handdator

Visa fullständig version : Corrado G60 går illa vid start



Sebbe
2008-08-01, 20:30
Jag har ett problem med min Corrado G60 som jag inte får ordning på.

Ca 1-2 minuter efter start (spelar ingen roll om motorn är kall eller varm) så börjar bilen rycka och misstända det bara smattrar om den och den vill inte varva alls om man inte trycker gasen i botten, då går den perfekt. Tomgången sjunker till ca 500 rpm också. Sen så efter ca 30 sek - 1 min så går den som vanligt igen och sen går den problemfritt tills nästa gång man ska starta. Den beter sig inte så här varje gång utan kanske 2 gånger av 3?

Det jag redan bytt är:

Lambdasond
tändkablar
rotor
fördelarlock
bränslefilter
blåa och svarta tempgivaren
Digifant control unit relät
Vakumslangen till MAP sensorn

Tändningen står rätt, CO-pot är justerad.

Någon som har tips på vad det kan vara för fel?

JRJ
2008-08-01, 23:46
Säker på att du har fått kablarna till lambdan rätt?
Låter som ett lambdafel, när den kommer upp i temp så går den på lambdastyrning, innan dess på den blåa tempgivaren. Och när du ger benet så går den på mappsensorn istället.

Lustigt att den bara gör så en liten stund, men kolla över lambdan och kablaget iaf.

Keirn
2008-08-02, 00:51
Och kolla remhjulet på veven, om det sitter löst (bulten spruckit) så får du alla möjliga och omöjliga utslag på banksensorn. Dessutom så kan det i värsta fall leda till et rejält havari om bulten går av. (veven åker på stryk).
Bulten kostar nånstans mellan 45 och 75 kronor orginal hos VAG, väl värt pengarna.
Mvh
//Ole

Sebbe
2008-08-02, 09:15
Säker på att du har fått kablarna till lambdan rätt?
Låter som ett lambdafel, när den kommer upp i temp så går den på lambdastyrning, innan dess på den blåa tempgivaren. Och när du ger benet så går den på mappsensorn istället.

Lustigt att den bara gör så en liten stund, men kolla över lambdan och kablaget iaf.

Ja, lambdan sitter rätt. Den gick bra med nya lambadan ett tag innan den började strula. Men den nya är en universallambda så det är inte omöjligt att den inte funkar som den ska. Jag ska prova att köra utan lambda och se om det gör någon skillnad.

Sebbe
2008-08-02, 09:28
Och kolla remhjulet på veven, om det sitter löst (bulten spruckit) så får du alla möjliga och omöjliga utslag på banksensorn. Dessutom så kan det i värsta fall leda till et rejält havari om bulten går av. (veven åker på stryk).
Bulten kostar nånstans mellan 45 och 75 kronor orginal hos VAG, väl värt pengarna.
Mvh
//Ole

Jag fick det tipset av en annan killa med. Har inte kollat den än, men ska göra det.

Det är konstigt att felet uppstår lika lång tid efter start varje gång, men inte efter varje start? Och att den sen går helt perfekt efter en liten stund igen.