handdator

Visa fullständig version : Centrera ratten Golf V GTI?



Premis
2008-08-01, 12:34
Hej

Håller på och strular med hjulinställningen på min bil, har mätt upp den med lasermätning och den är inställd och går 'spikrakt' nu. Dock lyckades dom inte ställa in så att ratten blir centrerad, nu står den till höger istället för till vänster som den gjorde när jag kom in. Dom spände upp ratten "rätt". Har fått ny tid på måndag så jag hoppas dom fixar det annars vet jag inte hur man ska kunna få ratten rakt på den bilen (orkar inte byta bil nu igen redan ..).

Är det någon som har koll på om det är något speciellt man måste göra med Golf V GTI för att få ratten rakt? Elservot används ju t.ex. till att gör sidvindskorrigering och lägger således kraft på styrningen vid vissa avvikelser i styrvinkel. Behöver man göra en styvinkelkalibrering vid hjulinställning på Golf V?

Snackade med VAG och enl. dom så kalibrerar man inte vid vanlig hjulinställning. Fel vinkel kan isåfall göra att den överkorrigerar och bilen drar .. min bil går spikrakt.

Man önskar att man hade tillgång till VAG's verkstadsprogram nu alltså.

Finn
2008-08-01, 14:12
Jag har då aldrig grundinställt nåt styrservo efter en hjulinställning. Dom har väl helt enkelt inte lyckats till hundra procent. Hoppas dom lyckas på måndag.

Ställer dom bakvagnen oxå? Annars e d en vanlig grej som gör att bilen inte går rakt. Man får lixom sitta å parera för att bakvagnen svänger lite.

Premis
2008-08-01, 14:36
Jag har då aldrig grundinställt nåt styrservo efter en hjulinställning. Dom har väl helt enkelt inte lyckats till hundra procent. Hoppas dom lyckas på måndag.

Ställer dom bakvagnen oxå? Annars e d en vanlig grej som gör att bilen inte går rakt. Man får lixom sitta å parera för att bakvagnen svänger lite.

Jodå, dom ställde bakvagnen med. Jag övervakade och kollade alla siffror så det blev jämt i alla fall. Bakvagnstoe blev perfekt, framvagnstoe blev nästintill perfekt också. Ska hämta rapporten i bilen sedan ..

Marcus
2008-08-01, 18:35
Är rätt trött på en hel del lokala företag som säger sig kunna göra en riktig hjulinställning, för varje gång jag gjort ett besök så har jag specifikt krävt att ratten ska stå 100 % rakt när hjulen gör så. Men det verkar tyvärr som att de aldrig fattar vad man menar...

Premis
2008-08-01, 22:17
Har Aldrig lyckats få ratten rakt på något ställe jag varit på .. jag måst gått till fel ställe. Marcus - vilka brukar du vända dig till för att få ratten rakt? VAG?

Här är mätprotokoll:

Det dom ändrade var toe fram och bak, rätt rejäla ändringar ....

http://img505.imageshack.us/my.php?image=hjulvinklarro5.jpg

VWGolIV
2008-08-01, 22:31
Jag hade åkt till VAG från början, där kan du ju utan problem kräva att ratten skall stå rakt + att bilen skall gå rakt.

Premis
2008-08-01, 23:08
Jag hade åkt till VAG från början, där kan du ju utan problem kräva att ratten skall stå rakt + att bilen skall gå rakt.

500kr mot VAG's 1500kr ledde mig på denna snålhetens vandring .. ska göra nytt försök på måndag, fixar dom inte det då så kräver jag pengarna tillbaka och bokar tid på VW i kungälv. Hur svårt ska det vara egentligen att få ratten rätt?!

1) Ställ den rakt
2) Ställ toe
3) prokör
4) OK

så enkelt verkar det inte vara ... J*vligt trött på alla amatörtomtar.

T-mek
2008-08-01, 23:20
Inga som helst problem att få ratten rakt om man vet vad man sysslar med, som sagt: amatörtomtar.

Fast det borde ringa ett gäng varningsklockor när man år 2008 får ett protokoll där vinklarna mäts i millimeter... Stenåldersfasoner!

Premis
2008-08-01, 23:41
Inga som helst problem att få ratten rakt om man vet vad man sysslar med, som sagt: amatörtomtar.

Fast det borde ringa ett gäng varningsklockor när man år 2008 får ett protokoll där vinklarna mäts i millimeter... Stenåldersfasoner!

