handdator

Visa fullständig version : Stroka 1,8T



Jonas Olsson
2008-07-30, 08:48
Hej.

Har någon koll på vad som behövs för att kunna stroka en 1,8t till 2l.

Givetvis behövs vev, stakar ,kolvar men var kan man få tag i det eller vilken motor ska man ta delar ifrån för att få rätt vev.

Jag kommer ändå att köpa nya kolvar och stakar av bättre kvalitet.

// Jonas

olleson84
2008-07-30, 11:49
eftersom dollarn är så låg nu så kollapå www.eurospecsport.com. De har en massa olika strokerkits till 1,8T.
Såg de hade ett 2L stroker för ca 1000dollar.
Kolla det.

Jonas Olsson
2008-07-30, 13:31
Så mycker roliga saker dom har :)

Tackar

T08R
2008-07-30, 21:49
Jag har HÖRT att 1,9tdi veven ska passa i 1,8t och då ge ca 2l.
Har inte fått detta bekräftat.

Någon som vet med säkerhet om det går eller inte?

pekka kiiskilä
2008-07-30, 22:26
Jag har HÖRT att 1,9tdi veven ska passa i 1,8t och då ge ca 2l.
Har inte fått detta bekräftat.

Någon som vet med säkerhet om det går eller inte?

TS Motor i Norge körde med 1,9 vev i sin 1,8 20v turbo så det passar men det kan behövas andra stakar och kolvar.

Jonas Olsson
2008-07-31, 07:19
TS Motor i Norge körde med 1,9 vev i sin 1,8 20v turbo så det passar men det kan behövas andra stakar och kolvar.

Jo andra stakar behöver man annars kommer kolven att slå i toppen.

farbrorlarry
2008-07-31, 08:04
Jag har läst precis som grabbarna säger men vad jag förstod kan man köra med orginalkolvar. Enligt foffa skall de klara 700+ http://gtiklubben.nu/forum/showpost.php?p=33274&postcount=5
Tror även jag läste att vissa använde stakarna från antingen dieseln eller 1.8t och bytte kolvarna. Kostnader har jag ingen aning om. Jag funderade dock på om triggerhjulet passar rakt av på dieselveven, det har jag inte läst något om så de vet jag inte. De kanske kör med externt hjul.

www.eurospecsport.com står det att priset är från typ.
Tyvärr specificerar de inte vad som ingår :(

Vad räknar du med att få ut extra genom detta?

magoo
2008-07-31, 08:25
det är inte att rekommendera att använda sig av en dieselvev i ett 1.8t block. Vevstaksgeometrin blir då annu sämre än vad den är på en t.ex 9a motor.

Tänk även på att det finns 2 st motorblocksfamiljer för 1.8t motorerna.
Du har en motorfamilj som sitter i längsmonterade motorer och en för tvärsmonterade och där kan du inte byta ut vevaxlarna mellan dessa två.

Vad gäller vevstakar skulle jag inte ta något sådant från en diesel då dom e toktunga och har en mycket grövre kolvbult.

Om du måste ha en 2l 20vt så bygg på en 2l bottendel från en ABF,2e, abk.... med det "högre" blocket får du en mer gynnsam vevstaksgeometri.

Tänk även på att med motorvolymsökning med ökad slaglängd är inte lika bra som ökat borr (vilket inte är möjligt i en VAG motor, upp till 83 går hyffsat)

Jonas Olsson
2008-07-31, 08:57
det är inte att rekommendera att använda sig av en dieselvev i ett 1.8t block. Vevstaksgeometrin blir då annu sämre än vad den är på en t.ex 9a motor.

Tänk även på att det finns 2 st motorblocksfamiljer för 1.8t motorerna.
Du har en motorfamilj som sitter i längsmonterade motorer och en för tvärsmonterade och där kan du inte byta ut vevaxlarna mellan dessa två.

Vad gäller vevstakar skulle jag inte ta något sådant från en diesel då dom e toktunga och har en mycket grövre kolvbult.

