handdator

Visa fullständig version : Svajande tomgång Golf 1.8 -90



NovemberRain
2008-08-01, 11:37
Hejsan alla, ny här :)

Köpte en Golf II:a 1.8 -90 där tomgången svajar lite, det spelar ingen roll om man byter förgasare, den svajar ändå.
Vad kan det bero på?

blackfox
2008-08-01, 19:02
2 saker som jag känner till är

1. Olja, byter man till bra olja så blir tomgången jämn.
2. Justera ventilerna.

Manny
2008-08-01, 19:27
1. Olja? varför skulle det påverka tomgången? Låter kontisgt...

2. Omöjligt, det är hydraliska tryckare på bilen i frågan.

Tror mer på vakumläcka.

blackfox
2008-08-01, 21:37
Jo manny för att

Min pappa hade en bmw innan, och han hade ojämn tomgång, han körde till BMW och frågade, dom va stensäkra på att det var oljan, så han bytte olja till lite dyrare/finare olja och mycket riktigt, tomgången blev fin och jämn igen.

NovemberRain
2008-08-02, 00:07
Ang oljan så har jag väldigt svårt att den ska påverka tomgången.
Iof så skulle nog oljan behöva bytas, likaså filtret. Vilken olja är att rekommendera, alltså vilken viskosyntet ?
Finns nämligen ingen instruktionsbok.

Kan rotor och fördelarlock påverka tomgången ? Likaså tändkablar och stift?

Ang vakuumläcka så har jag testat med startgas på vitala delar utan någon reaktion.

Bastard66
2008-08-02, 00:20
en service är aldrig fel på en gammal bil.. Att byta Olja+filter, luftfilter, fördelare, rotor, tändstift och tändkablar kan det ju bli som en helt nya bil..
Angående tomgången har jag dåligt med förslag men man kan ju testa att byta förgasargummi samt den blå tempgivaren kostar inte många kronor.

NovemberRain
2008-08-02, 02:44
en service är aldrig fel på en gammal bil.. Att byta Olja+filter, luftfilter, fördelare, rotor, tändstift och tändkablar kan det ju bli som en helt nya bil..
Angående tomgången har jag dåligt med förslag men man kan ju testa att byta förgasargummi samt den blå tempgivaren kostar inte många kronor.
Ja nej det är aldrig fel, ska inhandla dem saker du rabblar upp imorgon och byta, vi kollade förgasargummit idag och det såg fint ut.
Den blåa tempgivaren, vad uppfyller den för funktion och kostar ca ?

Bastard66
2008-08-02, 12:55
den blå tempgivaren är en motortempsgivare som talar om för styrboxen hur varm motorn är.. Inte ovanligt att dom går sönder. kostar runt 150 kr

NovemberRain
2008-08-02, 16:24
den blå tempgivaren är en motortempsgivare som talar om för styrboxen hur varm motorn är.. Inte ovanligt att dom går sönder. kostar runt 150 kr

Okej, och den kan ha att göra med tomgången ?

Har idag bytt rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, olja och filter utan några större skillnader.

Jag har också märkt att den drar väldigt mycket, strax över 1liter milen. Den svartryker och det tyder ju på för mycket soppa.
Testade att byta förgasare idag mot den som jag fick med, den gick tyvärr sämre så det är väl bara att byta till den andra igen.
När man tar bort kåpan över förgasaren så var det fruktansvärt mycket soppa i förgasare, inte undra på att den svartryker och drar alldeles för mycket soppa.

Så, värt att byta till en annan förgasare eller räcker det med att byta hatten som släpper ner soppan, hoppas ni förstår vilken jag menar :)

Bastard66
2008-08-02, 16:48
Som jag tidigare skrev så var det bara ett förslag.. Du kan ju även passa på att byta bensinfilter i samband med servicen.. Jag har en förgasare och en givare som du kan få för en billig peng. PM:a vid intresse

T-mek
2008-08-02, 16:51
Prova koppla ur lambdasonden och se om den går jämnare. Alternativt kolla/mät upp lambdaregleringen.

Mini_me
2008-08-02, 22:13
Är slangen från broms servot till insuget hel?

NovemberRain
2008-08-03, 01:37
Är slangen från broms servot till insuget hel?