Vart hittar jag de bästa? Jag betalar gärna extra för att få ett proffsigt jobb! Jag blev rekommenderad detta ställe när jag sökte efter just proffs .. men det verkar inte finnas några i göteborg.

Hur svårt kan det vara egentligen att få ratten rak? Kan väl inte vara några mysterier .. ställe den rakt, problem löst?

Så här står ratten nu när bilen går spikrakt, jag tycker den står hur skevt som helst.

http://img389.imageshack.us/my.php?image=ratten01fg0.jpg

P-plats.se
2008-08-01, 23:46
Dom har gjort mycket bra jobb för mig och flera andra MEN man vet ju inte om nån annan än den som gjorde det för oss gjorde det för dig.
Att lämna till Bilab är ju ett alternativ, om man vågar...

Premis
2008-08-02, 00:18
Dom har gjort mycket bra jobb för mig och flera andra MEN man vet ju inte om nån annan än den som gjorde det för oss gjorde det för dig.
Att lämna till Bilab är ju ett alternativ, om man vågar...

Har inte skrivit firma än här, står iofs på annat forum, inte samma ställe som du rekommenderade tidigare.

hmm jag vet inte vem jag vågar lämna det till, som allt annat, själv är bäste dräng ..

P-plats.se
2008-08-02, 00:24
Har inte skrivit firma än här, står iofs på annat forum, inte samma ställe som du rekommenderade tidigare.

hmm jag vet inte vem jag vågar lämna det till, som allt annat, själv är bäste dräng ..


Då hänger jag med...
...hoppas det löser sig!

VWGolIV
2008-08-02, 00:47
Betala inte förrän du är helt nöjd om du nu byter firma.

Du kan säga ifrån när du bokar tid att det skall vara 110% rätt och att du betalar när du är nöjd.

Den firman jag lämnar min bil för hjulinställning, balansering m.m vet om att jag vill ha 110 % ordentligt arbete, annars blir det inga pengar.
Detta fungerar bra och jag är nöjd var gång bilen varit där.

Jag betalar aldrig förrän jag har kontrollerat det jag velat ha åtgärdat, vare sig det rör sig om service, reparation eller nått annat.

Lämnar jag bilen på Service hos en bilverkstad så kollar jag bilen så att allt är gjort och ingen har fuskat med något, när jag är nöjd går jag in o betalar.

Premis
2008-08-02, 01:47
Betala inte förrän du är helt nöjd om du nu byter firma.

Du kan säga ifrån när du bokar tid att det skall vara 110% rätt och att du betalar när du är nöjd.

Den firman jag lämnar min bil för hjulinställning, balansering m.m vet om att jag vill ha 110 % ordentligt arbete, annars blir det inga pengar.
Detta fungerar bra och jag är nöjd var gång bilen varit där.

Jag betalar aldrig förrän jag har kontrollerat det jag velat ha åtgärdat, vare sig det rör sig om service, reparation eller nått annat.

Lämnar jag bilen på Service hos en bilverkstad så kollar jag bilen så att allt är gjort och ingen har fuskat med något, när jag är nöjd går jag in o betalar.

Är nog det enda rätta, får bli så i fortsättningen. Men dom får en chans till att fixa inställningen annars får jag ju kräva tillbaka pengarna. Sedan lär man ju få långfingret i vanlig ordning men då har vi något att utgå ifrån ..

Cullberg
2008-08-02, 09:00
Får man fråga vart du lämnade den? 500:- låter snuskigt billigt?

Premis
2008-08-02, 09:57
Får man fråga vart du lämnade den? 500:- låter snuskigt billigt?

Tycker det är snuskigt dyrt om dom faktiskt sabbar bilen åt en samtidigt .. så man måste åkta tillbaka, ta ledigt och hela baletten.

ThomasT
2008-08-02, 18:05
Jag höll på och lämnade bilen en massa gånger(jag fipplade mycket med chassit på den tiden..) till en lokal firma som jag tyckte verkade seriös. Men hela tiden tyckte jag att den ibland drog aningen åt höger. Hade återbesök någon gång tom för att efterjustera. De hävdade att de justerade efter konstens alla regler...
Sedan testade jag med en gubbe på en annan ort och vipps så gick bilen spik rakt... Den gubben tog visserligen mer betalt men han skruvade också betydligt längre tid med bilen innan han var nöjd.

