handdator

Visa fullständig version : Passat 2,0 -94 tvärdör, HJÄLP!!



mulle meck
2008-07-31, 10:28
En kompis till mig har en passat -94 med 2,0 motor. Den har börjat med den lilla egenheten att den tvärdör lite nu och då.
Vi skall snart ut på en 130mila tripp med släpvagn och då känns det inte så roligt om den bara dör lite nu och då, speciellt inte om det händer på E4:an under rusningstrafik!
Det som händer är att motorn dör och varvräknaren går i botten, allt annat fungerar.
Då får man vrida av nyckeln och sedan prova och starta den igen, efter tre -fyra försök så hoppar den igång som ingenting hade hänt. Sedan kan man åka en kilometer eller sju-åtta mil innan det händer igen.
Vi misstänker att det kan vara någonting vid den stora kontakten som sitter vid motorn där alla kablarna är samlade.
Ni som är duktiga och lite mer kunnig än vad vi är kanske kan hjälpa oss hitta felet eller leda oss i rätt riktning.
Elfel är det värsta man kan ha!! Hellre ett motor ras för då vet man vad som är fel!
Tacksam för svar.
Mvh
Mulle meck

Jonas Olsson
2008-07-31, 10:51
Kan vara spole, vevlägesgivare, hallgivare. Dom kan lägga av när dom blir varma. Sen kommer dom igång när dom svalnat en stund.

2.0 8v
2008-07-31, 21:54
--------------------------------------------------------------------------------

Har haft samma problem på min 2L ADY motor i ett år det började med att bilen tvärdog och hoppade igång igen när man körde på motorvägen kunde gå veckor mellan gångerna,bytte tändstift,fördelarlock,rotor,tändkablar i sommras och trodde problemet var löst åkte ca 500mil utan krångel.Men i höstas började den lägga av med tätare intervaller även stads körning(kunde starta mellan första och tionde gången start motorn drog runt som vanligt utan minsta tecken till att tända).Lånade tändspole av VAG men felet kvarstod bytte spännings relä till data boxen NR 30 och bränsle relä utan resultat.Lämnade in bilen för att byta fördelare/hallgivare i veckan men blev kontaktad dagen efter och de sade att varvtalsgivaren var trasig(kostar över 2000kr och är krånglig att byta) sitter i trakterna bakom olje filtret.I gamla forumet var det en som bytta varvtalsgivaren i nnan hans problem var löst(Mike gti tror jag han kallade sig).Ska hämta min bil idag så förhoppnings vis funkar den nu........Bara ett tips!

jonas_81
2008-07-31, 23:30
Ett relä kan det vara minns inte vilket men min passat med AGG motor har haft samma problem bytte lite av varje men ett relä vid säkringarna löste problemet (kan vara det med texten 30 eller 167 men är ej säker)

razer
2008-08-01, 01:13
Kan det inte vara start-tänd-kontakten? (sitter bakom tändingslåset)

Hur är det med tändmodulen?

mulle meck
2008-08-01, 11:30
Har kollat tändningslåset och där verkar det inte vara något problem.
Man får tacka för alla tipsen ska kolla uppdom andra sakerna och se om det löser sig.
Mvh.
Ola