OJ, bra fråga!
Är så mycket slangar så man blir alldeles snurrig. Bild?
Ang lambdan "T-Mek" så har jag inget instrument för att kolla/mäta upp lambda regleringen.
En sak är säker, den går ALLDELES för fett, den ska inte behöva dricka 1 liter milen lugn körning.

Idag så tog jag mig tid att plocka isär mina två stycken förgasare, märkte dock att dem skiljde en aning, men dem hade samma Bosch nr, konstigt?
Men fy fan så dem såg ut! Kladdigt och jävligt så jag torkade rent och blåste med tryckluft för att få bort det som ej gick med trasa.

http://i53.photobucket.com/albums/g56/JonasH84/kladd.jpg
Även locket till vänster hade detta kladd så fjädern kunde inte röra sig.

Nu vippar inte tomgången lika mycket och den går en aning bättre men fortfarande rycker den och ryker.

T-mek
2008-08-03, 16:57
Ang lambdan "T-Mek" så har jag inget instrument för att kolla/mäta upp lambda regleringen.


Voltmetern i en vanlig multimeter funkar utmärkt, såna har de bl.a. på B*ltema för en struntsumma. Kan för övrigt vara bra att ha även vid andra tillfällen så det är ingen dum investering.

NovemberRain
2008-08-03, 17:37
Voltmetern i en vanlig multimeter funkar utmärkt, såna har de bl.a. på B*ltema för en struntsumma. Kan för övrigt vara bra att ha även vid andra tillfällen så det är ingen dum investering.
Jo men en sån har jag liggandes i min Volvo C70 Cab :)
Vad ska det vara för värden ?

NovemberRain
2008-08-03, 20:06
Är slangen från broms servot till insuget hel?
Yes!..

T-mek
2008-08-04, 20:51
Vad ska det vara för värden ?

Om du mäter mellan lambdaanslutningen vid ventilkåpan (dra bort gummihatten så du kommer till, låt kontakten sitta ihop) och jord, så ska det vid varm motor pendla mellan ungefär 0,1-1 Volt ungefär med 1 Hz.
Går det långsamt eller om värdet står stilla tex på 0,2 Volt konstant så är troligen sonden kass.
Står det stilla på 0,5 Volt är det avbrott i sonden, det är det värdet du bör få om du kopplar ur sonden och mäter mellan anslutningen från styrdonet och jord.

Vid ett högt värde, ca 0,8-1 V tycker sonden att blandningen är fet och styrdonet försöker magra av, och följdaktligen vid ett lågt värde 0,3-0,1 V att blandningen är mager och styrdonet försöker fetta på.

Kolla även kabeln som ansluter till lambdasonden. Den har en skärm som ska vara ansluten till jord (vid ventilkåpans bakre hörn) för referens. Det är vanligt att denna är trasig och då kan regleringen balla ur..

NovemberRain
2008-08-06, 18:59
Om du mäter mellan lambdaanslutningen vid ventilkåpan (dra bort gummihatten så du kommer till, låt kontakten sitta ihop) och jord, så ska det vid varm motor pendla mellan ungefär 0,1-1 Volt ungefär med 1 Hz.
Går det långsamt eller om värdet står stilla tex på 0,2 Volt konstant så är troligen sonden kass.
Står det stilla på 0,5 Volt är det avbrott i sonden, det är det värdet du bör få om du kopplar ur sonden och mäter mellan anslutningen från styrdonet och jord.

Vid ett högt värde, ca 0,8-1 V tycker sonden att blandningen är fet och styrdonet försöker magra av, och följdaktligen vid ett lågt värde 0,3-0,1 V att blandningen är mager och styrdonet försöker fetta på.

Kolla även kabeln som ansluter till lambdasonden. Den har en skärm som ska vara ansluten till jord (vid ventilkåpans bakre hörn) för referens. Det är vanligt att denna är trasig och då kan regleringen balla ur..

Okej,tackar!
Var ute och mätte på den ända kabel som går från lambdan till en skarvning på en gul liten klump (den röda inrigningen), vad det nu kan vara. Den ligger runt 0,5V iaf... med andra ord behöver den bytas?

Kabeln är skarvad ihop med andra kablar till ventilkåpans bakre hörn, undrar om det är så bra ?

http://i53.photobucket.com/albums/g56/JonasH84/skarv.jpg

Sist, vad är den röda för givare som sitter framför den blåa tempgivaren ?

g-man
2008-08-07, 20:59
Den röda givaren är en termokontakt som går till förvärmningen i insuget.