Om du måste ha en 2l 20vt så bygg på en 2l bottendel från en ABF,2e, abk.... med det "högre" blocket får du en mer gynnsam vevstaksgeometri.

Tänk även på att med motorvolymsökning med ökad slaglängd är inte lika bra som ökat borr (vilket inte är möjligt i en VAG motor, upp till 83 går hyffsat)

Passar 20v toppen bolt on på tex 2E eller ABF ??? Med oljekanaler mm.

Och jag hadde inte tänkt att köra med TDI stakar/kolvar. Det kommer att bli smidda saker.

Sen vill jag inte borra 1,8 blocket cylinder väggarna är redan tunna.

magoo
2008-08-01, 07:12
Passar 20v toppen bolt on på tex 2E eller ABF ??? Med oljekanaler mm.

Och jag hadde inte tänkt att köra med TDI stakar/kolvar. Det kommer att bli smidda saker.

Sen vill jag inte borra 1,8 blocket cylinder väggarna är redan tunna.

vad är du ute efter för effekt?

med längre slag så ställer det högre krav på en topp som andas bra samt att du kommer fort upp i höga kolvhastigheter så räkna inte med ett högvarvsmonster.

om du tar ett abf,2e abk etc block måste du plugga tre oljereturkanaler och om man skall vara riktigt nogrann så lägga till lite material i några vattenkanaler nära toppens ytterkant

farbrorlarry
2008-08-01, 09:59
Magoo: Med andra ord så kvittar de om man kör med kit eller dieselvev problemet är slag längden eller har jag väldigt otur när jag tänker?

magoo
2008-08-01, 12:33
Magoo: Med andra ord så kvittar de om man kör med kit eller dieselvev problemet är slag längden eller har jag väldigt otur när jag tänker?

jag vet inte vad det är för slag på veven i "kitet" men dieseln har 95.5 i slag och en vanlig 2l bensinmotor (VAG) har 92.8 i slag med dieselveven i ett 1.8t block blir slag/vev förhållandet ca 1,507... och man eftersträvar iaf 1.8

Jonas Olsson
2008-08-02, 11:01
vad är du ute efter för effekt?

med längre slag så ställer det högre krav på en topp som andas bra samt att du kommer fort upp i höga kolvhastigheter så räkna inte med ett högvarvsmonster.

om du tar ett abf,2e abk etc block måste du plugga tre oljereturkanaler och om man skall vara riktigt nogrann så lägga till lite material i några vattenkanaler nära toppens ytterkant

Jag hade tänkt mig någonstans runt 350hk.

Anledningen till att jag vill öka volymen är att kanalerna i toppen redan är för stora. Antingen får jag plasta igen eller öka deplacementet. Och öka deplacementet ger mer effekt.

20v topparna behöver bara snyggas till lite dom är rätt hyffsade orginal.

Men jag har lite funderingar på att ta en ALT från Audi och bygga på. Den har mer Borr och lite mer slag. Men den är högre för att kompensera vevstaks vinklen.

magoo
2008-08-02, 14:10
Jag hade tänkt mig någonstans runt 350hk.

Anledningen till att jag vill öka volymen är att kanalerna i toppen redan är för stora. Antingen får jag plasta igen eller öka deplacementet. Och öka deplacementet ger mer effekt.

20v topparna behöver bara snyggas till lite dom är rätt hyffsade orginal.

Men jag har lite funderingar på att ta en ALT från Audi och bygga på. Den har mer Borr och lite mer slag. Men den är högre för att kompensera vevstaks vinklen.

Du kan faktiskt borra upp ditt orginalblock en del.. upp till 83 mm är det säkert med överladdning

För 350 hp behöver du inte ta upp motorn till 2 liter. för den operationen kostar mer än den smakar och med den typen av volymökning som ökat slag är ger detmer vrid till motorn ganska långt ner i registret och lådorna är ju inte de bästa. Om du nu har en agu/aeb topp kan du ju alltid skaffa en annan topp med de mindre kanalerna. Då du kör överladdat påverkas du inte så mycket på kanalstorleken i toppen . skaffa bara en vettig turbo istället för junket som VAG har monterat orginal och sedan mappa upp den så kommer d att funka fint. se bara till att skaffa en laddning bättre vevstakar.

