handdator

Visa fullständig version : MegaSquirt på 16v



påsen racing
2008-08-09, 17:35
Undrar vad man behöver för att montera MegaSquirt (MS) på en Golf 16v GTi.
Förutom själva boxen då alltså, tänkte på givare å gasspjällslägesgivaren och sådant, spridare och fuelrail.
Sitter en KR motor i min 16v GTi, har inte tänkt göra något annat med motorn, men jag gillar inte K-Jet riktigt så jag är sugen på å montera dit ett MS.

Tack på förhand.

/Påsen

pekka kiiskilä
2008-08-09, 19:36
http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&sida=content/bilarna.php&bil=leif

Det finns en lång tråd om just MS.

razer
2008-08-09, 20:42
Om du behåller tändsystemet på 16vn behöver du :

Spridare, spridarhållare(4st), fuelrail, bränsletrycksregulator, bränslelsangar, elhärva, spjällägesgivare, spjäll med axel för spjällägesgivare, insugstempgivare, vattentempgivare kan du använda original eller en extra.

påsen racing
2008-08-09, 20:50
http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&sida=content/bilarna.php&bil=leif

Det finns en lång tråd om just MS.

Känner till Savar Turbo och är mycket aktiv där.
Vill mest veta vad man specifikt behöver för att montera ett MS på en Golf med K-Jet.
Har även läst på MS-forumet för er som undrar, så länkar dit behövs inte för tillfället.
Men tack ändå.


Om du behåller tändsystemet på 16vn behöver du :

Spridare, spridarhållare(4st), fuelrail, bränsletrycksregulator, bränslelsangar, elhärva, spjällägesgivare, spjäll med axel för spjällägesgivare, insugstempgivare, vattentempgivare kan du använda original eller en extra.

Okej, har planer på att köpa ett MS med inbyggd tändning och köra med 4 tändspolar så att man kan ställa tändningen riktigt också.

Från vilken bil kan man plocka spridare, spridarhållare, fuelrail, spjällägesgivare och gasspjäll? Insugstempgivare kan man väl ta vilken som igentiligen va?

/Påsen

Palm
2008-08-09, 21:17
köp g60 spridarhållare på VAG tror dom gick på 120kr för alla 4, sen pluggar du bara in vanliga boschspridare, kan vara lite knöligt med kontakterna där inne i 16v insuget men det borde gå, spridarrör får du nog bygga om hur som helst men en från en 1.8t har samma cc mått det har även s2/s4, själv ska jag köra med s2 spridare och spridarrör och btr

ypzilon
2008-08-09, 23:25
Med ABF-insuget så går det att använda 1.8t-rail, men KR/PL-insugen är tydligen lite tightare.
Istället för att köra fyra tändspolar så är det bra mkt smidigare att använda tändspole, fördelare och hallgivaren som redan sitter på bilen, du kan styra tändspolen direkt med MS om du har v3-kort.

Jag kör med MSnS på en ABF-motor och driver en ABS-tändspole (90hk) direkt med MS och tar varvtalssignalen från hallgivaren i fördelaren. Det är mängders med bök för att koppla in vevaxelgivare och allt vad det för med sig.

påsen racing
2008-08-10, 00:43
köp g60 spridarhållare på VAG tror dom gick på 120kr för alla 4, sen pluggar du bara in vanliga boschspridare, kan vara lite knöligt med kontakterna där inne i 16v insuget men det borde gå, spridarrör får du nog bygga om hur som helst men en från en 1.8t har samma cc mått det har även s2/s4, själv ska jag köra med s2 spridare och spridarrör och btr

Okej, ska ta å forska vidare lite i detta med fuelrail/spridarrör.
Tack så mycket.


Med ABF-insuget så går det att använda 1.8t-rail, men KR/PL-insugen är tydligen lite tightare.
Istället för att köra fyra tändspolar så är det bra mkt smidigare att använda tändspole, fördelare och hallgivaren som redan sitter på bilen, du kan styra tändspolen direkt med MS om du har v3-kort.

Jag kör med MSnS på en ABF-motor och driver en ABS-tändspole (90hk) direkt med MS och tar varvtalssignalen från hallgivaren i fördelaren. Det är mängders med bök för att koppla in vevaxelgivare och allt vad det för med sig.

Okej, men om man kör med original tändspole med hallgivare slipper man då att montera vevaxelgivare?
Om man kör så här kan man inte ställa tändningen via MS va?

