handdator

Visa fullständig version : Temp-mätaren blinkar på MK1



kendesign
2008-08-03, 21:23
Hej.
Har ett litet problem. När jag kört en stund så blinkar temperatur-lampan.
Bilen tycker att den är varm... Jag har fyllt på lite kylarvätska (det var inte så mycket kvar där i) men den blinkar fortfarande. Nu även när den stått en stund.
Jag har faktiskt kört ca 8 km med den där varningen utan att nåt har hänt med motorn (tror jag inte iaf)
Vad kan vara fel? Vågar jag köra så? Förklara gärna som om jag vore efterbliven, för att jag är lite sådär.... okunnig.... :)

Bilen är en Jetta från 84 med 1,6l förgasarmotor.
...Måste även få skryta med att det är en automatare ... :)

Ha det //Kenny

Sebbe
2008-08-03, 21:51
Hej.
Har ett litet problem. När jag kört en stund så blinkar temperatur-lampan.
Bilen tycker att den är varm... Jag har fyllt på lite kylarvätska (det var inte så mycket kvar där i) men den blinkar fortfarande. Nu även när den stått en stund.
Jag har faktiskt kört ca 8 km med den där varningen utan att nåt har hänt med motorn (tror jag inte iaf)
Vad kan vara fel? Vågar jag köra så? Förklara gärna som om jag vore efterbliven, för att jag är lite sådär.... okunnig.... :)

Bilen är en Jetta från 84 med 1,6l förgasarmotor.
...Måste även få skryta med att det är en automatare ... :)

Ha det //Kenny

Hur står mätaren när lampan blinkar? Kolla så kabeln till givaren är hel. Mät vattentempen med en extern mätare för o se om givaren visar rätt, om inte så byt den. Tror att den lampan kan varna för någonting annat med, typ dåöig bromsvätskeniva eller nått, men minns inte, det var ett tag sen jag hade det problemet.

kendesign
2008-08-03, 21:56
Mätaren förflyttar sig mot höger sakta men säkert hela tiden och när den når toppen, börjar den blinka. Var sitter givaren?

Sebbe
2008-08-04, 00:18
Mätaren förflyttar sig mot höger sakta men säkert hela tiden och när den når toppen, börjar den blinka. Var sitter givaren?

Ok. Givaren sitter där slangen från kylaren går in i toppen. En liten givare med 1 kabel till. Min tempmätare blinkade när den givaren var dålig fast då sjönk tempertauren på mätaren. Testa och mät vattentempen så den inte går varmt för då är det fel på kylsystemet nånstans. Går kylfläkten när den är varm?

Manny
2008-08-04, 00:24
verkar mer som att bilen faktiskt kokar, lampam blinkar för att varna för för hög temp, om du stannar bilen när mätaren går upp fräser det från motorn då?

kendesign
2008-08-04, 08:35
Nepp, den fräser inte. Därför vågade jag köra med den. Motorn är varm men inte kokande eller pysande.
Ska kika på givaren och kablarna, kan ju vara det som spökar

PointZer0
2008-08-04, 13:50
kolla givaren och kolla remen. jag hade samma problem med min och det var remen som hade varit för mycke spänd av förra ägaren så den blev slak