Jonas Olsson
2008-08-04, 09:39
Du kan faktiskt borra upp ditt orginalblock en del.. upp till 83 mm är det säkert med överladdning

För 350 hp behöver du inte ta upp motorn till 2 liter. för den operationen kostar mer än den smakar och med den typen av volymökning som ökat slag är ger detmer vrid till motorn ganska långt ner i registret och lådorna är ju inte de bästa. Om du nu har en agu/aeb topp kan du ju alltid skaffa en annan topp med de mindre kanalerna. Då du kör överladdat påverkas du inte så mycket på kanalstorleken i toppen . skaffa bara en vettig turbo istället för junket som VAG har monterat orginal och sedan mappa upp den så kommer d att funka fint. se bara till att skaffa en laddning bättre vevstakar.

Jag har en AUM motor hur små/stora kanalerna är vet jag ej ännu, men det ska räknas på.

Vad jag vet är att AEB toppens kanaler är för grova. Man gör ju kanalerna så stora som behövs beroende på den volymetriskaverkningsgraden.
Ska man tuna en motor rätt så ska man bygga den som en sugis och sedan överladda då får man bäst respons och inte bara en massa toppeffekt.

Man får inte mer luftvolym när man överladdar utan man för högre densitet på den insugna luften. Men luften tar fortfarande lika mycket plats.

magoo
2008-08-04, 15:48
med stor sannorlikhet har du en topp med de mindre kanalerna ( jag tar inte gift på detta). Det jag menade var att för ett så lågt effektuttag så skulle jag inte knyta upp massor av pengar på den operationen som en 2l konvertering innebär.

Du kan ta en bottendel från en 2l fsi och smäcka på toppen så har du allt gratis förutom rätt kolvar och bättre stakar.

Ang ALT bottendelen vet du med säkerhet att den har 236mm deckhöjd och inte 220? jag har funderat på att köpa ett sånt block till en sugis som jag skall bygga.

vad för kam-spec kommer du att ha på ditt bygge

foffa2002
2008-08-04, 16:15
Har en back to back dyno 2.0L mot 1.8L i 800hk klassen på 1.8T motorn.
Kan ju säga att de dom la på 2liter var lustigt nog totalt bortkastat :(


Jämför Ed´s gti dyno mot FrankiEBoneZ

Jonas Olsson
2008-08-05, 07:36
med stor sannorlikhet har du en topp med de mindre kanalerna ( jag tar inte gift på detta). Det jag menade var att för ett så lågt effektuttag så skulle jag inte knyta upp massor av pengar på den operationen som en 2l konvertering innebär.

Du kan ta en bottendel från en 2l fsi och smäcka på toppen så har du allt gratis förutom rätt kolvar och bättre stakar.

Ang ALT bottendelen vet du med säkerhet att den har 236mm deckhöjd och inte 220? jag har funderat på att köpa ett sånt block till en sugis som jag skall bygga.

vad för kam-spec kommer du att ha på ditt bygge

Jo jag vet att ALT är högre. Och där finns 1 beggad men den ska dom ha 12500:- för :(

Vilka kammar jag ska ha har jag inte kollat på ännu. Men jag är inne på att öka varvtalet istället.