Hur kopplar man om man vill köra med MSnS och ta vevaxelsignalen från hallgivaren? Kopplar man bara in MSnS på hallgivaren då så att säga?

Tack på förhand.

/Påsen

ypzilon
2008-08-10, 10:18
Okej, men om man kör med original tändspole med hallgivare slipper man då att montera vevaxelgivare?
Om man kör så här kan man inte ställa tändningen via MS va?
Då slipper du montera vevaxelgivare, men du kan ändå ställa tändningen precis hur du vill.


Hur kopplar man om man vill köra med MSnS och ta vevaxelsignalen från hallgivaren? Kopplar man bara in MSnS på hallgivaren då så att säga?

Exakt.
http://www.megamanual.com/ms2/pickups.htm (ungefär mitt på sidan står det om hallgivare).
http://www.megamanual.com/ms2/vb921.htm (tändspole).

påsen racing
2008-08-10, 11:06
Då slipper du montera vevaxelgivare, men du kan ändå ställa tändningen precis hur du vill.

Exakt.
http://www.megamanual.com/ms2/pickups.htm (ungefär mitt på sidan står det om hallgivare).
http://www.megamanual.com/ms2/vb921.htm (tändspole).

Okej, tackar, ska ta å kolla igenom dem två sidorna noga nu :)

Så om jag har förstått det rätt så kan man antingen ta g60 spridarhållare, valfria spridare i vettig storlek, modifiera ett 1,8t eller s2/s4 fuelrail å så btr från samma fuelrail?

Hur ser ABF insuget ut? Kostar och var kan man köpa det?

Å så kör man bara med en tändspole och MSnS kopplat till hallgivaren så att man kan ställa tädningen då alltså.

/Påsen

ypzilon
2008-08-10, 11:34
ABF-insuget ser ut ungefär som KR/PL, fast det sitter på 2,0 16v som bla sitter i golf 3 gti, ibiza cupra m.fl.

G60-spridarhållare behöver oavsett om du kör med ABF, KR lr PL-insug, du får borra upp insuget till M22x1.5, sedan sätter du valfria spridare och en lämplig fuelrail.

Ska du inte trimma vidare är väl iof enklaste lösningen en komplett spridarbrygga från ABF-motorn, spridarna är sidomatade på den motorn och är helt inkapslade i spridarbryggan, enda nackdelen med den är att flödet på spridarna räcker till ca 200hk.
Absolut enklast är att ta insug och spridarbrygga från ABF, passar rakt på din topp...

forsberg
2008-08-10, 11:47
Fuelrail till 16v finns att köpa från www.usrallyteam.com

Passar på orginal 16v insug ihop med G60 spridarhållare.

http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=10_58&products_id=136

Har själv handlat därifrån och det var inga problem, passa på och köp nu när dollarn är låg, han har även spridare och regulator till bra priser.

mvh/ Mathias

påsen racing
2008-08-10, 13:07
ABF-insuget ser ut ungefär som KR/PL, fast det sitter på 2,0 16v som bla sitter i golf 3 gti, ibiza cupra m.fl.

G60-spridarhållare behöver oavsett om du kör med ABF, KR lr PL-insug, du får borra upp insuget till M22x1.5, sedan sätter du valfria spridare och en lämplig fuelrail.

Ska du inte trimma vidare är väl iof enklaste lösningen en komplett spridarbrygga från ABF-motorn, spridarna är sidomatade på den motorn och är helt inkapslade i spridarbryggan, enda nackdelen med den är att flödet på spridarna räcker till ca 200hk.
Absolut enklast är att ta insug och spridarbrygga från ABF, passar rakt på din topp...

Okej, är det spridarhålen i insuget som man måste borra upp då eller?
Har inga planer på att trimma motorn mer just nu, ska nog kolla på detta med ABF insuget och fuelrailen med spridare.
Borde ju räcka till jag ska ha de till tycker man ju.

/Påsen

Palm
2008-08-10, 21:32
det ska inte behövas borra nånting för att få dit g60 hållarna, jag skruvade bara ut dom mekanskiska spridarhållarna och gängade på dom nya, ingen borrning alls och spridaarna sitter perfekt i insuget

Edit: men passar verkligen ABF insuget på KR toppen, har för mig jag har läst att hålerna stämmer inte överens