handdator

Visa fullständig version : Korrekt sätt testa matarpump Mk2 16v?



Skoglund
2008-08-02, 18:21
Hej

Jag misstänker att matarpumpen (bensinpumpen som sitter i tanken) på min Golf GTi 16v -89 har lagt av.

Har mätt upp spänningarna, relä och säkring fungerar och är hela.

Lyfte sedan ur pumpen ur tanken och kopplade in pumpen till ett vanligt bilbatteri med 2 kablar. Pumpen surrar och går, allt frid och fröjd tänkte jag.

Sänkte sedan ner pumpen i en halvfull hink bensin för att testa om den sprutade när man kopplade till spänning från batteriet.

Den surrade och gick, men sprutade INTE.

Sen testade jag även att "provköra" pumpen när den var nerstoppad i tanken, men med samma resultat där (inget sprut)

Min slutsats är att pumpen är trasig på något vis, trots att den surrar o går

Kan någon bekräfta att det GÅR att mäta pumpens funktionalitet på det här viset eller är det något som jag totalt har missat?

razer
2008-08-02, 23:25
Det låter som ett vettigt test, bara att byta...

påsen racing
2008-08-03, 14:07
Blev dubbla inlägg p.g.a mitt internet, hehe

/Påsen

påsen racing
2008-08-03, 14:08
Den har nog pajjat invändigt så att den går men den klarar inte att pumpa.
Bara att göra som razer säger, byta den till en ny.

/Påsen

Skoglund
2008-08-03, 14:49
Tack för svaren =)

Tyvärr var det jag som hade tabbat mig lite....


När jag skulle "testköra" pumpen i en hink med bensin så hade jag kopplat polerna fel.

Resutatet blev ju då att pumpen försökte "blåsa ut" bensin genom filtret i botten istället för att suga upp

Bytte polerna o då funkade pumpen prima! :)

Fast nu har jag stött på ett tråkigare problem: Pumpen vid bensinfiltret har förmodligen lagt av!

Har mätt upp spänningen till pumpen och den får 10,80 V när man försöker starta bilen (denna spänning borde väl vara tillräcklig?)

Pumpen burrar till rätt högljutt när man slår på tändningen.

Det kommer ingen bensin ur spridarna när man försöker starta bilen (dragit ur en spridare i taget o stoppat ner i en pet-flaska)


Går det att testa funktionaliteten även på denna pump på samma sätt som jag beskrev i ett mitt tidigare inlägg?

Vill ju dra mig in i det sista för att köpa ny bensinpump, men jag kanske är så illa tvungen?

Tacksam för alla svar!

razer
2008-08-03, 15:28
För att få ut något bränsle ur spridarna måste du lyfta på vågen som sitter ovanför luftfiltret. Då ska det komma bränsle...

Skoglund
2008-08-03, 15:51
Men det borde väl komma bensin ur spridarna utan att man behöver lyfta på vågen när man försöker starta bilen?

Bilen gick helt klockrent igår och idag är den död

Testade även att lossa på bränsleledningen som går till bränslefördelaren och det hade ju byggts upp ett sjudjävulskt tryck!

Drog även upp tändstiften, ett i taget o kollade på dessa: snustorra

Några fler ideer?

T-mek
2008-08-03, 16:15
Men det borde väl komma bensin ur spridarna utan att man behöver lyfta på vågen när man försöker starta bilen?


Inte nödvändigtvis. Om du har en spridare ute så blir det ju ganska mycket "tjuvluft", så det är inte säkert att det blir tillräckligt mycket vacuum för att lyfta luftvågen.

Det är bara att öppna luftburken, stoppa in handen och lyfta upp vågen då pumparna går.

Har du ett sjujävulskt tryck i bränsleledningarna så verkar ju pumpen funka eller?? :-) De pumparna kollar man genom att mäta upp flödet vid ett visst tryck, så det är inget man gör i en hink bensin. ;-)

Skoglund
2008-08-03, 16:30
Precis testat att lyfta vågen för hand, men utan att någon bensin kommer genom spridarna

Eftersom matarpumpen (den som sitter i bränsletanken) fungerar, så är det ju möjligt att det är den som bygger upp trycket i ledningarna, men att den sedan, ensam, inte klarar av att pumpa fram tillräckligt med bensin (?)

Har halvt om halvt bestämt mig för att pumpen under bilen har ballat ur =)


Eftersom bilen gick perfekt igår och idag är död, så känns det lite väl orimligt att ALLA spridarna ska ha geggat ihop under en natt

Kanske har bränslefiltret blivit igensatt, men det är ju inte heller troligt