Så även att man har dyra maskiner så är det ingen garanti för bra resultat...


.

jocke.w
2008-08-03, 12:26
Gissar att dom kommer flytta ratten i sina splines.....det skulle jag aldrig godkänna!!!!

Se nu till att dom inte gör detta!!!

Premis
2008-08-03, 12:38
Gissar att dom kommer flytta ratten i sina splines.....det skulle jag aldrig godkänna!!!!

Se nu till att dom inte gör detta!!!

Den rör dom inte, då har dom underkänt sig själva totalt. Ratten sitter precis där den ska ifrån början då jag ägt bilen sedan ny och då var den perfekt. Men dom nämnd något om det senast och hävdade att deras maskin aldrig gör fel ... får se imorgon m.a.o.

Premis
2008-08-03, 17:43
Så även att man har dyra maskiner så är det ingen garanti för bra resultat...
.

Sant, ställer man ratten snett och sedan ställer in med bra maskin så blir det likt förbannat fel. Hjulvinklarna kan bli perfekta men vad gör det om ratten står 15 grader fel .. rattens position är helt enkelt oväsentlig om man frågar de fleta hjulinställningsföretag. Man får helt enkelt godta att ratten kanske står upp och ned när dom är klara ..

Marcus
2008-08-03, 17:49
Marcus - vilka brukar du vända dig till för att få ratten rakt? VAG?

Har aldrig fått ordning på det och orkar inte stöka med människor som inte förstår ändå... VW säger att de inte gör hjulinställningar och hänvisar till däckverkstäderna (?)

Henrik.M
2008-08-03, 17:56
Har aldrig fått ordning på det och orkar inte stöka med människor som inte förstår ändå... VW säger att de inte gör hjulinställningar och hänvisar till däckverkstäderna (?)

Vilken VW-verkstad har du besökt!?

För att få driva certifierad vw-verkstad så måste det finnas en hjulinställningsapparat i den verkstan + någon med dokumenterad utbildning på denna. (VAG har sina egna apparater & utbildningar)
Krav från tysken.

Observera att mitt inlägg inte behandlar hurvidare vissa mekaniker klarar av att göra inställningar utan bara att om verkstad är en certifierad vag verkstad måste utrustning för 4-hjulsmätning finnas.

Detta för att uppnå ISO (hjättmånga tusen kolon jättemånga tusen) & fabrikernas partnercertifiering.
Annars får man inte kontrakt av Volkswagen AG att driva märkesverkstad.

Marcus
2008-08-03, 18:05
Rybergs Motor i Kalmar. Jag föreställde mig att det var så som du skriver, så jag kanske får tjata mig till ett jobb. Var länge sedan jag frågade nu :)

Henrik.M
2008-08-03, 18:12
Rybergs Motor i Kalmar. Jag föreställde mig att det var så som du skriver, så jag kanske får tjata mig till ett jobb. Var länge sedan jag frågade nu :)

Tro mig , det är som jag säger.
Jag jobbar sedan 12-år tillbaka på en Auktoriserad och partenercertifierad verkstad , så jag har fått inbankat i mitt huvud vad kraven är. =)


Åter till ämnet.

VWGolIV
2008-08-03, 19:12
Alla auktoriserade vw verkstäder jag varit på har 4 hjulsinställning.

Sist jag var hos VAG och frågade så kostade det ca 1200 kr för min Golf 99a.

Jag lämnade däremot min bil på Vianor och fick även vara med när han fixade hjulinställningen.

Då satte han ratten rakt och låste fast den, jag kollade och den var 100% rak., sen ställde de framvagnen och allt som skall göras, bilen går rakt och ratten är rak.

Pris 495 kr.

Premis
2008-08-03, 19:14
Tro mig , det är som jag säger.
Jag jobbar sedan 12-år tillbaka på en Auktoriserad och partenercertifierad verkstad , så jag har fått inbankat i mitt huvud vad kraven är. =)


Åter till ämnet.

Finns ju massor av firmor som har fin-fin utrustning (ej VAG då alltså) men likt förbannat kan inte en enda ställa en ratt rakt. Måste ju hänga på mekanikern då. Kan lova att jag skulle få ratten rakt om jag hade tillgång till en mätutrustning, bara man lägger tid på det kan jag tänka mig (vilket många är allergiska till att göra nu för tiden).

