handdator

Visa fullständig version : Farthållar problem gti 99:a! Hjälp!



Mikegti
2008-08-10, 20:44
Gti 1999 inhandlad idag. Funkar kanon förutom farthållaren som är stendöd.
Indikeringen tänds inte vid till slag verkar helt spännings lös!
Kollat instruktions bok men den verkar inte ha någon egen säkring.
Hur ska jag felsöka?
Vilka kontakter i motorrummet ska smörjas(eventuell oxid)?
Tacksam för hjälp.
För övrigt var bilen en orörd orginalare i bra skick full servad 12200 mil kamrem och pump nybytt.
Men den var tråkig att köra så jag chippa den på vägen hem i Örebro och hej och hå va kul det blev. Nu gör den skäl för namnet GTI.
Tack på förhand
Mike

ventohuan
2008-08-10, 22:05
Har problem med det i min Passat oxå. E spaken som e kass säger dom som kan.

VWGolIV
2008-08-10, 22:16
Spaken behöver inte vara kass, det kan vara bromsljuset som inte fungerar eller kontakten vid bromspedalen som är kass.

Är farthållaren vacumstyrd som på min förra passat 1.8T-99a så kan det vara hål på en slang och då funkar inte farthållaren.

Har du E-gas så kan det vara spaken som är sliten.
Men är det orginal så skall där finnas nån säkring.
På eftermonterat så finns där säkert nån säkring nån stans.
Kolla alla i säkringshållaren oavsätt vad de går till.

Mini_me
2008-08-10, 22:54
Man brukar koppla in sig på en annan säkring i bilens orginal säkrings hållare.

Och är den eftermonterad så kommer det inte stå med i instruktions boken.

Lampan ska tändas även om broms ljuset är defekt...eller nåt med det...dock kommer den inte att koppla in fart hållaren om det är nå vaj på broms ljuset.

Ja säger säkring eller om datan har tappat bort att den ska vara aktiverad.

Allt detta är med utgångs läget E-gas (ingen vajer)..annars kan det vara lite diverse..

ovredsson84
2008-08-10, 23:06
Mmm bytar man lyktor som jag gjorde på min passat och ändrar antalet lampor på broms ljuset så slutar den funka men det tänds på instrument att man slår på det..

men om någon behöver så harr jag en spak till passat 00 liggandes..

Marcus
2008-08-11, 07:54
Golf GTI 99 borde vara AGU dvs vajer.

Mikegti
2008-08-11, 08:59
Golf GTI 99 borde vara AGU dvs vajer.


Det är vajer!
Mike

ventohuan
2008-08-11, 09:34
Spaken behöver inte vara kass, det kan vara bromsljuset som inte fungerar eller kontakten vid bromspedalen som är kass.

Är farthållaren vacumstyrd som på min förra passat 1.8T-99a så kan det vara hål på en slang och då funkar inte farthållaren.

Har du E-gas så kan det vara spaken som är sliten.
Men är det orginal så skall där finnas nån säkring.
På eftermonterat så finns där säkert nån säkring nån stans.
Kolla alla i säkringshållaren oavsätt vad de går till.

Bromsljuset?? De har du nog rätt i! Problemet på min kom nog efter byte av bakljus. Har diodbakljus där dimljuset är inkoplat till bromsen. Får nog montera orginal ljusena o se om de fungerar då.

Mikegti
2008-08-11, 15:59
Var på vag snabb service och felsökte idag. Inga felkoder sen hitta killen inte änns färdatorfunktionen i vagcom och inte i bildatorn heller.
Han var in i komfort syrning instrument motorstyrning mm men hitta inget om farthållare.
Någon lampa att den är påslagen och aktiv verkar jag inte ha i instrument panelen det finns därimot på min 03:a trodde det va samma!
Alla bromsljus funkar och det sitter original lampor på.
Han hitta heller ingen säkring eller viste inte vad dom brukar sitta vid fabriksmontage någon som vet???
Tack för alla svar!
Mike

T-mek
2008-08-11, 17:39
Den killen borde ju baka bröd eller nåt istället för att meka på bilar!
Har bilen wiregas så har farthållaren ingen egendiagnos.. Och ingen indikeringslampa i instrumentet heller. ;-)

Kolla ute vid gasspjället hur farthållaren är inkopplad. Är den eftermonterad så sitter det en "extra gaswire" till farthållaren som går till ett elservo (PDQ hade det så iaf). Den brukar gå av vid infästningen.

Mikegti
2008-08-11, 18:31
Den killen borde ju baka bröd eller nåt istället för att meka på bilar!
Har bilen wiregas så har farthållaren ingen egendiagnos.. Och ingen indikeringslampa i instrumentet heller. ;-)

Kolla ute vid gasspjället hur farthållaren är inkopplad. Är den eftermonterad så sitter det en "extra gaswire" till farthållaren som går till ett elservo (PDQ hade det så iaf). Den brukar gå av vid infästningen.