Sn00k
2008-08-05, 08:23
mer volym är sällan bortkastat förutsatt att motorn är rätt byggd.. men ibland kostar det mer än det smakar.. med dina effektmål är det kort sagt bortkastade pengar.

visst, man bör bygga motorn som en bra sugis först.. dvs fokusera på grundeffekten.. för har man en bra sådan så blir det generellt mera ponnys när man sedan överladdar..
sedan finns det ju lite mer avancerade skolor med kamaxlar osv.. där motorn i sug-utförande är riktigt klen, men istället lämnar fin effekt och register då det kommer lite laddtryck och tändning.

tändkurva = a-o.. en 20v har redan såpass bra utformade kanaler i toppen att den producerar ett enormt vrid.. tom såpass att en 20v-sugis har närmare likvärdigt vrid med en 2.9l vr6:a.
sen är förbränningsrummen bra utformade så man kan köra väldigt mager AFR och ändå ha en grym tändkurva = fiiin verkningsgrad och bra soppa-ekonomi.

så pengarna är bättre spenderade på att förfina toppen, putsa upp den och stoppa i nya ventiler samt mira-fräsa, och göra bottendelen lite mer stadig förståss.
sedan en riktig turbo, ett bra svetsat grenrör, en 3" downpipe och en uppsättning vettiga kamaxlar, så har du redan passerat ditt effektmål.

kamaxlarna ifrån en av 20v sugmotorerna sägs vara snäppet busigare än orginal till dom överladdade.. hört att folk brukar byta till dessa.. kanske nått att titta på om inte eftermarknads lockar mer.. =)

Sn00k
2008-08-05, 08:40
ah, just det.. hittade denna i nått gammalt arkiv på disken.. kanske av intresse om man nu vill montera 20v topp på 2E/ABF block.. =)

http://85.89.66.56:80/20v.jpg

foffa2002
2008-08-05, 11:46
mer volym är sällan bortkastat förutsatt att motorn är rätt byggd.. men ibland kostar det mer än det smakar.. med dina effektmål är det kort sagt bortkastade pengar.

visst, man bör bygga motorn som en bra sugis först.. dvs fokusera på grundeffekten.. för har man en bra sådan så blir det generellt mera ponnys när man sedan överladdar..
sedan finns det ju lite mer avancerade skolor med kamaxlar osv.. där motorn i sug-utförande är riktigt klen, men istället lämnar fin effekt och register då det kommer lite laddtryck och tändning.

tändkurva = a-o.. en 20v har redan såpass bra utformade kanaler i toppen att den producerar ett enormt vrid.. tom såpass att en 20v-sugis har närmare likvärdigt vrid med en 2.9l vr6:a.
sen är förbränningsrummen bra utformade så man kan köra väldigt mager AFR och ändå ha en grym tändkurva = fiiin verkningsgrad och bra soppa-ekonomi.

så pengarna är bättre spenderade på att förfina toppen, putsa upp den och stoppa i nya ventiler samt mira-fräsa, och göra bottendelen lite mer stadig förståss.
sedan en riktig turbo, ett bra svetsat grenrör, en 3" downpipe och en uppsättning vettiga kamaxlar, så har du redan passerat ditt effektmål.

kamaxlarna ifrån en av 20v sugmotorerna sägs vara snäppet busigare än orginal till dom överladdade.. hört att folk brukar byta till dessa.. kanske nått att titta på om inte eftermarknads lockar mer.. =)


Ööööh orginal 20v sugis har ca 70-80nm MINDRE än en 2.9L VR6 ;)

Roto-test

20v 125hk
Wheel power 114Hk at 1/min 6007
Total wheel torque 150Nm at 1/min 3890


2.9L Syncro
Wheel power 170Hk at 1/min 5811
Total wheel torque 227NM at 1/min 4201

Jonas Olsson
2008-08-05, 11:47
mer volym är sällan bortkastat förutsatt att motorn är rätt byggd.. men ibland kostar det mer än det smakar.. med dina effektmål är det kort sagt bortkastade pengar.

visst, man bör bygga motorn som en bra sugis först.. dvs fokusera på grundeffekten.. för har man en bra sådan så blir det generellt mera ponnys när man sedan överladdar..
sedan finns det ju lite mer avancerade skolor med kamaxlar osv.. där motorn i sug-utförande är riktigt klen, men istället lämnar fin effekt och register då det kommer lite laddtryck och tändning.

