handdator

Visa fullständig version : Huvudbromscylinder



T08R
2008-08-08, 00:06
Tjena,

Jag håller på att montera skivor bak på min Mk1 Golf.
Då jag har läst igenom hela FAQ angående A1 karossen så undrar jag om det står rätt i FAQ. Citerar:
"Byter man till skivor bak ska man byta huvudbromscylindern mot en större, exempelvis 22mm från golf g60 går att använda. 23,81mm från dkv sportquattro passar rakt på, inte ens bromsledningar måste böjas eller göras om." Slut citat.

dkv = Audi.
Men är det verkligen huvudbromscylinder från en Audi Sportquattro som passar rakt på? Är det inte från Urquattro man ska ta?
Delar till Sportquattro känns ju helt omöjliga att få tag i. Det tillverkades ju bara 224st.

Quattro_mannen
2008-08-08, 10:44
Skulle nog tro att de e Urquattro som gäller,men jag kör med org. huvudcylinder på min egen bil med 280mm Corre skivor fram och 16v skivor+ok bak...Detta fungerar utan problem,och fodrar inget hårt pedaltryck heller...så jag ser ingen orsak till byte av huvudcylindern.

T08R
2008-08-09, 02:24
Vad kör du med för ok fram och bak?
Använder du reduseringsventiler till oken bak?
Jag kommer köra med Golf VR6 skivor och ok bak.
Fram blir det 280mm skivor från Golf/Bora/Beetle TDI och med Audi S2 ok.

Tanken är att bygga med bromsvåg men tänkte eventuellt montera en annan huvudbromscylinder så länge så man kan köra med den och se att ombyggnationerna man gör blir bra.

Quattro_mannen
2008-08-09, 07:57
Fram sitter orginal Ok på en adapter som flyttar ut oket.bak sitter Golf Gti 16v
Ok och skivor...Oken bak har 36mm kolvdiameter.Har org tryckreduceringsventilerna uppe vid huvudcylindern+ lastavkännaren som jag justerat vid bakaxeln.