ThomasT
2008-08-03, 20:46
Jag fattar inte hur de kan missa att få ratten rak??!?

Precis som det beskrevs för några inlägg sedan så börjar man ju med att ställa den rak...!

Sedan justerar man in vinklarna....

.

Särkelä
2008-08-03, 22:18
Har aldrig fått ordning på det och orkar inte stöka med människor som inte förstår ändå... VW säger att de inte gör hjulinställningar och hänvisar till däckverkstäderna (?)

Sen när gör inte vi hjulinställningar då?? har vi gjort så länge jag har vart där..
Vi har fått en ny fin maskin som jag brukar stå vid nu=) så det e bara o komma in tycker jag.

Henrik.M
2008-08-03, 22:45
Måste ju hänga på mekanikern då.

Förmodligen.

Först kör mekanikern upp bilen på lyften , kontrollerar lufttrycket i samtliga däck , tar reda på yttre omständigheter dvs om bilen är sänkt etc etc dvs så mycket som möjligt om bilen som den står på lyften. (bilen ska ju ställas in efter dom omständigheterna).
Därefter riggar han utrustningen och startar hjulmätningsapparaten.
När det är gjort centrerar mekanikern ratten , sen gör mekanikern en skevhetskompensering & efter det kontollerar mekanikern åter att ratten står centrerad.
Efter det så ställer mekanikern in bilen efter dom värden den ska ställas in beroende på ev omständigheter..gärna med ett öga på att ratten är centrerad. (finns verktyg för att låsa ratten)

När mekanikern gjort detta , tar mekanikern en provtur med bilen.

Är mekanikern en smart mekaniker letar han upp en öppen och fin yta med plant underlag ex en rak och fin parkeingsplats/väg , ställer ratten rakt & kör bilen sedan släpper mekanikern försiktigt ratten och ser om bilen drar åt något håll och om ratten står rakt även vid en försiktig inbromsning.

Gör den det har mekanikern lyckats ställa in bilen med maskinens hjälp.

Är det en duktig mekaniker så sitter stegen i ryggmärgen och det blir sällan fel.

Så det handlar om personen bakom spakarna inte maskinen.......som bör vara kalibrerad minst 1gång per år och ha en dekal att den är det om vi ska vara riktigt nogranna kunder.

Marcus
2008-08-04, 13:28
Sen när gör inte vi hjulinställningar då?? har vi gjort så länge jag har vart där..
Vi har fått en ny fin maskin som jag brukar stå vid nu=) så det e bara o komma in tycker jag.

Hehe, det var ett tag sedan jag frågade :) Anlitar er nästa gång det blir aktuellt! ;)

Premis
2008-08-04, 14:50
Henrik - de flesta stegen hoppades över enl. din beskrivning där jag var, någon provkörning var det inte tal om. Allt sånt lämnas åt kunden. Däcktrycken kollades inte heller. Maskinen var dock kalibrerad i maj i år enl. dekal.

Har varit iväg precis på samma ställe och ställt om vinklarna igen. Den här gången ålade jag mig själv in i kupén och såg till att ratten fixerades i exakt rätt läge (själv är bäste dräng så att säga). Det tog några försök innan han hade fixerat ratten rätt enl. mitt tycke men nu är ratten nästan 100% i alla
fall. Dock har bilen fått en lätt dragning åt höger nu istället men jag får köra lite till innan jag har bestämt mig hur den faktiskt känns. Äntligen kan man iaf hålla ratten kvart i tre utan att få referensproblem i hjärnan, lite trött på att köra med en hand bara.

Sedan förra inställningen har jag kört ca 10 mycket försiktiga mil med bilen. När han mätte upp den igen så hade bakvagnen (vänster bakhjul) hoppat upp till +2.60mm ifrån inställt +0.80mm som är enl. spec. Alltå en jävla skillnad. Antingen är något keiko i bakvagnen eller så glömde någon att dra åt en viss bult på justerstaget i bakvagnen .. har hört smällar i bakvagnen (som när uppspänd metall släpper, eller när en fixering lossar p.g.a. ej tillräckligt åtdragningsmoment). Katastrof isåfall ..

Inställning 1:
http://img505.imageshack.us/my.php?image=hjulvinklarro5.jpg

Inställning 2 (notera speciell toe VB):
http://img392.imageshack.us/my.php?image=hjulvinklar4augwe0.jpg