump och bränslehuvud och mät så att pumpen levererar det tryck den ska, 5 bar tror jag det ska vara? Gör den inte det så kolla att den får ordentligt med ström, det är ett vanligt fel när pumpen inte levererar som den ska. Sen mäter du upp slangen från b-huvudet till strytrycksregulatorn där ska det vara 4,5 - 5,2 bar, sen mäter du styrtrycket på slangen som går tillbaka från regulatorn där ska det vara 3,8 - 4,0 bar vid arbetstemperatur.

Där har du alla grundvärden, sen justerar du trycket via insexskruven på baksidan av styrtrycksregulatorn, ca 0,1 bar åt gången och provar hur bilen går där emellan. När du inte märker någon skillnad längre så stanna där, höjer du trycket mer så kommer den bara att dra onödigt med soppa.

Sen kan det vara bra att justera in CO-värdet med. Det måste man nästan göra med avgasmätare, CO-skruven är sjukt känslig och det är typ omöjligt att känna någon skillnad. Nu minns jag inte om 16v regulatorn har någon vakumstyrning? SAAB, Audi och Volvo regulatorerna har det, koppla in den isåfall om du inte har gjort det. Då får du en progressiv styrtrycksregulator som sänker trycket när vakumet ökar.

Att höja systemtrycket påstås vara ett bättre sätt att öka insprutningsmängden, men det finns inte så mycket att hämta där om trycket orginal ska ligga på 4,5 - 5,2 bar och pumpen ger 5,0 bar. Då behöver man en kraftigare pump, så det är betydligt lättare att sänka styrtrycket, men bilen blir lätt tjurig vid kallstart när den har lågt styrtryck.

joel_pborn
2010-05-03, 12:11
Hej!
Uppar en gammal tråd. Behöver sänka styrtrycket då jag har satt i en annan kam på en mk1 1.8JJ och bilen går ryckigt vid låga varvtal. Enligt beskrivningen skall en Audi tryckregulator köpas från skroten. Så frågan är då, på vilken modell satt dessa tryckregulatorer på? Tänkte leta lite på bildelsbasen men behöver då lite mer info.

Hoppas på hjälp!

/Joel

Manny
2011-05-17, 12:29
Hur gick det Pb81? Fick du rätt på det?