handdator

Visa fullständig version : SET-knappen används till?



Bri-Dog
2008-08-08, 01:12
Vad exakt används knappen SET(I) till. Sitter bredvid esp-knappen framför växelspaken? Har letat i manualen till bilen (avsnitt handhavande) utan framgång.

DSG-låda om det spelar någon roll.

Henrik.M
2008-08-08, 01:16
Användst till att registrera/kalibrera aktuellt lufttryck i hjulen.
När knappen trycks in till ett "pling" hörs har den registrerat aktuellt lufttryck i hjulen.

Understiger sedan luftrycket det lagrade värdet (kommer inte ihåg exakt men jag tror det är kring 0.3-0.5 bar) så får du upp en varning i kombi instrumentet.

Inställningsknappen för luftrycksvarningen helt enkelt. =)

Bri-Dog
2008-08-08, 01:19
Aha, tack för snabbt svar Henrik. Läge att kalibrera mina värden då kanske ;)

Henrik.M
2008-08-08, 01:25
Har för mig det stå i boken(?)

Under däcktryck alt varningslampor i instrument.

Jag kan ha fel. =)

dasf
2008-08-08, 09:35
Enligt servicekillen på DinBil så fungerar SET-knappen på min Golf GTI -07 med DSG så att den nollställer de räkneverk, som registrerar rullvarv per däck och sträcka.
Enligt honom fungerar systemet så här. Om lufttrycket sjunker i ett däck ändras diametern och därför ändras också antalet rullvarv på en viss sträcka jämfört med däcket på andra sidan som inte tappat luft. Avvikelsen mellan dessa räkneverken gör att man får en varning och sen är det upp till föraren om han vill fixa punkteringen (alt blåsa i mera luft) eller nollställa räkneverken.

Jag vet inte om detta stämmer men det är den förklaring jag fick när jag frågade.
Frugans Cooper har samma typ av övervakningsfunktion av däckstrycket och där fick jag en varning när jag bytte till vinterdäck trots att alla fyra v-däcken hade exakt samma lufttryck.
Gissar att varningen kom pga att systemet jämförde gammalt värde (sommardäck) med nytt värde (vinterdäck).

Någon som vet ?

Hittade den här länken som beskriver systemet. http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=44
Antar att vi har det som kallas 'Indirect Monitoring Systems'

Cullberg
2008-08-08, 10:54
Det låter rimmligt att det skulle vara så! Intressant iaf

Henrik.M
2008-08-08, 12:32
Låter som sagt rimligt att det fungerar så.

Min föklaring var mer en allmänn förklaring om vad knappen var. =)