tändkurva = a-o.. en 20v har redan såpass bra utformade kanaler i toppen att den producerar ett enormt vrid.. tom såpass att en 20v-sugis har närmare likvärdigt vrid med en 2.9l vr6:a.
sen är förbränningsrummen bra utformade så man kan köra väldigt mager AFR och ändå ha en grym tändkurva = fiiin verkningsgrad och bra soppa-ekonomi.

så pengarna är bättre spenderade på att förfina toppen, putsa upp den och stoppa i nya ventiler samt mira-fräsa, och göra bottendelen lite mer stadig förståss.
sedan en riktig turbo, ett bra svetsat grenrör, en 3" downpipe och en uppsättning vettiga kamaxlar, så har du redan passerat ditt effektmål.

kamaxlarna ifrån en av 20v sugmotorerna sägs vara snäppet busigare än orginal till dom överladdade.. hört att folk brukar byta till dessa.. kanske nått att titta på om inte eftermarknads lockar mer.. =)

Japp jag har kommit på att det inte är ekonomiskt försvarbart att öka volymen. Toppen ska snyggas till lite dom är ok orginal men där är lite böjar som ska rundas till. Sen efter lite samtal med folk som vet så ska jag nog köpa 270 graders kammar. Hyffsat snälla kammar men vill varva mer.

Jag har redan en k03/04 snurra men den ska bytas till antingen en ren K04 eller bygga om den till en K04/24 istället. Jag behöver inget jätte ladd eftersomatt jag ska varva mer istället.
Jag tänkte varva runt 8k och konvertera till E85.

Ett bättre gjutet grenrör (liknar orginal) har jag hittat till rätt pengar så det ska införskaffas.

Sen har vi snacket med kolvhastigheter. Jag har hört att man ska inte överskrida 22 m/s.
Men jag vet folk som kör 25 m/s med Audi S2 och det håller, och Honda S2000har 28,5 m/s orginal.

Sn00k
2008-08-05, 12:32
var inte vr6:an specad till 235Nm, eller är jag kanske e helt ute å susar då? =)

kommer inte ihåg vad 1.8 sugisen hade exakt, men såg en bromsa ~200nm realtivt orginal, imponerande bottenpulver i dom små rackarna jämfört med 8/16v snurrorna.

150Nm låter ytterst lite.. för att inte säga lika som en gammal kr 16v.. och skillnaden mellan dom båda e ganska rejäl =)

Sn00k
2008-08-05, 12:38
"Jag tänkte varva runt 8k och konvertera till E85.

Ett bättre gjutet grenrör (liknar orginal) har jag hittat till rätt pengar så det ska införskaffas."

låter helt rätt, varv är mumms, och E85 e mycket trevligt för en överladdad motor =)

snickrar själv på en kraftigt överladdad 8v.. som kommer att köras på E85.. fast jag tror varvstoppen hamnar på närmare 10' där.. ;)

foffa2002
2008-08-05, 12:39
var inte vr6:an specad till 235Nm, eller är jag kanske e helt ute å susar då? =)

kommer inte ihåg vad 1.8 sugisen hade exakt, men såg en bromsa ~200nm realtivt orginal, imponerande bottenpulver i dom små rackarna jämfört med 8/16v snurrorna.

150Nm låter ytterst lite.. för att inte säga lika som en gammal kr 16v.. och skillnaden mellan dom båda e ganska rejäl =)

Fler ventiler och gigantiska kanaler ger dåligt bottenvrid.
150Nm på hjulen är ju helt ok för den 20v
Dvs runt 165-170Nm i motorn

2.8L var var specad 235-240nm och 2.9L hade lite mer mos =)


20v toppen är brutalt stor.
Finns ju 1000hk 1.8T dragster som inte ens rört portarna och varvar ~10 000v =D

Marcus
2008-08-05, 12:40
Från VWs tekniska data

VR6 2,9l 190hk, 245Nm
20V 1,8l 125hk, 170Nm