Sitter ingen extra gasvajer vid gassjället han (meken) surra om att den var elekronisk styrd!!?? Sen sa han att den kanske blivit av programerad ur styrdonet men han lät väldigt osäker.
Kan bara tala om att det inte kosta något som tur va för jag blev inge klokare.
Verkar inte vara eftermonterad!
Mike

T-mek
2008-08-11, 18:56
Motorstyrdonet är inte inblandat i farthållaren på bilar med wiregas. Det är ett eget system som saknar egendiagnos. Med tillgång till elschema är det dock inga svårigheter att hitta säkringar och dylikt (om den nu är originalmonterad).

Det var ju positivt att du slapp betala iaf...

Mikegti
2008-08-11, 19:07
Motorstyrdonet är inte inblandat i farthållaren på bilar med wiregas. Det är ett eget system som saknar egendiagnos. Med tillgång till elschema är det dock inga svårigheter att hitta säkringar och dylikt (om den nu är originalmonterad).

Det var ju positivt att du slapp betala iaf...

Helt klart original monterat. På motsvarande sida av vajersjällhuset (gasspjället) sitter en stor svart modul fastskruvad med tox den har en skaplig elkontakt kopplad till sig i nedre delen kan vara farthållar styrdonet kanske!?
Måste hitta säkringen annars känns det tungt innan man klargjort om den är hel.
Mike

VWGolIV
2008-08-11, 22:46
På denna länk finns manual till PDQ farthållarsystem som såldes sidan om vid eftermontering.
Jag har detta på min bil.

Kolla gärna.

www.mtpersson.se/pdq.pdf

Ta gärna någon bild om du kan o lägg upp så vi kan se vad du har =)

Mikegti
2008-08-12, 00:35
På denna länk finns manual till PDQ farthållarsystem som såldes sidan om vid eftermontering.
Jag har detta på min bil.

Kolla gärna.

www.mtpersson.se/pdq.pdf

Ta gärna någon bild om du kan o lägg upp så vi kan se vad du har =)

Ska försöka lägga upp bild hur man nu gör det!
Har iallafall original spaken på vänstersida ratten i blinkerspaken!

T-mek
2008-08-12, 07:37
Kolla säkring nr 5 (7,5A). Är den hel är det troligen bromsljuskontakten (den har två kanaler och kan va kass även om bromsljusen funkar), kopplingspedalkontakten eller spaken som är sönder. Detta är de vitala, rörliga delarna vid originalmonterad farthållare som brukar gå sönder.

Kim
2008-08-12, 09:44
Min 00:a Gti har vajergas, som alla andras gti:er upp till 2000. Gasen styrs av vajer , tomgång och farthållare regleras av elmotorn (den svarta boxen mitt imot gasvajern).
När jag köpte min bil så hade den varit utan ström ett tag och då nollades tomgångsmotorn, så varken tomgång, farthållare eller Climatronicen fungerade som den skulle.

Mikegti
2008-08-12, 10:07
Min 00:a Gti har vajergas, som alla andras gti:er upp till 2000. Gasen styrs av vajer , tomgång och farthållare regleras av elmotorn (den svarta boxen mitt imot gasvajern).
När jag köpte min bil så hade den varit utan ström ett tag och då nollades tomgångsmotorn, så varken tomgång, farthållare eller Climatronicen fungerade som den skulle.

Hur fick ordning på det då??
Mike

VWGolIV
2008-08-12, 10:29
Tänk på att även om man har orginalspak så kan farthållaren vara eftermonterad, jag har orginalspak men min farthållare är eftermonterad =)

Kim
2008-08-12, 17:30
Hur fick ordning på det då??
Mike

Tog med lite fika bröd till verkstan på Arver Bil, en mek va ut till bilen och kopplade upp sig mot min bil med deras dator. Tog 30 sekunder sen funkade allt.

Mikegti
2008-08-12, 19:47
Säkring nr 5 va hel 7,5amp. Då får jag kolla broms och kopplings kontakt då!
Tack för all hjälp ni är bäst!!!!!!!!!
Mike

Mikegti
2008-08-13, 11:32
Tja
Hitta ett fel idag. Kopplings pedalens kontakt blev aldrig påverkad så dit med en distans och vips så funka det men bara lite! Vid 50km/h går det fint att lägga i farthållaren men vid fart ökning med knappen släpper den och blen måste startas om för att åter aktivera farthållaren. I högre fart än 65 går den ifrån direkt. På vag sa dom att det kunde bero på laddtrycket pga chippning eller skitigt gasspjäll.
Vad tror du?
Mike

Mikegti
2008-08-15, 14:40
Var in och fick tomgången justerad efter en rengöring av gassjället öka tomgången till 1100 varv. Efter justering av sjället funka även farthållaren!
Tack alla som varit delaktiga i problem lösningen. Det var även kopplings kontakten som var fel justerad så den blev aldrig påverkad.
MVH Mike gti som kan hålla farten även om den är hög!